• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

JoJo14

#30
hei!! minun hamsteri kesyi kun tuli melkein heti mutta nyt se yrittää purra kun on ottamassa käteen. mitä mun kannattaisi tehdä?? :shock:

e??a

#31
^Kannattaa alkuun ottaa se vaikka jollain pahviputkella tms. pois terrasta ja totuttaa käteen. :)
[size=85]Lil Mr Mysterious "Lilo"
musta poika
s. 2.7.07 ?[/size]

Mia

#32
No mä ennen yritin aina varoen, mutta kaverin kanssa pari kertaa otettu vaan käsiin, vaikka mäkin pelkään sen hampaita, kun puree niin kovaa. se puree harvemmin, mutta sen kovempaa.  :D
Mei ?
Dille ?

-Sonsku-

#33
Kun poika meille tuli, niin ekana iltana jo syliin yritti kiivetä, kun ruokaa laitoin. Eli siis tosi käsikesy herra täällä!  :P
Meillä vipeltää yksi luonnonvalkoinen pk syrkki
+
Toinen karvaturri, pitkäkarvainen maatiaiskissa

Anonymous

#34
poikasissa on eroja, mutta minulta kaikki on lähtenyt kesyinä, esim -sonskun- syrkkipoju :) minulla on ollut poikasille aikaa ja haluan, että niitä voisi hoitaa mahdollisimman paljon ja kauan, joten en halua siirtää kesyyntämistä uudelle omistajalle, kun voin sen työn tehdä itse, luovutan sitten vaikka myöhemmin

hennu]

#35
Meille hankittiin eilen talvikko uros Seinäjoen faunattaresta.Ikää n. 7viikkoa. Sanoivat että on hyvä luonteeltaan. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta jyrsijöistä ennestään.
Annoin sen tutustua eilisen illan dunaansa, ja tänä iltana siirsin sen pois dunasta erilliseen muovilaatikkoon ruokakupin avulla, ja annoin kättäni sille haisteltavaksi.
Olen lukenut tämän,ja muita ohjeita, mutta ohjeesta ei ollut kovin paljon apua, sillä hamsu ei pelkää kättä, vaan on melkein heti sen kimpussa. Se siis haistelee, mutta myös näykkii hampailla etenkin sormien ihoa inhottavasti. Se ei siis hyökkää suoraan hampaat ojossa sormeen kiinni, vaan alkaa ensin haistella, sitten kosketella hampailla, ja lopuksi aika kivuliaasti näykkimään ihoa. Yhdestä kohtaa se sai ihon rikki, muttei kuitenkaan kovin pahasti.
Kokeilin myös roikottaa kättäni dunan katosta, mutta sama jyrsintä alkoi. Tuntuu inhottavalta, kun tuntuu, että hamsu syö sormea.
Voiko olla, ettei se vain ymmärrä, että sormea ei saa jyrsiä samalla tavalla kuin oksia? Käsittääkseni sitä oli kyllä eläinkaupassa käsitelty.
Vai olenko vielä sille niin pelottava, että se puolustautuu?
Miten kannattaisi jatkaa totutusta? Pidänkö kättä vain hyvin lyhyitä hetkiä kerrallaa, niin että hamsu pysyy näykkimättä? Vai kannattaako aluksi käyttää hanskoja?

MUOKS: nyt alpi on ollut meillä kuukauden, eikä se enää pure

blood.and.tears

#36
^ Ota se pahviputkella/laatikolla tms. ulos asumuksesta, josko se vaikka puolustaa reviiriään. Vai näykkiikö se kädessäkin?
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

hennu]

#37
siirsin sen kupilla pois dunasta, eli oli kyllä poissa asumuksestaan.

hhl

#38
Kun on hankkinut hamsun, kuinka kauan sen pitää antaa olla rauhassa ja tutustua kotiinsa ilman että yrittää sitä kauheasti lähestyä? Pistin tässä aika alussa käteni sinne terraarioon ja hamsu tuli ja laittoin etutassunsa kädelle, ja tutkiskeli, eli ei näyttänyt pelkäävän. Myöhemmin kun äiti oli vain yksin kotona, hän oli kuulemma ettinyt että missä se hamsteri on (ei ollut pesässään) ja oli puruja siirrellyt että josko se olisi kaivautunut sinne, ja hamsu oli kuulemma alkanut rääkyä ja hyökännyt sieltä puruista. Kai se sitten reviiriään puolusti... Tai muuten vain halusi nukkua rauhassa.
Viljo-talvikko ja Lili-koira

hennu]

#39
Ensimmäisen päivän kannattaa antaa tutustua,ja sen jälkeen aloittaa käsittely.
Hamsteria kannattaa käsitellä sen häkin ulkopuolella. Eli vaikka jossain laatikossa. Itse käytän tyhjää lipastonlaatikkoa jossa on puruja. :) ja hamsterin voi siirtää sinne jollain kupilla tai pahviputkella.

Uskon että hamsterisi tosiaan puolusti reviiriään.
 En tiedä, mutta ehkä, kun tarjosit kättäsi itse sille aiemmin, se ei ollut vielä kotiutunut, eikä sillä siis ollut vielä silloin tarvetta puolustaa reviiriään, koska se ei vielä silloin ollut sen koti. Ja nyt kun äitisi kävi tonkimassa, se oli varmaan jo kotiutunut sen verran, että oli alkanut puolustaa reviiriään.

Itselläni on ollut talvikko nyt reilut 2 viikkoa, ja on jo aika hyvin kesyyntynyt. Eli ei pure enää, kuten aluksi. Vaikkakin joskus, kun antaa käden se saattaa tarrata sormien päihin ja kynsiin kiinni. Mikä on inhottavaa, vaikkei satu kamalasti. Itse suosittelen aluksi antamaan kättä nyrkissä, jolloin hamsteri ei pääse puremaan sormiin, jos sillä sellainen tapa on.

ja itse nostan hamsun dunasta isolla kauhalla. Kun hamsu istuutuu kauhalle, niin nostan sen sillä nopeasti pois. Mielestäni paljon parempi tapa  kuin paperirullalla nostaminen, koska paperirullassa se usein puraisi käteen kun sitä nosti, ja muutenkin hamsu näkee että se nousee pois dunasta

Never

#40
Meille tuli eilen syrkki ja hän on jo nyt täysin kesy  :) Kun kävin hakemassa hänet, omistaja herätti poikaset ja nosti saman tien syrkin minun käteeni. Poika oli oikein kiltisti.  :)
Kotona pikkuinen kiipesi pienen aristelun jälkeen kuljetuslaatikosta itse kädelleni. Illalla, kun laitoin käden häkkiin, Nemo kiipesi heti paitaani pitkän olkapäälle.  :lov Nemo viihtyy hyvin sylissä ja ei haluaisi enää takaisin terraan. Toivottavasti tästä otuksesta tulee oikein sylihamsu.  ;)

Nana, talvikko, on puolestaan ollut meillä nelisen kuukautta. Hän ei ole vieläkään kovin kesy.  :<  Pikkuinen ei vaan taida viihtyä ihmisten seurassa. Dunasta hänet on nostettava aina pahvilaatikon tai kuljetuslaatikon kannen avulla. Nana on sylissä aika villi ja näykkii välillä.
En uskalla nostaa Nanaa dunasta ilman apuvälinettä. Hän on pari kertaa purrut, kun olen yrittänyt ottaa hänet suoraan käteen.

Osaisiko joku antaa vinkkejä Nanan suhteen? Onko minun vain hyväksyttävä se, että hän ei todennäköisesti koskaan tule pitämään käsittelystä?  :<  Siitä huolimatta yritän pitää häntä joka ilta pienen hetken sylissä, että Nana ei pääsisi täysin villiintymään.

paivi2405

#41
Täällä on paljon tullut hyviä vinkkejä kesyttämisestä, kiitos tuhannesti niistä :) Olisin kuitenkin kysynyt, kuinka etenen nyt tästä oikeaoppisesti, aiheuttamatta hamsulleni traumoja :roll: elikkäs hamsterimme tuli meille eilen päivällä, eilen olikin ihan omissa oloissaan. Tänään laitoin käden dunaan ja se välillä kävi nuuhkaisemassa, sitten vipelsi aika ajoin pahvihökkeliinsä. Aikani siinä välillä laitoin kättä dunaan, ja vähän kerran jopa silitinkin. Siirsin hamsuni kuljetusboxin kannen avulla isompaan boxiin, jossa oli tyhjä talouspaperin hylsy, että pääsee piiloon ja tulee tukalat oltavat. laitoin käteni sinne, ja pidin herkkua kädessä. Hamsu ravasi boxia edestakaisin raapien nurkkia, välillä kävi vähän haistamassa kättäni, mitään ei uskaltanut kuitenkaan ottaa. Pidin hamsua vähän aikaa boxissa, ja siirsin sen takaisin omaan häkkiin, koska mennä kohelsi boxissa. Miten tästä nyt etenisin eteenpäin? teenkö samaa harjoitusta joka ilta niin kauan, että hamsuni uskaltautuu kädelleni vai otanko hamsun vain dunasta käteen ja siirrän sen toiseen boxiin vaiko esim. sen kannen avulla, vai mitenkäs olisi fiksuina toimia? kiitos ja anteeksi  :mrgreen: vihreyteni :oops:

HaKeNi

#42
Tungen nyt tähän samaan ketjuun...
Tuollaista tapausta kun omani on, en ole ennen tavannut...
Se huutaa, huutaa, huutaa, kun suurinpiirtein haistaakin mut...
Ollu samanlainen siitä lähtien ku mulle tuli... Yhtään ei oo lähteny kesyyntyy...
Ja ohan mulla hamsuja ollu ja niistä aina saanu käsiteltäviä mut en tiiä onks mun magic-fingereistä ( :D  ) tatsi hävinny vai mikä nyt on homman nimi...
I´m back!

paivi2405

#43
En tiennyt minne osioon tämä kuuluisi... :huh  elikkäs meillä nyt hamsteri ollut vajaan viikon. tulee haistelemaan kättä, mutta ei ole ottanut mitään syötävää vielä kädestä, ei vissiin vielä luota minuun? nyt tässä kahtena iltana kun olen siirtänyt hamsun pienempään boxiin totuttelua varten, niin siellä on koko ajan "kahdella jalalla", yrittää hulluna pois boxista :shock: välillä kyllä tullut haistelemaan ja vähän on jalat jo käynyt käden päällä :D Olen pari kertaa myös yrittänyt vähän nostaa, mutta pyristelee kyllä voimakkaasti itsensä pois kädestä, jatkanko silti sitä harjoittelua, vai odotanko että tulisi ensin kädelle, tai ottaisi jotain syötävää minulta? Sitten kun olen laittanut sen omaan dunaan, niin alkaa pakonomainen kattokaltereissa kiipeily, joka toistuu aika kauan. Mietinkin onko kesytysharjoittelut hamsterille stressaavia sessioita, joita se sitten purkaa tuolla tavoin? kiitos jos viitsitte vastailla... :lov yritin kyllä etsiä vastaavaa, mutta en mistään löytänyt :(

Marla

#44
Lainaus käyttäjältä: "paivi2405"En tiennyt minne osioon tämä kuuluisi... :huh elikkäs meillä nyt hamsteri ollut vajaan viikon. tulee haistelemaan kättä, mutta ei ole ottanut mitään syötävää vielä kädestä, ei vissiin vielä luota minuun? nyt tässä kahtena iltana kun olen siirtänyt hamsun pienempään boxiin totuttelua varten, niin siellä on koko ajan "kahdella jalalla", yrittää hulluna pois boxista :shock: välillä kyllä tullut haistelemaan ja vähän on jalat jo käynyt käden päällä :D Olen pari kertaa myös yrittänyt vähän nostaa, mutta pyristelee kyllä voimakkaasti itsensä pois kädestä, jatkanko silti sitä harjoittelua, vai odotanko että tulisi ensin kädelle, tai ottaisi jotain syötävää minulta? Sitten kun olen laittanut sen omaan dunaan, niin alkaa pakonomainen kattokaltereissa kiipeily, joka toistuu aika kauan. Mietinkin onko kesytysharjoittelut hamsterille stressaavia sessioita, joita se sitten purkaa tuolla tavoin? kiitos jos viitsitte vastailla... :lov yritin kyllä etsiä vastaavaa, mutta en mistään löytänyt :(
Tutunoloista käyttäytymistä uudelta hamsulta :jeps: .
Kärsivällisesti kun jatkaa tuota totuttamista, niin kyllä se luottamus vielä saavutetaan. Saattaahan se hamsu hieman stressata tuosta kesyttämisestä, kun kaikki on vielä uutta, mutta ei tuo sinun tekemä harjoitus mitään liiallista ole.
Minä olen yrittänyt pitää sitä pyristelevää hamsua kädessä kaikesta huolimatta (tosin aluksi lyhyitä aikoja), ja kerta kerran jälkeen se rupeaa sujumaan paremmin kun hamsu huomaa, ettei se ole kamala juttu. Varsinkaan, jos siihen liittyy namia.