• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikaspäiväkirjat 2

Aloittaja Aya, 23.02.10 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

karov

#480
:lov tänään vauvat 20vrk ja painot seuraavanlaiset: Jubilee 55g, Julian 60g, Julius 67g ja Juliet 67g.
CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa
http://www.karoliina.info/hamsula

Minnaw

#481
No jo on taas markkinat!
Meillä lisäännytään jo ihan itsestään. Mulla oli asunu eläkeläispari-talvikko yhdessä jo ihan hyvän aikaa, ja nyt viikkosiivouksen yhteydessä sieltä löytyikin pesällinen täynnä nakkeja! 3kpl safiireja ja 3kpl helmiäissafiireja. Melkoinen yllätys!

Emo oli ensisynnyttäjä, 8kk ikäinen (oma kasvattini). En oo ennen moiseen törmänny. Kerran meni talvikolla astutus myöhäiseen, ja emo oli ensisynnyttäjänä 6kk ikäinen. Synnytti 5 poikasta, mutta vain kolme selvisi. En oo ennen tosiaan kuullu, että 8kk ikäinen vois vielä saada ihan terveet ja hyvinvoivat nakit maailmaan. Yks mahdollisuus tietty olis, että emo ois jo aiemmin synnyttäny, mutta syöny poikaset ja tää oiskin nyt tavallaan jo toinen poikue, mutta oon silti ihan ällikällä lyöty.

Ite oon jo ollu lopettamassa koko kasvatustoimintaa, mutta nää hamsut selkeesti haluu ihan omatoimisesti jatkaa!  XD
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Anonymous

#482
^  xD  Ei ne anna sun lopettaa kasvatusta! Onnea pikku nappisilmistä! (:

Ninde

#483
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Mulla oli asunu eläkeläispari-talvikko yhdessä jo ihan hyvän aikaa, ja nyt viikkosiivouksen yhteydessä sieltä löytyikin pesällinen täynnä nakkeja!

Emo oli ensisynnyttäjä, 8kk ikäinen (oma kasvattini).
Minkä laskukaavan mukaan 8kk ikäinen hamsteri on eläkeläinen? Ja jos on jo jonkin aikaa asunut yhdessä uroksen kanssa niin lienee ollut alle 6kk ikäinen yhdistettäessä? Että ei kai tuo nyt niin kovin suuri ihme ole, kun ei mistään ikälopusta kuitenkaa ollut kyse. ;)

Joka tapauksessa, onnea poikasista! :)

Minnaw

#484
^Minun maailmankatsomuksen mukaan oli kyllä jonkinasteinen ihme.
Ainakin siinä suhteessa, että monesti on jääny naaraat tyhjiksi, jos on alkanut yhdistämään vasta 5kk jälkeen. Ehkä se meneekin niin, että kun oikeen yrittämällä yrittää, niin ei varmana onnistu.
Pari asunu yhdessä varmaan siitä asti kun naaras täytti sen 6kk. Mikään mahdottomuushan asia ei ole, mutta todennäköisyydeltään aika minimaalinen. Kuitenkin olen iloinen poikasista, vaikka nyt tuommoisia vahinkolaukauksia ovatkin  :)


Lisäystä:
Mä en ainakaan henkilökohtaisesti tiedä yhtään talvikkoa, joka ois vielä 8kk ikäisenä saanu terveet penskat. Mutta oon kyllä ihan lapsen kengissä vielä näissä asioissa. Mulle tää oli suuri juttu!
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Ninde

#485
Siltikään en laskisi 8kk saatika sitten 6kk ikäistä talvikkoa(kaan) vielä eläkeläiseksi, jalostusiän ylittäneeksi kylläkin. Ne "oikeat" eläkeläiset sitten taas on jo rutkasti vanhempia.

Aika outoa kyllä, että yhdellä lajilla on noin lyhyt käyttöikä, kun esmes cämpsyjäkin voi hyvin yhdistää vasta siinä 5-6kk iässä ja ne tiinehtyvät lähes poikkeuksetta myös tuolloin. Tiedä sitten mistä näinkin suuri ero johtuu.

(tää menee nyt kyllä jo vähän yleisen pulinan puolelle)

Heli

#486
Ei kyllä 6kk ikäinen talvikko ole eläkeläinen... Sen ikäinen alkaa vaan olemaan turhan vanha ENSISYNNYTTÄJÄKSI. Vanhemmalla ensisynnyttäjällä komplikaatioiden riski kasvaa huomattavan suureksi. Mutta ei tuo ikä tosiaankaan vielä ole eläkeikä eikä sen ikäistä voi yhdistää uroksen kanssa ajatuksena, että ei nää enää mitään tee. Kyllä 6-8kk ikäisellä voi vielä tokat poikaset teettää, ensisynnyttäjäksi on liian vanha jos haluaa minimoida riskit.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mrk

#487
Jos kyseessä on ensisynnyttäjä, niin talvikoilla tosiaan suositellaan ettei odoteltaisi kovin kauaa uroksen yhdistämisen kanssa kun naaras tulee 4kk ikään. Ja tähän on ihan pätevät perustelut, koska lähemmässä 6kk ikäisillä ensisynnyttäjillä kroppa ei enää anna niin hyvin periksi, ja naaraan henki vaarassa mikäli kohdussa kasvaa vain muutama poikanen. Tästä on ihan kokemusta käytännössä, valitettavasti.

Talvikko naaraat pystyvät kyllä lisääntymään jopa vuoden ikäisenä, ei nämä ihan harvinaisia tapauksia ole (näillä on kyllä olleet poikueet nuorempana). Toki kovin yksilökohtainen juttu, osa lihavista ja isoista ei enää tule kantavaksi 7kk iän jälkeen. Mutta en nyt siltikään eläkeläisiksi sanoisi, vaikka jalostusikä olisikin ohitettu, kyllähän suurin osa talvikoista elää päälle 2-vuotiaiksi ja keski-ikäinenhän talvikko on silloin 1-vuotiaana. ;)

Jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaa odottaa päälle 1-vuotiaaksi, ja sitten yhdistää eläkeläispari. Ja ehkä sittenkin katsoa sellainen puoliso, ettei maailma kaadu jos poikasia tulisikin, ei sitä koskaan tiedä...

Mutta onneksi tässä tapauksessa ei ollut ongelmia matkassa ja tuli monta poikasta.

Minnaw

#488
Tähän poikueeseen ei maailma kaadu, vaan poikaset saattaa olla hyvinkin potentiaalisia yksilöitä. Mene ja tiedä.

Kiitos teille viisaammille!
Aina oppii uutta ja hyvä, että tämä tarina päättyi onnellisesti!
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Pähkinä

#489
Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Pakkohan mun oli Nellin pesään kurkata  :D  Näytti olevan 8 pentua näkösällä, ehkä pari vielä kasan alla. Voi että kun menis pari viikkoa äkkiä, ei malta oottaa että pääsee tunnistamaan värejä. Ja mun tuurilla kaikki on soopeleita kun mä en niistä tykkää...  :kieli

Täällä myös jännätään mitä värejä sieltä tulee.  :)

Minski

#490
Lainaus käyttäjältä: "karov":lov tänään vauvat 20vrk ja painot seuraavanlaiset: Jubilee 55g, Julian 60g, Julius 67g ja Juliet 67g.
On muuten ihanan isoja possukoita :yes:


Minnaw:lle onnea poikasista !
Hamsteriton tätä nykyä

KaisaM.

#491
Meillä juuri synnytetään, jännä kun viikonloppuna vielä mietin tuleeko sieltä mitään, ja nyt kyllä selvästi oli iso maha Cavalla  :)  :sydan

Muoks. n. 10 vauvaa olin näkevinäni kun Cava kävi lenkkeilemässä, se ei kelpuuttanut oikein mitään pesiä niin pesään näkee aika hyvin. :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

karov

#492
^ Onnea KaisaM.  :lov
CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa
http://www.karoliina.info/hamsula

NormaJeane

#493
Meijän lapsukaiset on kohta jo 2-viikkoa vanhoja. Aika menee nopeesti. Tänään olis tarkoitus sitten ottaa kuvasia toisista kun jo ihan roboilta näyttävät. Eilen kurkkasin jotta mun mielestä siellä olis 3 poikaa ja 1 tyttö.
//http://romagro.groneri.net/

Fuji, Putte, Hynynen

KaisaM.

#494
11 vaavia meillä näillä näkymin, äiti ja lapset voivat hyvin. Sitten taas jännätään millainen satsi sieltä tulee.  :lov
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.