• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Minski

#660
^ En ehkä ymmärtänyt kysymystä. Mutta jos hamsun sisaruksissa on punasilmäisiä hamsuja niin tokihan silloin kantaa myös ne ms-poikaset ps:ää. Ja jos isovanhemmissa on ps:ää niin kantaahan sitä ps:ää silloin kaikki jälkipolvetkin. Vai tarkoititko jotakin muuta kysymykselläsi ?

Mulla on ps-poikasia syntynyt, vaikkei toisen vanhemman nelipolvisessa sukutaulussa ole ps:ää näkyvissä ollenkaan.
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#661
^ Tätä tarkoitin :)
Itse olen kuullut, että jos vanhemmissa on ps hamsuja, niin silloin todennäköisesti kantaa ps:ää. Mutta jos ps on iso-vanhemmissa, niin se olisi ehkä.

Mutta, kun meidän ruoste pojalla olisi tosiaan ps sisaruksia. Lähin ps on kuitenkin kupari ja se on emänemä. Isoiso-vanhemmissa kyllä alkaa tulla enemmänkin ps hamsuja. Kuparia, cinnamonia, hunajaa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mustikkamaan

#662
Lainaus käyttäjältä: "Minski"^ En ehkä ymmärtänyt kysymystä. Mutta jos hamsun sisaruksissa on punasilmäisiä hamsuja niin tokihan silloin kantaa myös ne ms-poikaset ps:ää. Ja jos isovanhemmissa on ps:ää niin kantaahan sitä ps:ää silloin kaikki jälkipolvetkin.

Ei kanna. Käsittääkseni jos poikueessa on punasilmää, eli vanhemmat ovat vain kantajia, niin todennäköisyys poikasten kantaa punasilmäisyyttä on jotain 50 %.

(nyt ku luin itseäni jälkikäteen, niin ymmärtää varmaan aika huonosti mitä yritän sanoa :D jouduin siis hieman editoimaan sanomisiani)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

#663
Noni, arvasin, että "En ehkä ymmärtänyt kysymystä" :D

Koskahan musta tulee yhtä viisas kun teistä guruista :cry: Masentavaa, kun luulee jotain tietävänsä ja sitten ei tiännykkään.

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"mitä odotatte ihmiseltä, jotta päätätte myydä poikasen?
Omasta mielestäni odotan vaan ihan niitä perusjuttuja, ihan semmoisia mitä varmaan kaikki haluaa tietää, kun myy elävän eläimen uuteen kotiin. Mihin tahansa paikkaan en todellakaan myy ja jos vähänkin tuntuu, että koti ei vaikuta hyvältä niin en myy. Tärkeimpiä juttuja varmaan ostajalla on:

- Perustiedot hamsterin hoidosta (on otettu selvää kyseisestä eläimestä jo ennen hamsun kyselemistä)
- Kohteliaita ja vastuullisuutta osoittavia yhteydenottoja ja että ostaja kertoo itsestään ja hamsun tulevasta kodista ainakin sitten, kun on selvinnyt että poikasia on vapaana tai varattavana, eli ei mitään "moi onksul hamsui myynnis ja paljo pyydät niistä ?"
- Ostajalla on varattuna riittävän kokoinen asumus hamsulle ja tästä mä oon tarkka, yhtään liian pieneen en myy
- Ostaja on valmis hakemaan hamsun eikä odota, että se kuljetetaan maailman ääriin, ainakaan korvauksetta. Poikkeuksena tietysti, jos olen itse menossa johonkin esim. näyttelyyn, johon samalla voin hamsun kuljettaa
- Ostaja ei pyydä alennusta :twisted: Mikään ei saa mun niskakarvoja niin paljoa pystyyn kuin ne postit, että "moi, ostasin sulta hamsun, mut voiks antaa alennusta, kun mullei oo rahaa" :roll: Joo en edes hetkeekään harkitse myyväni hamsua kyseisenlaisten postien perusteella; jos ei ole elävästä eläimestä varaa maksaa 15 euroa niin miten on varaa ostaa sille kunnon tarvikkeet, ruoat ja entäs mahdolliset eläinlääkärikäynnit


Mutta täytyy kyllä sanoa, että mulle tulee kyllä tosi fiksuja poikaskyselyjä, ihan hirmu paljon kertovat jo ekassa yhteydenotossa hamsun tulevasta kodista ja ovat muutenkin asiallisia :sydan Ei ole kuin ihan muutama semmoinen ei-niin-kiva kysely tullut.
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#664
Lainaus käyttäjältä: "Minski"- Ostaja ei pyydä alennusta :twisted: Mikään ei saa mun niskakarvoja niin paljoa pystyyn kuin ne postit, että "moi, ostasin sulta hamsun, mut voiks antaa alennusta, kun mullei oo rahaa" :roll: Joo en edes hetkeekään harkitse myyväni hamsua kyseisenlaisten postien perusteella; jos ei ole elävästä eläimestä varaa maksaa 15 euroa niin miten on varaa ostaa sille kunnon tarvikkeet, ruoat ja entäs mahdolliset eläinlääkärikäynnit

Tällainen mullekkin on tullut jo vastaan, vaikka mulla ei ole edes ollut mitään myytävää.

Saa tosiaan karvat pystyyn. Kaksikymppiäkin on halpa hinta lemmikistä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Oranssi

#665
GaneshaX kysyi: Kuinka todennäköisesti kantaa punasilmäisyyttä, jos sisaruksissa on ps hamsuja? Lähin ps on isovanhemmissa.

Vastaus ihan tarkasti on, että tummasilmäisistä sisaruksista 2/3 kantaa ps, tilastollisesti. Eli ei kaikki, eikä 50 %, kuten tossa aiemmin vastattiin ;)

Syy on ihan genetiikan perusasioita: ps on pp. Tummasilmäiset vanhemmat ovat tällöin Pp ja Pp että pp olis ylipäätään mahdollinen. Tästä sitten risteytetään kaikki mahdolliset vaihtoehdot lapsiin: PP (tummasilmä), Pp (tummasilmä), pP (tummasilmä) ja pp (punasilmä).

Sama tilastona: tummasilmäinen homotsygootti 1:4, tummasilmäinen heterotsygootti eli ps-kantaja 2:4 ja punasilmäinen homotsygootti 1:4.

Ja jos jompikumpi vanhemmista on itse ps eli pp niin kaikki lapset ovat ps-kantajia jos eivät ole punasilmäisiä.

Mustikkamaan

#666
^Hyvin loogista!  :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pähkinä

#667
Erottaako ps karamellia/rs ps cremeä tavallisesta karamellista tai ps cremestä? Onko ps karamellilla ruskeat vai punaiset silmät?

Aya

#668
mä ajattelisin et ps. karkilla ois punaset silmät, sillä jos miettii vaik kuparia (bbeeUUpp), niin senhän silmät ovat punaiset vaikka se onkin sekä ps että rs. Ymmärtääkseni myös samppanja (nuinko se kirjoitetaan :D) on punasilmäinen vaikka geneettisesti onkin aabbpp.

Enkä kyllä osaa sanoo tosta erottamisesta, ei ole eteen tuollaisia sattunut, mutta veikkaisin, että ihan helppoa ainakaan ei erottaminen ole. Ainakaan aloittelijalle.

Ninde

#669
Kyllä mäkin sanoisin että ne on punaiset. Sittenhän on esim. ps ruoste jolla on myös punaiset silmät.

Ja cämpsyillä on myös värejä, joilla on sekä bb-geeni että pp ja ne ovat punasilmiä. Parhaana esimerkkinä keltainen joka on geneettisesti bbpp (+ lisäksi sinibeige, tumma beige ja samppanja).

Janina^^

#670
Olisko kellään linkkiä jossa olis tietoa syyrialaisen astutuksesta ym?

Nilla

#671
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Elliska

#672
Tuolta Nillan linkittämästä paikasta tosiaan löytyy hyvä, tässä on vielä suora linkki :)

maikki

#673
Minkä ajan kuluttua syrkkinaaraalla alkaa useinmiten näkymään jos on kantavana? Voiko jo viikon kuluttua astutuksesta näkyä?

Tawu

#674
Tuota, mulla ois pari kysymystä:

1. Mistä tietää, että naaraalla on kiima?

2. Kuinka monta poikasta hamsut keskimäärin synnyttää?

3. Milloin pitäisi erottaa, ja saako monta poikasta laittaa samaan?

4. Saako kasvattajanimetön myydä niitä täällä palstalla?


 :c8   Vastauksii kokeneilta.
Silppu (1.10.07 - 13.9.2009) <3
Seuraavia hamsuja odotellessa...