• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

PiiaL

#315
Onko kenellekään käynyt niin, että yhdistelmän naaras/uros olisi saanut knikin parin yhdistämisen jälkeen ja poikasia lähtenyt aluille? Kun olen tässä ollut eettisten kysymysten äärellä Siennan knikin paljastuttua tänään, astutin sen nelisen päivää sitten.

Toisaalta kun tämä tieto kuitenkin tulee monesta eri syystä vähentämään ostajajoukkoa: toiset haluavat jalostukseen, toiset mahdollisimman varmasti näyttelyttää (voihan tietysti knikki tulla, kuten tässäkin tapauksessa, knikittömien vanhempien poikaselle, mutta tässä poikueessa knikin tuloon on suurempi riski), toiset ainoaksi lemmikkihamsteriksi hankkijat saattavat pelätä, että knikki ilmestyykin hankalaan paikkaan aiheuttaen liian aikaisen lemmikistä luopumisen pahimmassa tapauksessa (kun siitä halvautumisestakin on peloteltu, vaikka itse en tiedä yhtään tällaista tapausta) ja joillekin se voi olla myös esteettinen kysymys, että hamsterille voi mahdollisesti knikki tulla.

Eli mistä ne kodit poikasille, joita varjostaa tämä knikkimahdollisuus, löytyykö niitä helposti, entä jos poikasia on kymmenkunta? Totuus on kuitenkin se, että en voi kymmentä itselleni majoittaa ja eläinkauppaan tällaisia tapauksia en veisi, koska silloinhan en tiedä millaisiin käsiin joutuvat. Entäs jos poikaset lopettaa niiden synnyttyä, miten väärin se on emoa kohtaan? Tai entä jos lopettaa suurimman osan ja jättää muutaman, joille olisi se varma paikka tiedossa, tuli mitä tuli? Tämä on hankala, mutta itselle ajankohtainen aihe, toivon vaan että Sienna ei olisi tiine. Tarkoituksena kuitenkin valmistautua mahdolliseen tulevaan ja minimoida haitat.

Sintturainen

#316
^Minä oon myynyt lemmikiksi. Mulla on ollut varmasti toista sataa syrkkiä yhteensä, eikä kellään oo tullut knikkiä muualle kuin häntään, ei myöskään tutuille kasvattajille, niinpä uskaltaisin väittää että ne ovat tositosi harvinaisia. Hyvin oon saanut lemmikoteihin kaupaksi. Yks poikue mulla on muistaakseni ollut vastaava.

Mustikkamaan

#317
Selkärankaknikit on häntäknikkeihin verrattuna harvinaisia, mutta hamsuja arvostellessa olen bongannut niitä yllättävän monta - samoilta eläimiltä, joille toiset tuomarit antaa sit sertejä :D

Mä en oo kans noista halvaantumistapauksista kuullut niinku henk.koht., mutta osaan kuvitella, ettei mutka selkärangassa olis välttis kivuton - se on kuitenkin rakennevirhe ja ihmiset on pienemmistäki vastaavista härötyksistä tohtorilla.

Oon kuiteskin itse kaupannut lemmikkikoteihin niitä, joille saattaa tulla knikki. Emolta en ottais suoraan pois, koska siitä tulee hirmuinen stressi - jos on semmoi fiilis ettei millään halua niitä eteenpäinkään myydä, niin mikään ei sitten estä niitä lopettamasta luovutusiän kynnyksellä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

#318
Aika rankka ratkaisu tuo lopettaminen, itse en siihen pystyisi, ainakaan enää luovutusikäisten kohdalla. Tavalla tai toisella yrittäisin vaan etsiä lemmikkikodit. Hyvin harvoin knikistä _hännässä_ on eläimelle itselleen mitään haittaa, enemmänkin taitaa ongelma olla ihmisten mielissä. Varmaan selkärankamutka voi olla jo toinen asia, mutta sellaista tuskin ainakaan koko katraalle ilmaantuu.

Mustikkamaan

#319
Olkoon sitten mun mielessä tai ei, niin mutka selkärangassa voi olla haitallinen eläimelle itselleen - vaikka me ei nähdäkään niitä mahdollisia kipuja. MUTTA selkärankaknikin syntymisen todennäköisyyden vois mun mielestä rinnastaa siihen, että mitä tahansa sellaista, joka edellyttää eläimen hoitoa tai lopetusta, saattaa sattua joka tapauksessa. Siksi en itsekään näkisi tarpeelliseksi lopettaa koko katrasta, mutta en syytä ketään joka lopetukseen päätyy tällaisessa tilanteessa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Marla

#320
Miten sen selkärankaknikin oikein tunnistaa? Itellä ei ilmeisesti yhtään oo ollut, koska mitä noita omia oon tunnustellut, ei niiltä nikamilta mitään ylimääräistä tunne, ja tuntuu todella mahdottomalta sieltä knikkiä tunnistaa, ellei sitten olisi todella selkeä.

wiidii

#321
Minä olen ottanut ainaisen hännän tarkastamisen lisäksi tavaksi sen, että kokeilen sen selkärangan ihan sievästi. Kaikki mutkat, patit sun muut huomaa selkärangasta ihan suhteellisen selkeästi, kun sen vain kokeilee.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

lentsu

#322
Kyllä knikkien välttely kääntyy eläinten hyvinvointia vastaan, jos niiden takia ruvetaan lopettamaan hamstereita. Ajatelkaa nyt miten jumalattoman yleinen knikki on ja miten äärimmäisen häviävällä prosentilla siitä on koskaan mitään haittaa (tiedän tasan yhden tapauksen, josta olen nähnyt röngtenkuvan lopetuksen jälkeen). Muuta kuin se ettei voi jalostaa eikä näyttelyttää. Jos lemmikkikodit pelkäävät hamsterin halvaantumista, on se osoitus vain siitä, että asiaa on liioiteltu rajusti ja annettu suorastaan väärää informaatiota. Kun näitä halvaantumistapauksia taidetaan tietää kaikki tuhannet knikkitapaukset tuntien tasan nolla. Myisin hamsterit lemmikkikotiin niin paljon kuin kokonaistilanne harmittaisikin.

Mustikkamaan

#323
Joo, käytännössä todennäköisyys saada knikki ja nimenomaan selkärankaan on samalla viivalla kuin että sattuis mitä tahansa muutakin - tai no yksittäisenä asiana monia mahdollisia tapahtumia vastaan vielä pienempi.

Ite vaan en koe lopetusta niin maagisen viimeisenä vaihtoehtona kuin moni muu - paitsi siinä tapauksessa, jos emolta revitään poikaset siinä hirmuisessa hormonirytäkässä kun se on juuri synnyttänyt - ja siksi koen kokonaisen poikueenkin lopetuksen aika neutraalina asiana jos on jotakin syytä. Mutta en näe itsekään tässä tapauksessa siihen syytä sinänsä paitsi "yhteiskunnan varjelun knikkihäntäisiltä hamstereilta" :D

Knikki nousee käsittääkseni selkärankaan yleisenä esiintymänä vasta sitten, kun sukupolvi toisensa jälkeen käytetään knikikkäitä jalostukseen. Eli jos jatkuvasti käytetään knikkihäntäsiä, niin sitten en ihmettele vaikka saataskin kaikenmoisia Notredamen kellonsoittajia aikaseks :D Mitä sinänsä ollaan saatu jokunen jo muutenkin :E

Niin ja mä kans testaan selkärangan about puolesta välistä loppuun asti aina näyttelyissä, siinä tosiaan tuntee tosi hyvin kaikenmoiset poikkeamat.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

PiiaL

#324
Knikki on hamsteripiireissä kirosana ja pelotus uusille harrastajille, tämän olen saanut tuta kun suurinpiirtein kaikki varaajat ovat peruneet varauksensa tämän uutisen jälkeen. Muutama vielä miettii ja haluaa ymmärrettävästi tietää kaikki faktat mikä tämä juttu on. Ja näistä varaajista melkein kaikki halusivat lemmikkihamsterin. Miettikää, lemmikkihamsteriakin hakevat ihmiset peruvat, koska on suurempi riski saada knikkihamsteri tästä poikueesta. Välttämättähän kukaan poikanen ei saa sitä. "Virheetön"(myös suvultaan) hamsteri se kuuluu näköjään lemmikkihamsterinkin olla.

Voikun olisikin niin helppoa majoittaa sitten luokseen mahdolliset kymmenen syntyvää poikasta, mutta näin ei valitettavasti ole. Näyttää vaan pahasti siltä, että knikkiriskipoikasille ei koteja hirveästi ole tarjolla. Ja eläinkauppaa en pidä tässä tapauksessa vaihtoehtona, kuten jo mainitsinkin. Luuletteko, että tämä lopetusvaihtoehto on minulle jotain huvia ja tekisin sen, vaikka ei olisikaan pakko? Todennäköisesti näyttää siltä, että lähtee suurinosa taivaaseen, jos nyt sieltä jotain syntyy. Pitää tosiaan pitää emo tyynenä ja antaa sen eka ne kasvattaa kuitenkin, en halua tuottaa sille tästä stressiä. Eihän sitä tiedä, jos joku jalo sielu sitten vielä ottaisikin sieltä poikasen. Jospa kuitenkin Siennalla ei muuten vaan ole nyt ollut kiimoja ja se ei olisikaan kantavana..

Mustikkamaan

#325
Pakko sanoa, että ihmettelen kans, ettei potentiaaliset knikkihamsterit yhtäkkiä kelpaa edes lemmikkikotiin  :huh Etenkin kun tosiaan niillä poikasilla ei suoraviivaisesti edes olisi knikkiä - vaan käytännössä aavistuksen normaalia suuremmalla todennäköisyydellä VOI saada sellaisen. Uskomatonta! Mitä vikaa niissä muka lemmikeinä on...  :roll: Mullaki on monta knikkihamsteria kotona ja kaikki ovat aivan yhtä terveitä kuin knikittömätkin.

Mun mielestä on hirmu hyvä asia, että knikistä on alettu puhumaan avoimesti sillä tavoin, että meillä on just knikkilista jne.. Oli inhottavaa, kun knikkejä pidettiin vielä jokin aika sitten ihan piilossa ties millä onnettomuusverukkeilla (tai ylipäänsä ei vain "tullut kerrottua") ja todennäköisesti siksi homma on näin räjähtänyt käsiin. Mut joo - ei näin :D Tää menee jo ihan överiksi :D

Pidetään joka tapauksessa peukkuja että Sienna olisi vain valetiine eikä tarvitsisi tätä asiaa edes murehtia :) Jos sieltä nyt vaaveja tulee, niin kyllä mä vielä mainostaisin niitä tuolla myyntipuolella ja kaikessa yksinkertaisuudessaan laittaisin vain ilmoon niin simppelisti että "vain lemmikkikotiin".
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ken_G

#326
Täytyy kompata sataprosenttisesti sitä mitä lentsu kirjoitti. Juurikin noin.

Vähän kyllä mietityttää, ovatko nyt vaikka ensimmäistä lemmikkihamsteriaan ostavat ihmiset kuulleetkaan knikistä. Jos ovat, on kotiläksyjä tehty, mikä on tietysti hyvä asia. Kunhan malttaisivat miettiä asioita vielä eteenpäin eivätkä lähtisi knikkihysterian vietäväksi.

Minusta kannattaisi antaa poikaset vaikka ilmaiseksi, jos lemmikkikoteja löytyisi edes sillä tavalla. Mutta toivotaan, ettei Sienna olisikaan tiineenä.

Itselläni meni aivan upealuonteisen uroksen lainaaminen pipariksi viime keväänä, kun urokselle ilmestyi knikki muutaman viikon ennen sovittua ajankohtaa. Onneksi kuitenkin näin päin eikä niin, että olisi ehditty jo astuttaa.

Nape

#327
Varmaan kannattaa niistä mahdollisista tulevista poikasista laittaa ilmoitusta tänne palstalle ja kuvia kehiin. Ihan yhtä nättejä ne varmasti on ja ihania, vaikka niille voisi mahdollinen knikki tullakkin. Halvemmalla hinnalla lemmikiksi.
Ihmettelen kyllä myöskin jos ihmisille ei kelpaa lemmikiksi knikki"uhkainen" hamsu kasvattajalta hieman halvemmalla hinnalla, mutta kuitenkin moni muu ostaa hamsun täyteen hintaan vaikka eläinkaupasta, eikä välttämättä tiiä hamsun taustoista yhtään mitään, harva eläinkaupasta lemmikiksi ostava tuskin syynää hamsun häntää ensitöikseen ehkei koskaan.

Mustikkamaan

#328
Vähän mua kammottaa ajatus "halvasta/ilmaisesta hamsterista mahdollisesti syntyvän knikin takia" - mutta toisaalta se vois toimiakin. Monelle se voi olla houkutus ottaa halvempi, vaikka kyse onkin pienistä rahoista, saahan sitä silti haastateltua niitä tulevia lemmikinomistajia että ovat kunnollisia.

Mut kyl mä ite ensin lähtisin ihan täyteen hintaan kauppaamahan (varmaankin lähinnä jos niitä ei olis kovin montaa), koska täytyy pohtii sitäkin että vaikka möis jalostuseläimiksikin kelpaavia, niin eihän niistäkään vois myydä kuin pari jalostuskotiin ja loput menis joka tapauksessa lemmikkikoteihin.

Hamsterit on niin halpoja että luulis hyvän kodin löytyvän täyteen hintaankin.

Enkä sinänsä yhtään syyttäs vaikka menis osa taivaaseenkin, varsinkin jos olis suuri poikue.

On kyllä tosi ihmeellistä, ettei lemmikkikoditkaan enää meinaa huolia jos ainoana vikana on mahdollisesti syntyvä knikki... Tästä pitää ihan selkeästi tehdä SHY:n nettisivuille oikein artikkeli! Vois laittaa semmosen "kun hankit hamsteria" -alueen ja sinne kaikkea poikasen hankintaan ja ylipäänsä asian valmisteluun liittyviä tekstejä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Nape

#329
^niin sellainen artikkeli olis hyvä.
En ajatellut halvempaa hintaa niin että sitten kuka tahansa ostais hamsun vaan lähinnä niin että muitakin eläimiä myy kasvattajat halvemmalla jos eivät sovellu jalostukseen tai näyttelyyn ellei lemmikkiluokkia lasketa..