• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Sintturainen

#825
Tuo korvien laikukkuus on vaan pieni ns. värivirhe. Se on ihan kasvattajasta kiinni haluaako sitten pentuja teettää. Minulla on kyllä sellainen käsitys että harva kasvattaja on niin tarkka että ei pentuja teettäisi pienen värivirheen vuoksi jos urosta muuten kannattaa käyttää kasvatukseen.

hannavir

#826
Kiitos tiedosta  :)
Sitten vielä kysymyksiä  :D   Kysely ikä   :lol:
-Mikä väri ei sovi luonnonvalkoisen kanssa?? Siis jalostus mielessä  ;)

Itselläni on ollut viimeksi 15v. sitten pk valkonauhainen creme syrkki (meniköhän nyt oikeassa järjestyksessä  :oops:  ), ihan vaan lemmikkinä ja nyt kun vanhemmalla iällä taas tuli hamsu kuume  :oops: , niin ajattelin että miksei ja miksei myös pieni muotoinen kasvatus tulisi kyseeseen  :)   On paljon unohtunut  :roll:  mutta, myös jonkin verran jäänyt muistiin  :)  

Ainoo et toi väri puoli ja sen geenit ovat ihan hebreaa vielä minulle  :oops:  Siksi tää kysely tulva ja tahdon oppia paljon, ennenkuin kasvatusta edes voin ajatella!!!

Eve87

#827
Alkeet: http://arctican.ambientplanet.net/Varigenetiikkaa.htm
Todennäköisyydet: http://arctican.ambientplanet.net/todennakoisyydet.htm
Haitalliset yhdistelmät: http://arctican.ambientplanet.net/kielletyt.htm

Luonnonvalkoinen on hopeanharmaa creme. Eli tässä tule ottaa huomioon tämä: viewtopic.php?f=35&t=377
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

hannavir

#828
Kiitos Eve  :)

Ninde

#829
Tänne voi jatkaa: viewtopic.php?f=35&t=5769

ja värigenetiikkaasioista voi keskustella täällä: viewtopic.php?f=35&t=7356

Reinikainen

#830
Joo, mä oon vasta nuori neitonen (11...) mutta aion "isona" kasvattaa hamstereita xD  Siis onko papereiden saaminen/rekisteröinti poikasille kauheeta häsläämistä? Joo oli pakko kysyä tällänen tyhmä kysymys, vaikka voisin kysyä viiden vuoden päästä, mut silti  :oops: Onko se kasvatus "vaikeeta"?  Ja kuinka se rekisteröinti toimii?
Jaja sitä vielä että saako kasvattajalta ostaessa yleensä paperillisen/rekisteröidyn poikasen?
Reinikainenn ?

EmmaTi

#831
Ei se poikueen rekisteröinti mikään iso juttu ole, tarkemmat ohjeet löytyy kun menet sivun ylälaidan valikosta "Yhdistys" kohtaan, siellä on alavalikossa hamsterin rekisteröinti.
Poikueen rekisteröinnin voi teettää myös useissa SHY:n järjestämissä näyttelyissä, jos rekisteröijä on siellä paikanpäällä.

Kasvatus on haastavaa, vaatii perehtymistä moneen asiaan ja myös kustannuksia syntyy sen verran että 11-vuotiaan viikkorahat ei niihin riitä  :)
(Kuten itsekin mainitsit että aloittaisit "isona", se on hyvä suunnitelma)
Yksi asiaan paneutuneen harrastajan tunnusmerkki on myös se, että osaa etsiä tietoa, ja esim. tällä Hamsteriyhdistyksen sivustolla sitä on runsaasti mm. tuosta hamsterin rekisteröinnistä!

Ainakin virallisilla, kasvattajanimellisillä kasvattajilla poikaselle saa sukutaulun mukaan ja usein poikanen on valmiiksi rekisteröity. Epävirallisia kasvattajia sitten onkin moneen junaan, tietämys voi olla hyvinkin vähäistä  :teipit

Sometimes

#832
Vähän samaa asiaa kyselisin kuin Reinikainen... Itse olen 15 vuotias ja roborovskien kasvatus kiinnostaa hirveästi. Lähi tulevaisuudessa olisi haaveena se poikue teettää. Paljon yleensä menee poikueen hoitoo/tavaroihin jne kuluihin rahaa?

Vevve

#833
^ Rahamäärää ei voi mitenkään etukäteen ennustaa, sillä aina on otettava huomioon myös mahdolliset eläinlääkärikulut tai muut yllättävät ongelmatilanteet. Poikasten teettäminen ei kuitenkaan noin niinkuin peruskustannuksiltaan ole mitenkään erityisen rahaa vievää. Kuluihin kuuluvat tavanomaiset ruuat ja kuivikkeet, ja emot poikasineen tarvitsevat päivittäin runsaasti ja monipuolisesti tuoreruokaa. Lisäksi tarvitset asumuksia — isä ja emo eivät tietenkään voi asua samassa asumuksessa poikasten syntymisen jälkeen, etteivät ne tee lisää poikasia.

En voi kylliksi korostaa tiedonkeruun tärkeyttä. Lue kaikki mahdollinen tieto poikasten teettämisestä mitä käsiisi saat  :)

Sometimes

#834
Juu, Kiitos vastauksesta! (:

jonna

#835
Täällä foorumilla oli semmoinen kätevä geenikirjaintaulukko mutta en löydä sitä enää? Onko kadonnut jonnekin..?

Oli ihan kätsy apuväline muistin virkistämiseksi ja soisin sen edelleenkin täällä olevan  :)

Ninde

#836
Tarkoitatko täällä: viewtopic.php?f=35&t=7356 ykkösivulla olevaa?

Reinikainen

#837
Kiitos vastauksesta/vastauksista:) Joo, en oo vielä vähään aikaan kasvatusta alottamassa, mutta sitten tulevaisuudessa :yes: Kyllä munki järki sanoo että oon aivan liian nuori vielä :jeps:
Reinikainenn ?

jonna

#838
^^ Juurikin! Kiitos!
Se olikin siirretty tuohon ketjuun niin pöljä ei osannut etsiä  :oops:

hannavir

#839
Astutuksesta ja missä!!??

Eli oletteko te jotka astutatte naaraitanne, laittaneet naaraan ja uroksen ihan eri dunaan/terraarioon jne. missä he asuvat, eli niin sanotusti "vieraalle maaperälle" vai sinne naaraan taikka uroksen "kotiin"?? Jos on eri duna niin, minkä kokoiseen?

Mietin vaan tulevaa!! Sitten kun aika on poikasia teettää, haluan vaan että kummallakin on mukava olla kun, astutus tapahtuu!!

Silloin kun naaras on valmis (kiimassa) niin, meneekö se heti siihen asentoon vai nuuskiko he toisiaan vai millain teijän naarailla ja uroksilla se on mennyt??!!

Olisi kiva kuulla eri variaatioita/kokemuksia jne..  :)