• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Saana

#120
^Etpä ole ainut joka painiskelee saman ongelman kanssa. Itsellä nyt vain nuoria eläimiä kotona ja syrkkipoikueita todennäköisesti kolme. Syksyllä mahdollisesti sitten seuraavaa sukupolvea ja tämänhetkiset eläimet eivät vielä silloinkaan ole erityisen vanhoja joten tilaongelmia on tiedossa. Puuh, ehkä murehdin niitä sitten vasta myöhemmin ja nautin nyt tilanteesta, että mulla on vain 5(-6) syrkkiä.

Ja jos kasvattaisi vain syrkkejä, mutta kun nuo robot ovat nyt aivan vallanneet mun syrämein. Ja kun kiinareitakin haluan edes yhtä linjaa pitää.

Ihanakamala harrastus! :D

Sintturainen

#121
^No sepä! Minäkinhän hommasin tuossa viime vuoden lopulla jalostuseläimet, eli ne on vielä kaikki nuoria, ja kaks poikuetta tulossa. + yks iäkkäämpi pet-hamsu josta ei vaan voi luopua vaikka on ihan väärää väriä. Mutta katotaan, ehkä se tästä. ONNEKSI mulla on vaan syrkkejä  :D

Vevve

#122
Mulla on talvikoita vaan 7, mutta haluaisin enemmän. Noista on suurin osa veteraaneja ja muita kasvatuksen kannalta turhakkeita, varsinaisia eläimiä mitä tulen vielä käyttämään on kaksi tai kolme. Aattelinkin tässä vähän, että jättäisin tulevista poikueista kotiin vain urokset ja odottelisin sitten jonkun aikaa että nuo vanhukset poistuvat paremmille hamstrausmaille...  :roll:

Mustikkamaan

#123
Mä nyt sain vihdoin pari campbelliä, tosin toinen noista taitaa olla jalostuskelvoton kun son ihan vatipää... Mutta tuolle tytsylle oon saamassa ukon jos kaikki menee suunnitellusti :) Kiva vaan, kun noille ruottalaisille ei oo tullu papereita vaikka kasvattaja lupas - pitänee ahdistella sitä et heruisko jotain sukutaulua :S

Haluaisin myös safiireja talvikoita, ihastuin niin siihen palleroon minkä sain Miukulta ja sen kuolema oli kyllä iso menetys :(

Kiinari pitäis varmaan kyllä hankkia kans yks, kun mun "kiinankääpiöhäkki" on vapautunut jo ajat sitten :D Mut sei oo just tän hetken asia.

Mä taas en pysty pitää syyriksiä ollenkaan, kun ne vie niin paljon tilaa, vaikka ne onkin mun suosikkeja campbellien rinnalla. Kääpiöille mulla on hyviä asumuksia paljon ja niille sopiva tila olemassa, mutta ei niitäkään tietty kohtuuttomasti mahdu - ehkä 10 olis sopiva, max. 20 yksilöä (koska osan voi kyllä aina majottaa makkariin! :D).

Mut mein finanssitilannekin on niin huono, etten viitti ottaa kovin montaa. Niin siis mahtuishan ton 10 kääpiön tilalle muutama syyris (niin kuin nyt onkin, meiän loput vanhukset), mutta jos kasvatusta aattelee niin en viitti lähteä ees yrittää ihan älyttömän pienillä määrillä (siis tyyliin neljällä), kun ei siitä mitään tule.

Punasilmänen luonnonvalkonen olis ihana väri, yritinkin joskus mutta eihän se mun ihana, ainukainen tyttöni suostunu lisääntymään sitten. Ja ne ps. cremet mitä hankin siihen kasvatukseen, hommas knikit. Toivottavasti mun campbellikasvatus (ja mahdollinen tuleva talvikkokasvatuskaan) ei nyt kaatuis mihkään sairauksiin/vikoihin...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pähkinä

#124
Mulla on hamstereita tällä hetkellä 5. Lisää olisi kuitenkin tulossa.
Mutta minulla on ongelmana väri mitä kasvattais. Kiinnostaisi ainakin suklaa kilpparit, ruoste, kyyhkynharmaa kilpparit varsinkin kuviolliset lyhytkarvaisena ja valkonauhaisena, mutta sitten kiinnostaisi cremen sukuisista myös rs. ja ps. hamsterit varsinkin kupari ja mieluiten valkonauhaisena.  :)
Kaikkea ei kuitenkaan voi ottaa, kun hamsu määrän pitäisi olla pieni ainakin alle 10.

Sintturainen

#125
^^Miehän yritin tästä yhdistelmästä josta mulla on nyt pentuja (p.s hopsu x luonnovalkoinen) saada p.s luonnonvalkoista, vaan ei tullut punasilmäisiä... Mulla on kerran ollut p.s luonnonvalkoinen lk uros (Sateenkaaren Valkoinen Sulka) Se oli kyllä niiiiin ihana  :lov

Mustikkamaan

#126
Joo, näin pienillä määrillä (kuin 10 tai alle) on syytä olla vain yksi väri ja yksi turkkimuunnos, sillä saa parhaat tulokset. Mulla on ollu aina huono taipumus tehdä semmosia impulsiivisia päätöksiä ottaa useampaa väriä, niin siks mä en ookkaan oikein päässy mihkään kasvatuksien kans :D Muutamaan otteeseen kyllä oon onnistunut melko hyvät pohjat luomaan, mutta sitten ne ovat kaatuneet sairauksiin/luonnevikoihin/knikkeihin :S
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GaneshaX

#127
Voi että kun niitä kaikkia ihania värejä olis niin paljon  :sydan
Kyyhkynharmaa, hopeanharmaa, suklaa, keltainen musta  :puna:
Mutta kun ei ole resursseja  :kieli
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minski

#128
Alta 10 hamsua (siis syyristä) tuntuu kyllä tosi vähältä, siis kasvatusmielessä. Mulla on nyt 14 syyristä ja siltikään niissä ei oo kun 5 jalostushamsua (muut 9 on joko liian vanhoja jo tai saaneet jo poikueen, sit on yks cremen kantaja lemmikkinä ja yks knikkihäntänen lemmikkinä). Noistakin viidestäkin jalostushamsusta kaks on vielä sisarusta ja yks on niiden siskopuoli. "Uutta verta" totisesti kaivattais, mutta ehkä sitä kohta on naapurimaasta tulossakin, jos kaikki menee hyvin :)
Hamsteriton tätä nykyä

wiidii

#129
^ Kyllä se onnistuu, Marjut hoitaa homman.  :)

Minulla on "vain" yhdeksän hamsteria, mutta on tulossa kaksi uutta hamsteria jalostusmielessä ja Muronkin poikasista on jäämässä (ainakin) yksi kotiin joten tästä se määrä vain kasvaa.. Jalostuseläimiä on tällä hetkellä - jos tulevat ja kotiin jäävä poikanen lasketaan - viisi. Äiti ja isä on onneksi tosi ymmärtäväisiä - melkein painostavia kun kyselevät koko ajan että joko olen sitä kasvattajanimeä hakenut ja ehdottelevat erilaisia nimiä. Koko ajan pitää toppuutella että heeei, ei minulla ole vielä tarpeeksi hamsuja..  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anonymous

#130
Sehän mullaki on ongelma kun on noita "vanhuksia" joilla on jalostusikä jo ohi ja sitten ihan noita kersoja jotka vielä kasvaa joissa on kanssa noita sisarruksia . Uutta verta onneks tulossa.

Sintturainen

#131
Miten te teette naaraiden kanssa, näyttelytättekö enstin vai vasta pentujen jälkeen? Vai riippuuko naaraasta? Ite en muista miten oon aikoinani omien valioiden kans tehnyt, ainakin yks jäi sit ilman pentuja kokonaan kun milloinkaan ei ollut hyvä hetki pennuille, ja Tertulla jäi yks iso naaras (valio sekin) pennuitta, kun ei enää tullut tiineeksi lähempänä vuoden ikää.
Tertullahan on nyt 16kk:n ikäinen naaras joka kuukauden sisällä saanut kaks sertiä, ja pennut on tehnyt joskus puolen vuoden iässä  :D

KaisaM.

#132
Mulla on tällä hetkellä 16 syrkkiä ja tuntuu jo aika paljolta, mutta kyllä se melkein aina näihin lukuihin menee jos aktiivisesti kasvattaa. Mulla on noista n. 9 on kasvatuksessa ja 7 lemmikkejä. Osa on vielä vähän epäselviä. Ja aika samaa sukua kaikki, uutta verta toivottavasti kyllä tulossa. :) Ja mulla tähän mennessä on olleet kaikki poikueet ulkosiitosta, nyt vähän linjauksia suunnitteilla.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Mustikkamaan

#133
Mä ensisijaisesti teetän pennut ensteks. Mun mielestä useimmille naaraille hyvä ensiasututusikä on se 4 kk ja tommoset lähemmäs vuoden ikäset ensisynnyttäjät on jo jyrsijämaailmassa ikäloppuja.

Mul on ollu pari semmosta yksilöä jotka on edellisessä kodissa ja meille tultuaan vääntäny kersat siinä parin kuukauden iässä, ja niistä on kehittynyt tosi muhkeita ja suuria naaraita. Että ei kai se sitä kehitystä ainakaan kokonaan pysäytä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#134
Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Miten te teette naaraiden kanssa, näyttelytättekö enstin vai vasta pentujen jälkeen?
Riippuu vähän siitä, että milloin on näyttelyitä. Jos sopivasti sattuu, niin ehtii jopa pariin kolmeenkin näyttelyyn ennen poikasten teettämistä. Mulla on myös ollut muutamia naaraita, jotka on vasta poikasten jälkeen olleet valmiita ja pärjänneet.