• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Anonymous

#150
Minäkään en ole onneksi tuota karsimista joutunnut tekee vaan emo tehnyt se itse. En usko että pystyisin edes siihen (no ehkä ihan pakolla).

Saana

#151
Mä olen kerran karsinut yhdestä poikueesta 2, jotka 99% varmuudella eivät olisi selvinneet. Olivat silloin muutaman päivän ikäisiä. Emolla oli toinen poikue ja halusin hieman helpottaa tehtävää karsimalla itse. Ja vaikka tiesin sen helpottavan emon tehtävää niin se tuntui silti aivan yhtä kurjalta.

Nyt jostain syystä en usko, että karsisin vaan jättäisin sen emolle. Tavallaan juuri antaisin luonnon päättää onko niillä eväitä elämään vaiko ei. Ja onhan niissä poikasissa sitten erinomaiset ravintoarvot, mikäli emo päättää pistellä ne poskeen. Siitä hyötyvät sitten taas emo ja muut poikaset.

Tuollainen lähes 20-päinen poikue on kyllä niin iso, etten myöskään pahalla katsoisi kasvattajaa, joka sieltä jokusen päättäisi karsia. Nämä ovat mun mielestä eettisestä näkökulmasta niitä suuria päätöksiä kasvattajalle. Jokaisen täytyy tehdä ratkaisunsa sen mukaan, mikä itsestä tuntuu oikealta.

Louna

#152
(Kiitos GaneshaX, Vevve, Minski ja Anniina vastauksista!  :sydan )

Mä oon ajatellut, että emo karsii itsee poikasia, mutta ei aina tarpeeksi, koska osa poikasista voi kuolla kuitenkin... Olisko toi tilanne mitenkään verrattavissa siihen, kun jotkut lopettavat selvästi vanhuuteen pian kuolevan hamsterin, vaikka sillä ei olisi mitään erityisiä ulospäin näkyviä vaivoja vedoten siihen, että lopettamisella estetään mahdollisesti edessä oleva "kitumiskuolema". Kun tuossakin tapauksessa on mun mielestä mahdollista, että hamsteri olisi voinut ihan luonnollisestikin vain nukkua pois ilman epäinhimillistä kärsimystä, eikä lopettaminen olisi välttämätöntä. Jos poikasista jokunen joutuisi juurikin roikkumaan elämän ja kuoleman rajamailla nälkiintyneenä, niin olisiko sit armollista ottaa niiltä nirri pois, ettei kärsimys pitkittyisi  :( Mutta toisaalta ei mulla ainakaan olisi asiantuntemusta sanoa, että millä poikasista olisi sitten mahdollisuudet pysyä hengissä ja millä ei. Ihan hirveetä olis kyllä päättää poikasten lopettamisesta, itelle ainakin olisi helpompi antaa luonnon hoitaa tehtävänsä, siinä määrin kun nyt luonnosta voi kasvatettujen hamstereiden kohdalla puhua...
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Marla

#153
Mä ajattelisin tuon niin, että luonto karsii itse ne heikoimmat poikaset tuolta joukosta. Itse lähtisin ehkä sitten karsimaan, jos joukossa olisi selkeästi muita heikompia yksilöitä, mutta muuten luultavasti jättäisin luonnon/emon hoidettavaksi karsimisen, kun niin se normaalistikin tapahtuu, ja sitä kauttahan juuri ne heikommat karsiutuvat ja vahvemmat jäävät kasvamaan. Niin sen pitäisikin periaatteessa mennä.

Mulle tosiaan 10 poikasta on suurin satsi, joten karsimiset eivät henk. koht. ole tulleet edes mieleenkään.


Lainaus käyttäjältä: "Louna"2. Varasitteko niin paljon asumuksia, että voisitte majoittaa kaikki poikaset, jos niille ei löytyisi ostajia, vai pidittekö vaihtoehtona esim. eläinkauppaan viemistä?
3. Onko "huonoimpien" lopettaminen tällaisessa tilanteessa ollut teille vaihtoehto?
4. Kun päätitte aloittaa kasvatuksen, teetittekö ensin yhden poikueen tai useamman "koemielessä", vai oliko siitä eteenpäin kasvatusta suunniteltu jo ihan pitkälle eteenpäin?

2. Ensimmäisen poikueen aikaan noita vara-asumuksia oli vain pari itselläni, mutta tarpeen tullen olisin niitä lainaan saanut, joten periaatteessa asumuksia oli varalla ihan alussakin. Eläinkauppaa olen aina pitänyt vaihtoehtona sille, jos poikasille ei meinaa koteja löytyä, ja onneksi olen löytänyt yhden potentiaalisen liikkeen, jonne viitsin poikaset myydä jos niikseen tulee. Itse kumminkin etsin koteja alkuun, eikä näiden kahden ekan poikueen kanssa ole eläinkauppavaihtoehto ollut tarpeen, vaikka ihan heti eivät kaupaksi olekaan menneet. Tämän toisen poikueen kohdalla tietty vielä on hankalampi ennustaa, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että menevät hyvin kaupaksi. Pari-kolme voin vallan hyvin jättää kotiinkin varttumaan, kun noita dunia löytyy nyt ylimääräisinäkin.

3. Asumuspulan vuoksi poikasten lopettamista en todellakaan pidä minään ratkaisuna, enkä voisi edes kuvitella tekeväni niin saati hyväksyväni moista toimintaa. Myöskään jalostuksellisesti epäkelpojen lopettamista en pidä hyväksyttävänä, ne sitten joko menevät lemmikkikoteihin tai jäävät kotiin lemmikeiksi.
Sen sijaan sairaiden poikasten lopettaminen on itsestäänselvyys siinä missä sairaiden aikuistenkin.

4. Ensimmäinen poikue oli melko lailla kokeilumielessä teetetty, vaikka siinä vaiheessa ihan pidemmänkin tähtäimen kasvatus oli jo mielessä. Nyt toisen poikueen kohdalla jo vähän enemmän ne tavoitteetkin ovat mielessä ja väritkin ovat jokseenkin alkaneet selkiytyä, vaikka vielä on hakusessa monikin asia ja epävarmuus on melko suurta.
Ihan lohdullista kuulla, ettei kaikilla ole heti alusta alkaen suunnitelmat selkiytyneet mielessä.

Vaikka itse täysin aloittelija kasvatuspuolella olenkin, sen verran uskaltaisin minäkin neuvoa, että sitä omaa hamsterimäärää kannattaa pitää silmällä. Itse olen huomannut, että kenties näitä hamsuttimia voisi olla vähän vähemmänkin, niin moni kun on puhtaasti lemmikkimielessä hankittu.
Niiden monien seikkojen, joita menneisyydessä hamsutouhujen suhteen muuttaisin, lisäksi kenties pohtisin enempi myös jalostuksellisia puolia hankkiessani hamstereita (kuten eräs kasvattaja minua joskus neuvoikin). Enpä kyllä näistä yhdestäkään luopuisi millään, mutta olisihan se helpompaa, jos tässä yksiössä olisi hieman vähempi eläimiä, vaikka tämäkään määrä ei mahdoton ole.
Kenties niitä "kantapään kautta" -kokemuksiakin saisi tässä vaiheessa olla vähemmän, mutta oppiipahan niistä varsin tehokkaasti jos ei muuta...

jonna

#154
Mä olen varautunut kyllä siihen että jos hirmulauma tulee, niin karsitaan. Mulla ei anna luonto perään vaan katsoa vierestä jos joukkoon alkaa ilmestymään niitä puolikuvia rusinoita jotka vaan kituu pois ellei emo niitä nakkaa päiviltä.
Se että tollasesta jengistä ottaa osan pois, antaa se muille poikasille paremmat mahdollisuudet selvitä ja saada tarpeeksi ravintoa. Eikä emo ole niin kovilla.
Todennäköisesti tässä laumassa on se 20 poikasta ellei enemmänkin, joten poikasten kantilta on varmaan parempi ottaa osa heikoimmista jo nyt pois kun että koko parikymmenpäinen lauma taistelee ruuasta. Lopputulos on ihan eri jos nyt tuolta ottaa jokusen veks kuin että sieltä osa vaan pikkuhiljaa kituu pois ja kellekään ei riitä kunnolla ruokaa.

Nyt ainakaan siellä ei näy yhtään selvästi heikompaa pentua, mutta veikkaan että eroja alkaa tulla muutaman päivän päästä.

Tosin tässä on nyt vielä se edessä että menenkö kaivamaan pesää jolloin emo voi hermostua kun pesää on ronkittu ja nistiä kaikki vai annanko asian olla ja toivon että emo hoitaa heikommat pois.
Jonkun toisen emon pesän voisin tonkia, mutta tämän kanssa ei ole vielä sellaista luottamusta että uskaltaisin kauheasti lähteä kaivelemaan mitä pesässä on.

GaneshaX

#155
Mutta sitten taas on se riski, että jos pesään menee koskemaan, siellä ei seuraavaksi ole enää ainuttakaan poikasta...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Olive

#156
^^Meillä alko tulemaan kunnon eroja vasta viikon ikäsenä 15 päisessä poikueessa. Mutta oon niin samaa mieltä, että niitä onnettomia on tosi vaikea katsoa, koska vielä tietää ettei ne tuu selviämään. Ajattelin itekin alkaa tekemään niille jotain, enkä enää ottaa että emo hoitaa...Ihan pieniä tosin en menis mäkään ronkkimaan.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Miharu

#157
Mulla ois vähän kysymyksiä tulevaisuutta ajatellen. Siis noita talvikoita ainakin harrastuksena tulen kasvattamaan, ainakin suunnitelmissa olisi, joten muutamia kysymyksiä löytyy. Olisi kivaa, jos joku tai useampikin vastaisi. :)

1. Monta poikasta talvikko keskimäärin saa (tai monta sinun talvikkosi ovat saaneet)?

2. Kuinka paljon talvikoille voi laittaa hintaa (esim. onko 15-20 € sopiva?)?

3. Kannattaako astutus tehdä uroksen vai naaraan häkissä/dunassa, tms?

4. Riittääkö yksi astutus vai tarvitseeko useamman?

5. Missä vaiheessa näkee, onko hamsteri tiineenä?

6. Kannattaako hamsteri astuttaa mihin vuodenaikaan?

Tuossa nyt muutama asia, jotka ovat mietityttäneet. Kiitos vastauksista. :)
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

Vevve

#158
1. Monta poikasta talvikko keskimäärin saa (tai monta sinun talvikkosi ovat saaneet)?
--- Sanoisin että korkeintaan kymmenen, mutta yleensä jotain 4-6. Omissa poikueissa on ollut 3, 9, 6, toisen kerran 9 ja 7.

2. Kuinka paljon talvikoille voi laittaa hintaa (esim. onko 15-20 € sopiva?)?
--- Yleensä ne ovat juuri sen 15-20€, mulla on ollut 20€.

3. Kannattaako astutus tehdä uroksen vai naaraan häkissä/dunassa, tms?
--- Uroksen asumuksessa tai puolueettomalla alueella, sillä naaraat suojelevat reviirejään yleensä paljon hanakammin.

4. Riittääkö yksi astutus vai tarvitseeko useamman?
---- Talvikoita ei syrkkien tapaan astuteta, koska niiden kiimoja ei ihmissilmällä näe. Talvikot laitetaan asumaan pariskunniksi pariksi viikoksi.

5. Missä vaiheessa näkee, onko hamsteri tiineenä?
---- Se on usein aika hankala nähdä. Hamsteri alkaa pulskistua vasta tiineyden loppuvaiheilla, eikä siitä välttämättä huomaa ollenkaan ennen synnytystä.

6. Kannattaako hamsteri astuttaa mihin vuodenaikaan?
--- Talvisin ne lisääntyvät usein vähän huonommin, varsinkin talviturkissa. Muuten vuodenajalla ei ole väliä, vaan emon iällä. Sopiva ikä ensimmäisille poikasille on 3-5kk.

Miharu

#159
^Kiitoksia Vevvelle vastauksista :) Noista oli suuri apu ja kiva, kun vastasit näin pian.  :P
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

Sintturainen

#160
Mitäs ootte kasvattajat mieltä eläinkauppaan myymisestä? Tääkin on varmaan sellainen ikuisuuskysymys. Silloin kun vielä kasvatin sanotaanko enemmän kuin nyt (poikasia syntyi varmaan n. 100 vuodessa) myin kyllä osain pariin tuttuun, luotettavaan eläinliikkeeseen. Eivät osta eläimiä tukusta vaan kotimaisilta kasvattajilta.
Minä en pidä pahana eläinliikkeisiin myymistä, mutta kyllä mäkin mieluummin suoraan kaikki pennut myisin.

Vevve

#161
^ Voisin myydä yhteen tuttuun ja hyvään kauppaan jonka tiedän valitsevan eläinten ostajat tarkkaan, mutta mulla ei ole sinne oikeen mitään myytävää kun poikaset menee aina saman tien yksityisille ennen kuin kerkiän edes pistää myynti-ilmoa tänne foorumille. Myyn kuitenkin mieluummin suoraan yksityiselle niin tiedän kenelle eläin menee ja saan kuulumisiakin.  :)

Ja parempihan se on, että eläinkaupoissa myydään kasvattajien eikä tukkujen eläimiä.

jonna

#162
En näe mitään pahaa eläinkauppaan viemisessä. Jokainen eläinkauppaan viety kotimainen kasvatti on yksi tukkueläin vähemmän. Itse vien muutamiin liikkeisiin, mutta joka paikkaan en myy.
Moni kauppias on valitellut että kotimaisia hamstereita ei tahdo saada, joten jos meinaa hamstereita myydä on "pakko" ottaa tukusta kun ei muutakaan ole tarjolla. Tosin on liikkeitä jotka myyvät sitten ei-oota jos kotimaisia ei saa mutta aika harvassa tuntuvat olevan.

GaneshaX

#163
Kyllä mä pystyn viemään. Mutta liikkeen pitää olla tuttu ja luotettava, joka ei myy tukkueläimiä.

Aina parempi, mitä vähemmän tukkueläimiä on myynnissä.

Tietysti yritän ensin löytää kodit itse  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

polle

#164
tyhmä kysymys moni vuotiaana poikaset erotetaan emästa.tulin vaan mieleen :grin