• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Minski

#675
Lainaus käyttäjältä: "Tawu"1. Mistä tietää, että naaraalla on kiima?
Tarkoitatko syyrialaisia hamstereita tällä kysymykselläsi ?
Syyrialaisilla se on joka neljäs ilta. Ja sen huomaa aika varmasti hajusta ja sitten siitä, että hamsteri "jähmettyy" paikalleen ja nostaa häntää ylös, kun sitä silittää alaselästä.

Lainaus käyttäjältä: "Tawu"2. Kuinka monta poikasta hamsut keskimäärin synnyttää?
No mahdollisuus on väliltä 1-16 :) Oisko keskimäärin ehkä 7, mutta aina pitää varautua isoon poikueeseen (siis että asumuksia on tarpeeksi ja kodit löytyy kaikille jne).

Lainaus käyttäjältä: "Tawu"3. Milloin pitäisi erottaa, ja saako monta poikasta laittaa samaan?
Ai erottaa poikaset emosta ? 4-viikkoisina pojat pois emon ja tyttöjen luota. Itse otan tytötkin pois 4-viikkoisina emon luota, koska pidän sitä poikasten hoitoa rankkana rupeamana emolle jo sen neljän viikonkin ajan. Mutta tytöt voi periaatteessa olla emon kanssa niin kauan, kun emo sietää niitä, erakkoeläimenä sillä kyllä tulee mitta jossain vaiheessa täyteen.
Poikaset voi pitää sukupuolittain yhdessä (siis urokset urosten kanssa ja naaraat naaraiden kanssa) niin kauan kuin ne tulevat toimeen keskenään, heti tappelujen tullessa erotettava. Meillä ei Tajindan tytöt tulleet kuin 6-viikkoisiksi toimeen keskenään.

Lainaus käyttäjältä: "Tawu"4. Saako kasvattajanimetön myydä niitä täällä palstalla?
Tokihan :) Aika tökeröä olis, jos ei saisi :D
Taitaa olla nykyisin peräti niin, että syyriksiä kasvattaa enemmän juuri kasvattajanimettömät kuin ne nimelliset :)
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#676
Mistäköhän johtuu, etteivät pitkään nimettömästi kasvattaneet oikein hae sitä nimeä? :pihalla:  Vai onko se niin kiven alla, vai epäilläänkö, ettei se ole kovin jatkuvaa?

Jostain luin että olis liki 40 virallista kasvattajaa, mutta eihän heitä ole kuin 24 ja heistäkin aika joukko lopettaneita tai tauolla.....
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

KaisaM.

#677
No mie mielelläni hakisin mutta ei ole edellytyksiä.

LainaaVähintään kolmen joka lajista tulee olla rekisteröityjä Suomen Hamsteriyhdistys ry:n jalostushamsterirekisteriin.
En pääse kulkemaan näyttelyissä niin ei ainakaan vielä mahdollista.

Lainaaomistaa vähintään 2 naarasta ja 1 uros jokaista kasvattamaansa lajia sekä turkkimuunnosta kohti.
Tästä halusin kysyä, että eli syrkeissä jos kasvattaa lk:ta ja pk:ta niin pitää olla molempia 2 naarasta ja 1 uros, ja pitääkö niiden olla kaikkien jalostusikäisiä? Eli naaraat 4-10kk ja urokset 4-2v tyyliin?

LainaaAnojan tulee selittää vapaamuotoisesti kasvattamiensa värien sekä turkkimuunnosten periytyminen.
Olenko tämänkin ymmärtänyt oikein, eli tavallaan pitää kirjoittaa jokin pieni "essee" että pk+pk=pk ym?

LainaaAnojan tulee kertoa aiempi jalostushistoriansa sekä näyttelytulokset.
Voidaanko hakemus hylätä jos minulla on vain yksi näyttely takana, josta siis ne tarvittavat kolme L1-mainintaa?

Ja yhtään sääntöjä kritisoimatta ihmettelen vieläkin että on kuitenkin aika vaatimukset saada hamsuille kasvattajanimi.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Aya

#678
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Mistäköhän johtuu, etteivät pitkään nimettömästi kasvattaneet oikein hae sitä nimeä? :pihalla:  Vai onko se niin kiven alla, vai epäilläänkö, ettei se ole kovin jatkuvaa?
Mulla tuo hakematta jättäminen johtuu siitä etten oo vieläkään keksiny sopivaa nimeä  :nuija: mut ehkä sit joskus...

Heli

#679
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Tästä halusin kysyä, että eli syrkeissä jos kasvattaa lk:ta ja pk:ta niin pitää olla molempia 2 naarasta ja 1 uros, ja pitääkö niiden olla kaikkien jalostusikäisiä? Eli naaraat 4-10kk ja urokset 4-2v tyyliin?
Pitää olla jalostusikäisiä. Mutta turkkimuunnoksillehan nimen voi käsittääkseni laajentaa pelkällä ilmoituksella niin jos hakee ensin vaikka vaan lyhkiksille niin ei tartte olla kun sen kolme eläintä ja sitten voi myöhemmin ilmoittaa kasvattavansa myös pitkistä. Mutta mun henk.koht. mielipide on kyllä, että nuo määrät ei todellakaan ole suuria.

Ja yleensäkin minusta SHY:n vaatimukset ei tosiaankaan ole liikaa! Jos oma kasvatus ei vaatimuksia täytä niin sitten kasvatus ei ole sellaista, että nimeä kannattaisi vielä hakea.  :)
Itse olen uusilla säännöillä hakenut nimenlaajennusta eikä asiassa ollut mielestäni mitään hankalaa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Yökyöpeli

#680
Kannattaa tutustua hieman muiden jyrsimien kasvattajanimivaatimuksiin. Saattaapa huomata ettei nämä hamsujen vaatimukset mitään mahdottomia ole  ;)
Ja tuo rekisteröintivaatimushan tulee ihan Suomen Kani- ja Jyrsijäliiton taholta yleisissä kasvattajanimisäännöissä. Lajiyhdistykset voivat vain tiukentaa, eivät lieventää Liiton vaatimuksia.
Noista ikäasioista. Naaraiden kohdalla tuskin hyväksytään jalostuseläimiksi mitään vuoden ikäisiä "vanhuksia" mutta urosten jalostuskäyttöhän on paljon pitempi kuin naarailla.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Olive

#681
Kyllä munkin mielestä aika "helposti" nimen saisi. Marsuille on aika lailla samat jutut, tai ainakin ennen oli. Tosin näyttelytuloksia niille ei vaadittu.
Gerbiileillä on ainakin kirjallinen koe ja joskus piti suorittaa jotain paikanpäälläkin. En muuten tosiaan tiedä missä nyt mennään vaikka joskus kasvattajanimi niillekin ois kiva.

Kaisa, kysyit siitä turkkimuunnosten periytyvyys-selosteesta, niin marsuilla ainakin piti tosiaan selittää niin, että siitä tuli selväksi että nimen hakija todella ymmärtää genetiikasta Ja mitä on tekemässä. Olettaisin että hamstereillakin odotetaan samaa ja ehkä jotain jalostusuunnitelmaa?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Sarantha

#682
Minun mielestäni esim. nuo näyttelyttämisvaatimukset kasvattajanimeä hakevalle ovat todella välttämättömät ja ymmärrettävät. Ainakin minä ymmärsin näyttelyttämisen merkityksen vasta silloin, kun aloin käydä omien talvikoiden kanssa näyttelyissä. En vieläkään ymmärrä kovin paljoa siitä miltä näyttää hyvä tai huono talvikko, mutta ilman parin vuoden näyttelyttämistä en ymmärtäisi sitäkään vähää minkä nyt tiedän. Kyllä sitä rotumääritelmää voi päntätä ja etsiä tietoa netistä ja katsella kuvia, mutta vasta kun vertailee hyviä ja huonoja arvosteluja saaneita hamstereita "livenä" ja hakee arvioita omista elämistään, homma alkaa jossain määrin sisäistyä. Ja minun mielestäni tämän kaltainen rotumääritelmän sisäistäminen nyt on aika itsestäänselvä vaatimus nimelliselle kasvattajalle.

Jos haluaisi tosissaan jalostaa esim. nyt vaikka talvikoita tai mitä tahansa muuta lajia (mihin minulla eivät riitä resurssit), niin kyllä minun mielestäni aloittelevan kasvattajan on aika mahdoton edes luoda pohjaa jalostustyölle ilman että on mahdollisuus silloin tällöin käydä näyttelyissä tai vaikka edes nykiä hihasta kokeneempia ja kysellä heidän mielipiteitään omista eläimistä. Itse en välttämättä olisi oppinut edes tunnistamaan selkävikoja (tai sitä tiettyä talvikkotyyppiä joka vanhemmiten kehittyy köyryselkäiseksi) ellei tuomari olisi näyttelyssä kiinnittänyt asiaan huomiota, joten näyttelyttämisellä voi olla muutakin kuin ulkonäöllistä ja "kauneuteen" liittyvää merkitystä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

X-File's/JonnaMilaya

#683
Pitäis jotenkin vähän selventää tuota millä perustein noita L1 mainintoja saa. Ku joskus eläin kyllä saa kuman ja S5 muttei L1. Eli ei voi rekata. Välillä kun jäöä sellainen maku, että tuomari sitten antaa sen L1 ihan huvin vuoksi tai on antamatta.
Ja sitten sellaista kun kieli. Miten täysin ruotsinkielinen voi hakea hamstereille kasvattajanimeä jos ei suomea osaa kirjoittaa kunnolla? Eka pitäis oppia genetiikkaa ja sit vielä toista kieltä? Ei kouluissa sellaista sanastoa opita.....
~Solnechnyi Trusha~

Olive

#684
Saranthan kanssa olen tosi paljon samoilla linjoilla.

Ja sitten tosta ruotsinkielisyydestä, että eiköhän se "esseen" vois ruotsiksi kirjoittaa? Kun onhan se paljon helpompi sellaisen suomentaa joka tuntee genetiikan, sanat muistuttaa yleensä paljon toisiaan ja varmastikin lukioruotsillakin onnistuis. Kun sitten että ruotsinkielinen lähtis suomeksi vääntämään.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Heli

#685
Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Pitäis jotenkin vähän selventää tuota millä perustein noita L1 mainintoja saa. Ku joskus eläin kyllä saa kuman ja S5 muttei L1. Eli ei voi rekata. Välillä kun jäöä sellainen maku, että tuomari sitten antaa sen L1 ihan huvin vuoksi tai on antamatta.
Jos sijoitettu eläin ei ole saanut L1, uskoisin että kyseessä on puhtaasti se että on unohdettu merkitä/jakaa se L1. Pelkkä kuma sen sijaan ei minusta tarkoita, ettäkö eläimen pitäisi L1 saada, koska kuman voi jakaa jostain yhdestä tietystä ominaisuudesta. Tällöin eläimessä voi kuitenkin olla jokin ominaisuus jonka vuoksi se ei tuomarin mielestä ole jalostustasoinen. Esimerkiksi vaikkapa nyt pahat mulkosilmät.

Yksinkertaisesti siis eläin saa L1 jos se on tuomarin mielestä sillä hetkellä jalostuskelpoinen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#686
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Mistäköhän johtuu, etteivät pitkään nimettömästi kasvattaneet oikein hae sitä nimeä? :pihalla:
En keksi sopivaa nimivaihtoehtoo, joka olis semmonen kuvaava + johon en kyllästyis heti :D
Ja pelkään, etten osaa kirjottaa niin hienoja ajatuksia kuin pitäisi osata :oops: Kuiteski mulle nauretaan :( :D

Mullois yks kiva nimi, mutta sitä ei voi saada, koska siinä on tavallaan hamsun yks väri mainittuna, vaikkei siinä nimessä tarkoiteta sillä sanalla sitä hamsuväriä (joo kukaan ei edes tajunnu mitä selitin :P).


Ja sit toisekseen; miksi pitäisi olla se nimi ? Mitä "vikaa" on kasvattaa ilman sitä ? En ole tähän mennessä kokenut oikeastaan sitä tarvitsevani ja nimen puuttuminen ei silti tarkoita ettenkö ajattelisi ja suunnittelisi perusteellisesti tulevia yhdistelmiä. Se että on hienoa olla se nimi ei ole mulle riittävä syy :)
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

#687
^Kyllähän nimessä nyt väri voi olla, ei sitä käsittääkseni ole kielletty?
edit: ai oli se näköjään sittenkin mainittuna tuolla SKJL:n säännöissä. Onpa outoa.  :pihalla:

Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Ja sitten sellaista kun kieli. Miten täysin ruotsinkielinen voi hakea hamstereille kasvattajanimeä jos ei suomea osaa kirjoittaa kunnolla? Eka pitäis oppia genetiikkaa ja sit vielä toista kieltä? Ei kouluissa sellaista sanastoa opita.....
Eipä ole kai yhdistyksen historian aikana tälläistä tapausta tullut vastaan. Tässäkin nyt mun mielestä auttaa se että harrastaa aktiivisesti, onhan tässä itsekin tullut opeteltua hamsteritermistöä sekä ruotsiksi että englanniksi, vaikka äidinkieleni on suomi.

Kaikki yhdistyksen materiaalikin on suomeksi (lehti, esitteet ja muut julkaisut, näyttelyarvostelut, nettisivut, foorumi jne) joten kai kasvattajaksi haluavan tarvitsee jonkin verran sitä suomen kieltäkin taitaa. Ja eiköhän tätäkin voi sitten tapauskotaisesti katsoa, jos niikseen tulee.

eta

#688
Hei ! Yritin etsiä talvikoiden genetiikasta tietoa. Olen joskus täällä nähnyt sivun (linkin jonkun kotisivulle?) jossa on mitä tulee kun mitäkin yhdistetään. Ihan mielenkiinnolla että mitä tulee helmiäisnormaali ja normaali ? Niin ja muutenkin olisi se kiva lukaista :D

Elliska

#689
Tuolta löytyy noita talvikoiden yhdistelmiä :)
viewtopic.php?f=35&t=327

Minnaw:n sivuilla oli joskus talvikkojen genetiikkaa mutta ilmeisesti enää ei ole.

// mutta siis normaali + helmiäisnormaali = Normaaleja ja helmiäisnormaaleja, myös safiireja ja helmiäissafiireja jos molemmat vanhemmat kantaa safiiria :)