Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

lentsu

Oleellista on kokonaissukusiitosprosentti, jota meidän tiedoilla on mahdotonta edes laskea. Eli se, että niin Suomessa kuin Ruotsissakin kanta on aina ollut rajallinen, ja jos rajallisessa kannassa tehdään pitkällä ajanjaksolla paljon kevyttä linjausta, lopputuloksena on raskaampi sukusiitos mitä viiden sukupolven tiedot antavat ymmärtää.

pinsku93

kuulin vaan juttua etteikö cremeä saisi astuttaa cremellä? pitääkö nyt oikesti paikkansa? :P

wiidii

Kyllä voi astuttaa. Kahta saman perusvärin omaavaa hamsterien suositellaan yhdistettäväksi keskenään.

Jatkossa kysymykset tänne: viewtopic.php?f=35&t=7356
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

tammenterho

Onko mahdollista, että tiineys menee yli lasketun ajan? Meillä piti eilen syrkkimuksuja syntyä, mutta ei pä ole kuulunut  :woot:

tammenterho

Kuinka paljon käsittelette poikasia päivässä?

EmmaTi

Riippuu esim poikueen koosta.
Viimeisimmässä poikueessa oli vain 3 naperoa, niitä tuli taatusti käsiteltyä enemmän kuin sitä edellisen poikueen naperoita, joita oli 13  :icon_lol:
Kuitenkin pyrin siihen että 2vk iästä eteenpäin jokaista käsitellään päivittäin, mitä arempi, sen enemmän.
Ekan kerran otan poikaset yksitellen käteen 12vrk iässä jolloin katson sukupuolet, mutta sen jälkeen vasta silmien aukeamisen aikaan.

Vevve

Mä tapasin kasvatuksen alkuaikoina käsitellä poikasia 2vk iästä eteenpäin joka päivä noin 10 minuuttia. Nykyään tulee käsiteltyä silloin kun jaksaa ja ehtii, eli ehkä kolme tai neljä kertaa viikossa  :icon_redface:

Ja kääpiöistä nyt siis kyse.

Sintturainen

No mulla sama, joka päivä pyrin käsittelemään jokaista pentua.

Janika S.

2 paria roboja yhdistetty, ennestään oli jo yksi pari yhdessä.
Toivottavasti tulis kesäks muksuja  :icon_smile:

Toisesta yhdistelmästä odotettavissa normaalia, toisesta norre laikkua ja normaalia.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

jonna

Meillä on kehitysvammainen poikanen. Kyseessä on kolmiviikkoinen syrkki, joka on kehityksessä todella pahasti jäljessä sisariaan ja on kooltaan noin kolmanneksen sisaruksistaan(tämä rääpäle mahtuu tikkuaskiin ja tilaakin vielä jää). Oli melkoinen yllätys kun poikanen löytyi, huomasin kyllä aiemmin että sakissa on yksi pienempi keltainen jota en sittemmin nähnyt ja luulin sen karsiutuneen. Siivouksen yhteydessä oli ilmeisesti jemmassa pahvilaatikkopesässä. Siivoan yleensä ekan kerran koko laatikon niin että siirrän vanhan pesän sinällään puhtaaseen laatikkoon jotta poikasten ei tarvitse harhailla etsimässä tuttuja hajuja. Siellä tämä kaiketi oli jemmassa sitten kun en ollut sitä nähnyt. No nyt sitten kömpi kolostaan....

Poikasella on hartioiden kohdalla selkärankamutka, kuvissa juuri ja juuri huomaa. Se on selkeä, terävän tuntuinen ja melkoisen iso, tämän mallinen ^. Takajalat lienevät "väärin asettuneet", poikanen kävelee omituisesti jalat harottaen sivuille, ikään kuin tekisi uimaliikkeitä. Pään mallikin on jokseenkin hassu. Kuvista tosiaan ei niin selkeästi näe mutta livenä huomaa miten erinäköinen se on sisaruksiin verraten. Ihan kuin silmät olisivat valahtaneet nenään kiinni.

Selän käppyrä

Kävelytyyli on "hiukan" erikoinen...

Tässä poikanen seisoo paikallaan, kävellessä jalat leviää enempi.

Kuvien ottamisen jälkeen poikanen lähti paremmlle hamstrausmaille.

Sintturainen

^Kaikkea sitä...  :woot: Meillä ehkä erikoisin on ollut pentu jolla ei ollut vatsassa normaali nahka, vaan sellainen läpinäkyvä kalvo josta näkyi sisuskalut, ja karvaakaan ei muistaakseni ollut juuri ollenkaan, lähti heti kun huomasin sekin paremmille hamstrausmaille...

Ely

^^Oiskohan toi just knikin worst-case-scenario, eli sen kehittyminen tuonne selkärankaan? Oisko muilla kokemuksia asiasta?
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

jonna

Jos olisi ollut kyse vähän isommasta ötökästä olisin kuvauttanut sen omasta mielenkiinnosta. Tuo takaosa oli varsin mielenkiintoinen...
Mietin näin jälkikäteen että ihme että se yleensä oli hengissä, ja "toimiva" kun ruoto oli tuollainen. Luulisi hermojen olevan melkoisessa paineessa. Siellä se viipotti muiden mukana, söi jne. normaalisti.
Tuo selässä oleva epämuodostuma-mikä-lienee oli aika iso. Kyse ei ollut siis mistään pienestä nyppylästä vaan tuo taite alkoi nousta heti niskan jälkeen ja loppui selän keskivaiheille. Harmi etten hoksinut kokeilla rintakehää oliko tuo mutka vaikuttanut rintakehän muotoon.

APUA!
Poikasten emo löyty kuolleena. Sillä oli 3vk ikäiset muksut. Muksut toistaiseksi ok. Selviävätkö ne ilman emoa? Roboista siis kyse.

Sintturainen

Jos pennut on siis 3 viikkoa, niin kyllä ne jo selviävät ilman emoa. Jos eivät vielä osaa juomapullolla käydä, laita paljon nestepitoista ruokaa, salaattia, kurkkua, puuroja... koko aika tarjolle.