• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikaspäiväkirjat 2

Aloittaja Aya, 23.02.10 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

Heli

#420
Se oli yks niistä heikoimmista poikasista, sillä oli vatsa paisunut aivan järkyttäväksi palloksi, täynnä nestettä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Nilla

#421
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Poikasista jäljellä 5/14.  :-x

Voi ei  :(
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Mustikkamaan

#422
Joo no toi Helin poikueen meininki ei oo mustkaan ihan normaalia poikueen "itsestään karsiutumista" enää... Jotai vikaa siellä on selkeesti. Aika paska nakki, mut tätä tää hamsterikasvatus on :( Joko nei lisäänny, tai sit ne poikaset kuolee, tai sit saadaan knikkejä ja diabetesta.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

sarilau

#423
Voi kamalaa  :cry:
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

Minski

#424
En voi sanoa minäkään, että tuo kuulostaisi normaalilta. Surullista kyllä tuo :( Ja kun ovat jo noinkin vanhoja; 11 vrk ikäset on mun kokemuksen mukaan yleensä jo aika "selvillä vesillä" tai ainakin yleensä mun kokemuksen mukaan ne poikaskuolemat sattuu ekan elinviikon aikana, jos on sattuakseen. Noin yleensä ottaen mä en pidä enemmän kuin parin poikasen kuolemaa per poikue normaalina, mun mielestä 4 poikastakin yhdestä poikueesta on jo paljon saati että menee puolet tai enemmän poikueesta, silloin on jossain jotain vikaa. Meillä ei ole kovin paljoa onneksi poikaskuolemia ollut ja silloinkin kun on ollut niin se on ollut jotain 1-2 poikasen luokkaa. Kerran sattui niin, että menehtyi 5 poikasta, kun huomasin emon kyhjöttävän synnytyksen jälkeisenä iltana tuskaisena nurkassa ja tärisevän, oli myöhäinen ilta ja olin paniikissa, ainoa mitä keksin tehdä oli päästää emo jaloittelemaan eteiseen, kun jostain olin kuullut/lukenut, että jos synnytyskanavaan on jäänyt poikanen niin liikunta auttaa siihen ja päätin, että se on ainoa asia mitä tuohon kellonaikaan voin kokeilla tehdä meni syteen tai saveen ja se auttoi, emo oli sen jälkeen täysin normaali ja jatkoi poikasten hoitamista pesässään, voi sitä iloa ja onnea silloin, sitä ei voi sanoin kuvailla ! Valitettavasti sitä ennen oli ne 5 poikasta ehtinyt menehtyä.


Meillä seitsikko täyttää huomenna 4 viikkoa :sydan Aika vipeltäjiä ovat ja hassuja pikkuöttiäisiä <3 Jännään vähän, että tuleeko niistä ihan ok-kokoisia, kun molemmat vanhemmat on pienehköjä.
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

#425
Oudointa mun mielestä on se, että just ekan viikon aikana poikaskuolemia ei ollut yhtään! Olin jo tosi innoissani, että ihanaa kun kerrankin kaikki menee näin hyvin ja on vielä iso poikue.  :(
Ja tosiaan se, että ekaa kertaa näihin poikasiin koskinkin sillon pari päivää sitten kun löysin pesästä ekat kuolleet. Oon vaan lasin läpi näitä tiiraillut. Ja koska noita ihan isojakin poikasia löytyy ehjinä kuolleena pesästä niin ei voi ajatella, että syy olisi siinä että emoa ja poikasia olis jotenkin häiritty.

Kohta poikasilla jo aukeaa silmät eikä vieläkään pysty yhtään sanomaan selviääkö niistä yksikään.  :cry:
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

#426
Nyt on Quantis synnyttänyt. 4 löytyi elossa ja 3 kuollutta korjasin pois. Olen kyllä edelleen hieman huolissani äipästä. :/

petosiru

#427
^Toivottavasti Saanan Quantis ja poikaset voivat hyvin!  :sydan

Tuo Helin tapaus kyllä ihmetyttää. Että pitääkin tuollainen kato
olla poikasissa! Surullista.  :(
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Lilli&Repe

#428
Jaa-a, pitäiskö munkin sitte jo uskaltaa pesään kurkistaa?  :huh
Poikaset nyt 1vko 3vrk. Sen verran olen jo nähnyt vauvoista, että yksi on ainakin puolet pienempi kuin muut, kerran sen jo ohjasin pesään takaisin kun oli tuolla harhailemassa kun ei se reppana vielä oikein itse päässyt....On kyllä huomattavasti heikompi muihin nähden mutta yritys pikkuisellakin kova. Onkohan siitä eläjäksi?

Voiko emo heikomman yksilön hylätä? Koska tästä poikasesta ei välittänyt mitään vaikka kyllä haistoi siinä vieressä vauvan olevan (juoksupyörässäkin yritti juosta niinku ei mitään vaikka poikanen siinä heitti kuperkeikkaa, onneks kerkesin hätiin)...Muut Lilli on kyllä hanakasti pesään takaisin kantanut jos ovat olleet pois pesästä..

Edit. Ja anteeksi tyhmyyteni  muuta pitäiskö noista poikasten väreistä olla jotenkin "kartalla" kun niitä alkaa myymään?? Itse en kyllä osaa noita värejä määritellä.... :pihalla:

petosiru

#429
^  Mitä mä oon ymmärtäny, niin emolla ei pitäisi olla juoksupyörää..
Juuri siitä syystä että poikanen voi loukkaantua, kun tippuu kyydistä.

Ja juu, kyllä väreistä pitäis olla tietoa kun poikasia myy.  ;)
Mutta NO hätä! Täältähän viisaammat neuvoo ja määrittelee
hankalanpiakin värejä.. Kun laitat kuvia oikeelle palstalle..  :D
Ja jos tulee saman värisiä kuin vanhemmat, niin varmaan ne tunnistat itsekin.
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Heli

#430
Mua jäi nyt vähän mietityttämään kun lueskelin foorumilta vanhoja juttuja noista pallomahaisista poikasista, kun löytyi maininta et niitä ois esiintynyt samoissa linjoissa. Täältä meidän poikueen emon takaa nimittäin löytyy samoja sukuja... No, mistäs noista tietää, mutta vaivaamaanhan tuo asia nyt jäi.

Rupesin eilen kanski miettimään, että teettäisinkö toisen poikueen tuolla meidän norre vkkk (vn-versio) naaraalla (vaikka sanoinki vissiin jo et ei enää koskaan :kieli ), kun sinne edelliseen poikueeseen ei syntynyt yhtään urosta ja kaikki oli väärän värisiäkin. Samaten haluaisin tästä mun musta vn laikukkaasta uroksesta toisen poikueen kun tää poikue meni näin plörinäksi.
Mutta onko ihan tuhoontuomittua yhdistää valkonauhainen ja valkonauhainen laikukas? En mä muuten näe mitään ongelmaa, koska musta tää pariskunta muutenkin täydentäisi hyvin toisiaan. Naaraan edellinen poikue oli myös pieni ja se on hyvässä kunnossa, joten en näe miksi sitä ei voisi vielä uudelleen astuttaa, kun perusteet on kuitenkin olemassa.

edit. Lopetin vikankin heikon poikasen, kun silläkin oli alkanut kertymään nestettä vatsaan.  :( Nyt on neljä jäljellä, kaikki on isoja ja hyvinvoivia, mutta saas nähdä nyt sitten selviävätkö. Toivotaan parasta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sintturainen

#431
^Tuosta emon poikueestahan minä jouduin lopettamaan yhden, mutta sillä oli selkänahka rullautunut lähes irti, ei siis mitään sairautta...tms. Muuten kaikki kymmenen pentua selvisivät eikä niissä ollut mitään ihmeellistä. Emänemä on Tertun kasvatti, siellä puolella ei kuulemma ainakaan oo ollut pallomahoja ikinä, muiden kasvateista en sit tiedäkään.

Mä kovasti ootan että nään noiden omien ipanoiden turkinpituudet, haaveissa oli jättää kotiin lk naaras. Mun tuurilla kaikki naaraat on pk:ta ja urokset lk:ta  :grin

Aya

#432
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mua jäi nyt vähän mietityttämään kun lueskelin foorumilta vanhoja juttuja noista pallomahaisista poikasista, kun löytyi maininta et niitä ois esiintynyt samoissa linjoissa. Täältä meidän poikueen emon takaa nimittäin löytyy samoja sukuja... No, mistäs noista tietää, mutta vaivaamaanhan tuo asia nyt jäi.
Meillähän nuita oli silloin muutamia vuosia sitten, en ole jaksanut niitä tarkempia muistiinpanoja etsiä, mutta muistaakseni poikasia oli likemmäs kymmenen, joista loppujen lopuksi vain kaksi selvisi, muuta kuolivat/jouduttiin lopettamaan kun tuota nestettä kertyi mahaan, ja ennen kuolemaansa niiden hengitys alkoi naksumaan. Samoihin aikoihin nuita pallomahoja ilmeistyi parille muullekkin kasvattajalle, kaikki samasta suvusta. Ja mitä Helin kanssa olen jutellut, niin sitä samaa sukua löytyy myös näiden poikasten takaa. Meillä kumpikaan nuista henkiin jääneistä ei enää jatkanut sukua, mutta tuota samaa sukuahan esiintyy varmaankin suurimman osan creme-sukuisten taustalla. Harmi Helin puolesta, olisin odottanut, että ongelma on ajan myötä hävinnyt, kun ainakaan julkisesti ei ole enää pariin vuoteen silmiin pistänyt uusia tapauksia... :| Eräs oli sitä mieltä, että ruokavaliolla olisi jotain vaikutusta asiaan, mutta itse uskon ennemmin johonkin muuhun vikaan... Samalla ruokavaliolla meillä kasvoi kaikki muutkin poikaset, eikä niille ilmaantunut nestevatsoja parin viikon iässä. :)

edit. mulla pisti hieman silmään kun suurin osa tuntuu pitävän täysin normaalina sitä, vaikka syrkkiemo listiskin puolet poikueesta. Tokihan kyse on saaliseläimestä, mutta eiköhän lemmikkihamsterin olot ole hieman erilaisia kuin luonnossa... Meillä ainakin on ollut lähestulkoon aina taustalla jotain muuta, jos emo on poikasiaan syönyt (mm. näitä nestevatsoja, nisätulehdusta...). En kyllä osaa pitää lainkaan normaalina, että emo popsisi suihinsa useita lähes pari viikkoisia poikasia  :S Kato muutaman ensimmäisen päivän aikana on vielä normaalia (eikä silloinkaan jos kyse on suurista määristä).

Saana

#433
Meillä oli myös näitä nestevatsoja yhdessä vaiheessa. En ole tainnut pitää kirjaa niistä, mutta ehkä kuvia tutkimalla selviäisi. Samaa linjaa olen kuitenkin jatkanut, mutta nyt sitä ongelmaa ei ole ollut. *koputtaa puuta* Itse en myöskään usko pallovatsaisuuden johtuvan ruokinnasta. Enemmänkin ruoan imeytymisestä. Joku sisäelin ei varmastikaan ole ollut ihan kunnossa ja jos suuri osa poikueesta siihen menehtyy niin voi hyvinkin olla kyse perinnöllisestä viasta. Tai voisiko olla, että mammalla ei ole kaikki kunnossa ja maidosta puuttuu joku tarvittava aines. Noh, nää oli ihan arvailuja vain.

Mulla tuli mieleen noista vatsoista afrikkalaiset pikkulapset, joilla vatsat pullottavat johtuen aliravitsemuksesta. Wikipediassa siitä jotain.

Aya

#434
Mä kopsaan tähän mun veikkkaukseni jonka Heli oli jostain kaivanut XD
Näköjään kolme vuotta sitten oon näitä asioita pohtinut...

LainaaMeillä oli yhdessä syrkkipoikueessa pari tuollaista pallomahaa. Kaikki tällaiset poikaset mistä minä olen kuullut, ovat olleet sukua toisilleen. Eräs oli myös yhden tällaisen poikasen avannut itse, ja sen munuaiset olivat olleet mustat. Nämä poikasethan usein myös naksuvat loppu vaiheessa, mikä ymmärtääkseni viittaa hengitysvaikeuksiin.

Olen pohtinut, että voisiko kyseessä olla jotain tämän tapaista:

Munuaisten amyloidoosi

Amyloidoosi kuuluu ikääntyvien hamstereiden sairauksiin. Tällöin munuaisten kyky poistaa elimistön haitallisia aineita verestä heikkenee, proteiinien ja kivennäisaineiden valuessa osin hukkaan virtsan mukana. Hamsteri juo paljon, paino laskee ja eläin kärsii etenevästä lihaskadosta. Jos proteiinikato on voimakasta, eläimen kudoksiin sekä vatsa- ja rintaonteloon alkaa kerääntyä nestettä. Rintaonteloon kerääntyvä neste vaikeuttaa eläimen hengittämistä. Vatsanseudun nestekertymän johdosta eläin näyttää lihovan, lihasten samalla surkastuessa. Todennäköisesti amyloidoosin syntyyn vaikuttaa perinnöllinen taipumus.
(Hamsterin sairaudet, Niina Toivonen, 1998, http://www.kolumbus.fi/satumetsan/)

Tämä siis ihan vain pohdintaa. Oudointa mielestäni on, että osa tällaisista poikasista on säilynyt myös hengissä.