• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Marla

#690
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Jaa, no jos MINIMImitaksi suositellaan 80cm eikä edes se täyty niin...?? Pitäiskö hieman harkita?
Se on nimenomaan suositus. Jos muutaman-pari senttiä heittää, niin ei minusta sillä ole paljoakaan merkitystä tuossa.

suski87

#691
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Jaa, no jos MINIMImitaksi suositellaan 80cm eikä edes se täyty niin...?? Pitäiskö hieman harkita? Hyvä idea on laittaa päälle lisätilaa, tilaa se on korkeussuuntakin. Mulla oli hiiriuros siinä hamsterdunassa ja mielestäni se oli onnettoman pieni sillekin, saatikka syrkille. Hiiri sai sit isomman ja tuo duna meni lisätilaksi roboille.

70*45cm asumus on pinta-alaltaan lähes samankokoinen kuin 80*40cm asumus (eroa 0,005m2), vaikka ne sentit vähän eri suuntaan ovatkin. Kummatkin ovat pinta-alaltaan yli puolet suurempia mitä eläinsuojelulaissa säädetty minimi. Eli ei tuo hamsuduna mitään yleisiä suosituksia riko tai muuten sitä kautta sopimaton asumus ole.

Jokainen sitten tietysti päättää oman makunsa, lemmikkinsä luonteen ja muiden tekijöiden pohjalta minkälaisen ja minkäkokoisen asumuksen haluaa eläimelleen tarjota.

niiscuneiti

#692
Meillä muutettiin tänään sisustusta, kun on nyt opittu tuntemaan millainen asukki meillä onkaan. Nyt on kiipeilijälle enemmän kiipeiltävää ja tasojen alla vielä reilusti puruja, jos neiti vaikka sittenkin innostuisi vielä kaivuuhommiin


Marla

#693
^ Ihana terra! :sydan Näyttää kivan kokoiselta ja mukavalta virikkeiden suhteen. :) Toi tasojuttu varsinkin on kiva.

HamsterSailor

#694
Musta toi HamsterDuna/Gabber on ok syrkille jos siellä on taso. Itelläni on niin ja se on hyvä ratkaisu. :yes:  Hamsuilla on myös pahvilaatikoita pesinä ja lymypaikkoina, joten myös niiden päälle pääsee kiipeämään. :)

Hamsunen

#695
No meillä on semmonen yli pieni Duna kamala helpotus kun saahan uus duna Paljon isompi tietty <;.

Hessuinen

#696
Lainaus käyttäjältä: "petosiru"^ Eipä se ole vielä palannut asiaan. Otan yhteyttä ens vkolla, jos ei mtn kuulu..
Onkos tästä muuten tullut mitään lisäinfoa vai onko maahantuoja ihan mykäksi mennyt?
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Gina

#697
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"
Lainaus käyttäjältä: "Gina"Ja mun käsittääkseni minidunissa ei edes ole tota pientä luukkua ritilän keskellä..  :pihalla:
Luukun perusteella ei tartte veikkaillakaan onko mini vai se isompi, mittaat vaan onko pohjan pinta-ala sen 71cm x 45cm, niin sitten se on se syrkkikoko. :)

Niin ja siis tuo on Gabber(Criceto Rex?) ei Duna, vaikka ihan sama ja asiaan vaikuttamaton seikka onkin. Taidetaan kaikkia muovilootia nykyään duniksi kutsua, vaikka sen nimisiä asumuksia valmistaa vain Ferplast.

Piti varmuuden vuoksi mitata  :D  Ja olihan se sen 71 x 45 cm.
Ja kyllä, tämä ''duna'' on just toi Gabber Criceto Rex.
http://www.lemmikkiexpress.fi/images/cr ... 05_6c8.jpg

Tüna

#698
Meiltäkin kuvia miten pojat asustaa. :)

Vaurio (kivat tahrat näkyy tuossa lasissa, pitäis vissiin pyyhkiä niitä seiniäkin joskus...:D)
//http://www.aijaa.com/v.php?i=6533902.jpg

Valio
//http://www.aijaa.com/v.php?i=6533914.jpg
//http://www.aijaa.com/v.php?i=6533924.jpg

Aika surullisen näkösiä nuo nyt vielä toistaseks on, jos tänään pääsis kauppaan ettimään jotain kivaa uutta pojille. :)

Gina

#699
Tüna, toi ensimmäinen häkki on musta tosi kiva :) Se vaan näyttää vähän tyhjältä..  :pihalla:  Mä laittaisin tasoja sinne ja enemmän kiipeiltävää tai putkia.

Ja onks toi alempi häkki syrkillä ?  :shock:

metsku

#700
^^ Voi jestas mua taas surettaa noidenkin hamstereiden elämä :( Tuossa alemmassa kuvassa oleva muoviloota ei sovi millekään eläimelle ja siellä ylemmässä terrassa saisi todella olla joku kiipeilytaso ja pesämökki nyt ainakin. Kamalaa.

Cindu

#701
Lainaus käyttäjältä: "metsku"^^ Voi jestas mua taas surettaa noidenkin hamstereiden elämä :( Tuossa alemmassa kuvassa oleva muoviloota ei sovi millekään eläimelle ja siellä ylemmässä terrassa saisi todella olla joku kiipeilytaso ja pesämökki nyt ainakin. Kamalaa.

Et sinä voi tietää minkälaista niiden elämä oikeasti on. :) Mun mielestä häkit on kivannäköisiä.
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Gina

#702
^^ Metskulla näyttää olevan negatiivistä sanottavaa joka asiasta...  :roll:

metsku

#703
Lainaus käyttäjältä: "Gina"^^ Metskulla näyttää olevan negatiivistä sanottavaa joka asiasta...  :roll:

Ei pidä paikkaansa. On tässäkin ketjussa positiivistakin sanottavaa. Negatiivista sanottavaa on vain syystä eli jos esitellään liian pieni hamsteriasumus. Miniduna on liian pieni suurimmalle osalle hamstereita. Yhden talvikon minidunassa olen tavannut joka ei järsinyt juomapullon aukkoa/roikkunut kattokaltereissa/järsinyt jotain muuta osaa dunastaan. Se oli mulla hoidossa. Oltiin sovittu, että tarkkailen sen käytöstä ja hankkivat sitten isomman kämpän sille jos näen sitä mitä yleensä näkee/kuulee. Mutta kyllä tämä vaikutti tyytyväiseltä, tosin oli todella flegmaattinen, mistä sitä tietää jos toiset hamsterit masentuu liian pienestä asunnosta??

Oli miten oli, hamsteri on erittäin vilkas ja liikkuva eläin ja kokemusteni mukaan tarvitsee kokoonsa nähden erittäin runsaasti tilaa ollakseen tyytyväinen. Itse testaan joka hamsterin kohdalla tilantarpeen helposti. Ensin johonkin tilaan, jos häiriökäyttäytymistä on niin sit lisää tilaa jne. Kaikkien (paitsi yhden) kohdalla lisätila on auttanut ja hamsteri on ollut tyytyväinen. Muistakaa, että muovia syövä, samaa kehää kiertävä, kaltereita pureva, jatkuvasti kattokaltereissa roikkuva hamsteri EI OLE onnellinen vaan tarvitsee lisää tilaa!

Marla

#704
^ Mulla on minidunassa tällä hetkellä kaksi kiinaria, eivätkä kumpikaan harrasta häiriökäyttäytymistä. Virikkeitä niillä on runsaasti, samaten koko värillinen osa yläreunaansa saakka purua, ja tykkäävät tuolla puuhastella. Yhteensä neljä talvikkoa on asustanut n. minidunan kokoisessa asumuksessa tai mindunassa, eivätkä nekään ole kaltereita jyystäneet tms.

Syyrialaisilla on myös useita dunia, ja mitä näistä about yhdeksästä eri syrkistä, jotka elämänsä varrella ovat viimeisen parin vuoden aikana mulla hamsteridunassa olleet, ns. häiriökäyttäytymistä on vaikea yhdistää suoraan siihen, että hamsterin asunto on pieni. Saattaahan se siitä johtua, mutta ei niin voi olettaa.