• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikaspäiväkirjat 2

Aloittaja Aya, 23.02.10 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

PiiaL

#435
Meillä on yhdessä poikueessa ollut pallomahaisia ja tämä oli tuolloin, kun itse vasta aloittelin hamsterikasvatusta, enkä ymmärtänyt yhtään mistä voisi olla kysymys. Tämä poikue oli ensimmäiseni(molemmat vanhemmat eläinkaupasta, ei tiedossa sukua) vuonna 2004, johon syntyi kahdeksan poikasta, neljä hävisi emon toimesta ekana viikkona ja kolme löytyi toisella viikolla yksitellen kuolleena mahat nestettä täynnä. Vain yksi poikasista selvisi ja oli ihan normaali koko elämänsä. Tätä urosta en koskaan käyttänyt jalostukseen.

Tuosta Ayan mainitsemasta munuaisten amyloidoosista tuli mieleen tämä meidän viimeksi lopetetettu naaras, Desire Daydream**(lopetettaessa 1,5v). Koskaan ennen en ole nähnyt vastaavaa, sen maha turposi ihan järjettömäksi. Minusta ennen tuota turpoamista Desire laihtui jonkin verran pidemmän ajan kuluessa, tosin en tiedä oliko se vaan vanhenemisen vaikutusta, ettei ollut enää niin muhkea ja lihaksikas kuin nuorempana. Eläin oli tosi painava loppuvaiheessa kun vein sen lopetettavaksi. Eläinlääkäri mietti jonkin elimen(sydän, maksa?) vajaatoimintaa vatsaonteloon kertyneen nesteen syyksi, voihan tuokin munuaisten amyloidoosikin olla yksivaihtoehto, mikä sillä sitten oli.. Tosin Desire ei naksunut tai ollut mitään muutakaan hengitysvaikeuksiin viittavaa oiretta. Desireä en koskaan käyttänyt jalostukseen, mutta veljeänsä Darwinia kyllä. Toivottavasti ei nyt esiintyisi tulevaisuudessa lisää tämmöistä tuossa linjassa.

Sintturainen

#436
Gerbiilivauvathan joskus naksuvat, eli ns. naksutauti on hengitystietulehdus. Johtuu monesti purusta kuivikkeena. Mutta jos näille pallomahoilla on ensin turvonnut maha ja sitten vasta alkaneet naksua, niin tuskin samasta asiasta kyse. Varmaan on keuhkotkin niin nesteessä että naksuvat sitten sitä.
Höh, ja tuota sukua on kaikkien munkin eläinten takana, niinkuin varmaan kaikkien creme-sukuisia värejä kasvattavien eläinten takana.

NormaJeane

#437
Meidän perhe on lisääntynyt 4:llä taikka 5:llä robo lapsella. Tänään olin menossa siivoamaan hamsujen häkkiä ja otin juoksupyörän pois purujen seasta ni sieltä tuli esiin pikkusia nakkeja. En tiedä yhtään onko millon syntyneet mutta uskon että joko viime yönä taikka toissa yönä. Nyt vaan odotetaan että vaavit kasvaa ja lapset pääsee uusiin koteihin.
//http://romagro.groneri.net/

Fuji, Putte, Hynynen

NormaJeane

#438
Täällä odotellaan pikkusten kasvamista jotta pääsen kuvailemaan teille nakkilaisia. Rakkaat robot lisäänty joten nyt niitä nakkeja tuolla on 4 tai 5. Pum-Puli hoitaa lapsosia todella hyvin ja on todella ihanan näköinen äiti. Oli ylläri kun siivosin tosiaan tai siis alotin siivouksen kun nostin juoksupyörän pois ni ilmesty näkyviin nakkeja. Olin aluks että näänkö mä oikein mutta kyllä mä näin, siellä ne mamman kanssa oli nukkumassa. Laitoin pyörän takas vähän sivummalle ja jätin rakkaan Pum-Pulin hoitelemaan lapsiaan. Nyt vaan odotellaan ja katsellaan millasia lapsia sieltä tulee.
//http://romagro.groneri.net/

Fuji, Putte, Hynynen

sarilau

#439
Oho, ompahan yllätys ollut :) Tiesitkö että äippä on raskaana?
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

NormaJeane

#440
Olen jo n.2kk sitten yhdistäny tytön ja pojan ja luulin että ei niistä mitään tule. Tyttö ny pyöristy mutta niin teki poikakin joten en epäillyt missään vaiheessa että sieltä lapsosia tulisi. Mutta onnellinen perhe tapahtuma tuli kuitenkin.
//http://romagro.groneri.net/

Fuji, Putte, Hynynen

Sintturainen

#441
Niin mun tuuria. Uroksissa 3 lyhkistä muut pitkiksiä  XD
No nättejä tyttöjä ne silti on. Nyt vaan pitäs päättää jätänkö kotiin cremen vai luonnonvalkoisen.

Heli

#442
^Tottakai aina just väärinpäin.  :D Sama tuuri mullakin aina.

Meillä on onneksi vielä nuo neljä tuolla. Ovat tänään juoksennelleet vähän ympäri terraa jo ja syövät reippaina tuolla tuoreruokakeossa.  :) Toivon niin kovasti että nää nyt selviää.
Siellä on musta uros, musta naaras, musta laikukas uros ja normaali vn uros.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#443
Joo tottakai, aina tulee väärään sukupuoleen ne mitä odottas :D

Oi että, mä haluisin lk mustan tytsyn  :lov

Saan yhdistettyä touko-kesäkuun vaihteessa campbellipariskunnan  :sydan Uros on vielä silloin vähän nuorehko, mutta naaraalle alkaa tulla ikää niin alkaa olla pakko. Kasvatan kotona kaikki poikaset aikuisiksi asti ennen kuin päätän mitä millekin teen, joten ehdin siinä samalla todeta, mikäli urokselle tulee jotain vikaa. Sieltä tulis sit varmuudella mustia, ehkä myös dovea, sinistä ja vaaleansinistä. Jännittää ihan kauheesti!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Aya

#444
^sinistä! Eikäh.....  :lov

hyvä vaan, että pidät kaikki kotona alkuunsa! jos sinne tulis sinistä niin vois olla aika vaikeeta pitää näpit erossa niistä... :D

Heli

#445
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Oi että, mä haluisin lk mustan tytsyn  :lov
Just itse mietiskelin että tekis mieli tuo musta poika jättää kotiin. Vaikka en oo hirveesti mustista diggaillu niin tossa aiemmin kun joku laitteli kuvia mustista penskoista niin koin jonkun suuren ihastuman kys. väriin.  :D
Lyhkiksiäkin nää ihanasti on.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Sieltä tulis sit varmuudella mustia, ehkä myös dovea, sinistä ja vaaleansinistä.
Ihania ihania värejä! Erityisesti vaaleansiniset kyl.  :sydan Toivotaan että onnistuupi!
Destiny's hamsterit 2001-2009

Marla

#446
Eilen vihdoin onnistui Hyacinthin astutus, toivon mukaan neidillä nyt olisi pullat uunissa, kun paljoa tämän myöhemmällä iällä en viitsi enää astuttaa. :)
Ja toivottavasti tulisi nättiä hopsua - hopsua nyt joka tapauksessa, kun molemmat vanhemmat ovat hopsuja, mutta että nättiäkin vielä xD

Minski

#447
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Meillä on onneksi vielä nuo neljä tuolla. Ovat tänään juoksennelleet vähän ympäri terraa jo ja syövät reippaina tuolla tuoreruokakeossa.  :) Toivon niin kovasti että nää nyt selviää.
Siellä on musta uros, musta naaras, musta laikukas uros ja normaali vn uros.
Ainakin nyt on niitä poikia siellä :)
Kyl noiden uskois jo selviävän, ainakin iän puolesta.



Mä aiemmin tos mietiskelin noita periytymisiä tän Jocelinan ja Davyn poikueen kohdalla:
- isän satiini on periytynyt vain yhdelle poikaselle seitsemästä
- isän valkonauhaisuus on periytynyt kuudelle poikaselle seitsemästä
- emon pitkäkarvaisuus ei ole periytynyt kellekään seitsemästä poikasesta (eli isä ei ilmeisesti ole pk-kantaja)

Oon kyl ilonen, ettei tullu pitkäkarvasia eikä noita satiineja tota yhtä enempää :)

Minkä verran teillä neliviikkoset on yleensä painaneet ? Kun mä oon koko ajan miettinyt, että tuleekohan näistä ihan ok-kokoisia hamsuja, kun molemmat vanhemmat on pienehköjä. Musta tuntuu, että nää on tavallista pienempiä neliviikkosia, oikeestaan siinä 3-viikkosina rupesin huomaan kasvun hidastumista omasta mielestäni siis ja ei nää niin paljoo syökään kuin yleensä hamsupoikaset; aika paljon tuoretta saa kerätä pois. No mut kattellaan nyt, onhan noita ennenkin ollut hamsuja, jotka kasvaa myöhemmällä iällä ihan taviksen kokosiks :)
Hamsteriton tätä nykyä

Lilli&Repe

#448
Eilen vihdoin uskalsin hiukan pesään vilkaista, pikaisesti laskemalla sain 10-11 vaavia, ovat vaan niin liikkuvaisia että vaikea laskea ja lisäksi pesässä niin päällekkäin etten kaikkia edes kunnolla nähnyt... :D
 
Kovasti jo touhuaa ja syö jo kaikenlaista..Jopa jo hamstraavat ruokaa poskiinsa. On ne sit hassun näköisiä  xD
 
Väreistä sen verran että ainaki neljä on cremeä, neljä tavallista ja yksi aivan ihanan suloinen pikimusta..Lopuista en vielä tiedä. Sukupuolia en vielä ole katsonut, koska en tässä vaiheessa vielä viitsi poikasia pidellä...
Ja tosiaan, hmenna siis ikää tasan kaksi viikkoa.

Kuinkahan noista raaskii luopua...On kaikki niin suloisia pikku palleroita  :)

Sintturainen

#449
Olipa "kiva" ylläri kun menin aamulla antamaan pöperöä pennuille + mammalle. Olivat jotenkin saaneet dunan yläosan pois paikaltaan ja koko konkkaronkka oli karussa. Onneksi vaatehuoneen ovi oli yöllä kiinni joten suht. pieni tila etsiä. Yks löytyi heti kun oli juoksemassa lattialla olevaa juoksypyörää  :D  Äsken löytyi sit kuus pentua lisää yhestä nurkasta nukkumasta. Eli enää mamma ja yks tyttö hukassa. Eiköhän nuo illalla viimeistään heräile niin saan nekin kiinni.