• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#240
Mä ensisijaisesti en teetä tuplia, mutta harvoin ne haittaavat suoranaisesti minua itseäni. Juuri emon jaksamisen takia en teetä tuplia ensisijaisesti, mutta hyvin hoidetun emon pitäisi kaiken logiikan mukaan jaksaa parit perättäisetkin poikueet - koska luonnossakin ne lisääntyvät useamman kerran tiettynä lisääntymisaikana.

Ne vain tulevat usein helposti, jos emon tiinehtymistä ei ole huomannut ja uros on otettu vasta poikasten syntymäpäivänä pois - etenkin campbellit ovat erityisen hanakoita astumaan naaraan heti synnytyksen jälkeen. Tuplien poisjäämisen varmuutta voi lisätä sillä tietysti, ettei pidä urosta ja naarasta kimpassa kuin tietyt ajat kerrallaan - mutta etenkin huonommin lisääntyvät lajit sekä vuodenajoistakin riippuen, tiinehtymisen onnistuminen sillä 2,5 viikon ajalla voi olla niin arpapeliä, että usein pidän pariskuntaa kimpassa kunnes näen masun tai kunnes poikaset ovat syntyneet.

Tän keskustelunpätkän voisin ehkä siirtää tonne yleistä poikaskeskustelua -puolelle jos useempikin vastaa kuin minä! :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

saija

#241
Samaa mieltä Heidin kanssa.
Mäkään en pääsääntöisesti teetä tuplia. Mulla on kyllä lähes aina campbellit tiinehtyneet lähes välittömästi kun pariskunta on yhdistetty ts. poikasia on syntynyt viimeistään kolmen viikon kuluttua yhdistämisestä. Erotan siis uroksen yleensä naaraasta n kahden viikon jälkeen.

Joskus jos naaras vaikuttaa hyväkuntoiselta ja poikasista on kovasti kysyntää olen teettänyt tuplat. Eniten mua tuplissa "harmittaa" se kun ensimmäisen poikueen joutuu erottaan emosta niin aikasin. Ne tuplat kun on yleensä syntyneet 18 vrk:n kuluttua ensimmäisistä. Joskus olen kylläkin jättänyt naaraspoikaset onnistuneesti emon ja tuplien kanssa, mutta yleisisti tuntuu että ne tuplat vähän jäävät vanhempien poikasten jalkoihin ja emokin rasittuu liikaa jos vanhemmat poikaset jättää sinne..

Saana

#242
Mä koen että roboilla on kaikkein hankalinta, jos ei halua tuplia. Ne kun lisääntyvät milloin haluavat. Eli vaikka laittaisit jo 2-kuisena pariskunnan yhteen niin poikasia voi tulla vasta kun ovat vuoden ikäisiä. Useimmiten jos on yhdistänyt useamman pariskunnan niin ne saavat poikasia samoihin aikoihin, varmimmin keväisin ja syksyisin.

Mutta tosiaan poikaset voivat syntyä jo 18 vrk pariskunnan yhdistämisestä ja seuraavat voidaan saada alulle jo ennen ensimmäisten syntymää. Muutamia kertoja naaraasta on huomannut, että se on 100% varmasti kantava, mutta monesti tiineyttä ei huomaa ollenkaan.

Itselle on ollut tärkeintä vain saada edes se yksi poikanen, jolla voi jatkaa sukua. Dominoivaa huskya taas on ollut niin vähän liikenteessä, että niillä vähillä eläimillä on taas tullut teetettyä sitten enempi poikasia. En kyllä muista, että yhdellekään naaraalleni olisi syntynyt kuitenkaan enempää kuin 2 poikuetta. Urosta olen saattanut käyttää enemmän sitten, mutta vain painavasta syystä. Vaikka tuplat sitten tulisivatkin niin kotona kasvatetuista roboista on ollut sen verran pulaa, ettei ole tarvinnut pelätä, että jäisivät käteen.

Ja tosiaan, kyllähän jalostukseen käytettävän naaraan pitää sen verran sitkeää tekoa, että tuplat kestää, mutta se häiritsee ikävästi ensimmäisten poikasten käsittelyä. En ole siis ensimmäisiä ottanut pois vielä silloin 3 viikon iässä vaikka tuplat olisivatkin syntyneet. Kun nuoremmat ovat aivan pieniä niin asumukseen ei kuitenkaan hirveästi viitsi sorkkia, ettei emo häiriinny vaikka robot ovatkin aika suvaitsevia verrattuna esim. syrkkeihin tai kiinareihin. Aina on myös huoli, että nuoremmat poikaset tallautuvat vanhempien ollessa vilkkaimmillaan. Onneksi usein kuitenkin vanhemmat poikaset auttavat emoa poikasten hoidossa.

Minski

#243
Lainaus käyttäjältä: "Annina"seuraavat voidaan saada alulle jo ennen ensimmäisten syntymää.
Mulle ihan uus tieto. Onpas jännä, että emo voi siis odottaa kaksia eri-ikäisiä poikasia yhtä aikaa :huh Opin aina uutta noista kääpiöistä, jännää :)

Yksi robopoikuehan meillä on vain syntynyt ja erotin heti uroksen naaraasta kun poikasten huomasin syntyneen ja ei onneksi kerennyt tulla toista poikuetta perään, olin siis nopea, aloittelijan tuuria kenties :)

Ei noissa tuplissa sinänsä ole mitään pahaa, etenkin kun niitä ilmeisesti on vaikeampi estää syntymästä ? Mutta tarkoituksella tuplien teettämisessä en näe oikein järkeä; harvemminhan niiden teettäminen on välttämätöntä, siis jos aattelee että samasta yhdistelmästä tulee 2 poikuetta niin eihän se kasvatusta palvele, että samaa yhdistelmää ja sukuja kertaa uudestaan. Tietty jos ekasta poikueesta ei tullut sitä mitä haki niin sitten on ok kokeilla tulisiko sitä siitä toisesta (tosin mistäs sitäkään tietää vielä siinä vaiheessa kun eka poikue on vastasyntynyt, että tuliko siihen sitä mitä haki), mutta muutoin en oikein ymmärrä tarkoituksellista tuplien teettämistä, en kyllä tiedä tapahtuuko tämmöistä edes, kääpiökasvatus on mulle oikeastaan aika vieras alue. Mutta syyriksissäkään en ymmärrä sitä, jos syyriksillä teetetään 2 poikuetta vailla sen suurempaa tarkoitusta, siis 2 poikuetta samalla naaraalla vain siksi, että saadaan poikasia, ei siksi että sitä toista poikuetta olisi lainkaan välttämätöntä teettää.
Hamsteriton tätä nykyä

Vevve

#244
Mulle ei ole koskaan tuplia syntynyt, enkä niitä yritäkään tieten tahtoen hankkia. Erotan talvikkopariskunnat aina viimeistään kolmea päivää ennen laskettua aikaa, tuossa robopoikueessa vanhemmat olivat vielä päivän yhdessä syntymän jälkeen mutta tuplia ei tullut.

Minusta tarkoituksella tuplien teettäminen on outoa, jos ekassa poikueessa on jo paljon poikasia. Sen kuitenkin ymmärrän, jos ensimmäisessä poikueessa on ollut esimerkiksi vain yksi tai kaksi poikasta vaikkapa väärää sukupuolta tai väriä, ja poikasille on paljon varauksia. Kuten Annina jo sanoikin, roboilla sitä ei voi oikein millään tietää ja niitä tuplia tulee aika herkästi.

Ninde

#245
Meillä on kyllä lähes aina naaraat tehneet tuplat heti perään, mutta sen jälkeen ne jäävät pois jalostuskäytöstä. Ongelmia ei ole ollut ja naaraat on pääasiassa olleet hyväkuntoisia ja palautuneet suht nopeasti poikasista.

Mä haluaisin tietää mihin Annina perustat tuon, että tuplat laitetaan usein alulle jo ennen kuin ensimmäiset on syntyneet? Eihän sen pitäisi olla mahdollista. Onko tästä hamsuilla oikein reilusti näyttöäkin?

Mä muistelisin, että joskus kun laskin näitä aikoja, niin koskaan ei mulla cämpsyillä ole poikue syntynyt alle 19 vuorokauden ja ja ekojen ja tuplien välissä on ollut "tarvittava määrä" vuorokausia (vähintään 19). Hitsit kun mulla on mökillä noi vanhat poikasvihot, sieltä mä saisin ne luvut kun en niitä nyt muista ja tää keskustelu käytiin muistaakseni aikaisemmin jo hamsu.infon aikaan. Täytynee mennä hakemaan ne sieltä ja palata asiaan. Tai saishan niitä laskettua tuolta mun nettisivuiltakin jos jaksais...  :D

Saana

#246
No varsinaisesti mitään tietoa juuri hamstereilla tästä kaksiosaisen kohdun (englanniks kai duplex uterus) mahdollisuudesta mulla ei ole, mutta nisäkkäillä näin voi käydä, mm. myös ihmisillä. Joten tällä perusteella sanoisin, että myös hamstereilla tuo on hyvinkin mahdollista. Ja onko peräti niin, että joillain eläimillä tämä on ihan normaalia?

Minski

#247
^ Itseasiassa jyrsijöillä pienen googletuksen jälkeen on tämä "duplex uterus", syyriksillä tai siis hamstereilla yleensäkin siis myös. Aika hassua loppujen lopuksi, että vaikka hamsun anatomiasta tiedämme täällä aika paljon niin kuitenkaan tuota emme tienneet, kuitenkin moni kasvattanutkin meistä aika kauan. No eipä tuo ole tietty ollut kasvattamisen kannalta kuitenkaan kovin oleellinen tieto, vaikka lisääntymiseen liittyykin. Google kertoo, että mm. jyrsijöillä ja kaneilla on "duplex uterus", mutta kädellisillä kuten ihmisillä se on poikkeavuus eli ei siis tavallista, mutta mahdollista.

"Many mammals, including pigs, dogs, rabbits and cats have two uteruses. In these animals, multiple foetuses can grow in each uterus. The foetuses share a placenta, but each one has its own umbilical cord."
Lähde: http://eamcetzoology.blogspot.com/2009/ ... terus.html

"Duplex  
There are two wholly separate uteri, with one fallopian tube each. Found in marsupials (such as kangaroos, Tasmanian devils, opossums, etc.), rodents (such as mice, rats, and guinea pigs), and lagomorpha (rabbits and hares)."

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Uterus

"The most common species of hamster used in research is Mesocricetus auratus, the Syrian or golden hamster.... The female reproductive tract consists of a duplex uterus with two cervical canals that merge into a single external cervical opening."
Lähde: http://www.uac.arizona.edu/VSC443/roden ... ntbio.html

Tuolla on vielä listattuna syyrialaisen hamsterin anatomisia ominaisuuksia, jossa mainittuna myöskin tuo "duplex uterus": http://www.lascn.net/science/Found/lafo ... 0/677.html


Ilmeisesti jyrsijöillä tuo on ihan sellainen rakenteellinen juttu, kun saavat kerralla paljon poikasia, en tiedä onko jyrsijöillä silti siis mahdollista odottaa eri-ikäisiä poikasia vaikka niillä tuo "duplex uterus"-ominaisuus onkin.

Tuossa on kuva kuinka jyrsijän poikaset ovat siellä emon masussa:



Mutta kyllähän tuo "duplex uterus"-ominaisuus silti tuo lisäajatuksia... esim:
Liekö sitten tuon takia niitäkin syyrisnaaraita, joilla on selvä kiima, vaikka ovat jo kantavia ?
Hamsteriton tätä nykyä

Saana

#248
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Liekö sitten tuon takia niitäkin syyrisnaaraita, joilla on selvä kiima, vaikka ovat jo kantavia ?
Itse asiassa erittäinkin hyvä pointti!

Mulle toi duplex uterus oli siis jotenkin ihan selviö ajatellen nisäkkäitä, mutta piti hieman googletella, että löytyi oikeaa termiä ja hieman tarkempaa tietoa. Ja loistoa minski, että jaksoit taas googletella meille vaikka mitä! :)

Minski

#249
^ Google on mun paras kaveri :P
Eipä tuo nyt suuri vaiva ollut, kun asia sattui itteä kiinnostamaan; tykkään kauheesti oppia kaikista hamsuihin liittyvistä aina uutta :)

Mulla on ollut itellä 2 syyrisnaarasta, joilla on ollut selkeä kiima ja ovat hyväksyneet uroksen, vaikka ovatkin olleet jo kantavina silloin (en ole siis tiennyt, että ovat olleet kantavina, koska sitä ei ole niistä huomannut, mutta poikaset ovat syntyneet sitten toisessa tapauksessa 12 ja toisessa tapauksessa 8 päivän päästä tuosta). Pitkään olin miettinyt, että miten se on mahdollista, kun aina joka puolella lukee ja sanotaan, että naaraille ei tule kiimaa, jos ne ovat kantavina ja kuitenkin omin silmin on tullut havaittua toisin, en aiemmin vain ollut tuota "duplex uterus"-juttua tiennyt ennenkuin otit puheeksi ja ajattelin sit, että olisko sillä asialla ja noilla "kantavilla, mutta silti kiiman omaavilla"-naarailla jotain yhteyttä toisiinsa. Löysin tiedon, että jänikset ainakin pystyvät odottamaan kahta eri-ikäistä poikuetta yhtä aikaa, mutta en löytänyt tietoa siitä pystyykö hamsteri tähän, liekö sitä tutkittukaan. Toisaalta taas, kun ajattelee, että jänis on saaliseläin ja hamsteri on saaliseläin niin olisihan tuo loogista, että myös hamsuilla olisi tuollainen "lajin selviytymiskeino"; kahden eri-ikäisen poikueen odottaminen olisi ainakin poikueen säilymisen kannalta aika hyvä juttu; yksi poikue jos menehtyy vaikka vihollispedon tai muun syyn vuoksi niin seuraava poikue syntyisikin jo pian. En tiiä mietinkö ihan hölmöjä, kun ei ole liialti noita hamsudokumentteja tullut mistään telkasta ja liekö tutkimustietoakaan missään tuosta asiasta, englanniksi varmaan on jos ylipäätään jotain on. Olisi kyllä kiva tietää, että voiko olla yhtään mahdollista, että syyris voisi siis odottaa kahta eri-ikäistä poikuetta yhtä aikaa ? Siis, että voisiko siis syntyä eka 16 poikasta ja sen jälkeen vaikka kahdeksan päivän päästä toiset 16 :D
Hamsteriton tätä nykyä

Scarlett

#250
Tämä ilmiöhän on suomalaiselta nimeltään viivästynyt sikiönkehitys :)

Ja Minski on arveluineen oikeilla jäljillä, tämän ilmiön "syy" (luonnossa) on juurikin se, että poikaset syntyvät sellaiseen aikaan jolloin eloonjäämismahdollisuudet ovat paremmat (= esim. eläin ei synnytäkään talvella vaan vasta keväällä) Tosin tavallisempaa on kai se, että hedelmöitys tapahtuu normaalisti, mutta kaikki sikiöt jäävät lepotilaan, ja kehittyvät vasta myöhemmin, mutta ehkäpä tuo kaksiosainen kohtu tuo vielä lisäkiemuran asiaan, ja on mahdollista, että osa poikasista syntyy heti ja osa myöhemmin?

Mustikkamaan

#251
Jaa siihen jäi sit taas mein campbellikasvatus! Ihan turhaan mä olin positiivinen ja uskoin että tällä kertaa kaikki menis hyvin.

Mulla on naaraspoikasista (vajaa 5 vk ikää) kaks kuollut. Urospoikaset ovat terveen olosia (eri terrassa), ja emo on myös hyväkuntoinen. En nyt ymmärrä että mikä tossa nyt on, mutta mitä ilmeisimmin sit jotain perinnöllistä.

Tosin mietin sitäki että niiden terrassa on pyöriny ihan karseesti pikkukärpäsiä (koska ne on saaneet eniten tuoreruokaa tietysti ja se on vetäny niitä kärpäsiä puoleensa ku on niin kuuma), et olisko ne voinu kuljettaa jotain sairauksia. Ei silti, jää noi uroksetkin käyttämättä, enkä ees yritä teettää campbellejä enää ikinä.

Parempi pysytellä syyriksissä, ne on sentään yleisesti ottaen terveitä. Knikkejä on enempi ku tarpeeks, mut niillä ei oo noita omituisia kuolemia läheskään niin paljon ku campbelleillä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

jonna

#252
Mullahan kävi niin että talvikko synnytti poikueen uroksen kanssa, ja uros ehti astumaan naaraan poikaskiimasta. Erotin pariskunnan poikasten syntymäpäivänä, ja naaras teki tuplapoikueen 28.pvänä erottamisesta.
Hiirillähän tämä on ihan tunnettu ilmiö että sikiönkehitys jostain syystä viivästyy.

Mrk

#253
Onko ne campbellit oikeesti noin sairaita? Todella kurjaa. :(

Meillä talvikkoparit tappelee verisesti, eivätkä suostu lisääntymään. Eilen sain erottaa vähän päälle 3-kuukautta vanhan (!) naaraan ja puolivuotiaan uroksen toisistaan, kun naaras oli päättänyt nitistää uroksen. Sitten myös muutamia eläkepareja on pitänyt erottaa toisistaan, jopa sellainen pari joka on elellyt 6-kuukautta sulassa sovussa.

Onko se tämä helle? Mututuntumalla muistelisin kesällä sattuneen ennenkin näitä "raivopää" tapauksia enemmän kuin normaalisti.

Mustikkamaan

#254
viewtopic.php?f=4&t=6070&start=720

Tähän asiaan jatkaakseni, niin en itse ole laiskempia yksilöitä jättänyt käyttämättä. Useimmat nössöt uroksetkin innostuvat ihan luolamiehiksi naaraan nähdessään ja hoitavat homman kotiin kunnialla. Ylipäänsäkin flegmaattisuuteen on vähän vaikea puuttua jalostusmateriaalin ollessa vähissä, mutta ihan niiden äärimmäisten yksilöiden käyttämistä voisi vakavasti harkita.

Vammasuuksista haluan vielä sanoa, että mistä me tiedetään vaikka 50 % meidän hamstereista olis tavalla tai toisella kehitysvammasia johtuen korkeista sukusiitosprosenteista (vrt. joidenkin wanhojen kuninkaallissukujen sisäsiittouden tuomia ongelmia). Eihän me sitä nähdä, kun nää on niin pieniä ja suurin osa näyttää periaatteessa terveiltä. Näitä tulee vaan joskus pohdittua yön pimeinä tunteina! :D

Edit: Jaa Marika oli siinä kysellyt campbelleistä. Niin kyllä, niillä on ihan valtavasti ongelmia - niistä vain harvoin puhutaan foorumilla tai sitten ennenaikaiset kuolemat vaan ylipäänsä painetaan villasella. Eli sitä perinteistä!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]