Hamsteripulina nro 7.

Aloittaja Essi, 19.11.09 - klo:16:29

jonna

Jossain Turun lähistöllä oli kanssa ollut myynnissä "mustia talvikoita".

wiidii

Salossa myytiin mustaa kääpiöhamsteria, meni minun silmääni ainakin täysin mustasta campbellista. Oli kuulemma samassa poikueessa ollut myös "kahta erisävyistä sinistä" poikasta, mutta ne oli menneet johonkin toiseen liikkeeseen myyntiin. Sain nähdä niistä kännykkäkameralla otetun kuvan, olivat minun mielestäni ihan selkeitä campsyja kaikki - mustia ja (vaalean)sinisiä. Olivat tulleet suomalaiselta kasvattajalta Somerolta tms. paikkakunnalta, Varsinais-Suomesta jokatapauksessa. Teki melkein mieli ostaa se pikkuinen.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Scarlett

Tiputtava juomapullo, ärsytys maximus. Kalliskin oli vielä, mokoma.

Meille muutti talvikko viime viikonloppuna, ja ostin sille maanantaina oman pienen juomapullon, joka kätevästi mahtuu terraan, jossa on mukava purukerros. Pullo vaan tiputtaa...tiputtaa....ja tiputtaa, vaikka olen kokeillut kaikkea, pesen, rynkytän, olen rynkyttämättä, käännän vasemmalle, oikealle, sisäänpäin, kallelleen, pystyyn  :rant:

Meillä siis on kolme juomapulloa: yksi "varalla oleva" isokokoinen, keskikokoinen ja sitten tämä pieni tiputtava. Keskikokoisen saa laitettua talvikon terraan, jos kaivaa yhdestä kohtaa puruja pois, mutta eiköhän sekin laske ne vedet puruihin siinä vaiheessa kun asukas vähän potkiskelee puruja ympäriinsä...

Pitää varmaan lähteä bussilla seikkailuretkelle tuonne tämän kyläpahasen toiseen eläinkauppaan ja laittaa sormet ristiin että siellä olisi pienikokoisia Classic-pulloja, jotka ainakin tähän mennessä ovat olleet luotettavia.

Heli

Ei kai ne hybridit sen sairaampia ole kuin lajit joista pohjautuvat. Ja mihin perustuu väite huomattavasti lyhyemmästä eliniästä?

Hybridi on varmasti lemmikkinä ihan yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin hamsterilaji.

Se olisi myös hyvä muistaa, että kukaan ei voi yhtäkään talvikko- tai campbellilinjaa puhtaaksi väittää ennen kuin asiasta on todisteita. Ja mä ainakin tiedän, että Suomessa on useampikin kasvattaja jotka kasvattaa "sekalinjaisia", koska olen heidän kasvattejaan arvostellut ja niistä löytyy selviä yksittäisiä toisen lajin piirteitä.

Sinänsä huvittavaa, että yhdistys ei ole päivittänyt kantaansa hybrideihin, vaan edelleen hybridit on ehdottomasti pannassa ja niitä lisäännyttävät erotetaan yhdistyksestä. Kuitenkin hallituksessakin on/on ollut useampikin joilla on näitä selvästi ei puhtaita jalostuskäytössä.  :pihalla: MUN mielipide on, että suunta on silti kasvatuksessa oikea eikä mua huolestuta ne vieraan lajin ominaisuudet, koska niitä voi jalostuksella häivyttää. Ja fakta on se, että lajit ovat saattaneet sekoittua jo vuosikausia sitten ja seinä tulee joka tapauksessa vastaan sisäsiittoisuuden kanssa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

viiru

^ Minusta siinä ei ole mitään huvittavaa, että yhdistys ei halua edistää tai mahdollistaa hybridien tahallista lisäännyttämistä (/kasvattamista). Olen itsekin sitä mieltä, että näitä kahta lajia ei tule lähteä risteyttämään tietoisesti. Se on mielestäni perusteetonta toimintaa. Molemmissa lajeissa on edelleen hyvinkin elinvoimaisia, terveitä, pitkäikäisiä ja lajinomaisia linjoja. Muutan kantani, kun risteytys vieraaseen lajiin esim. terveydentilan edistämiseksi on tarpeellista.

Muistutan myös, että hamsteria hyvin harvoin voi todeta hybridiksi pelkän ulkomuodon perusteella. Se, että löytää talvikosta campbellimaisen viitteen, ei välttämättä ole tulos kuitenkaan lajiristeytyksestä. Aivan yhtä lailla talvikoissa tai campbelleissa on erinäköisiä yksilöitä (jotka saattavat muistuttaa jotain muuta otusta kuin edustavat) kuin missä tahansa muussakin lajissa.

En tarkoita tällä, että talvikko ei olisi hybridi ennen kuin sillä on punaiset silmät ja oranssi selkäjuova. Haluan vain tähdentää, että sellaista gurua ei ole, joka pelkästä eläimen katseesta tai korvien asettelusta tunnistaisi alkuperässä vierasta verta - TIETENKIN mahdollisuus tähän on.

Scarlett, meilläkin tällä eläinmäärällä on ollut vaikka minkä valmistajan pulloja ja kymmenistä eri malleista, mutta kyllä vain Classicin pullot mainitsisin parhaimpina. Nyt tosin houkuttaisi sellaiset "gnaw-proof"-pullot, joissa pullo-osa on lasia ja suutin metallia. Niitä ei vaan saa katosta roikotettavana, joten vielä en ehkä eurojani tähän päivitykseen sijoita. En välitä itsekään lähteä askartelemaan mitään epäesteettistä kiinnityssysteemiä, ja tuntien itseni kuitenkin ennen pitkää sekoaisin omiin viritelmiini epäkäytännöllisyyden takia. (:

X-File's/JonnaMilaya

Classicin pullot ovat ehdottomasti parhaimmat ja toisinaan ferplastin.
~Solnechnyi Trusha~

viiru

Lainaus käyttäjältä: "X-File's/JonnaMilaya"Mulla on ollut noita lasisia pulloja.Niissä on vaan ongelmana korkki, se halkeaa helposti ja metallin on niin ohutta että hamsteritkin jyrsii läpi.Ja meidän vesi on niin kalkkipitoista,että kalkkikin syövyttää sen putken.
No voi tauti. Kai siihen on sitten sopeuduttava, että pullot ovat kulutustavaraa, kun on jyrsijöitä!

GaneshaX

Classicin hiiripullot olis pop muuten, mutta kun niissä ei ole ripustuslenkkiä.
Meillä on käytössä trixien terra pullot. 50ml ja 100ml pullot, edullisia ja ihan hyviä olleet. Mitä nyt saatavuus tökkii välillä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

Jos haluamme vastustaa hybridejä henkeen ja vereen, niin pitäähän meillä olla jotain millä ne mahdolliset hybridit erotellaan niin kauan kun yhdistys ei voi tehdä mitään geenitestien eteen.  ;)

Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mua myös inhottaa se, että hybrideistä on tehty eläimiä joiden olemassaololle ei ole oikeutta. Ihan yhtälailla ne on hamstereita kun muutkin. Silti niitä ei saisi pitää lemmikkinä eikä niitä myöskään sallita lemmikkiluokissa.  :roll:
Tämä yhdistyksen linjaus on muistaakseni tehty siihen aikaan jolloin hybridejä ei täällä käytännössä esiintynyt sinä määrin kuin nyt, joten sinänsä pitäisin ihan hyvänä edes pohtia olisiko asiassa päivittämisen varaa.

Ruotsissahan mandariinitalvikoille on nykyään kai jopa oikein viralliset luokatkin, ainakin omia näyttelyitä on niillekin järjestetty, enkä näkisi yhtään huonona ideana sitä, että meilläkin sallittaisiin mandariineille pääsy edes lemmikkiluokkiin.

Tansku

Pitäisi jaksaa alottaa syrkin metsästys taas tähän talouteen, kun meillä on niin hiljaista, eikä ketään ole iltaisin pyörimässä jaloissakaan. On se hassua, kun ilmankaan ei selvästi pysty olemaan :D

jonna

Jos juomapullo on muovinen, olen huomannut seuraavan kikan toimivan:
Täytetään pullo aivan täyteen, ruuvataan nippa kiinni ja puristetaan pulloa kunnes sieltä tulee vettä, ja pidetään pullo puristuksessa ja käännetään oikeinpäin, kun päästää irti syntyy se alipaine jonka ansiosta pullo ei vuoda. Tippa tai kaksi voi tulla mutta se ei jatka lorottamista.

Näin uuden harrastajan näkökantista olen huomannut että talvikoissa on välillä "hankaluuksia" löytää uusia linjoja. Toki niitä ulkomailta saa, mutta siinä tulee taas vastaan se että monessa maassa näyttää olevan ihan OK risteyttää cämpsy+talvikko. Eli mitään takeita ei ole siitä mitä se suku loppujen lopuksi pitää sisällään (tosin ihan sama varmaan koskee osin suomalaisiakin).
Muualla hybridit näyttävät menevän niin että talvikon näköiset talvikoiksi ja cämpsyt cämpsyiksi. Osa niistä hybridilinjaisista talvikoista on niin talvikon näköisiä ettei niitä hybrideiksi edes varmaan erottaisi ellei väri paljastaisi missä mennään.

Lemmikinomistajan näkökantista olisi hyvä jos mandariineille sallittaisiin osallistuminen edes lemmikkiluokkiin. Moni ostaa tietämättömyyttään tälläisen hamsterin(joka ei varmasti ole lemmikkinä yhtään huonompi kuin ns. puhdaslajinen), jos tulee innostus näyttelyihin, on pettymys varmaan suuri kun osallistuminen ei onnistukaan. Omistajan "syyhän" se ei ole että hamsteri on hybridi.
Muualla maailmassa nämä hybridit on jo näemmä hyväksytty joten voi olla melko mahdotonta pitkällä tähtäimellä potkia vastaan, vaikka sääli ja surku se olisi menettää puhtaat linjat.

Lisättäköön nyt vielä että en ole sitä mieltä että vapaa risteyttäminen sallittaisiin, mutta tulee vaan mieleen se vanha sanonta että turha rypistellä kun on jo housussa  :(

Scarlett

Jonna, kiitos tuhannesti tuosta juomapullovinkistä!  :pileet:
Toimii juuri niinkuin pitääkin!

Tänne pitäisi perustaa kyllä jokin hamsuharrastajien niksipirkka-ketju juuri tämmöisiä vinkkejä varten :)

^Hyvä jos oli apua  :)
Hamsterien Niksipirkkaa ja sukkahousuniksejä odotellessa  :D

Tein tässä siivotessa pienen "kokeen" ja laitoin hamstereille kasan kuiviketurvetta häkkiin. Ne pimahti  :shock:  Yksi syrkeistä oikein hieroi sitä turkkiinsa ja se kaivoi kunnon poteron turvekekoon ja piehtaroi ihan hullun lailla turvekasassa. Muilla oli suunnilleen samanlaisia reaktioita, sitä kaiveltiin ja siinä pyörittiin.
Pissanurkkiin olen sitä joskus laittanut purun alle että imee paremmin sitä kosteutta ja hajua mutta kuivikkeena tai "leluna" en ole käyttänyt ennen tätä. Tuo oli niin suuren suosion saavuttanut "lelu" että voisi laittaa joskus jatkossakin. Puolikosteana se ei edes pölyä.

viiru

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mietiskelinkin tuossa yhdessä välissä, että jos tuomarikoulutukseni jatkuu, että täytyy tarkistella tuota kantaa hybrideihin, koska jos yhdistys pitää edelleen yhtä tiukkaa kantaa, niin sitten mun mielestä tuomarin velvollisuus on hylätä arvostelussa eläimet joissa on selvästi havaittavissa viitteitä toisesta lajista tai missään nimessä sellaisia eläimiä ei ainakaan voi palkita. Harmi, koska tykkäsin itse todella paljon esimerkiksi yhdestä viirun talvikosta, mutta sillä on niin selvä campbellijuova, että tällä linjalla siitä tulee mun mielestä sitten rankaista. Koearvostelussani päätin ohittaa tuon virheen ja sijoitin sen, koska ajattelin että se on kuitenkin muuten talvikkomainen ja sillä oli ominaisuuksia joita lajin nykytilanteessa kaivataan (esim. ihanat pienet silmät, kun nykyään isot pullottavat fattyeyet on tosi yleisiä) mutta koska yhdistyksen kanta on edelleen sama, jättäisin tällä tiedolla sijoittamatta enkä suosittelisi jalostuskäyttöön. Harmillista.
Täh, sanotko nyt siis ihan suoraan tietyn eläimeni olevan hybridi? Kerrohan, onko tämä mielestäsi korrektia? En toki voi millään tavoin kumota tätä väitettä epätodeksi, ennen kuin minulla on auki purettu dna-ketju todisteena. Mutta "campbellimäisen juovan" takia ei eläintä hybridiksi voi leimata, se on aivan varma. Minulla ei ole ollut talvikkopoikueita kuin 14 näin äkkiseltään muisteltuna, mutta jo tässä ajassa olen huomannut kuvioinneissa olevan poikueidenkin sisällä erittäin suuria eroja - näin myös ihan ensimmäisessä poikueessani vuonna 2004 (isälinja Truefabled Mackie - Avocado - Destiny's Cosmic Fantasy - Wellingtons Chips, emälinja Cadium Aishaaq - Cadium Angel of Snow - Hazard's Opri - Cadium Rain Cloud - Cadium Sea Pearl). Valokuvamateriaalia kaikista jalostuseläimistäni löytyy arkistoista runsaasti, voin joku päivä vaikka tehdä sinulle kollaasin lukuisista eri selkäjuovista ihan vaikka 2002 vuodesta lähtien (tuolloin siis aloitin käymään näyttelyissä). Campbellimaisia selkäjuovia on varmasti ollut näin ollen kasvatukseni "riesana" jo tuosta lähtien...?

Koska kantaeläinteni takana olevat eläimet löytyvät hyvin pitkälti muidenkin kasvattajien eläinten takaa, lienee campbellimaisia juovia muillakin kuin viirun talvikoilla...? Tämä on siis vain spekulaatiota. Koska olen kasvattanut verrattain vähän aikaa, en ole keskittynyt kuvioiden periytymiseen oikeastaan missään vaiheessa vielä luonteen ja terveyden mentyä näiden edelle. Tiettyjen ominaisuuksien vahvoja periyttäjiä toki on tähän mennessä jo löytynyt ja vakiintunut kasvatuksessa, mutta hyvää kuviota ei vielä ole ollut yhdelläkään niin että tätä meriittiä olisin saanut siirtymään jälkikasvullekin.

Apropoo, uskon siis edelleen lajin sisällä olevan hyvinkin paljon variaatiota kuvioinnissa ilman lajiristeytystäkin. En voi kieltää mahdollisuutta, että talvikot ja campbellit olisivat risteytyneet jo aikojen alussa, mutta uskon siihen että vaikka tämä olisi tapahtunut, ovat lajit eläneet erillään sen verran pitkään, että niitä voi kategorisesti nimittää eri lajeiksi lisääntymiskyvystä huolimatta. Campbellit ja talvikot ovat kuitenkin luonnossa eläneet eri alueilla käsittääkseni.

Henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin edelleen (kuten olen monesti sanonut), että minulle ei ole mitään väliä mitä geeniä siellä on takana. Haluan, että talvikko näyttää talvikolta, ja campbelli campbellilta. Molempien lajien haluan säilyvän terveinä, pitkäikäisinä ja hyväluonteisina (lemmikkimäisinä). Niin kauan kuin minulla on hyviä talvikollisia ominaisuuksia edustavia jalostuseläimiä, kasvatan niitä jalostan niitä tavoitteenani saada ihania standardia hyvin vastaavia ystävällisiä, rauhallisia ja luottavaisia lemmikkitalvikoita. Jos joku todistaa linjani risteytysveriseksi, lupaan jättää kasvatuksen siihen paikkaan.

En ole koskaan piiloutunut missään touhuissani nimimerkin taakse (onnistumisissa enkä epäonnistumisissa), joten itselleni on aivan ok, että asia otetaan keskustelufoorumilla esille. (: Uskon edelleen vahvasti, että sensuurille ei näissä toimissa ole sijaa, vaan avoin tiedonvälitys on kaikille eduksi.

LainaaMua myös inhottaa se, että hybrideistä on tehty eläimiä joiden olemassaololle ei ole oikeutta. Ihan yhtälailla ne on hamstereita kun muutkin. Silti niitä ei saisi pitää lemmikkinä eikä niitä myöskään sallita lemmikkiluokissa.  :roll:
Tässä olen samaa mieltä.

Olen myös miettinyt ulkomuotoluokkien osalta, pitäisikö tuntemattomansukuisille talvikoille järjestää jonkinlainen "lajiinotto" ulkonäön perusteella - esimerkiksi kaksi L1-mainintaa kahdelta eri ulkomuototuomarilta näyttelyssä ennen jalostusrekisteriin hyväksymistä, tai muuta vastaavaa. Tätä varten voisi olla vaikka oma luokka, ennen kuin ne L1-maininnat saanut  eläin voitaisiin esittää standardiluokassa. Nämä ovat ainoastaan omia alkeellisia pohdintojani, enkä ole esittämässä asiaa eteenpäin, koska en pysty nyt sitoutumaan tällaisen asian ajamiseen. Toivon muidenkin lajin kasvattajien antavan kontribuutionsa asiaan, tavoitteena on kuitenkin yhteinen etu. Tietty tässä on se porsaanreikä, että vaikka eläimellä olisi suku tiedossa kymmeniltäkin polvilta, voi taustalla aina olla hybridijalostusta. Edelleen henkilökohtaisesti kuitenkin olen sitä mieltä, että tällaisella asialla ei ole väliä niin kauan kuin eläin on jalostukseen sopiva ulkomuotonsa puolesta. Standardia vastaamaton kuvio on tietenkin heikkous, josta pitää rankaista, mutta onko se syy jättää eläintä käyttämättä jalostukseen...? Verraten vaikkapa syyrialaisiin, hamsteri voi sijoittua joka näyttelyssään vaikka nauha olisi katki, kun eläimen muut ominaisuudet ovat niin eduksi.

Ja huom huom huom, vastaan ihan yksityishenkilönä, nämä ovat omia mielipiteitäni. Yhdistyksen linja on se mitä on näyttelysäännöissä tulkittavissa, ennen kuin asiaan esitetään muutosta.

EDIT.
Ja nyt kun luin tarkemmin, niin täähän on ihan just sitä mitä itsekin ajattelen:
Lainaus käyttäjältä: "Heli"en tarkoita ettäkö pitäisi tietoisesti talvikoita ja campbellejä sekoittaa, vaan että tulisi hyväksyä se ettei linjat ole täysin puhtaita ja että jalostukseen voi käyttää myös epävarman taustan omaavia eläimiä jos katsoo niiden olevan riittävän lajinomaisia ja kokee niillä olevan jotain annettavaa jalostukseen. Käytännössä yhdistyksen kanta ei tätä salli.
Mutta. En ole koskaan tulkinnut, että käytännössä yhdistyksen kanta ei tätä sallisi. Apua, uskon kuitenkin tuntevani näyttely- ja kasvattajanimisääntömme melko hyvin näin niin kuin harrastajana, kasvattajana ja yhdistyksen hallituksen pitkäaikaisena jäsenenä. L1-maininta näyttelyssä indikoi, että tuomarin mielestä eläimellä on annettavaa jalostukseen. L1-mainintaa antaessaan tuomari ei tiedä eläimen sukua, eikä voi tietää siis mahdollisesta epävarmasta taustasta. Näin ollen yhdistys mahdollistaa sen, että "epävarman taustan omaavia eläimiäkin" voi käyttää siunauksellamme jalostukseen, koska jalostusrekisteri on niille avoin. Eli selitätkö minulle vielä, mihin tuolla toteamuksella viittaat.

GaneshaX, on Classicilla terraariomallikin, jos sitä tarkoitit. Siis tämä http://www.lamp-post.co.uk/prodimages/c ... _small.jpg, "Classic Universal Hamster Drinking Bottle", maksaa n. 3,50 euroa tsipaleelta.