Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

rosewood

En oikeen tiedä mitä nyt pitäisi tehdä. Sulo tuli meille pari päivää sitten ja sitä ei kiinnosta vaikka käsi laitetaan häkkiin. Eilen illalla pidin kättä häkissä, niin se vaan jatkoi hamstraamista vaikka houkuttimena oli omenanpala. Se kävi haistamassa sitä mutta ei sen enempää välittänyt. Aina välillä jähmettyy paikoilleen, joten pelkää jonkin verran. Olisiko liian radikaalia jos vaan nostaisin sen kädelle? Kellään mitään ehdotuksia?
[size=85]Omaa pikkuista odotellessa ?[/size]

EmmaTi

Kun hamsu on muutaman päivän saanut kotiutua uuteen kotiin, on aika aloittaa käsittelemään sitä.
Jos ja kun se ei tule itse kädelle aluksi, sen voi esim ohjata johonkin kippoon (itse käytän muovista "tuoppia") ja nostaa sillä pois vakiasumuksesta. Poikasta kannattaa aina käsitellä lähellä lattiaa esim istualtaan ettei se pääse putoamaan korkealta.
Itse kesyttelen poikasia aitauksen sisällä/ vieressä istuskellen, jolloin se ei karkaa vaikka luikahtaisi välillä käsistä. Jos ei omista aitausta, voi vaikka käyttää isoa pahvilaatikkoa tai pienisilmäistä pyykkikoria.
Jos kasvattaja on käsitellyt paljon poikasia ennen luovutusta, niin harvoin tämä alkuvaihe on mitenkään hankala. Eri asia on sitten täysin käsittelemättömät, luovutusiän ylittäneet poikaset, jotka kyllä tottuvat käsittelyyn kärsivällisellä totuttamisella, mutta vaativat aikaa ja vaivaa.

Joten suosittelen että otat Sulon joka ilta pois häkistä esim jollain kupilla ja käsittelet sitä turvallisessa paikassa, siitä se lähtee  :)

Ken_G

Pahviputket ovat myös hyviä ja hamsut tulevat niihin mielellään. Ei siis mikään talousrullahylsy, vaan isompi putki joita voi kysyä esim. kangaskaupoista. Isosta hylsystä voi leikellä sellaisia 20-30 cm pätkiä.

kiivi112112

Heippa! Tarvitsisi vähän neuvoja: meillä on ollu vuoden faunattaresta ostettu noin 1v ikänen hamsu uros. Yritin kesyttää kun se tuli meille mutta eise oikeen tottunu...siellä se viihtyy häkissään ja olen kuullut tapauksista jotka eivä ikinä totu käteen. Nyt kuitenkin haluaisin vielä yrittää vaikka voihan se olla jo liian myöhäistä. Jos tulisi neuvoja olisin hyvin kiitollinen.

p@llero

kiivi112112: Aikuinen hamsu on vaikeampi kesytettävä kuin nuorempi. Peli ei kuitenkaan ole vielä menetetty :) Hamsun käsittely tulisi silti aloittaa aina heti sen kotiuduttua. Suosittelen että lukaisisit keskustelun vaikka läpi, tässä on kerrottu jo muutamia hyviä vinkkejä.

Itselläni olisi semmoista että Mocca on nyt sen verran kesy, että ottaa herkut kädestä, ja on nätisti kun nostan sen silleen "kulhomaisesti" käsiini. Lasken hänet kuitenkin heti takaisin,ollaan vielä niin alussa. Mutta kädelle ei tyttö tule  itsenäisesti vaikka laittas mitä herkkuja... Käsissäkin on semmosen 2 sekuntia ennenku hyppää poies -.- Mutta mites on, ollaanko tässä menossa hyvään suuntaan? :)
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

hamsufani123

Nyt on puolivuotias hamsteri joka kävi juuri näyttelyssä. Pitäis vähän totuttaa käsittelyyn. Ostettiin eläinkaupasta ja on paperit ja kasvattaja on varmaan käsitellyt mutta nyt päässyt unohtumaan. Hamsteri haluaa pois kädestä(ei pysy paikallaan. Ennätys 2sek) Oon käsitellyt sitä jo kuukauden ajan eikä kovinkaan suuria muutoksia ole tapahtunut ( enään ei ole niin stressaantunut ja rauhaton kädessä.) Onko mitään sellaista vinkkiä jolla saisi puolivuotiaan hamsterin oppimaan? :icon_neutral:

strauss

Hei mulla olis nyt yks ongelma... Eli tänään otin ensimmäistä kertaa hamsterin pois häkistä, ajattelin laittaa pahvilaatikkoon (osaa kiivetä kuljetusboxista ulos...), pahvilaatikossa oli pari hamsunmentävää aukkoa, mutta ajattelin, että jos se sieltä aikoo, niin laitan vaan käden eteen, ettei pääse. No eihän tää kun ekat pari kertaa onnistunut, se loikkas käteni yli ja oli nyt kirjoista rakentamassani aitauksessa, mutta se kaato kirjatkin, ja oli siis vapaana huoneessa. Houkuttelin sitä porkkanalla ja laitoin takaisin pahvialaatikkoon, mutta karkas taas.  Äiti sitten entisenä hamsterinomistajana yritti helppiä ja ottaa sitä kiinni, mutta hyppäs käsistä, ja putosi pari kertaa aika korkealta.Mitään sille ei kuitenkaan tullut, jaloilleen tippu ja laitoin sitten kuljetusboxiin porkkanan, ja sinne se lopulta joutu. Eli aikamoista säätöä tämä eka kerta oli kaikesta varustelusta huolimatta. Nyt mietin vaan, että miten tästä jatkan, ettei sille mitään traumoja jää? Päästyään häkkiin meni kyllä ruokakuppiinsa istumaan (mitä on ennen vähän pelännyt), ja juoksenteli vähän ja meni pesäänsä, että toivottavasti se ei ihan järkyttynyt ollut... Mut siis miten tästä eteenpäin? Miten huomenna teen?

Alkemistin

^Ihan rauhassa vaan. :juuu: Kyllä se siitä toipuu henkisesti ja ruumiillísesti, jos ei niin korkealta tippunut, että luita olisi mennyt poikki. Pienet murtumatkin paranevat hamsuilla hyvin, mutta sietää nyt toki varoa muutaman päivän ja tarkkailla tilannetta.

Jos eläin on päässyt villiintymään (tai ei ole kunnolla kesyyntynyt alunperinkään), niin sen kesyttäminen vaatii aikaa ja sinnikkyyttä. Tuolla toisessa ketjussa (http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=12152.msg189040#new) käsiteltiinkin jo käden "uittamista". Siitä kannattaa aloittaa, jos hamsteri säikkyy kättäsi.
Siiten kun tuo sujuu jo, ja saat ujutettua hamsun melko vaivatta käteesi, niin ota se ulos isompaan tilaan. Jos tykkäät istua sen kanssa lattialla, niin rajaa huolella jokin huoneen kulma vaikka huonekaluilla ja tukevalla (osittain puretulla) pahvilaatikolla. Muuten päädyt tosiaan jahtaamaan sitä ympäri kämppää. :icon_e_wink:  Meillä kun on kylpyamme, niin tytär on istunut siellä tyhjässä ammeessa kesytettävän hamsun kanssa. :hauskaa:

strauss

Huh joo kiitti... En usko että se niin korkeelta tippu, että sattu, ainakin yhömyöhään se juoksi ja riehu pitkin omaa kämppäänsä.   :fruit:  Ekä tuo huonekaluilla rajaaminen pitää tehdä, sillä oon aika varma, että se odottaa taas vapauteen pääsyä, illalla kuikuili siihen malliin häkin ovella, että eikö vois jo uudestaan päästä... Ja siis ei oikeastaan säiky kättä, mutta paras ottaa varman päälle, jos se ton jälkeen vähän aristaa  :juuu:  Kiitti joo vastauksesta, nyt voin sitte vähän huokasta  :pilehile:

strauss

Oon aikasemmin kysellyt aiitä, kun toi ei meinaa herätä / on vaan pesässään jne. Edelleen tekee sitä, mutta oon herätelly ja sitten vähän nostanu mökkiä ja siihen tapaan, niin toi kyllä tykkää olla sylissä ja kiipelillä, ainoo onhelma enää on toi herääminen, sillä mäkään en voi yömyöhään odotella. Mutta siis oon saanu jo neuvoja ja siihen malliin, että toivottavasti ei enää mitää ongelmia tuu.  Kaks kertaa hamsuli on itekkin syliin kiivenny, ettei kesyyntymisen kannalta kauheesti oo vielä ollu ongelmia   :enkeli:

Alkemistin

Kyllähän tuo sitten sujuu verratain hyvin. :mhappy:

strauss

Ainakin alkuun verrattuna... Ja noihin tän ketjun aikasempiin viesteihin. Huhhuh   :no:

strauss

Hei taa kyselen lisää (eipäilenpä että olen jo aika riesa  :icon_cheesygrin:) eli minkä ikäisenä ja missä vaiheessa suunnilleen hamsun voi päästää vapaaksi koko huoneeseen? En siis nyt heti ole päästämässä sitä vapaaksi, vaan mietin vaan...

Alkemistin

Enpä tiedä onko tähän mitään "sääntöä" (tuskin  :tongu:), mutta itse siis olen juoksutellut sellaisia parikuisia ainakin jo. Niiden kanssa saa olla tarkkana ja koko ajan kytiksellä kuitenkin. Menevät ihan pienistä (1,5 cm) koloista ja tunkevat itseään mm. vaatekaappien taakse ja sokkeliin, joten kannattaa sekä taskulampulla, että sormikopelolla tutkia ja tukkia kaikki epäilyttävät paikat. Itse kun ei välttämättä ehdi väliin, jos eläin saa jotain päähänsä.