• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Marla

#210
^ No jaa, se riippuu tietenkin myös hieman uroksen koosta, kuinka pientä naarasta käyttäisin. Jos uros on kovin jättimäinen, ei välttämättä kovin pienen naaraan käyttö ole järkevää, mutta en muuten näkis estettä käyttää 140 grammaista naarasta kasvatukseen. Itse asiassa olen itsekin käyttänyt tuota kokoa olevaa naarasta.
Ikääkin tuolla jo on, ite odottelisin pienempien yksilöiden kohdalla, että kasvu varmasti olisi stopannut, mutta eiköhän se tuossa iässä jo ala olla.
Musta 140 grammainen ei vielä ole erityisen pieni, kunhan hamsteri on muuten kunnossa ja sopiva jalostukseen.

Minski

#211
Lainaus käyttäjältä: "tiiitu"Minkä kokoinen syrkkinaaras on teidän mielestä liian pieni kasvatukseen? Olin suunnitellut teettäväni Baby D:lle syksyllä poikaset, ikää on nyt 5 kk ja se painaa vaan vajaa 140 g. Kyllähän se vielä vähän voi kasvaa, mutta tuskin kovin paljoa..? :-|
Poikasista saattaa ainakin osasta tulla pienikokoisia. Urokseksi ainakin kannattaa valita joku ns. normaalikokoinen, jos aiot tuota naarasta käyttää. Mulla on kahden poikueen kohdalta kokemusta pienemmistä (155 gr) naaraista. Itekkin punnitsin kauan käytänkö niitä ollenkaan, kun minulle 155 gr on naaraaksi pieni, pelkäsin että jos eivät selviä synnytyksistä yms ja mietin myös, että jos jälkeläisistä tulee jotain tosi pieniä, että onko jalostuksellisesti järkevää teettää poikasia näillä naarailla. Gaalan poikasista tuli kaikista äitiään isompia, kotiin jäänyt Lottiina on 192 gr :) Gaalan poikasten isä oli "normaalikokoinen" hamsu. Jocelinan poikaset nyt ovat vielä 2,5 kk ikäisiä, joten niiden aikuiskoosta ei voi sanoa vielä mitään, mutta poikasissa oli havaittavissa, että toiset poikaset olivat hidaskasvuisempia kuin toiset, hyvin aktiivisia ja terveitä hamsulapsia kaikki, mutta ilmeisestikin pari noista hamsuista jää pienemmiksi; tosin poikasten isä oli myös aika pieni poika.
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

#212
Älkää tuijotelko niitä vaakalukemia liikaa! Osa on vain sellaisia hintelärakenteisia - toiset painavat pienikokoisinakin paljon. Mua ihan ällöttää tää maaginen 200 gramman ihannointi, saati sitten ne muikeet ilmeet kun elikko on siinä 250 gramman tienoilla...

Mun kokemuksen mukaan sellai rakenteeltaan täydellisen lihaksikas, juuri sopivan kokoinen naaras painaa noin 170 grammaa. Sitä suuremmat ovat pääsääntöisesti joko liian suuria tai liian lihavia - monesti molempia.

Jos on vähän pienempi tyttö, niin en säikähtäisi sitäkään - sitä voi kompensoida aavistuksen suuremmalla uroksella (ei liian suurella kuitenkaan). Tärkeintä on, että naaras on kasvanut oikeanlaisella ravinnolla ja että se on muutenkin terve.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

MirkkuH

#213
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mua ihan ällöttää tää maaginen 200 gramman ihannointi, saati sitten ne muikeet ilmeet kun elikko on siinä 250 gramman tienoilla...

 XD ...samaa mieltä. Mä en uskalla naaras syrkkiä edes ottaa, jos siitä kasvaa semmoinen neljänneskiloinen mötkö :shock:

(syrkin koko on varmaan nelinkertaistunut mun lapsuudesta eli onhan siitä kauan)

Nape

#214
Lainaus käyttäjältä: "MirkkuH"(syrkin koko on varmaan nelinkertaistunut mun lapsuudesta eli onhan siitä kauan)


Näin muuten on! Ja kun mun kaveri oli meillä käymässä ja näki Minnin niin se oli ihan, että onpa iso!!! Muisteltiin siinä sitä aikaa, kun aikuinen syrkki mahtui juokseen hyvin vessapaperirullasta :D

Pähkinä

#215
Minäkään en pidä näistä liian ylisuurista syrkeistä.
Meilläkin on monet sukulaiset sanonut, että nuinko isoja ne on.  :)

jonna

#216
Mulla on kanssa mielessä tää vessapaperirulla-mielikuva  xD  Ennen mahtui, ei mahdu enää. Samoin muistelin että kun minulla oli syrkkejä muksuna, niin se mahtui kämmenelle.

En tiedä miten hamsuissa mutta monella muulla eläinlajilla iso koko tuo tullessaan terveysongelmia hyvin helposti. Tästäkään syystä en itse ainakaan tahdo niitä kauhean suuria mötköjä, varsinkaan naaraita (ajatellen jo synnytystä ja tiineyttä). Onhan ne näyttelyssä komean ja näyttävän näköisiä mutta...

Omiani en ole edes punninnut, jos se eläin näyttää sopusuhtaiselta olematta liian laiha tai lihava, ilman ääripäiden ilmentymiä ja on kiinteän oloinen niin silloin se on minulle hyvänkokoinen  xD

Marla

#217
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Älkää tuijotelko niitä vaakalukemia liikaa! Osa on vain sellaisia hintelärakenteisia - toiset painavat pienikokoisinakin paljon. Mua ihan ällöttää tää maaginen 200 gramman ihannointi, saati sitten ne muikeet ilmeet kun elikko on siinä 250 gramman tienoilla...

Mun kokemuksen mukaan sellai rakenteeltaan täydellisen lihaksikas, juuri sopivan kokoinen naaras painaa noin 170 grammaa. Sitä suuremmat ovat pääsääntöisesti joko liian suuria tai liian lihavia - monesti molempia.
Mulle se 160-170 g on se ihannekoko syrkillä. Hieman on tosin muuttunut mielipide noiden suurempien syrkkien suhteen, kun on oikeasti nähnyt kiinteitä ja sopusuhtaisia isojakin, mutta en mä yleensä hirveästi välitä niistä yli 200 gramman menevistä tapauksista.
Välillä tuntuu, että on oman mielipiteensä kanssa väärässä, kun käyttää noita hitusen pienempiä tapauksia, mutta mun mielestä ulkonäöltään parhaita on ne 160-170 grammaa painavat tapaukset - pienenpienillä ja suurensuurilla on sitten tosi usein ulkonäkö mitä on.

Mustikkamaan

#218
^Joo on niitä isokokoisia naaraita jämäkkinäkin tapauksina nähnyt - tosin monesti ne "jämäkät" on semmosia, että niillä on kiintee läski eikä se oo sitä aitoa lihasta mitä pitäisi olla. Lihaksikkaalla (lyhytkarvaisella) hamsterilla ne lihakset monesti oikein piirtyvät tietyissä asennoissa. Hamsteri siis voi olla liian rasvapitoinen, on sen läski kiinteässä tai löysässä muodossa - ja liika rasvapitoisuus on epäterveellistä.

Isokokoisilla naarailla on suhteessa enemmän lisääntymisongelmia, kiimoja ei löydy tai jäävät aina tai usealla yrityskerralla tyhjiksi.

Toi hamstereiden rakenne on ihan perinnöllisyyskysymys sen lisäksi, että miten niitä ja niiden emoa on ruokittu. Ja ruokintakysymykset ovat monen sukupolven asioita, niitäkään ei aina pysty korjata yhdessä sukupolvessa. Siksi esmes on mun mielestä arveluttavaa käyttää jalostukseen eläintä, jonka emo on kuollut niin aikaisin, että se ei ole imettänyt poikasiaan loppuun saakka - kehitysvaiheessa poikaset ovat voineet jäädä jonkin sortin puutostilaan, joka voi kostautua sen lisääntymiskyvyssä, jälkeläisissä ja niiden lisääntymiskyvyssä. Ihmisillä homma hoidetaan tietysti äidinmaidonkorvikkeella, joka sekään ei vastaa läheskään tarpeeksi äidinmaitoa - hamstereille sen sijaan äidinmaidonkorviketta ei ole.

Tulipa syvälliset mietteet! :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

#219
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mua ihan ällöttää tää maaginen 200 gramman ihannointi, saati sitten ne muikeet ilmeet kun elikko on siinä 250 gramman tienoilla.
Minen ainakaan tiedä ketään, joka ihannois 250 grammasia hamsuja. Joskus hamsu.infon aikaan toki oli sellasta mielipidettä yleisemminkin liikkeellä, mutta siitähän on jo vuosia eikä taida kaikki ne ihmiset enää edes pyöriä hamsupiireissä.


Oon ennenkin asiasta maininnut, mutta mainitsen taas, että ei unohdeta niitä muita hamsulajeja ja niiden kokoihannointia; herranjestas kääpiöhamsuthan ei ole edes kääpiöitä enää, hyvä kun mahtuvat kunnolla kämmenellekään enää, muttei kukaan taida mun lisäksi pitää taas sitä mitenkään outona, en saa ainakaan koskaan vastakaikua siihen, aina vaan puhutaan liian isoista syyriksistä :nops: Robot taitaa olla ainoo laji, joka on vielä normaali kokoinen, toivottavasti robokasvattajat pitää järjen asian kanssa edelleen :)

Ja tuossa tiiitun tapauksessa kun oli kyse 140 grammaisesta naaraasta niin mun 2,5 kk ikäinen syyris on sen painoinen ja on kyllä pieni jos emoksi ajattelisin ja kyllä mua mietityttäisi sen kokoisen mahdollisuudet selvitä synnytyksestä, että en itse varmaan 140 grammaista käyttäisi, pelkäisin, että synnytys on liian suuri riski niin pienelle emolle, en uskaltaisi riskeerata. Joku toinen ei ehkä sitten pelkäisi riskejä, ite oon vaan aika tarkka tollasista, emon terbeys ei saa olla vaarassa vain siksi, että on kivaa saada poikasia sille. tiiitu tehköön oman päätöksensä asian kanssa :) Eikö kukaan muu pelkää, että pienellä alta 140 grammaisella naaraalla olisi synnytyksessä mitään terveydellisiä riskejä ?


Mutta sitä olen miettinyt, että niin kauan kuin tuolla standardissa lukee, että syyriksen on oltava mahdollisimman iso niin mielestäni näyttelyissä tuomari ei saisi siitä koosta rokottaa, koska iso kokohan ei ole standardin vastainen ja standardiinhan niitä hamsuja pitäisi kaiketi verrata ja standardiin kasvattajat yrittävät pyrkiä. Ja en puhu nyt lihavasta hamsterista vaan siis isosta. Ei sillä, että meillä olis edes isoja hamsuja (täysikasvuiset väliltä 155 gr-210 gr, yksi ainoa on siis parisataa grammainen, kaikki muut alle), mutta noin niinkuin yleisesti olen mietiskellyt, että liian isoa hamsteria ei ole olemassakaan niin kauan kuin standardi sanoo, että hamsun on oltava mahdollisimman iso, siihen asti nämä kokoasiat ovat vain erillisiä mielipiteitä.
Hamsteriton tätä nykyä

Saana

#220
Täällä kanssa yksi, joka ei ymmärrä liian suurien hamstereiden ihannointia. Liian nopea kasvu pentuna tuo ongelmia luustonkehityksen kanssa jne. Ja aivan kuten Musu sanoi niin älkää tuijotelko sitä vaakaa. Parhaiten kunnon ja sopivan koon näkee ihan käsituntumalla ja katseella. 140g naaras voi olla oikein kiva, mutta tosiaan 5-kuisella voi kehitys olla vielä hieman kesken. Jos niitä grammoja on pakko katsella niin sellainen 160-210 gramman haarukkaan menee minun ihanteeni. Ja se on iso haarukka se. Mutta se tarkoittaa vain sitä, että paino ei kerro juuri mitään eläimestä ellei sitä näe ja pääse kokeilemaan. Sopivasti lihaksia tuomaan jämäkkyyttä sekä rasvaa tuomaan hamsterimaista pyöreyttä niin siinä on sopusuhtainen hamsteri.

Entisaikojen pienempikokoiset hamsterit ovat voineet olla myös pienempiä ihan vain puutteellisen ruokaohjeistuksen takia. Tämä toki ihan mutua, koska itse en ole silloin vielä hamstereita omistanut.

Muutaman kerran on multa tultu kyselemään myös roboista, että ovatko liian pieniä kasvatukseen. Minun mielipiteeni on se, että robot ovat hamsulajeista pienimpiä ja saavat sellaisina pysyäkin. Eli se isoin ei todellakaan ole automaattisesti se hienoin vaikka ehkä joissain tapauksissa kokonsa takia näyttävin onkin. Toki tässäkin pätee se, että kokeilemalla näkee onko hamsteri kunnossa. Eikä jonkun sairauden tai puutteellisen ravinnon takia todella pienikokoiseksi jäänyttä välttämättä tulisi ensisijaisesti kasvatukseen käyttää.

jonna

#221
Missäs mä törmäsin mainintaan että kääpiöhamsteri olisi noin kananmunan kokoinen. Aika harvassa taitaa olla kananmunan kokoiset talvikot  :D  Tai jos onkin, niin ne on sitten "liian pieniä".
Mulla on muutama melkoisen valtava talvikko, ja on se koko melko hurja niillä jos ajattelee kyseessä olevan kääpiön. Joillain tuntuu vielä olevan äärimmäisen hyvä kyky varastoida kaikki ruoka kroppaan ja sen ovat näköisiäkin...pyllerö on melko kuvaava sana  xD

PiiaL

#222
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Isokokoisilla naarailla on suhteessa enemmän lisääntymisongelmia, kiimoja ei löydy tai jäävät aina tai usealla yrityskerralla tyhjiksi.

Ja tämä varmasti tasoittaa kummasti hamstereiden kokoa, kun isot jäävät lisääntymättä. Minullakin on jäänyt lisääntymättä kolme naarasta, joista kaksi oli isoa ja yksi sellainen keskikokoinen, kaikki nämä olivat kylläkin myös jalostusikäisinä hieman tuhteja. Vaikka olisi iso uros niin jos sitten joutuukin käyttämään sille pienempää naarasta, tulee suvun jatkuessa pienempää jälkikasvua. Enkä olekaan nähnyt kovin paljon tosi isoja hamstereita nykyään, aika lailla hyvää keskikokoa (tai sitten en ole muutenkaan nähnyt tarpeeksi muiden hamstereita) :) Juuri kuten Anniina tuossa sanoi, grammoissa on hankala määrittää sitä hyvää kokoa. Sanoisinko, että moni tätä mielestäni hyvää kokoa koolleen sopivassa massassa määrittänyt hamsteri meillä on painanut jotain 180-210g väliltä.

Meidän Darwin painaa tuon 210g, ikää hänellä on 1v 9kk ja kroppa solakka, joka huijaa luulemaan eläintä kevyemmäksi, joten kyllä yllättyy kun sen painon tuntee kädessään. Darwin on ollut koko elämänsä hyvin sporttinen tyyppi ja mahtavassa kunnossa. Koko, massa ja lihakset ovat sille eläimelle mielestäni juuri sopivat.


Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mutta sitä olen miettinyt, että niin kauan kuin tuolla standardissa lukee, että syyriksen on oltava mahdollisimman iso niin mielestäni näyttelyissä tuomari ei saisi siitä koosta rokottaa, koska iso kokohan ei ole standardin vastainen ja standardiinhan niitä hamsuja pitäisi kaiketi verrata ja standardiin kasvattajat yrittävät pyrkiä. Ja en puhu nyt lihavasta hamsterista vaan siis isosta. Ei sillä, että meillä olis edes isoja hamsuja (täysikasvuiset väliltä 155 gr-210 gr, yksi ainoa on siis parisataa grammainen, kaikki muut alle), mutta noin niinkuin yleisesti olen mietiskellyt, että liian isoa hamsteria ei ole olemassakaan niin kauan kuin standardi sanoo, että hamsun on oltava mahdollisimman iso, siihen asti nämä kokoasiat ovat vain erillisiä mielipiteitä.

Samat sanat. Olisi hyvä, että standardi olisi sen mukainen, että siihen on mieltä pyrkiä, enemmän suuntaa antava kuin "mahdollisimman iso" ja selkeämpi myös tuomaroinnin suhteen, ettei jokainen tuomari vain vetäisi omaa linjaa tässä koko-asiassa.

Vevve

#223
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Isokokoisilla naarailla on suhteessa enemmän lisääntymisongelmia, kiimoja ei löydy tai jäävät aina tai usealla yrityskerralla tyhjiksi.

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Oon ennenkin asiasta maininnut, mutta mainitsen taas, että ei unohdeta niitä muita hamsulajeja ja niiden kokoihannointia; herranjestas kääpiöhamsuthan ei ole edes kääpiöitä enää, hyvä kun mahtuvat kunnolla kämmenellekään enää, muttei kukaan taida mun lisäksi pitää taas sitä mitenkään outona, en saa ainakaan koskaan vastakaikua siihen, aina vaan puhutaan liian isoista syyriksistä :nops: Robot taitaa olla ainoo laji, joka on vielä normaali kokoinen, toivottavasti robokasvattajat pitää järjen asian kanssa edelleen :)

Meillä on isokokoinen, lyhyttyyppinen 7kk ikäinen talvikkonaaras jäänyt nyt kaksi kertaa tyhjäksi kun yritettiin toisia poikasia. Tietenkään siitä ei voi tietää onko vika naaraassa vai uroksessa, ennen kuin yritetään toisella uroksella, mutta vika voi hyvinkin olla naaraassa.

Minski on siis aivan oikeassa talvikoista. Hervottoman suuria ja lihavia talvikoita on paljon, ja usein myös sellaisia jotka lihovat hirmu herkästi. Itse koetan vältellä niitä kaikkein suurimpia ja yhdistellä toisiinsa erikokoisia hamstereita. Itsellä kun pienenä oli talvikoita, ne tosiaan ol ihan hirmu pikkusia nykyisiin verrattuna.

Painosta tosin talvikoilla ja kääpiöillä on hankala sanoa oikein mitään: meillä kevyin talvikko oli 32g ja painavin 70g, kevyt oli ihan normaalin kokoinen, painavin ei ollut mikään läskipossu eikä kovin suurikaan. Talvikoillahan standardi sanoo 8-10cm pituudeksi, mikä on vähän hankala sillä että 10cm pitkä hamsteri voi olla vaikka kuinka massiivinen mötkö toiseen suuntaan. Korkeintaan 10cm on kuitenkin sellaiselle sopusuhtaisen tyyppiselle hamsterille hyvä pituus.

Ninde

#224
Mun mielestä vaaka on kyllä hamsterien kasvattajalle - tavallisesta harrastajasta puhumattakaan - aivan täysin turha kapistus. Mulla ei ole sellaista koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan. Maalaisjärki, oma silmä ja käsituntuma - ne riittää vallan mainiosti. ;)

Ruotsissahan muuten punnitaan nykyään arvostelun yhteydessä ja painon mukaan annetaan pisteitä, ihan pimeetä touhua!  :huh