• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

PiiaL

#930
^Samat sanat. Kahteen poikueeseen olen käyttänyt itse samaa urosta, mutta toisesta poikueesta kotiin jäänyt naaras ei tiinehtynytkään ja toisen poikueen uros sitten sai jälkeläisiä, joten siinä oli ihan järkeäkin. Toinen hyvä ajatus voi juuri olla, että poikasia tuli tosi vähän ja sieltä ei tullut sitä mitä olisi voinut tulla ja haluta tulevan, joten kokeilee vaikka toisen naaraan kanssa.

Mutta jos poikueesta tai kahdesta on saanut sitä mitä on halunnutkin ja silti teettää useammalle naaraalle poikaset samalla uroksella, minulle tulee mieleen tehotuottaminen, hamstereiden määrän lisääminen (kivoja mukuloita ja vähän rahaakin niistä) kuin niinkään mikään tavoitteellinen jalostus. Ei sitä oikein voi selittää sillä, että kun on niin hieno uros, niin pitää sen geenejä jaella ympäriinsä, ei siitä jalostuksellisesti hyödy mitään, että kaikilla on samat geenit.

Aya

#931
Olin jo kovasti tulossa kommentoimaan tuota poikasten myyntiä jalostukäyttöön, mut näköjäänhän tällä olikin jo mun mielipiteet näkyvillä, ja edelleen olen kyllä samaa mieltä  :yes: Eli vain ne pari jalostukseen, ei useampia. Mulle on useamman poikueen kohdalla käynyt niin, että ne poikasista jotka on myyty "varmoihin lemmikkikoteihin" saakin sitten myöhemmin lukea foorumilta, että niitä onkin käytetty jalostukseen. Eräästä poikueestakin käytettiin niin montaa poikasta, että loppujen lopulta jätin itse käyttämättä omaani, koska en kokenu sitä enää kovinkaan järkevänä. Erittäin raivostuttavaa.

Mä olen joskus käyttänyt samaa urosta toiseen kertaan itse, mutta yleensä on taustalla ollut jokin järkevä syy tai tavoita (joko perimältä tai sitten aiempi jälkeläinen on jäänyt jostain syystä pois jalostuksesta ja haluaisin kuitenkin tämän kyseisen hamsterin jälkeläisen omaan jalostuskäyttöön). Ja nämäkin tapauksessa ovat yksittäisiä, lähinnä pyrin siihen, että uros tekisi meillä vain yhdet poikaset, mihimpä mä samansukuisia hamstereita useampia tarvitsisinkaan...

Heli

#932
Mä olen joitakin uroksia käyttänyt useaan kertaan ja ihan syystä kyllä joka kerta. Ittelle tärkeimmistä olen halunnut jättää useammasta eri yhdistelmästä käyttöön, jolloin on pienemmät mahdollisuudet että menetän ko. syystä tai toisesta itselle tärkeän linjan.

Pari kertaa on saanut katua sitä, ettei ole useampaa poikuetta teettänyt.
Destiny's hamsterit 2001-2009

wompatti

#933
Siis kysäsen syrkkien sukupuolen tunnistuksesta.. Eli kun katsoin tissirivistöistä niin kaksi selkeää tissirivistön omaavaa ja lopuilla ei tai sitten näkyy pari muttei selkeää riviä. Eli naarailla on se selkee rivi ja onko ne ns. rajatapaukset uroksia?? Poikasten ikä nyt 10päivää.

lapanen

#934
Mites toi talvikkojen teettäminen, olen ehkä jossakin vaiheessa hankkimassa naarastalvikon teettää sillä poikasia urokseni kanssa. Onko se kasvattaminen vaikeaa ja menevätkö talvikkojen poikaset yleensä hyvin kaupaksi? Riittääkö emolle sitten sellainen 50cm pitkä ja 30cm leveä 3-kerroksinen duna yleensäkin ja poikasten kanssa? Isompikin on, mutta se on tuolla poitsulla käytössä  :roll: Ja voisitteko yleisesti kertoa miten kaikki siinä vaiheessa, kun poikaset ovat syntyneet, menee?

Minnaw

#935
^Tuolla tietotasolla en lähtisi poikasia teettämään.
1. Kasvattaminen on aina haasteellista, eivätkä poikaset aina mene helposti kaupaksi. Toiset myyvät kelle sattuu, mutta jos yhtään kiinnostaa mimmoiseen kotiin (hyvään) poikaset menevät, niin näitä koteja saa välillä kyllä pitkäänkin etsiä.
2. Ei mitään kerroksia emon dunaan. Suosittelen minidunan kokoista asumusta poikasten teettoon. Myös Geo Flat Large käy siihen asti kunnes poikaset n. 2viikon iässä alkavat liikkua pesän ulkopuolella.
3. Parhain tapa tutustua kasvatukseen on ihan kasvattajan kautta. Voit vaikka kysyä pääsisitkö hieman seurailemaan kasvattajan luokse poikasten kehittymisen vaiheita ja ruokintaa (myös emon kantoaikana). Täältä foorumiltakin löytyy paljon tietoa, mutta pitää vain olla aidosti kiinnostunut niitä etsiäkseen!

Lainaus käyttäjältä: "wompatti"Eli naarailla on se selkee rivi ja onko ne ns. rajatapaukset uroksia?? Poikasten ikä nyt 10päivää.
Onhan uroksillakin nisät. Niiden perusteella ei poikasten sukupuolia tunnisteta vaan uroksille kehittyy kivekset. Poikasten sukupuolet katsotaan yleensä peräaukon ja virtsaaukon etäisyyden mukaan.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

GaneshaX

#936
Olenko taas vähän puusilmä vai tyhmä, vaiko molempia, mutta kasvattajanimi hakemuksessa vaadittavat vähintään 2 naarasta ja 1 uros (kolmen oltava rekisteröityjä), niin kai ne saavat olla sukua? :huh

Onko missään säädetty, että kuinka läheistä sukua ne saavat olla?

(kaikki tietenkin jalostus ikäisiä)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#937
^Saa olla sukua, mutta sitten tietysti kannattaa kunnolla selvittää että minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia on siitä millä tavalla sitä kasvatusta vie eteenpäin. Eli onko hankinnassa eri sukuista urosta/naarasta, lainaako joltain toiselta jne.

(Sullakin jos norrelle haet nimeä, niin en näkisi jalostuseläinten olevan siinä ongelmana. Kannattaa listata kaikki norret vaan siihen hakemukseen, vaikka esim. joku naaras olisikin jo poistunutkin jalostuskäytöstä, jos se vain silti on vielä jalostusikäinen)

porsas

#938
Tuttavilla on vahinkopoikue (talvikkoja), joka sai ilmeisesti alkunsa kun hamsteri astui sisarensa. Kovin tarkkoja taustatietoja en tiedä, mutta käsitin että emä on melko nuori. Josko olisi eläinkaupassa liian myöhään erotettu sukupuolet toisistaan. Hamsterit ovat nyt vajaat pari viikkoa olleet meillä hoidossa perheensä ollessa reissun päällä, ja poikaset (8 kpl) ovat kaksiviikkoisia ja oikein reippaan ja toistaiseksi terveen oloisia. Olenkin päättänyt antaa yhdelle niistä kodin, kun tulevat luovutusikään, koska sukusiittoisuuden takia niiden sijoittaminen voi olla melkoinen ongelma (ja mielestäni hyvien kotien löytäminen on ensiarvoisen tärkeää sukusiittoisuudesta huolimatta). Hamstereita minulla ei ole ennen ollut, muita jyrsijöitä kylläkin, joten olisi noista poikasista muutama kysymys.

Eli kuinka aikaisin tytöt ja pojat tulisi erottaa toisistaan? Monessa paikkaa sanotaan, että neljän viikon iässä tulevat sukukypsiksi, joten voiko erottamisen tehdä kun ovat vasta muutaman päivän yli kolmeviikkoisia? Ettei vaan sattuisi samanlaista vahinkoa kuin emän kanssa. Ja kuinka herkästi sukusiittoisuus aiheuttaa terveydellisiä ongelmia, ts. jos oletetaan, että vanhemmilla ei ole aiempaa sukusiittoista taustaa, kuinka todennäköisesti näille poikasille on odotettavissa ongelmia?
Talvikkosiskokset Silkkiapina ja Evakkosiili, s. 3.7.2009

Vevve

#939
Kolmiviikkoisina ei kannata vielä erottaa, tarvitsevat kavereitaan ja emoaan.

Ninde

#940
Vieroitus neljän viikon iässä (urokset erotetaan pois, naaraat voi jättää emon kanssa), luovutus viiden viikon iässä, tämä on hyvä nyrkkisääntö.

Sisarparituksesta syntyvät poikaset eivät välttämättä ole yhtään sen sairaampia kuin ulkosiitoksestakaan (= vanhemmat eivät ole mitään sukua keskenään) syntyneet, joten en lähtisi siitä oletuksesta että ongelmia automaattisesti tulee. Valitettavastihan tätä vain ei voi mitenkään ennalta tietää, sen näkee vasta ajan kanssa.

Tänne voi jatkaa jos tulee lisää kysymyksiä: viewtopic.php?f=35&t=531

Guinea

#941
Olisin kiinnostunut aloittamaan pienimuotoista kasvatusta, tietenkin vanhempien luvalla. Olen 13 vuotias, liian nuori? Eläimillä on oma huone joten dunia mahtuisi paljon huoneeseen. Ei siis sen takia että ovat söpöjä ja pieniä. En tietenkään millään eläinkaupan paperittomilla hamstereilla poikasia teettäisi.

Moona`

#942
Minäkin olen nuorempana (16-17 v.) kasvattanut syyrialaisia, ihan vaan pienimuotoisesti. Kaikki menivät aina kaupaksi. :) Nyt olen miettinyt, että alkaisin kasvattamaan syrkkejä uudestaankin. Tulossa onkin lk creme naaras, jonka voisin astuttaa Narun kanssa tai jotain. :) Katsotaan..
[size=85]Syyrialaiset Noppa & Naru,
tulossa syyrialainen lk creme naaras.
Novascotiannoutaja Peppi.
[/size]

Ninde

#943
Ei se iästä ole kiinni, vaan lähinnä siitä miten paljon tietoa etsii etukäteen ja opiskelee asioita, ettei hommaan lähde ihan kylmiltään. Itse olen ollut 15 kun olen kasvattamisen aloittanut, tosin 17-vuotiaan siskoni kanssa.

Anzukka

#944
No siis eihän tarkoita että pitäisi heti kasvattaa jos teettää poikueen- kaksi sillä itse olin 9-10 kun teetin omilla gerbiileilläni poikasia (useamman poikueen, enkä ajatellut itseäni kasvattajana) ja selvisin siinä oikein hyvin sillä äitiäni ei oikein kiinnostanut nämä "ötökät" silloin :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com