• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Yadell

#585
Odota, että se emo tulee itse pesästä pois ja laita se sitten ruoan kera vaikka kuljetusboxiin. Ja sillä aikaa laske poikaset ja ota mahdollisesti kuolleet pois.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Sahapukki

#586
Okei, mutta eihän emo sitten syö niitä poikasiaan, tarkistuksen jälkeen? :3
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

mirauh

#587
Sahapukki, poikasiin kannattaa koskea vasta 2vk jälkeen kun niiden silmät aukeavat ja ne alkavat kulkea pesän ulkopuolella. Tarkistaessasi poikasien määrää voit laskea ne silmämääräisesti ja poistaa mahdolliset kuolleet esimerkiksi lusikalla.
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

PiiaL

#588
^^ Viikonikäisiin poikasiin en vielä käsin koskisi, pesää voi raottaa nähtäväksi esim. pumpulipuikolla ja mahdolliset kuolleet poikaset tai jos vaikka pesässä on pilaantunutta ruokaa, ne voi poistaa lusikalla pesästä. Pesää kannattaa "tonkia" mahdollisimman vähän. Vieraat hajut pesässä saattavat häiritä emoa tuossa vaiheessa vielä niin, että se pahimmassa tapauksessa hylkää poikaset.

Poikasten käsittelemisen olen itse aloittanut, kun poikaset täyttävät 2 viikkoa ja silmät avautuvat.

Sahapukki

#589
Okei, kiitos selvennyksestä. :S
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

Saana

#590
LainaaRekommendation:
Det är inte tillbörligt att göra rex/rex parning.
Med denna rekommendation vill vi komma till rätta med ögonproblemen på rex.

http://www.hamsterforeningen.se/uppfoda ... er-1895082
Siis ymmärsinkö nyt oikein? Kahta rexiä ei saisi yhdistää? Mutta kun eihän rexejä synny, ellei 2 rex-geeniä ei kohtaa. Tulivat ne geenit sitten suoraan vanhemmilta tai vanhempien kantamina jostain kauempaa niin jotta turkki vääntyisi kikkuralle, on sen eläimen saatava geeni molemmilta puolilta. Ymmärrän kyllä, että jossain linjassa voi suppeutensa takia olla terveyden puolesta ikäviä ongelmia, mutta miten se liittyy tässä tapauksessa nyt itse rex-geeniin?

wiidii

#591
Onhan rexeillä joskus sitä silmäongelmaa että ripsetkin kihartuu silmiä kohden?  :S
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Saana

#592
No ei Suomessa oo vissiin ainakaan tällä hetkellä niin kiharoita reksejä?

Mustikkamaan

#593
Mitä ihmettä, eihän sillä oo ainakaan käsittääkseni mitään merkitystä tuleeko se rex homotsygooteilta vanhemmilta vai heterotsygooteilta - samalla tavalla se tulee enikeis, ku ei ne poikaset niitä mitenkään tuplahomotsygoottina peri...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

spellcaster

#594
Miten yleensä lopetatte karsittavat poikaset?

Mustikkamaan

#595
Lainaus käyttäjältä: "spellcaster"Miten yleensä lopetatte karsittavat poikaset?

Hamsuilla ei pääsääntöisesti poikasia karsita. Sellaset isommat huonovointiset menee sit ihan jo hiilidioksidilla.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

spellcaster

#596
^ Juu muotoilin huonosti kyssärin, tuota tarkoitinkin että jos poikanen on vaikka huonokuntoinen jonka takia se kannattaa lopettaa.

mirauh

#597
Mielenkiinnosta, miten tämä hiilidioksidi - pöttö toimii, kuinka yleistä sen käyttö hamsteri piireissä ovat? Onko hiilidioksidi pöntöt eläinsuojelulain mukaisia, siis laillisia ja onko niitä yleisesti myynnissä?
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta

Saana

#598
Ihan pienet poikaset eivät sukellusrefleksin takia kuole hiilidioksidiin samalla tavalla nopeasti kuin vanhemmat poikaset ja aikuiset eläimet eli niitä varten tarvitsee olla muut keinot käytössä.

Hiilidioksidipöntöt tehdään useimmiten itse, hiilihapottimen saa esimerkiksi viinikaupoista.

Luitko mirauh jo tämän ketjun: viewtopic.php?f=35&t=82

mirauh

#599
Saana, en ollut lukenut, sillä minulla ei vielä, toistaiseksi ole ollut tarvetta lopettamiseen tai vielä sen harkitsemiseen. Mutta tuo hiilaripönttö kiinnostaa kuitenkin yleistiedon kannalta. Tulevaisuuden kannalta, minua myön kiinnostaa ihmisten mielipiteet siihen milloin on oikeasti perusteltua lopettaa eläin, mutta siitä luen lisää tuossa linkittämässäsi ketjussa.

Vielä lisäksi, miten pienten poikasien kanssa toimitaan lopettamis tilanteessa ja mikä on yleensä syynä niiden lopettamiseen, pienikoko tai joku muu?
Miran hamsterit: kotisivut - syyrialaisien kasvatusta