• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Syyrialaisten värien ongelmat jalostuksessa

Aloittaja Tiare, 28.09.07 - klo:18:02

« edellinen - seuraava »

KaisaM.

#15
^^Hei samoja kokemuksia täällä! Musta vkkk (nauhallinen) + musta laikukas yhdistelmän  noin kahdeksasta poikasesta aikuisiksi selvisi vain kaksi.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Niina-03

#16
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."^^Hei samoja kokemuksia täällä! Musta vkkk (nauhallinen) + musta laikukas yhdistelmän  noin kahdeksasta poikasesta aikuisiksi selvisi vain kaksi.
On siinä joku säännönmukaisuus selvästi, muillakin tutuillani on ollut samaa kokemusta. Mulla ainoa "henkiinjäänyt" vkkk naaras "kolmen kuvion yhdistämisestä" oli sydänvikainen sekin ja niiskutti koko elämänsä. Eli ei hurraamista, vaikka henkiin jäikin  :(
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

blood.and.tears

#17
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Laikukas on kyllä juu tuplana letaali.

^& ^^  Mitäs tässä on enää miettimistä  :pihalla:
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

KaisaM.

#18
Niin mutta siis mun vkkk oli nauhallinen eikä laikukas. Nämä henkiin jääneet poikaset ovat kyllä olleet tosi terveitä ja muutenkin normaaleita.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Niina-03

#19
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Niin mutta siis mun vkkk oli nauhallinen eikä laikukas.
Näin just. Eli laikukas + pari muuta kuviota samassa yhdistelmässä tekee myös elinkelvottomia poikasia. Ei tarvitse olla kahta laikukasta saadakseen ongelmia.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

KaisaM.

#20
^Jep, tuleekohan ongelmia muuten sitten myös kilpikonna+laikukas, ei siis vkkk vaan kk. Siinä olisi sitten kaksi kuviota.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Mustikkamaan

#21
Kilpikonna + laikukas on vkkk - no mut enivei, ei tiettävästi tule. En kyllä ihan heti usko näin pienellä otoksella myöskään kk-laikku-nauha -letaaliuteenkaan, mutta en toki sitä myöskään poissulje. Vahimpana tekijänä on se, ettei kilpikonna ole kuvio samalla tavoin kuin valkokuviot.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

KaisaM.

#22
^Joo tajusin taas kuinka puhuin ihan ohi ajatuksen.  xD Kk:han on ihan tavallinen vkkk kun siihen laikukkuus lisätään.  :teipit
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Niina-03

#23
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"En kyllä ihan heti usko näin pienellä otoksella myöskään kk-laikku-nauha -letaaliuteenkaan, mutta en toki sitä myöskään poissulje.
No, mun kolmen kuvion yhdistämiskokeilut ovat menneet pepulleen kautta vuosien... mutta jokainen tietenkin kokeilee mitä haluaa. Mutta älkää sanoko että ette ole tienneet ongelmista jos niitä tulee :D
Hollantilaisten mukaan laikkukasvattajilla on ollut paljon ongelmia sielläpäin maailmaa, eivätkä he yhdistä kuvioita samaan tapaan kuin me.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#24
^Sulla on ollut niitä kokemuksia 4? + KaisaM.:n. Onko jollain muilla tiedettävästi vastaavia kokemuksia? Tuo tuollaisenaan on meinaa pieni otos.

Laikku on homotsygootisti letaali, sehän tiedetään. Vn + laikku on ihan normaali yhdistelmä eikä tiettävästi ole aiheuttanut ongelmia?

En minä LAIKKUongelmia kiellä, kun tiedän miten se käyttäytyy. Tätä "kolmen kuvion ongelmaa" en kuiteskaan näin pienellä otoksella säännöksi laittaisi, jos siitä saataisiin isompi otos niin asia on eri.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Niina-03

#25
Meillä on ollut 4 tapausta, kuittaan. Eri vanhemmista, eri linjoista.

Jos kasvattajat vaikka viitsisivät ilmoittaa... mulle on kerrottu useammasta samoin käyttäytyneestä yhdistelmästä, edelleen toimivia kasvattajia. Tosin aina ei tiedä onko emolla ollut imetysongelmia tai tulehdus joka vaikuttaa poikaskuolleisuuteen, meillä näitä ongelmia ei ollut näissä pesueissa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Minski

#26
Lainaus käyttäjältä: "5in1"Mun mielestä helpoimpia jalostettavia on mustat syyrikset  8-)
Mun mielestä musta väri ei ole ollenkaan helppo; mustat hamsut alkaa vanhemmiten muuttumaan ainakin osittain ruskeiksi (mulla kaikki mustat hamsut on etupäästä mustia, mutta takapäästä tummanruskeita :roll: ). Sen lisäksi, jos mustalla hamsulla on nauha niin jokaisella musta valkonauhainen-kasvatillani on levinnyt valkoisia karvoja pitkin sinne mustan sekaan. Tuota toki voi tapahtua millä nauhallisella värillä tahansa, mutta meillä sitä on tapahtunut jostain syystä aina mustilla nauhahamsuilla.

Lainaus käyttäjältä: "Tiare"Olen tässä mietiskellyt syrkkien värejä ja pohtinut että kaikilla väreillä on varmaan ongelmansa jalostuksessa. Varmaan yleiset ongelmat löytyvät tuolta värimuunnokset osioista virheet kohdasta, mutta ajattelin kysyä että mitkä värit teidän mielestänne on "helppoja" saada hyviksi ja mitkä ovat sitten tosi vaikeita jalostaa? Ja jos joku väri on tosi vaikea saada hyväksi niin mikä on ongelmana? (esim soopelin ruskettuminen tms)
Yhdeksi vaikeimmaksi väriksi sanoisin keltaisen mustan, josta ei tiedä yhtään mitä siitä lopulta kehittyy, kun se muuttuu ja kehittyy kokoajan. Lupaava poikanen voi ollakin vanhemmiten ihan hailu tai sitten taas kuten meidän Unna- puhjeta kukkaan vasta vanhemmalla iällä (tässä tapauksessa 9 kk iässä).

Vieläkin vaikeammaksi väriksi sanoisin kyllä hunaja-kyyhkynharmaan. Niitä on tosi "mukava" yrittää saada aikaiseksi, kun on lähestulkoon yksin niitä yrittämässä kasvattaa; näyttelyissä olen ainoa joka kyseistä väriä näyttelyttää, jalostuseläimiä ei saa kuin itse tekemällä, koska kellekään ei niitä näytä syntyvän, ne harvat hunaja-kyyhkynharmaat joita saan aikaiseksi ja joilla yritän kasvattaa ovat tasoa laidasta laitaan, yleensä vailla sitä kunnollista kyyhkynharmaata tikkausta.
Hamsteriton tätä nykyä

mirilii

#27
Meille on muuten tulossa hunajakyyhkis-kyyhkis-yhdistelmä mahdollisesti jossakin vaiheessa.  :pilehile:

Minski

#28
^ Mulle :hyper :lov :sydan
Hamsteriton tätä nykyä

KaisaM.

#29
Hunaja-kyyhkynharmaa on kyllä minutkin ihan hurmannut ja tulevat yhdistelmät olen tehnyt aika lailla hukyä silmälläpitäen.  :)  Nyt odotettavissa lapsosia 15.4. ja siihen odotellaan hukyä, sekä suunnitelmissa yksi toinen yhdistelmä johon mahdollisesti hukyä voisi tulla...  :) Mutta sen verran mitä minäkin nyt olen hukyä etsiskellyt niin on kyllä todella vaikea saatava.  :roll:

Ja samoin ^^MULLE!!
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.