• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Saana

#300
Jutskaillaan aiheesta kyllä väärällä puolella ja mun puolesta nää saa siirtää poikaspulinoihin. Mutta jos pitäisi valita jalostuksessa toisiksi tärkein asia niin mikä se olisi kokonaisuuden jälkeen teille? Se hyvä turkki vai hyvä pää vai?

lentsu

#301
Annina: meinasin vastata, mutta aloitettuani päädyin deletoimaan kaiken, koska siitä kehkeytyi pitkä, filosofinen pohdinta.  XD  :teipit

Mustikkamaan

#302
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Ei voikaan jalostaa hyvää laatua, jos sekoittaa koko ajan johonkin muuhun. Mutta jos sekoittaa joskus hyvästä syystä johonkin tietyssä tarkoituksessa, ei siitä haittaa ole. Se on sitten eri asia, jos ei hommassa ole linjaa eikä näkemystä. Jos suku on lk x pk , pk x pk, taas lk x pk ja taas lk x pk selvä se että turkit ovat aivan persuuksista. Mutta jos suku on vaikka lk  x lk, lk x lk, pk x lk, lk x lk, lk x lk jne ei se yks pitkis siellä juuri hallaa tee.

No siis nimenomaan! Siitähän mä just tässä puhuin :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Aya

#303
Siirsin tänne nämä pulinat turkinpituuksista. Mutta joo, ei voi kun olla samaa mieltä mustikkamaan ja lentsun kanssa, jos sekoittelee toistamiseen lk x pk yhdistelmiä, niin se kyllä näkyy, molemmissa turkinpituuksissa.

Lainaus käyttäjältä: "Annina"Mutta jos pitäisi valita jalostuksessa toisiksi tärkein asia niin mikä se olisi kokonaisuuden jälkeen teille? Se hyvä turkki vai hyvä pää vai?
Jokainen yhdistelmä on yksilönsä ja niihin vaikuttaa niin moni juttu, etten es yritä vastata laajasti :D Mutta, lyhyesti sanottuna mä olen sitä mieltä, että ensin kannattaa saada linjaansa rakenne kuntoon, sitten keskittyä väriin ja turkkiin, mutta toisaalta, emmä kannata sitäkään, että jatkuvalla syötöllä tehtäisiin niitä lk x pk yhdistelmiä. Vaikeeta.

Mustikkamaan

#304
Mun mielestä rakenne tekee hamsterin. Eli tyyppi & turkki. Väri mulla tulee ihan viimisenä, mutta se riippuu ihan poikueesta, missä sitä sit lopulta joustaa - varmaan pikkusen kaikessa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#305
Jos haetaan hyvää näyttelyhamsteria, tuomarin pöydällä kaikella on suuri painoarvo.

Mutta jos puhutaan kasvattamisesta, mun mielestäni, hyvän tyypin ja kohtuullisen pään (kaikki kaamean pitkät pois jalostuksesta) vakiinnuttaminen on se mistä on vähän pakko aloittaa. Koska vaikka hamsterilla olisi maailman upein väri ja kuvio, se ei valitettavasti näytä miltään erikoiselta, jos se on huonon tyyppisessä ja pitkäpäisessä eläimessä. Ja toiseksi se väri ja turkki on loppuviimeksi helpompi jalostaa hyväntyyppiseen hamsterilinjaan kuin päinvastoin. Jos tyyppi vakiintuu luihuksi, sitä on aivan mahdottoman vaikea parantaa, kun eläimet luonnossa pakkaavat olemaan pienenlaisia ja jostain syystä luonto tuntuu suosivan pitkää päätäkin.

Eli tavallaan joo tyyppi tekee hamsterin, kuten Heidi sanoi. Mä itse aloitan aina siitä, jos aloitan uuden linjayritelmän. Sitten kun ne on komeita ja leveitä, on aika viilata väriä ja turkkia. Mutta sinänsä paha kysymys, kun ne kaikki pitäisi lopuksi kyllä saada kuntoon. Ei sekään nätiltä näytä, jos eläin on iso ja komia mutta hyvin ohutturkkinen.

GaneshaX

#306
Mulla järjestys menee tähän tyyliin; tyyppi, pää, turkki, väri, koko. (tottakai luonnevikaiset jätetään automaattisesti pois jalostuksesta)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

PiiaL

#307
Kyllä se rakenne on tärkeä saada sieltä ensimmäisinä kuntoon, kuin jo edelliset ovat perustelleet, mutta kyllä on pitkäkarvainen eläin vailla loistoa ilman kunnollista pitkää tiheää hyvänlaatuista turkkia ! Olen vaan hullun ihastunut turkkiin, että sen alle tuntuu muu eläin kirjaimellisesti sitten peittyvänkin xD

Siksi minua niin suututtaa, kun minulla on(tällä hetkellä yksi tällainen) ja on ollut pari urosta samasta linjasta, joilla alkaa kaikki muu olla hyvällä mallilla, mutta turkista uupuu pituus aikuistuttua(näkyisikö just tässä se sukujen pitkään jatkunut lk+pk sotkeminen, itse en käytä lkta ollenkaan jalostuksessani), tiheys on kyllä ollut mainio. Ja kun se turkki lopulta kasvaa kuitenkin takaisin niin eläin on jo muutoin raihnainen vanha näyttelyiän ohittanut siinä vaiheessa. Tässä on kyllä kitkeminen tai sitten jossain vaiheessa en jaksa enää ja pätkäsen sen linjan missä tätä on ollut. Harmi sinällään heittää muut hienot piirteet samalla hukkaan, siksi vielä olen jatkanut.

lentsu

#308
Mulle ei ole tullut vastaan vielä yhtään luonnevikaista hamsua. Kolme on ollut vähän vikurimpaa kuin muut.  ;)

Mä en edes näyttelypöydällä tuomarina vaadi uroksilta mielettömän pitkää turkkia, tiheää sen sijaan kyllä. Mun mielestäni turkin laatu ja tiheys on paljon tärkeämpää kuin pituus. Vaikka laahukset olisi millaiset, ei se tee vaikutusta, jos turkki on ohut. Toiseksi äärettömän pitkäkarvaisten eläinten elämä on hyvin epäkäytännöllistä. Tällä en nyt tarkoita etten tykkäisi siitä että syrkkiuroksella on kunnon laahukset. Mutta turkin laatu ja tiheys - se sen tekee.

PiiaL

#309
^ Minä puhun uroksista, joilla esiintyy naarasmaisen lyhyttä pk-turkkia, se on jo huono juttu minusta. Laatu ja tiheys on mainiossa kunnossa, pituus vaan loistaa poissaolollaan välillä aivan totaallisesti, ei tupsun tupsua. Tästä pituudesta on jäänyt uupumaan ne viimeiset sertit muutoin hienoilta eläimiltä, eikä se omaakaan silmää miellytä.

En tietenkään odota, että kohta aletaan pitkäkarvaisten marsujen tyyliin rullailemaan hamsujenkin mielettömiä turkkeja jotka jatkuvat piiitkälle eläimen ympärille, pituudellakin on rajansa, enkä usko että tämmöistä hamsuilla aikaan saataisikaan, eikä se kenenkään tavoite ole. Minulla on ja on ollut hienoja pitkäturkkisia uroksia, joilla ei ole ollut mitään ongelmia turkkinsa kanssa elellä, paljon myös laatu vaikuttaa siihen esimerkiksi miten paljon turkkiin tarttuu kuivikkeet tms. Laatu, tiheys ja pituus, minulle kiitos. :)

lpj

#310
Ei vielä yhtäkään poikuetta ole tullut, vaikka sitä yritänkin saada aikaiseksi.
Kuinka monta normaalisti poikueeseen syntyy? Vaikuttaako hamsteriemon/isän sisarten määrä poikasiin? Onko ensimmäinen poikue yleensä pieni? Voiko naaras kuolla helpostikin synnytykseen?

Olisi tosi ihana saada noihin kaikkiin vastaukset, kun meinaan teettää sen yhden poikueen.  :lov
[size=85][colorHamstraavat hamsterit<3=#FF0000][/color][/size]

iidaer

#311
Lainaus käyttäjältä: "Annina"
Lainaus käyttäjältä: "iidaer"Laittaako kasvattajat hamstereita yleensä sijoitukseen (?)en tiedä sitten :D. Siinäkin olisi loistava tapa tutustua kasvatukseen.
Riippuu toki kasvattajasta, mutta aika monelle kyllä kelpaa sijoituskoti siinäkin mielessä, että omassa hamsulassa on rajalliset tilat. Sijoituskodin tulisi mielellään olla suhteellisen lähellä, että lainaus sitten onnistuisi mahdollisimman pienellä vaivalla.

Sijoituksesta kannattaa tehdä kirjallinen sopimus, mikäli sijoituskoti ei ole entuudestaan tuttu. Siihen kannattaa kirjata mm. kuinka monta kertaa eläintä saa lainata, kuka maksaa eläinlääkärikulut ja missä vaiheessa omistajuus siirtyy kokonaan sijoituskodille. Kun tuo paperiasia on hoidettu niin ei tarvitse ainakaan myöhemmin mahdollisten ongelmien tullessa miettiä mitä pitäisi tehdä tai pahimmassa tapauksessa alkaa riitelemään asiasta.
Okei, ihan hyvä tietää, ihan vaan tulevaisuutta ajatellen, jos sitten ehkä joskus..  :)

Miniomppu

#312
Hei! En löydä juuri tietoa roborovskien historiasta sekä kasvatuksesta, enkä myöskään siitä, että missä nykypäivänä mennään.  Kaikki tieto olisi tervetullutta! mailto:terhi.kaup@luukku.com">terhi.kaup@luukku.com

Bella-neiti

#313
Kuinka pian talvikko naaraan raskaus näkyy ulospäin? Onko mitään ns. varmoja merkkejä mistä voisi päätellä naaraan odottavan poikasia?

Vevve

#314
Tästä löytyy jo useita keskusteluja ja tietoa foorumilta, haethan etsi-toiminnolla jos samaan kysymykseen on jo vastattu aiemmin.
Tiineys ei välttämättä näy päällepäin ollenkaan, yleensä ne lihovat vasta alle viikkoa ennen synnytystä. Lihavilla tiineys ei usein näy lainkaan. Nisät tulevat yleensä paremmin näkyviin synnytyksen lähestyessä.