• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Vevve

#480
^ Mun papereilla meni joku 2 viikkoa.

wiidii

#481
Mitä mieltä olette mun tulevasta suklaa-suklaa -poikueesta, kun poikueen sukusiitosprosentiksi tulisi 4 polven mukaan 3.125%? Pienten populaatioiden jalostamisessahan suositeltu raja on 6%, mutta serkkuparituksetkin hyväksytään (6,25%). Mä olen itse ihan kauheasti sukusiitosta vastaan, mutta tää on mulle niin vaikea paikka kun en missään nimessä halua sotkea tuohon mitään muuta väriä, tavoitteena kun on alkaa parantamaan tuota suklaiden pohjaväriä.   :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mustikkamaan

#482
No mä en hyväksy serkkuparituksia :D Mut kyl oon yhdistänyt öö... oliskos ne nyt pikkuserkkuja. Siinäkin vähän koen arvosteluttavaksi (eli en tykkäis että semmosta jatkuvasti tehtäs), mutta siinä tää jalostus on kaksnaamasta hommaa, että niin me ollaan eläinrakkaita mutta ulkonäköpaineissamme hyväksymme pienet riskitkin :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

#483
Näillä on tosiaan (isän) isänisä ja (emän) isä veljeksiä keskenään, en tajunnut tietenkään tarkistaa sitä aiemmin ennen kuin sain paperit käsiini.  :roll:
Kyllä mä nämä kaksi aion todennäköisesti kuitenkin yhdistää, pääsen sitten nollaamaan sukusiitoksen melko hyvin seuraavalla kierroksella sitten, kun käytän täysin erisukuista hamsteria.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

lentsu

#484
Kyllä mä tekisin jos se on hyvin perusteltua. Ulko- ja linjasiitosta kannattaa mun mielestä käyttää tasapainoisesti ja vuorotellen. Jos tekee koko ajan pelkkää ulkosiitosta, pysyy loputtomassa täydellisessä sattumassa ja menettää aina lopulta ne ominaisuudet, jotka haluais blokata talteen. En silti suosittele ahdasta sisäsiitosta, tätä älkää tulkitko niin. En ole tainnut tehdä koskaan serkusparitusta, mutta samaa eläintä ja kauempaa samoja sukulinjoja olen kyllä toistellut. Vaatimus ettei samaa eläintä saisi näkyä samassa sukutaulussa missään nimessä kahdesti, perustuu enemmän tietämättömyydelle kuin faktoille.

wiidii

#485
Näin minäkin olen ajatellut. Yhdistämällä juuri nuo kyseiset hamsterit saan lisäksi mulle hyvin tärkeää linjaa takaisin, nimittäin rakkaan Jauhon (Wanda*) ja sen pojan FINMVA Granaattiomenan.  :sydan
Ja oon Andrew'n kanssa aika paljon jutustellut juurikin suklaiden kasvattamisesta ja hän sanoi että aikalailla ainoa keino ton pohjaturkin värin parantamiseen on jatkuvat suklaa-suklaa -yhdistelmät.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

EmmaTi

#486
No eiköhän tuonvertainen sukulaisuus vielä käy päinsä. Etenkin just kun kyse on siitä että yhdistelmällä on selvä tarkoitus eli suklaa värin parantaminen.
Eikös se jää jo noilla suunnitelluilla poikasilla jo niin kauas ettei se sama nimi edes näy enää sukutaulussa kuin kerran? Vai laskinko oikein?

wiidii

#487
Jäävät näkyviin sukutauluun, 3. ja 4. polveen. Eli poikueen eii&eie ja ieii&ieie olisivat samat hamsterit.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

lentsu

#488
Ruotsalaiset syrkit on keskimäärin aika raskaasti jopa rutsattuja. Jos niiden tasosta ja terveydestä voi mitään päätellä, hamsterit kestävät sukusiitosta kuitenkin yllättävänkin hyvin.

Mustikkamaan

#489
Kyl mäki tuommosen yhdistelmän voisin hyvin tehdä, taisin itseasiassa juuri tehdäkin vastaavan vai olikohan se suunnitelmissa olevissa... Noh, enivei. Ei must paha, vaikka onkin parempi vältellä.

Periaatteessa voi tosiaan sanoa että kestävät hyvin, mutta eipä myö niiden kaikkia vikoja päällepäin nähdä. Siten koen sukusiitoksen ensisijaisesti aina hyvin arveluttavaksi eikä näyttelyjalostusta voi ensikättelyssä sanoa perustelluksi syyksi. Onneks sukusiitos ei kuitenkaan periydy eikä aiheuta automaattisesti vammasia poikasia, et jos tekee tommosen pienen rutsauksen ja seuraavassa sukupolvessa eri sukua, niin luulen että se on sillä kuitattu. Ellei satu niin huonosti että se perinnöllinen huono ominaisuus tulee ulkosiitoksenkin kautta - mutta enemmän näkisin tässä ongelmaa jossain campbellien puolella kuin syrkeillä, joiden suvut ovat pääasiassa melko laajat ja erityisesti terveet.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#490
Mä olen saanut vakavimman perinnöllisen sairauden mun hamsuihin historian kuluessa sukusiitosprosentin ollessa puhdas 0 ja uroksen Englannin tuonti. Että mikään ei ole riskitöntä.

Mustikkamaan

#491
^Ihan ku olisin toisin väittänytkään? Ulkosiitoksessa on riskinsä yhtälailla (kuten toin tossa esille edellisessä postauksessani), mutta en silti katso että sukusiitoksen tekeminen olisi ulkomuodon parantamiseksi perusteltua. Harrastan sitä silti itsekin, lievissä määrin joskus harvoin, jos jalostaa niin sitä ei voi täysin välttääkään.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

lentsu

#492
Et sä toisin väittänytkään. Mä postaan tänne välillä semmosia huomautuksia, jotka on tarkoitettu enemmän ulkopuolisille lukijoille kuin varsinaisesti keskustelijoille. Sä tiedät mun jalostushistoriasta suunnilleen jos et nyt ihan kaikkea niin suurimman osan. Monet palstan lukijoista ei ole ikinä kuullutkaan niistä jutuista. Siks vaan tommone huomautus.  :)

Mustikkamaan

#493
Aah, se tuli sieltä vaan niin terhakkaasti että tuli semmoi "johan se ny kimpaantu" -fiilis :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#494
Lainaus käyttäjältä: "EmmaTi"Eikös se jää jo noilla suunnitelluilla poikasilla jo niin kauas ettei se sama nimi edes näy enää sukutaulussa kuin kerran? Vai laskinko oikein?
Tällainen ajattelutapa on ihan vain itsensä pettämistä, ei ne sieltä sukutaulusta mihinkään häviä vaikka eivät papereissa näy. Ylipäätään sukusiitosprosentin laskeminen 3-4 polven suvulla on melko lailla yhtä tyhjän kanssa. Pitäisi olla vähintään 5-6 polvea, mieluiten esim. 8, jotta saataisiin se todellisempi prosentti.