• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Heli

#360
No tässä tapauksessa nyt kuitenkaan ole mistään erityisen vakavasta asiasta kyse. Mutta onhan se hyvä et on vaikkapas hätänumero selvillä etukäteen, jos vaikka ovesta ulos astuessaan sattuukin jäämään auton alle.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

#361
Okei nyt meni vähän yli mun hilseen, mutta ei kai siinä mitään.
Sun mielestä ei kannata kysyä asioista, jotka todennäköisesti tulee eteen :huh
Omituinen asenne :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

cibi

#362
Lainaus käyttäjältä: "cibi"Purr..

Kysympä täällä että kauanko on kiinankääppärien kanto-aika?
Entä robojen kun en löytänyt ketjua jossa olisi kerrottu :>
Kaksi roboa ja gerbiiliä + kiinari poju :>

Poissa
11-13.7

GaneshaX

#363
Hoitopussin mukaan kääpiö kantaa poikasiaan n.21 päivää
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

blood.and.tears

#364
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Okei nyt meni vähän yli mun hilseen, mutta ei kai siinä mitään.
Sun mielestä ei kannata kysyä asioista, jotka todennäköisesti tulee eteen :huh
Omituinen asenne :pihalla:

Lähinnä tässä varmaan tarkoitetaan sitä, että turha spekuloida etukäteen, kun lopputulosta ei voi tietää ennen kun poikaset syntyy.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Pähkinä

#365
Tuleeko hamsterille helposti valeraskauksia astutuksen jälkeen? Oletteko astuttaneet uudestaan valeraskauden jälkeen vai pitäneet taukoa vähän aikaa?
Onko paljonkin näitä, että naaras ei tule kantavaksi. Jätättekö silloin naaraan pois käytöstä tai jos se on uroksessa jokin vika, niin vaihdatteko vain eri urosta.

Kyselee hän joka ei tiedä kuin koirista.  :D

Aya

#366
Mun mielest toi ettei hamsu jää kantavaksi on aika usein yhteyksissä liikapainoon, vuodenaikaan tai sukuun missä tätä esiintyy enemmänkin. Tietty myös uroksessa voi olla vikaa. Tällaisen naaraan kanssa mä olen yleensä yrittäny pari kertaa uusiks, yleensä myös toisella uroksella. Jos vielä tässäkään vaiheessa ei ole tärpänny niin sit jätän suosiolla naaraan pois jalostuksesta. Mä uskon, et jos naaras ei kolmesta astutuksestakaan tule kantavaks (etenkin jos vielä on yritetty myös erillä uroksella), niin sit ehkä onkin parempi ettei se tule ollenkaan ja periytä näitä lisääntymisongelmia eteenpäin.

Pähkinä

#367
^ Kiitos vastauksesta. Jos naaras ei ole tullut kantavaksi, niin oletko silloin odottanut vähän aikaa ennen kuin astutat uudestaan vai heti seuraavasta jouksusta.

Nina

#368
Hei,  :)

Jos naaras on kantavana, antaako se uroksen astua? Koskien kääpiöitä? Eihän naaraalla voi olla kiima, jos se on raskaana.. Vai voiko?  :pihalla:

Tätä aloin miettiä, kun yleinen käytäntö talvikoilla on laittaa tyttö ja poika yhteen asumaan, ja sormet ristissä toivoa että joku päivä sieltä tupsahtaa ne nakit. (Ja vielä pitäis olla valppaana, ettei tulis tuplat  ;)  )

Mulla ainakin tyttötalvikko nostais peppua pojalle muutaman päivän välein ja antaisi uroksen astua. Käyttäytyy siis selvästi erilailla. Toisinaan sitten kitisee pojan pois, eikä anna ku pestä, mutta jos yrittää astua, saa kuulla kunniansa. Oletan että nämä "antoisat" päivät ovat siis kiimapäiviä.

Kysymys kuuluukin: Jos naaras on kantavana, esiintyykö sillä silti kiimapäiviä? Jos ei, voisiko tätä tietoa hyödyntää, jos ei jostain syystä uskalla koko aikaa pitää hamstereita yhdessä? Itse en ainakaan haluaisi jättää paria valvomatta esim. viikonloppureissun ajaksi.

Selvennykseksi meidän hamsterit eivät ole siis päässeet tositoimiin asti, joten en voi teoriaani käytännössä testata. Ne ovat voineet kuitenkin tähän päivään saakka sulassa sovussa jalotella yhtäaikaa.

Sarantha

#369
Tietenkään kantava eläin ei tule kiimaan. Kiimakiertohan perustuu hormonitoimintaan, joka taas muuttuu kun uros hedelmöittää naaraan. Ihan niinkuin ihmisilläkin, vaikka meillä ei kiimoja olekaan.

Minä uskallan kyllä jättää "tasapainoiselta" vaikuttavan parin päiväksi tai pariksi keskenäänkin (harvoin kylläkään olen useampaa päivää kotoa pois kerralla). Sen sijaan en näe juurikaan järkeä siinä, että eläinten annettaisiin aina välillä olla pieniä hetkiä yhdessä ja sitten taas tempaistaisiin pois (tuli mieleen tuosta "jaloitella yhdessä" ilmaisusta) sillä uskon, että tällaisessa tapauksessa ne eivät ehdi kunnolla tutustua toisiinsa saati että muistaisivat toisensa jatkossa, joten jokainen yhteinen jaloittelu lienee uusi stressin aihe talvikoille, kun työnnetään hetkeksi yhteen tuntemattoman lajitoverin kanssa ja sitten otetaankin pian pois.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Heli

#370
Saattavat ne hamsut silti joskus paritella vaikka eläin olisi kantavanakin. Eli siitä ei voi välttämättä mitään päätellä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

muumimamma-64

#371
Laitampa tämän nyt tänne, kun en muutakan paikkaa keksinyt tähän hätään.
Painotan tässä vaiheessa, että kysyn tätä vaan sen takia, kun olen nyt vääntänyt asiasta kättä tovin toisen ihmisen kanssa ja haluan , että joku kokeeempi nyt sanoo mielipiteensä.

Onko tavallista, emo hamsterin tuoreruoka vaihdetaan uuteen vasta 2-3pvän välein?
Kun ajattelee jtn puoliksi syötyä luumun/banaanin tms palaa , joka huoneen lämmössä useitä päiviä niin eikö se ala jo mätänemään siinä ajassa.(ja haisemaankin..)
Ja kun ajattelee, että emo kenties vie siitä syötävää hamsuvauvoilleen niin eikö siinä riski , että kaikki sairastuvat, kun monen päivän vanhaa salaattia tms tarjolla sekasin tuoreiden uusien ruokien keskellä..

Itseäni moinen ajatus ainakin kuvotti ja pöyristytti.
Ja ainakin meillä tuoreruoka vaihdetaan päivittäin niin hamsuille , kuin hiirillekin (kaksi omaa poikuetta niistä ).. Ja jos emon varasto aivan toisessa päässä asumusta, kuin pesä niin ei siinä mielestäni vaavat häiriinny, mutta mätänevästä ruuasta kyl voivat sairastua.
Olenko ajatusteni kanssa ihan pois kartalta vai onko sanoissani järjen hiven..
Minun maalaisjärkeni sanoo, että pitää vaihtaa päivittäin uudet tuoreet..
Elämä ilman hiiriä ja lapsia olisi tylsää.
kesyhiirkasvatusta nimellä Zieno´s (lk, lilac)

GaneshaX

#372
Jos tavallisestikkin vaihdetaan tuoreruoka päivittäin, niin tottakai/etenkin myös poikasten aikana :shock:
Mutta, itse en ainakaan pesää uskaltaisi sorkkia, oli siellä ruokaa tai ei. :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

muumimamma-64

#373
Kyse siis ei itsestäni tässä asiassa.
Sen takia kysyinkin. Koska tällaisen epäkohdan huomasin ja siitä mainitsin niin jouduin tilanteeseen , jossa oli kysyttävä vaikkakin oma järki sanoo , että tottakai päivittäin. Oli sitten poikasia tai ei.
Ja tietenkin ymmärrän, ettei pesään suoranaisesti kosketa.
Mutta, jos pesä ja tuoreruokaryökkiö toisessa päätä dunaa niin en ymmärrä miten voi vedota pesän häirintään..
Elämä ilman hiiriä ja lapsia olisi tylsää.
kesyhiirkasvatusta nimellä Zieno´s (lk, lilac)

Anonymous

#374
itse teen sillä viisii, että kun tänään annan vaikka porkkanaa, niin huomenna saatan lisätä vaikkapa luumua ja kolmantena päivänä kun annan aamuruuan- niin illalla kerään edellisten kahden päivän eväät pois. kesäkuumalla ruoka menee huonoksi, mutta huoneen-jonka lämpötila on 16-18 astetta, en usko ruuan pahentuvan yhtään sen enempää kuin tuossa keittiönpöydän hedelmäastiassakaan, ja kun tuoretta lisätään hieman kuitenkin vaihtelun vuoksi. ennemmin annan ruokaa vähän liikaa-että sitä jää, kun liian vähän. mutta en aivan suottasuruttakaan halua ruokaa laittaa roskiin.