• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

mirilii

#330
Siitä ei oo mitään virallista kantaa. Oon muutamia naaraita lainannut ja on lainaaja saanut ottaa poikasista kunnian ihan itselleen.

Ninde

#331
Voihan joissain tapauksissa olla ihan hyväkin laittaa jotain asiasta paperille, jos tulee lainaajan kanssa ongelmia niin on mustaa valkoisella siitä mitä on sovittu. Muutoin käy kyllä ihan suullinen sopimus osapuolten kesken, SHY:llä ei ole intressejä puuttua tälläisiin asioihin.  :no:

muumimamma-64

#332
Meillä täällä jännätään, että tärppäsikö meitin Arielilla nyt viimein tuon Fabion kanssa.
Arielhan lainassa tuolla Marjo89llä, kun on hänen kasvatti. Alkuun tuntui Ariel nyrpistävän nenäns moiselle touhulle.
Pianhan tuo selviää, että onko vaavei tulossa.
Meillä vaan tääl kotona niin outoo , kun yksi asumus puuttuu ja kukaan rouskuta kaltereita yökaudet.
Elämä ilman hiiriä ja lapsia olisi tylsää.
kesyhiirkasvatusta nimellä Zieno´s (lk, lilac)

Anonymous

#333
Arielia tosiaan odotellaan, että alkaako neito pyöristymään. Lisäksi minunkasvattini Punkki saa näinä päivinä seurakseen Aijan ksvatin gingerin ja toiveena olisi luonnonvalkoisia ja cremejä lapsosia. sittenpä onkin minun kasvatuskuviot hetken ajan ohi, kun alkaa minun oma hamsukanta melko vanhaksi jo tulla, ja haluan kaikille arvokkaan eläkeiän.

KaisaM.

#334
Heitänpä aiheen nyt sitten tähän.  :)  Eli koirissa paljon on tullut tutkittua noita sukusiitosprosentteja, ja tuli mieleen että mites hamstereissa. Kuinka läheistä sukua sinun mielestäsi on ok risteyttää, vai pitäisikö aina pyrkiä yhdistelmiin joissa prosentti 0?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

blood.and.tears

#335
Nolla prosenttiin tuskin suomalaisilla tunnetuilla hamstereilla kukaan pääsee, suvut on ainakin kääppäreillä aika ahtaat.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Heli

#336
Mä en ymmärrä mitä jalostamista se on jos tehdaan vaan ulkosiitos parituksia.  :S Vähän hankala saada mitään ominaisuuksia vakiinnutettua.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#337
Muistaakseni 6,25% on se raja jonka yli ei suositeltaisi mentävän. Eli käytännössä tuollaisen prosentin antaa serkkuparitus, sellaisen olen harkiten tehnyt itsekin.

Helin kanssa olen tuosta ulkosiitoksesta ja sen käyttämisestä samaa mieltä. Hyvän kasvattajan tulisi osata tasapainotella ulko- ja sisäsiitoksen välillä, käyttäen molempia.

Pähkinä

#338
Miten olette sitten laskeneet sukusiitosprosentin vai katsotteko vaan onko suvussa samoja hamstereita?

Minnaw

#339
Mä ite ainakin katon ihan vaan sukutaulusta, en siis laskemalla laske mitään sukusiitosprosentteja
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

GaneshaX

#340
Itse luulen että tulen varmaan ummistamaan silmäni asioille jotka jäävät  sukutaulun ulkopuolelle.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Pertti

#341
Netistä löytyy erinäisiä sukusiitosprosenttilaskureita, mulla on joskus ollut koneellakin jonkinlainen jota käytin aikoinaan. Viime aikoina oon lähinnä katellut vaan sukutaulusta ettei nyt ihan sisaruksia hamsterit ole. Periaatteessa tää nykyinen käytössä oleva nelipolvinen sukutaulu ei kerro juurikaan mitään todellisesta sukulaisuusasteesta - jos kaivetaan hamsujen sukuja vaikkapa kymmenenkin polven päähän kertautuisi samat eläimet varmasti aika rajustikin.

Mun mielestä harkityt serkusparitukset on ihan ok, joskin jos sitä samassa linjassa tekee kovin usein aiheuttaa se ongelmia mm. hedelmällisyyden kanssa aika herkästi. Itse olen myös harrastanut hieman tiukempiakin yhdistelmiä esimerkiksi mun orastavassa albiinokasvatuksessa lähinnä sen takia, että saisin väriä hieman vakiinnutettua johonkin suuntaan. Hyvin pian ajattelin kuitenkin tasapainottaa asiaa täysin vieraalla verilinjalla, jolloin saan sukusiitosprosentin nollattua kätevästi.

Eettiseltä kannalta asia on taas kovin erilainen, ja jokaisella lienee oma mielipide kuinka härskejä yhistelmiä on sallittavaa tehdä.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

mirilii

#342
Talvikoilla ainakin 90-luvulla harrastettiin tosi tiukkaa linjasiitosta, ja nykyäänkin toki jos laskee kymmeniä sukupuolvia taaksepäin, niin jotkut hamsterit kertautuu siellä satoja tai tuhansia kertoja. Eihän se tietystikään mikään paras skenaario ole, mutta ei se nyt ihan hirveitä ongelmiakaan ole aiheuttanut. Joskaan nyt sitä ei kannata tavoittelemaan lähteä.

Heli

#343
Mä itse koen vähän turhana tiukan tuijottamisen pelkkiin lukuihin. Senpä takia en ainakaan jalostussuunnitelmien vuoksi sukusiitosprosentteja laske. Mielenkiinnosta joskus teettelen kartoituksia, mutta ei ne prosentit vaikuta mun tekemisiin. Jos joku yhdistelmä tuntuu tosi hyvältä, niin teen sen, oli prosentit mitä tahansa. Ja sama toisinpäin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

#344
Mä olen miettinyt, että jos emä on ihan norren näköinen piilokilppari, ja sen astuttaa norrella. Tulee  pesue missä on vaikka 1 viidestä pojasta  keltainen, loput EI keltaisia, eli todennäköisesti norreja.
Ja  sitten olisi vaikka 5 tyttöä. Niin miten ihmeessä mä erotan ne piilokilpparit niistä EI keltaisista(eli norreista)? :c8  Jos kaikki tytöt näyttävät norreilta? Mutta vaikka vain yksi veli olisi keltainen, puolet tytöistä on piilokilppareita. (siis laskennallisesti)
Miten ihmeessä tulen erottamaan ne? Ja mitä merkkaan papereihin? :huh
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki