• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin ottaminen kevein perustein

Aloittaja HamsterSailor, 19.10.09 - klo:18:36

« edellinen - seuraava »

HamsterSailor

#15
Olin yksi päivä käymässä paikallisessa eläintarvikeliikkeessä, ja siellä oli suloisen näköisiä robopoikasia. Sitten siihen terran taakse ilmesty pari lasta äitinsä kanssa. Lapset kinusivat kovasti, ja sanoivat että noi on noin halpojakin, vaan 15€ per nenä. Mutta äidillä oli onneksi järkeä ja se sanoi ette tiedä miten noita hoidetaan ja olette vielä liian nuoria saamaan noin pientä lemmikkiä. Mun mielestä se oli fiksua vanhemmalta. :)

Cindy

#16
Minusta alle 10-vuotiaan ei tarvitsisi ollenkaan ottaa hamsteria. Mutta toki sitten, jos sen osaa varmasti kunnolla hoitaa. Meidän naapurissamme asuu 7-vuotias tyttö, joka sai vasta hamsterin. Olen varma, että se tyttö ei tiedä paljoa hamstereista, eikä osaa sitten hoitaakkaan sitä. Minun pikkuveljeni käy sen tytön kanssa samaa koulua, ja se tyttö oli sanonut pikkuveljelleni että se syöttää hamsterilleen silloin tällöin KARKKIA. Karkkihan on hamsterille vaarallista, eikä sitä saisi missään tapauksessa antaa. :(
Jasu 20.04.2007 <3
Toshio 16.02.2010 <3

Hamsufani97

#17
Joo'o.. Oon tässä vähän suunnitellut että menisin joku päivä kylään niille, kaukaisia sukulaisia kun ovat ja siinä sivussa voisin kertoa että hamstereille EI SYÖTETÄ KARKKIA!!   :rant:

muumihamsunionihana

#18
Minä luin ja kyselin hamstraajista 1 ja puoli vuotta ja nyt on sitten hamsteri luultavasti tulossa, Hamsterin hoito-ohjeita sun muita kannattaa mielestäni lukea, ( ei nyt liikaa ). Lahjaksi en menisi hamsua ostamaan.  ;)

Vkh, Muumi <3 s: poika <3

Vilma

#19
^ Ikinä ei voi opetella tulevasta eläinlajista liikaa. Ennemmin liikaa kuin liian vähän.  ;)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

ZiiCan.

#20
Minuakin inhottaa kun jotkut 8-10 vuotiaat ottavat hamsterin sillä perusteella, että luetaan yksi hamsterikirja ja sitten osataan hoitaa sitä jos ihan itse. omasta mielestäni alle 12-vuotias ei voi sitoutua hoitamaan edes hamsteria, ilman vanhemman avustusta. Vaikka hamsteria pidetään helppona ensimmäisenä lemmikkinä, ei ole silti mikään syy ottaa hamsteria leikkikaluksi, sen takia kun ne on niin kivoja.
Ja sen takiahan aina tulee vaan lisää tälläisiä vahinkoastumisia ja esim. hybridejä, kun pikkulapset haluavat leikkiä kasvattajaa ja laittavat tyttöhamsun ja poikahamsun samaan häkkiin, ja sitten tuleekin hirveästi kivoja pikkuhamstereita, jotka sitten myydään ja lopetetaan.
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

jennu

#21
Lainaus käyttäjältä: "ZiiCan."omasta mielestäni alle 12-vuotias ei voi sitoutua hoitamaan edes hamsteria

Itse sain ensimmäisen hamsterini 11-v. synttäri lahjaksi. Tai itse asiassa luvan ottaa hamsteri, koska parin vuoden harkinnan jälkeen (itse sanoin haluavani vielä harkita) päätin ottaa hamsterin, joka käytiin ostamassa sitten faunattaresta ensin muita lemmikki kauppoja kierrellen. Häkit ym. oli ollut jo joitakin päiviä valmiiksi laitettuna kotona.
Täysin itse hoidin hamsterini. Ei äiti ikinä auttanut (paitsi silloin pyysin ruokkimaan kun itse olin viikonlopun esim. mummolla).  Pontus kuoli sittemmin varmaankin sisäelimiin kehittyneeseen kasvaimeen.

Loppujen lopuksi ikä on vain numeroita, hyvin pitkälti on ihan persoonasta kiinni.  :)
[size=85]Rangifer Tarandus "Viljami", pk rex kyyhkynharmaa
Cosmic Love "Cosmo", pk kyyhkynharmaa-hunaja
[/size]

ZiiCan.

#22
^Olen pitkäliti samaa mieltä jennun kanssa. Ikä on vain numeroita, kyllä vähän nuorempikin, huolehtivainen lapsi pystyy hoitamaan hamsterin, vaikka joku muu saman ikäinen ei pystyisi.
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]

Marla

#23
Pitää muistaa sekin, etteivät kaikki aikuisetkaan ole kykeneviä hamsterinomistajiksi, kun mm. ostavat hamsterin lapselleen leluksi (vanhempien vastuullahan se hamsteri on). Ja on niitä muutenkin - ikävä kyllä - hamsterinomistajaksi kykenemättömiä aikuisia.
Ei se ikä siinä aina ihmeitä tee, joten mitään rajoja sille, milloin on kykenevä hamsterinomistaja, ei voi vetää - ellei nyt sitten vaikka niin, että pienemmillä lapsilla ei motoriikkakaan ole tarpeeksi kehittynyttä, jotta hamsteria voisi turvallisesti käsitellä eikä ymmärrys eläviä eläimiä kohtaan ole kumminkaan tarpeeksi kehittynyt ja monipuolinen. Mikä ei tietenkään estä taas sitä, etteikö vanhemmilla voisi olla hamsteri, jonka hoitoon lapsi osallistuu jossain määrin.

En tiedä, onko niillä hamsterin oton perusteilla siinä määrin väliä kuin sillä lopullisella motivaatiolla hamsterin hoitamiseen. Ikävän usein se menee kyllä niin, että hamsterin hoito ja hankkimisen perusteet kulkevat käsi kädessä (jätetään laskusta nämä jo hamstereita omistavat, jotka tekevät mahdollisia yllätysostoksia :D ).

Markka

#24
Sain Bellan 11vuotislahjaksi,
 mutta olin lukenut hamsuista noin  vuoden ennen tätä(enimmäkseen täältä).
Meillä asustelee: Yam Yam's Chamonix 'Nalle' pk musta s. 16.9-12
Novascotiannoutaja Myrock's Rum 'N' Coke 'Muru' s. 27.6-11
Paremmilla hamstrausmailla Bella lk musta vn s.13.9-10 k.15.9-12

Takku-Turkki

#25
Mä sain ensimmäisen hamsterin kanssa josku 11 vuotiaana. Pitkän harkinnan jälkeen. Samasta poikueesta tuli siskolleni ja serkulleni myös (ja serkkuni hamsterin otin itselleni kun sillä kiinnostus lopahti).

Mua ärsyttää hirmuisesti just se, että ulkonäön takia otetaan lapsille söpö lelu kun ne haluu. Hamsterihan ei tosiaan paljoa maksa ja on helppohoitoisempi ja vähemmän tilaa vievä kuin esim. joku koira. Tietenkin on olemassa (onneksi) vastuuntuntoisia vanhempia ja lapsia, ketkä tosissaan perehtyvät kunnolla hoitoon ja niin edes päin. Niinkuin meillä oli, yhdessä mietittiin pitkään ja tutustuttiin hoitoon sun muuhun ja koko perhe osallistui hoitoon ja vanhemmat maksoivat eläinlääkärikulutkin.

Eri asia on sitten nämä heräteostokset, joissa esim. kotona on jo hamsu/ja (niinkuin täällä aika moni on kertonut).  :)
Pieni tassu voi jättää suuren jäljen sydämeen.

[size=85]Syrkit, hiiri, robo ja gerbiilit.[/size]

Eve87

#26
No minä sain oman ponin 10vuotiaana, ja tasan kyllä se olin minä joka sitä hoiti. Aina heinä ja kaurapelloilla mukana, purua hakemassa, ja kakkaa lappamassa :D

Että se riippuu paljon ihmisestä miten pystyy sitoutumaan.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Yadell

#27
Itse sain ensimmäisen hamsterini ja samalla myös ihan ensimmäisen lemmikkini 11-vuotiaana, ja alusta asti olen ihan itse eläimeni hoitanut! :)
Vanhemmat kuitenkin ovat touhussa mukana ja ovat maksaneet kaikki eläinlääkärikulutkin, vaikka niihin onkin paljon rahaa mennyt.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Takku-Turkki

#28
^ Todellakin, onneksi on vastuuntuntosia lapsia/nuoria ja etenkin näitä vastuuntuntoisia vanhempia olemassa!  :)

Toivottavasti kellään ei jäänyt kirjoituksestani sellaista kuvaa, että mielestäni kaikki lapset ja heidän vanhempansa ovat vastuuttomia, koska vastuuntuntoisia on todellakin olemassa. Oli kiva katsella esim. siellä Lempäälän näyttelyssä lapsia, joilla oli omat hamsterit näytillä.  xD
Pieni tassu voi jättää suuren jäljen sydämeen.

[size=85]Syrkit, hiiri, robo ja gerbiilit.[/size]

Anonymous

#29
Meillä on eka hamsu otettu lapselle ja aina vastuu on ollut minulla. Nyt kun on paljon enemmän hamsuja niin en todellakaan voi laittaa vastuuta niistä lapsille vaan minä olen se joka huolehtii ne ja lapset vain auttavat.