• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#720
Yleensähän se menee niin, että ei toivotut ominaisuudet tuntuu periytyvän väkisinkin ties mistä, ja toivotut ominaisuudet häviää ties minne ennen aikojaan.

Esim. tällä Alladinds H poikueella, (josta haen ne poikaset) on cinnamonia pitkin pituuttaan sukutaulussa, mutta yhtään ei tullut läpi ;)

Mut tosiaan, mulle oli jäänyt nyt sellanen muistikuva kanssa jostain, ettei uros voi kantaa keltaista. Menikö metsään?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Sussu<3

#721
Eli siis voiko naaras ja uros asua samassa häkissä, vaikka jalostaisi niillä? Vai pitääkö ne pitää omissa häkeissään? (Kääpiöhamsteri roborovski)
Joku niin söpö Nappi, on mulle kuin kaikki kaikessa <!3

Mustikkamaan

#722
Siis keltaista ei ylipäänsä kanneta, kun se on dominoiva. Joko se on keltainen tai sitten se ei ole.

Uros saa keltaisen alleelin aina äipältä, joko kilpikonna-emolta (jolloin osa uroksista on keltsejä) tai keltaiselta emolta (jolloin kaikki poijaat ovat keltsejä).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

eta

#723
Tiedän ettei keltaista voi kantaa joten oli huono esimerkki. Kunhan nyt vain kyselin monenko sukupolven takaa joku asia vaikuttaa ;)

Elliska

#724
Ei voi asua, poikasia tulee muuten koko ajan lisää ja lisää, ja se on hyvin raskasta emolle, sitä paitsi suurelle määrälle poikasia on vaikea löytää koteja ja voi joutua pitämään monta itsellään.

Roboja kannattaisi muuten pitää terraarioissa tai dunissa :)

Mustikkamaan

#725
^Eikä kö Ganeshax kysyi. Siis jos mulle oli vastaus.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mambo

#726
Minulla on tällähetkellä 2 tyttö roborovskia jotka on n. 2kk ikäisiä molemmat. Olen keväämmällä ajatellut hankkia erilliseen dunaan poika robon jolla  teettäisin poikasia jommankumman tyttö robon kanssa. Oletetaan että toinen tyttö roboista tulisi tiineeksi ja synnyttäisi poikueen, mitä luulette toisen tyttö robon ajattelevan poikasista? Käykö se siskonsa poikasten kimppuun vai eikö välitä lainkaan. Jos jollakin olisi kokemusta tälläisestä tilanteesta olisin kiitollinen neuvoista.

On vaan iskenyt robo-vauva kuume  :P

GaneshaX

#727
Siis nyt meinaa mennä sekasin. Mä tarkotin eta sitä, että tuntuu, että esim periytyvät sairaudet/viat (esim. knikit, pitkä pää, ruipelo tyyppi) killuu hamsuissa sukupolvesta toiseen. Mutta kun yrität saada sieltä jotain esiin. (esim resessiivinen väri) niin ei oo, ei tuu. Eli ikinä ei voi loppujen lopuksi tietää, mitä jää käteen. Ne hienot vanhemmat voikin periyttää ihan mitättömiä poikasia :<


Ja tästä, mitä itse kysyin; ok keltaista ei voi kantaa, hyvä :mrgreen:

Miten sukusiitosprosentti laskettiin?
Löysin tällaisen sivun: http://koti.mbnet.fi/tuulen/sukusii.htm
Mut ei nyt oikein aukee... :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Alexia_

#728
Vähän olis ny hätä!

Kun sattu "pieni" vahinko miun ystävälle, jolla on 7vkonen typykkä syyris ja nytten sitten tämä nuori neiti saikin hieman iäkkäämpää syyrisukkoa pyytämättä. (Ikää kyseisellä ukolla 1,5v?)

Niin että onko hyviä vinkkejä joita voisin tälle ihmisolennolle välittää, että miten noin nuoren mammahamsun kanssa toimitaan ja mites niiden vauvojen kanssa sitten....

Edit: Saa laittaa ihan sähköpostiinkin jos haluaa, itse en mielellään netistä etsisi, sillä sen tämä ystäväiseni saa tehdä itse mutta sellaisia käytännön vinkkejä?
[size=85]Viiksekkäät varpasvipeltäjäni, musta PK poika Chili ja musta kk Runo <3 [/size]

GaneshaX

#729
Ei kai siinä auta toimia muuten, kuin muittenkin kanssa. Ruokaa ja ruokaa, aamuin illoin sitten kun poikaset syntyy. Todellinen harmi, että noin pieni tulee tiineeksi :<
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Oranssi

#730
7-viikkoisen emon kanssa toimitaan kuten muidenkin: runsaasti kuivikkeita, pehmikkeitä, meillä myös pesälaatikko, pesärauha, RUOKAA PALJON, ja sitten vain antaa mamman hoitaa poikaset rauhassa :) Hyvin hoidettu ja ruokittu syyrialaisemo hyvissä olosuhteissa hoitaa poikaset lähes aina täydellisesti. Ruoka koostuu kuivamuonasta, jonka itse kokoan ainakin 5 eri lajista, emolla on kanikokoinen kuppi aina kuivamuonaa pullollaan ja poikasille ripottelen sitä lisäksi kupin viereen. Muhennoksia pidän emolla tarjolla 3 eri _yhtä_ aikaa: viilin, kasvispiltin ja lihapiltin. Kasviksia tarjoan runsaasti 3-5 eri lajia joka päivä, kasvisten annan ensin liota vedessä, että ovat oikein raikkaita ja napakoita, niin mamma ja poikaset saavat niistä myös vettä. Kun poikasterrassa on koko ajan myös syömätöntä ruokaa ja raikkaita kasviksia jää aina hieman ylikin, ruokaa on annettu riittävästi. Ruuat vaihdan tuoreisiin useita kertoja päivässä, ainakin x3. Poikaset ovat tällä hoidolla elinvoimaisia ja terhakoita ja niiden emo näyttelykunnossa heti vieroituksen jälkeen. Tsemppiä! Hyvin se menee :)

yetta

#731
Lainaus käyttäjältä: "Mambo"Minulla on tällähetkellä 2 tyttö roborovskia jotka on n. 2kk ikäisiä molemmat. Olen keväämmällä ajatellut hankkia erilliseen dunaan poika robon jolla  teettäisin poikasia jommankumman tyttö robon kanssa. Oletetaan että toinen tyttö roboista tulisi tiineeksi ja synnyttäisi poikueen, mitä luulette toisen tyttö robon ajattelevan poikasista? Käykö se siskonsa poikasten kimppuun vai eikö välitä lainkaan. Jos jollakin olisi kokemusta tälläisestä tilanteesta olisin kiitollinen neuvoista.

On vaan iskenyt robo-vauva kuume  :P

Kannattaa suosiolla jättää emo asumaan pentujensa kanssa omaan terraarioonsa kun olet uroksen sieltä siirtänyt omaan asuntoonsa. Urokselle ja yksin jääneelle naaraalle voi pentueesta laittaa luovutusikäisen pennun (samaa sukupuolta kummallekin, eli naaraalle naaras, urokselle uros) kaveriksi asumaan, jos et yksin niitä halua pitää.

Mambo

#732
EDIT: Oho, tuossa tulikin jo tähän kysymykseen vastaus, kiitos yetta vastauksesta  :P

Manteli

#733
Hei! Saatiin jouluksi 2 kääpiöhamsteria (Venäjän talvikkoja kaiketi) jotka ovat naaraita ja sisaria samasta poikueesta. Kauppias sanoi, että on pieni mahdollisuus, että toinen tai kumpikin voi odottaa pentuja siitä syystä, että pentue oli jo mahdollisesti sukukypsässä iässä siinä vaiheessa kun nämä kaksi meille tulivat.

Nyt eletään ehkäpä sitä vaihetta jolloin poikasia voi tulla. Toinen näistä oli jo tuotaessa isompi ja kokoero on säilynyt tähän asti. Tämä isompi on parin päivän ajan hyökkäillyt sisarensa kimppuun. Muuten tämä isompi on arempi ja hidasliikkeisempi kaiken kaikkiaan. (Tosin juuri pari päivää sitten tehtiin perusteellinen siivous hamsterihäkille ja luin jostain että voivat kinastella tässä vaiheessa ilman muita syitä.)
Eli jos nyt syntyy tälle toiselle poikasia, voivatko nämä kaksi sisarusta vielä asua samassa häkissä pentujen syntymisen jälkeen? Ja mistä sen nyt varmasti tietäisi, onko hamsteri raskaana?  ;)
terv. Manteli
Manteli; s. 11/08
Hippu; s. 11/08

Venäjänkääpiö- talvikot

Juulia

#734
Tuo hyökkäily voi johtua siitä, koska talvikot pääasiassa ovat erakoita ja ne pitäisi asuttaa yksinään. Jotkut yksilöt voivat tulla keskenään toimeen. Siksi erottaisinkin nuo viipymättä omiin asumuksiinsa.
Tarkoitatko tuolla häkillä ihan "häkkihäkkiä" vai terraariota/dunaa. Talvikot tulisi asuttaa mieluiten dunassa/terraariossa.

Hamsterin tiineyttä ei voi oikeastaan mistään todeta, ennen poikasten syntymää. Eli poikasten ääntelyiden kuuluminen pesästä on ehkä ensimmäinen merkki.

Milloin naaraat ovat sinulle tulleet?
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta