• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Saana

#225
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Ruotsissahan muuten punnitaan nykyään arvostelun yhteydessä ja painon mukaan annetaan pisteitä, ihan pimeetä touhua!  :huh
Joo, aivan käsittämätöntä. Kukahan tohelo tommosta on alunperin keksinyt edes ehdottaa. Hurjan paljon siellä oli niitä tosi pullukoita hamstereita ja niitä he vielä ihannoivat. :nops:

tiiitu

#226
Kiitos vastauksista :) Täytyy nyt miettiä käytänkö tuota naarasta vai en.. Uros jota suunnittelin sille tuntuu kasvavan ihan normaalikokoiseksi. Mutta odottelen tässä nyt pari kuukautta ja katson mikä on tilanne sitten, kun se uroskin on vasta 4 kk. Kovasti poikaset tuolle haluaisin kun se on rex ja uroskin sitä kantais. Mutta tietysti hamsun hyvinvointi on se tärkein :)

Mrk

#227
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Ruotsissahan muuten punnitaan nykyään arvostelun yhteydessä ja painon mukaan annetaan pisteitä, ihan pimeetä touhua!  :huh
Aika sairasta. :( Omalla tavallaan söpöiltähän ne läskit hamsterit näyttää, mutta terveyden pitäisi mennä ulkonäön edelle. Mitään syöttöporsaita hamstereiden ei kuuluisi olla.

Kokoa enemmän katsosin kuinka elinvoimaiselta, terveeltä ja lihaksikkaalta hamsteri näyttää.

Herätyskellona kasvattajille luulisi toimivan isojen ja lihavien hamstereiden heikko lisääntyminen.

Marla

#228
Lainaus käyttäjältä: "Mrk"
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Ruotsissahan muuten punnitaan nykyään arvostelun yhteydessä ja painon mukaan annetaan pisteitä, ihan pimeetä touhua!  :huh
Aika sairasta. :( Omalla tavallaan söpöiltähän ne läskit hamsterit näyttää, mutta terveyden pitäisi mennä ulkonäön edelle. Mitään syöttöporsaita hamstereiden ei kuuluisi olla.

Kokoa enemmän katsosin kuinka elinvoimaiselta, terveeltä ja lihaksikkaalta hamsteri näyttää.

Herätyskellona kasvattajille luulisi toimivan isojen ja lihavien hamstereiden heikko lisääntyminen.
No yh... Miten voi olla, että tuossa määrin ihannoidaan hamsterin painoa, kun tosiaan isoilla ja lihavilla hamstereilla on lisääntymisongelmia?! Tuntuu, että siinä mennään jo vähäsen liikaa siihen suuntaan, mitä koirien jalostus synkimmässä päässään on, kun epäterveitä yksilöitä ihannoidaan ja koira ei enää edes itse lisäänny...
Mutta noissakin käy pidemmän päälle niin, että ollaan vallan lisääntymiskyvyttömiä.

Hamsterin kuuluu tosiaan olla pyöreähkö muodoiltaan, mutta liika on liikaa... Mun mielestä lihava hamsteri ei ole enää edes söpö (ei ole laihakaan) - sellainen sopivan muheva ja hyväkuntoinen on se kaikkein kaunein.

Mä oon itse asiassa miettinyt, hankkisinko ollenkaan tuota digivaakaa itelleni, vai annanko olla punnitsematta.

GaneshaX

#229
Meillä on vaaka ja punnailen välillä. Ihan mielenkiinnosta punnitsen kaikki poikaset, kun ne ovat 5vk ja kirjaan painot poikaskirjanpitoon.

Näkee sitten vähän, mihin suuntaan painot kehittyy pitkällä aikavälillä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

petosiru

#230
Mä en myöskään ymmärrä lihavien eläinten ihannointia, hullua jos Ruotsissa painavanpi hamsteri on "parempi"!  :huh

Mut asiasta toiseen; eikös syrkkien luovutusikä ole 5 vkoa? Varmistelen...
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

Nilla

#231
4 tai 5vkoa juu  :)
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

EmmaTi

#232
Ootteko huomannu syrkkinaaraistanne mitään tiineyden merkkejä joista olis voinu päätellä astutuksen onnistuneen? Ennen kuin mahan kasvu näkyy?
Meillä astutettiin Helmi-syrkki 5.7. ja nyt oletetun kantoajan puolivälin tienoilla se on alkanu ihan vimmatusti kaivaa terran nurkkia ja kasaa puruja pesälaatikkoon ja sen ympärille. Siis selvästi enemmän ku ennen ja myös päiväsaikaan. Oon sitte vaan antanu lisää vessapaprua ja purua että saa rauhassa toteuttaa tekemisentarvettaan  :)

aleksi98

#233
voiko astutaa 10 kk ikäisen naaraan ja 2kk ikäisen uroksen onko mahdollisuus saada jälkeläisiä ?????????????????

petosiru

#234
Et voi! Naaras on liian vanha saamaan (ensimmäisiä) poikasia ja uros
AIVAN liian nuori. Sehän on poikanen itse vasta! :shock: Järkky ajatuskin..

Jatkoa: Naarailla saa teettää max kahdet poikaset, mieluiten yhdet.
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]

HulluHami

#235
mulle syntyy ekaa kertaa poikasia ja kun kosken emän mahaa se kitisee sellain astutin sen tän viikon tiistaina, eli joku kokenut voisi auttaa (se kenellä on syrkki, koska itselläni on syrkki... siis kaksi toinen on uros ja toinen naaras) help, thanks!!!   :mrgreen:

Mustikkamaan

#236
Älä koske siihen mahaan! Anna sen emon vaan olla ihan rauhassa.

Tässä nyt ollaan menty taas ahteri edellä puuhun: Ensin selvitetään asioita poikasten teettämisestä PALJON, ja sitten vasta astutetaan se hamsteri. Edes hamsterit eivät ole mitään leluja!

Onko sulla ikää minkä verran? Vaikutat aika nuorelta tekstistä päätellen. Onhan vanhempasi mukana projektissa?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

#237
Hulluhami: Luepas vaikka ihan ensitöiksesi tämä artikkeli.

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa; ennen kuin poikasia teettää niin pitäisi ottaa kaikki mahdollinen informaatio selville alkaen astutuksesta, emon ruokinnasta ja hoidosta kantoajan aikana, poikasten syntymisestä, syntymässä mahdollisisesti tulevista ongelmista, poikasten ruokinnasta ja hoidosta, poikasten kehityksestä, mielellään myös jotain tietoa hamsujen genetiikan saralta. Tuntuu, että perustietosi näistä asioista ovat hatarat. Toki autamme täällä foorumilla, älä tämän takia epäröi kysyä jos jokin askarruttaa; hamsujen hyvinvointi on kuitenkin meille tärkeää ja toivomme, että hamsuemosi ja poikasten kasvu menee hyvin :)


Asiasta toiseen, Tämä on varmaan tyhmäkin kysymys, mutta mitä luulette, jos 3 kk ikäinen hamsu on ollut saman kokoinen ja painoinen jo 3 viikkoa niin enteileekö se sitä, että tämä on hamsun "lopullinen" koko vai voisiko se vielä mahdollisesti kasvaa ? Tuleeko kasvavilla hamsuilla tuollaisia kausia, että kasvu ikäänkuin jämähtää joksikin aikaa, mutta jatkuu sitten jossain vaiheessa vai pitäisikö niiden kasvaa tasaisesti koko kasvuiän ? Kun onhan nuo kasvuikäisiä kuitenkin vielä, kun vasta 3 kk on ikää. Toinen on 144 gr ja toinen 136 gr, massa niillä on kyllä tosi hyvä kokoonsa nähden ja ikäänsä nähden nuo ei ole minusta mitään pieniä, mutta tuo vain mietityttää, kun ei 3 viikkoon ole enää yhtään kasvaneet.
Hamsteriton tätä nykyä

Saana

#238
^Kyllä meillä on ainakin ollut taukoja kasvussa. Ovat vielä niin nuoria, että olen lähes varma, että kokoa tulee vielä lisää ajan kanssa.

PiiaL

#239
Tälleen kääpiöhamstereiden kasvatukseen lainkaan perehtymättömänä, pakko päästä kysymään, että onko se jotenkin toivottavaa, että tulee tuplat? Eli pelkästään positiivinen yllätys? Entä teetetäänkö niitä tahallaan vai vahingossa? Entäs mitä ajattelette emon jaksamisesta? Tämä ei siis ole mitenkään otsa kurtussa kirjoitettua, vaan kiinnostaa. :)