• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

KaisaM.

#315
Itse kun olen varovasti sukupuolet kurkannut vajaan kahden viikon iässä näkyvät naaraalla nisät mahassa todella selvästi. Ei tarvitse paljon arpoa kumpia ovat.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Minski

#316
^ Niin mutta periaatteessa sillä tiedolla ei tee mitään sit kun poikaset on 4-viikkosia ja jos ne on kaikki saman värisiä, kun kuiteskin ne sukupuolet pitää osata kattoo uusiks sillon, että tietää kellä niistä kaikista mustista poikasista nyt olikaan alta 2-viikkosena nisät ja kellä ei :)

GaneshaX: Kyl syyrislasten sukupuolet helposti tunnistaa ja mitä isommiksi ne kasvavat niin sitä helpommin ne on tunnistettavissa, pojista ei voi erehtyä ;) Mulla ei oo menny vielä yhtään syyrispoikasten sukupuolista väärin, ei edes sillon kun eka poikue syntyi, joten kyllä säkin siitä suoriudut :)
Hamsteriton tätä nykyä

KaisaM.

#317
^Niin joo aivan. Mulla oli vaan mielessä se ekan kerran katsominen.  xD

Ja kyllä siinä 4-viikkoisena tosiaan huomaa pojat jo ihan selvästi. Ja mie kyllä pitäydyn näissä kuviollisissa, kun ne tunnistaa.  :D
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

GaneshaX

#318
Missä välissä otatte astutetulta naaraalta juoksupyörän pois?
Heti kun ei tule enää kiimoja?
Jos hamsteridunat on esim. olohuoneessa, niin pitääkö duna siirtää poikas ajaksi jonnekkin erittäin hiljaiseen paikkaan?
Jos duna on hamsteri hyllyssä (eli dunahyllyssä, muiden dunien kanssa)
pitääkö emon duna siirtää pois hyllystä poikasten saamisen ajaksi?

Tuli vaan mieleen :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Hamstraamo

#319
Hei,
Minua kiinnostaa tietää, miten yleisesti suhtaudutaan värivirheellisen naaraan käyttämisestä kasvatuksessa? Onko se sallittua vai onko värivirhe virhe ainoastaan näyttelyissä?

Kyseessä olisi ilmeisesti soopeli, jolla valkoisia merkkejä rinnassa ja mahassa (väri on musta, mutta ei kiiltävä vaan lähinnä mattamusta ja turkki näyttää juuresta vähän vaaleammalta). Ei ole kuvaa saatavilla. Uros olisi väritykseltään normaali.

Yritin etsiä tietoa tästä aiheesta, mutta en löytänyt, joten kiitos jo etukäteen vastauksista. Ja älkää heti lynkatko meikäläistä tietämättömyydestä :angel

Mustikkamaan

#320
Jos sen väri on oikeasti musta musta, niin se ei ole soopeli vaan musta. Soopeli on tummanharmaa tai tumma, Coca-colan ruskea niin kuin joku joskus tokaisi - vaihdellen. Mustaa soopelia ei käytännössä ole.

Valkoiset merkit rinnassa ja leuassa ovat ihan "normaali" esiintymä, joka ei ole haitallista.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

gimlixx

#321
Varmaan jo sata kertaa kysytty, mutta;
minkä ikäisenä naaras pitää astuttaa ensimmäisen kerran?

Anonymous

#322
naarastahan ei "pidä" astuttaa, mutta 4kk on minimi, mikä on monille yksilöille liian vähän. itse suosittelisin 6-10kk väliä, silloin naaras on saanut jo ikää ja keho on kehittynyt sellaiseksi, että poikasista pystyy selviämään.

Ja edit: hamsulle yksi poikue on jo koettelemus, joten vain yhtäpoikuetta per nenä suositellaan yleensä, joskin poikkeuksia on.

Aya

#323
^Niin, näin siis syrkeillä. Kääpiöillä nää suositusiät on vähän erilaiset.

GaneshaX

#324
Poikueiden nimeämisestä.
Käykö monelle niin että tulee jostain teemasta hirvee inspiraatio.
Sellainen, että nyt on pakko vetää tää paperille odottamaan.
Hoksasin 11 nimeä/ 5min ja niitä on kyllä pakko käyttää.
Ottaen huomioon että suunnitellusta poikueesta tulee alle 12 nakkia :mrgreen:
Sitten näette :P

Vaikka poikueeseen on ihan rutosti aikaa :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

mirilii

#325
No välillä käy niin että olisi hirveästi nimiä valmiina, ja toisinaan en millään meinaa keksiä että miten nimeäisin poikueet. Yleensä mulla on joku teema mutta joskus menen ihan niin, että keksin yhden kivan nimen ja väännän sitten samalla kirjaimella. Aika paljon nimiä tulee piirretyistä, ja nyt olen pari poikuetta nimennyt siten että nimi päättyy myrsky- tai pilvi päätteeseen. :) Wikipediaa käytän paljon apuna poikasten nimeämisessä.

S.D.G.

#326
Joo mulle tulee kans noita nimi-inspiraatioita. Mulla on nii paljo hyviä nimiä et varmaa seuraavaksi 10:ksi vuodeksi riittää melkein ja silti uutta pukkaa... Mä vaan tykkään kaikista jännistä sanoista ja biisien ja bändien nimistä ym ym....

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Missä välissä otatte astutetulta naaraalta juoksupyörän pois? Heti kun ei tule enää kiimoja?
Jos hamsteridunat on esim. olohuoneessa, niin pitääkö duna siirtää poikas ajaksi jonnekkin erittäin hiljaiseen paikkaan?

Mä otin aiemmin samantien astutuksen jälkeen pyörän pois mut sittemmin oon huomannu, että naaras kyllä ite tietää, millon voi juosta. Näin siis kääpiöillä...
Mä oon tavannu siirtää poikasterran rauhallisempaan paikkaan, kun meidän olohuoneessa käy melkonen vilinä ja velipoika kitaroitsee 2x75 wattisella vahvistimella (siis meteli on melkoinen) mut kokemuksen myötä huomasin et ihan sama se on ollu, onko muualla vai vilskeen keskellä. Jos emo on tottunu siihen, ja sit lapsetki tottuu...
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

mirilii

#327
Jos meidän lapsia on koskaan näyttelyssä esim nähnyt, niin voi helposti arvata ettei meillä asuta huopatossutehtaassa.  :D Meillä talvikot asuu olohuoneessa eikä naaraat ole koskaan siitä sen kummemmin stressailleet.

Sarantha

#328
Minulla käy nimien kanssa usein niin, että valmiina olisi pari tosi hyvää nimeä, mutta sitten en millään keksi samalla teemalla tarpeeksi hyviä nimiä lisää.

Ja sitten vähän "juridista" (ehkä turhan hieno sana tähän yhteyteen) ihmettelyä. Siis normaalistihan homma menee niin, että naaraan omistaja = syntyvän poikueen kasvattaja, eikö? (Ainakin koirilla tietääkseni menee näin). Entäs jos uroksen omistaja lainaa toiselta naarasta omaan kasvatukseensa, saako itsensä tässä tapauksessa merkitä muitta mutkitta poikueen kasvattajaksi, kun asiasta olisi sovittu suullisesti naaraan omistajan kanssa, vai onko astutuslainasta korrektia tehdä ihan kirjallinen sopimus johon laittaa merkintä, että tässä tapauksessa uroksen omistaja= kasvattaja?
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

TiinaL

#329
^Mun mielestä koirilla naaraan jalostusoikeus siirretään kirjallisella sopimuksella ko. pentuetta varten henkilölle, joka pentueen teettää. Tämä siis rekisteröintiä varten. SHY ei varmaan ole yhtä tarkka kuin kennelliitto.
Hypnôse