Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

PiiaL

^Kun poikaset täyttävät neljä viikkoa. Samalla erotellaan tytöt ja pojat eri porukoihin.

S.D.G.

Toi eläinkauppaan myyminen on aina se kaksipiippuinen juttu, olisi hienoa, jos kasvattajilta liikenisi eläimiä eläinkauppoihin, mutta kuka todellisuudessa haluaisi tai ennen kaikkea pystyisi sitoutua siihen.

Laadukkaaseen eläinkauppaan myyminen mielestäni on hyvä idea jos muuten eivät lapsoset  mene kaupaksi, mutta sama täällä kuin muillakin - mieluiten ite myy niin tietää vähän minne myy ja saattaa kuulumisiakin joskus tulla. Tässä sivuan sitä Lounan ykköskysymystä, että oliko alussa vaikea saada myytyä, ja mulla ainakin oli. Sillon v. 2004 ja 2005 kun ei vielä tuntenut ketään eikä ollut foorumia, niin parit poikaset tuli kärrättyä luottoeläinkauppaan. Harmi sinänsä, sillä noista perin kauniista poikasista ei sittemmisin kuulunut mitään. 2006 en enää vienyt vaan ostajien loputtua pidin kahdeksanpäisestä pesueesta puolet kotona :D Mikä kyllä myöhemmin osoittautui jalostuksellisesta näkökulmasta ihan nappivalinnaksi.
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Saana

^Menee vähän ot:ksi, mutta olihan jo 2004-2005 foorumi. Se ei vain ollut SHY:n ylläpitämä vaan yksityisten henkilöiden. Tämä foorumi toimi nimellä hamsteri.info. Itse rekkauduin sinne jo 2003, mutta lienee ollut toiminnassa jo tovin ennen sitä. Ainakin suurin osa vanhemmista kasvattajista ovat mulle tuttuja sieltä. :)

S.D.G.

^No jos tarkennetaan sitten ettei ollut tätä SHY:n foorumia  :D

Anyway yhä syvemmälle off topic -metsään jos mennään, niin olen kyllä miettinyt että vaikka jo tuolloin kasvatuksen alkuaikoina tuli muuten kosolti neppailtua(...), niin jostain syystä ei koskaan tullut eksyttyä tuonne hamsteri.infon puolelle vaikka siitä tiesinkin. Kaipa sen etuja ei silloin käsittänyt.
Ois monet poikaset ynnä muut asiat varmaan hoituneet paljon kätevämmin hamsteri.infon kautta :D

Anzukka

En tiedä missä kysyisin mutta mikä mahtaisi olla sukusiitos prosentti jos mahdollisen isän velipuoli olisi mahdollisen emän isä? eli siis isällä ja emänisällä on sama isä
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Saana

^koetas jos tällä sais laskettua http://www.talvikot.net/db/sukusiitosastelaskuri.php

GaneshaX

Mä oon miettiny noita prosentteja joskus pääni puhki, mutta ei se sen kummemmaksi tullut  :mrgreen:

Kun sanotaan esim. että se prosentti puolittuu aina joka sukupolvi, mutta sitten taas sanotaan, että tulee kauheen kovat prosentit kun katsotaan monta polvee taaksepäin ja siellä kaukana olevat eläimet kanssa mukaan...

Että mä olen ainakin ihan tämmönen  :huh  noitten prosenttien kanssa...

Anzukka

Onko 6,25 eli serkusten verran liikaa?

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Ninde

Yleinen suositus pienten populaatioiden jalostuksessa on alle 6%.

Ja sukusiitosprosentti tosiaan saattaa kasvaa mitä enemmän sukua on tiedossa, koska aina jos/kun samat nimet kertautuu suvussa useamman kerran, niin nousee niiden sukusiitosprosenttikin tottakai samalla (koska vaikka se puolittuu aina sukupolvi sukupolvelta, niin lasketaan saman eläimen kohdalla kaikki prosentit yhteen).

tiiitu

En tiedä kuuluuko tämä tänne.. Mutta kuinka pitkä turkki 5 viikkoisella pk hamsulla on? Kokemusta on vain yhdestä pitkäkarvaisesta joka on tullut poikasena mulle, enkä muista kunnolla millainen se turkki oli silloin.. Kun minusta nuo meidän poikaset on pk, mutta ihan varma en kuitenkaan ole :oops: Kaikilla samanpituinen turkki suunnilleen ja lyhytkarvaiseksi mielestäni liian pitkä ja pörröinen. Mutta isukki on lk niin niitäkin voisi olla.. Kiva jos pitäisi tietää jo 3 vk iässä ja mietin vieläkin.. Paperitkin täytyisi saada valmiiksi kun ne on nyt luovutusiässä.

GaneshaX

Se on sellainen tosi pörröinen verrattaessa LK hamsuun.

LK, 4vk ja muutama päivä.
//http://i39.tinypic.com/n19c7k.jpg

PK, 4vk ja muutama päivä

Penskoja, ikää 27vrk. Kuvassa yksi PK, loput LK.

Sintturainen

tiiitu: Ainakin nuo myytävänä-osion yksittäiskuvissa olevat on lyhkiksiä ihan selvästi.

tiiitu

^ Okei :) Livenä ne vaan näyttää niin pörrösiltä.. Ja mulle aikasemmin sanottiin joistain kuvista että pk, sen takia yksi henkilö ei tuota musta vn poikaa halunnutkaan kun lyhytkarvaista etsi.. Siksikin oon ihan sekaisin :D Jos laitan huomenna tuonne poikaskuviin kaikista kuvat.

edit. Kiitos GaneshaX kuvista :) Kyllä nuo meidän lyhkiksiä on, en tiedä mitä kuvittelin..

KaisaM.

Jännä, meillä taitaa ekaa kertaa olla naaras jolla on "vaikea" kiima, ts. on suostuvainen vaan tiettyyn aikaan tms. kiimapäivänä. Cavalla on nimittäin tänään kyllä selkeä kiima, haisee ja merkkailee pyllyllään ollessaan vapaana, mutta kun uroksen laittaa kaveriksi niin neiti on ihan välinpitämätön. Sama kävi jo aiemmin. Ei ole vihamielinen ollenkaan mutta ei myöskään suostuvainen. Katsellaan josko vähän myöhemmin tms. Kaikki naaraat tähän mennessä on olleet ihan vaan että jaa selkeä kiima ja kun uroksen tarjoaa niin antavat astua oikeastaan heti.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

GaneshaX

Meillä oli yhdessä satsissa sellainen "puolipitkäkarvainen"
Sen vanhemmat oli LK, jotka kumpikin kantoi pk. Se oli LK, mutta aivan älyttömän huono LK. Turkki oli sellaista täysin sekalaista, vaikka LK olikin.