• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

mirauh

#795
Hrr, mua alko kauhistuttaan toi Papova nyt aika paljon. Olisko nykypäivänä edelleen suositeltavaa pitää ulkomailta tulleet hamsterit ainakin jonkin aikaa karanteenissa, vaikka ei nyt ihan 30 viikkoa?

Millanen toi papovan tilanne Suomessa, sit ei ilmeisesti ole ilmennyt tuon "pahimman ajan" jälkeenkään kauheasti, meillä on kaksi eläinkauppa hamsteria paikkallisilta kotikasvattajilta ja ne on välillä kyllä niin elottoman velttoja - mutta se onneksi taitaa johtua ihan vain unisesta hamsterista?
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Saana

#796
Papova ei tällä hetkellä ole mikään suurin riski. Mutta ainahan on mahdollisuus saada tuontieläimistä joku sairaus mukana. Myös ihan Suomessa ongelmaksi (tai ehkä enemmän kiusaksi) käyvät joskus pienet ötökät, joita voi tulla luonnosta vaikka ikkunan kautta. Suosittelisin kuitenkin tuontieläimille edes jonkinlaista karanteenia ainakin muutamaksi hetkeksi.

Hamsterit ovat velttoja unisina, jos ovat oikein luottavaisia. Joten siitä ei tarvitse kantaa huolta. :)

Eve87

#797
Minäkin veikkaan et Miran hamsut on velttoja siksi, että ovat niin käsiteltyjä ihanuuksia  :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

#798
Lainaus käyttäjältä: "Saana"Papova ei tällä hetkellä ole mikään suurin riski. Mutta ainahan on mahdollisuus saada tuontieläimistä joku sairaus mukana. Myös ihan Suomessa ongelmaksi (tai ehkä enemmän kiusaksi) käyvät joskus pienet ötökät, joita voi tulla luonnosta vaikka ikkunan kautta. Suosittelisin kuitenkin tuontieläimille edes jonkinlaista karanteenia ainakin muutamaksi hetkeksi.

Meillä tuontiotukset olleet yleensä viikon karanteenissa.

mirauh

#799
Lainaus käyttäjältä: "Eve87"Minäkin veikkaan et Miran hamsut on velttoja siksi, että ovat niin käsiteltyjä ihanuuksia  :D
No on kyllä niin löysiä että välillä oikeesti hirvittää :D
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

lentsu

#800
Ruotsissa ei kaiketi ole ollut papovaa vuosiin. Saksassa ja Englannissa tiettävästi on. Pohjoismaiden ulkopuolelta tulleelle syrkille suosittelisin ainakin reipasta näyttelykaranteenia, eli ei missään tapauksessa ulkomailta heti suoraan seuraavaan eikä edes sitä seuraavaan näyttelyyn, sillä siellähän ne taudit leviävät jos jotain on ollut ulkomailta tullakseen.

KaisaM.

#801
Mulle tuli 2010 keväällä hamsut Venäjältä ja Ruotsista ja karanteenasin molempia 1-2 kuukautta, eli itse pidin niitä vanhempieni luona, ei siis kontakteja omiin hamsuihin. Ei onneksi ollut mitään ongelmaa tartuntatautien kanssa. Mutta itse siis olenkin tosi hysteerinen näiden kanssa nykyään, sen jälkeen kun kolmisen vuotta sitten mulla oli papova-epäily, joka kyllä oli mulle aivan kamalaa aikaa. Onneksi siitä selvittiin hitsinmoisella säikähdyksellä.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

#802
Meilläkin oli Ruotsin tuonnit karanteenissa koko sen ajan kun olivat meillä "hoidossa", mutta etenkin Venäjän tuonteja karanteenasin vanhempieni luona ihan tunteella, en halunnut ottaa riskejä siitä että tauteja tulee muihin hamstereihin. Mitään ei onneksi kuitenkaan tullut.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Maiju*

#803
Hamstereita en ole tuonut ulkomailta, mutta matelijoita kyllä - niillä väh. 1-2kk karanteenia, mitä pidempään sen parempi. Samoin toimisin jos toisin jyrsijöitä ulkomailta.
Viikossa ja kahdessa harvemmin vielä ongelmat ilmenee.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

mirauh

#804
Olisiko vieläkin ihan oleellista karanteenata jopa ruotsista tuotuja hamstereita noin 2-3 kuukautta, ainakin? :)
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Saana

#805
Suomen ja Ruotsin välinen hamsuliikenne on aika vilkasta. En usko, että on käytännössä mahdollista karanteenata 2-3 kuukautta Ruotsista tulleita hamstereita. Toki mitä kauemmin, sen parempi!

Rose

#806
Tyhmä kysymys, mutta siis mitä toi karanteenaaminen käytännössä siis tarkottaa?

Unipallo

#807
Niin, mites toi karanteenaaminen noin käytännössä meinaa. Kun mä (ja moni muu) olen esim suomalaisessa näyttelyssä saanut ruotsalaiselta kasvattajalta hamsterin suoraan käteen. Eikös taudinaiheuttajat lentele sitten koko näyttelypaikalle jos niitä sattuisi olemaan.

mirauh

#808
Jos Ruotsista kuljettaa kasvattajalta poikasen Suomeen, eikö sen karanteenaaminen tarkoita käytännössä sitä että pitää sen kotonaan muutaman kuukauden ajan, niin että se ei ole kosketuksissa toisiin hamstereihin esimerkiksi käden välityksellä tms?
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

wiidii

#809
Ruotsin tilanne ei ole samanlainen kuin muualla Euroopassa, eli en näkisi Ruotsista tuotuja hamstereita välttämättä karanteerattavaksi.
Yksiössä ei karanteeraaminen onnistu - eläintä pitää pystyä pitämään täysin eri tilassa koska mahdolliset taudinaiheuttajat voivat tarttua ilmateitse/purupölyn jne. kautta. Lisäksi jos on karanteenissa eläin joka on samassa tilassa muiden eläinten kanssa, ei näitä muitakaan eläimiä voi tuoda esimerkiksi näyttelyihin, koska siinä on se tartuntariski. Eli karanteeni ei ole toimiva, jos sitä ei tee "oikein".
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.