• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Ninde

#135
No cämpsyjen värigenetiikassa nyt ei ole mitään vaikeaa, kun kaikki värit paitsi normaali on resessiivisiä ja geenikaavoista näkee suoraan mitä värejä minkäkin värin muodostamiseen tarvitaan. Syrkeilläkin auttaa jo paljon, kun tajuaa mitä tarkoittaa dominoiva ja resessiivinen, ja tietää kumpaan kategoriaan mikäkin väri kuuluu (vinkkinä: ne lukee esim. SHY:n sivujen rotumääritelmissä). Sit tietty on näitä vaikeita juttuja kuten keltaisen periytyminen, mutta aika paljon löytyy netistäkin jo nykyään apuja (en mä itsekään niitä kaikkia ulkoa muista  :P ).

Mä itse olen aikoinani opetellut myöskin vain perusteet (lukioa en ole edes käynyt ja peruskoulussa ei meillä genetiikkaa juuri opetettu) ja kasvattanut normaalia, joten juurikaan suuremmin ei värien periytymiseen ole tarvinnu perehtyä. Loppu tieto on sit tullu tässä matkan varrella, lehtien (Poskipussi), muiden kasvattajien ja netin kautta/avustuksella.

Heli

#136
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"No cämpsyjen värigenetiikassa nyt ei ole mitään vaikeaa, kun kaikki värit paitsi normaali on resessiivisiä ja geenikaavoista näkee suoraan mitä värejä minkäkin värin muodostamiseen tarvitaan.
Mä aattelin et niilläkin on samanlaisia ihmeellisyyksiä kun syrkeillä.  :D En oo niihin sen kummemmin perehtynyt. Mulle riittää tarpeeksi kertomaan jo kaikki ne vitsin oudot värit jotka on mun silmään kaikki ihan samanlaisia! Ei ei ei, Heli ei sekaannu niihin enää olleskaan.  :nops:
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#137
Muistan itekin miten tankkasin ja tankkasin aikoinani noita värejä ja periytymisiä ja niitä pieniä ja isoja kirjaimia monet monet illat, koska mua ärsytti ihan tosi hirveesti se, että näin vanhana akkana en tajunnu niistä suoraan sanoen lähes mitään, ne oli mulle ihan hepreaa ja mulla oli hirvee tahto ymmärtää ja tajuta niistä jotain :) Sit mä vaan yhtäkkiä päntätessäni oivalsin ja sen voin sanoo tapahtuneen melkeinpä samalla tapaa yht'äkkiä kuin lukemaan oppimisen lapsena :D Eniten apua mä sain ainakin ite englanninkielisiltä hamsusivuilta, mikä kyllä teki asiasta sikäli tylsempää, että en oo mikään hyvä enkunkielen taitaja, mutta kuiteskin mun mielestä niillä asiat oli esitetty tosi selkeesti ja maalaisjärjelläkin ymmärrettävästi. Sit mä tein sellasen kansion itelleni, johon kirjotin kaiken näköisiä hamsujen väriyhdistelmiä ja tein sellasia "leikki-suunnitelmia" kaiken näköisillä mahdollisilla väriyhdistelmillä ja opettelin ja harjottelin mitä niistä yhdistelmistä syntyisi ja kirjotin myös perustelut miksi syntyisi sen värisiä poikasia. Monta monta sivullista tuli näitä eri väriyhdistelmiä ja poikasten väriesimerkkejä, ja kirjotin ne puhtaaksi koneella ja tulostin ja pistin nätisti yhteen hamsukansioon :oops: Kuulostaa varmaan tosi hölmöltä, mutta voin sanoo näin jälkikäteen, että se kansio on edelleen mulle tosi kätevä apu, kun sieltä voi nopeesti tarkistaa mitä värejä voi mihinkin yhdistelmään syntyä, kun en mä vieläkään, jos joku yht'äkkiä kysyis, että sanos mitä syntyy siitä ja siitä yhdistelmästä niin en varmasti suorilta osais sanoo, joten sellanen lunttikansio on kyllä kullanarvoinen :)

Ja siis en mäkään oo ees opetellu mitään muiden värien periytymisestä kuin niiden, jotka mua edes vähän kiinnostaa ja joita mahdollisesti itse tulee käyttämään. En oo yhtään tietoinen noista cremeistä, hopeanharmaista, valkoisista ja muista väreistä, joista en ole yhtään kiinnostunut, koska tällä hetkellä niiden opettelu ei hyödytä mua mitenkään. Toki saman "kaavan" mukaanhan niilläkin periytyminen menee, että ei siinä sinänsä olisi periaatteessa mitään opiskelemista. Ja muiden hamsulajien kuin syyristen värien periytymisestä en tiedä mitään.
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#138
itselle taas sydäntä lähellä on: luonnonvalkoinen, luonnonvalkoinen roanilla, mustasilmäinen valkoinen, creme ja näiden lieveilmiöt :D

Juuli

#139
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Eniten apua mä sain ainakin ite englanninkielisiltä hamsusivuilta
Oisko sulla antaa jotain linkkiä?  :)
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Sarantha

#140
Minä olen parhaat oppini genetiikasta saanut nimenomaan lukiosta. Tärkeintähän on, että ymmärtää nimenomaan ne perusperiaatteet, joita voi sitten soveltaa eri lajien ja värien kohdalla. Hämmästyttävän usein törmää siihen, että ihmiset eivät edes ymmärrä mitä tarkoittaa jos väri periytyy resessiivisesti tai dominoivasti, ja sitä vastoin yritetään opetella kaikkia mahdollisia yhdistelmiä ulkoa, että mitä mistäkin voi syntyä...

Ja siltä varalta, että tuo ylläoleva yrittää kuulostaa liian tietävältä, täytyy todeta, että minä en kyllä sitten ymmärrä tai muista juuri muuta kuin ne perusperiaatteet, onneksi ne riittävät hyvin talvikoiden kanssa  xD
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Elliska

#141
Hieman ot..

Mua kiinnostaa noi kasvattajien hinnat, nykyään syyriksistä melkein aina pyydetään 20€, kun ennen se oli lähes aina 15€. Mistä moinen hinnan nousu?
Ja miksi kääpiöistä yleensä pyydetään 12€, käsittääkseni 12€ oli alunperin 10€, josta 2€ oli vaan rekisterimaksua.. mutta nythän niitä ei voi suoraan rekisteröidä, ja hinta on silti sama?
Ja miksi kääpiöt maksaa yleensä vähemmän kuin syrkit?
Nyt kun on (tulossa vasta?) lemmikkirekisteri, alatteko rekisteröidä poikasia sinne? Nostatteko sen takia hintaa, jos rekkaatte?

Heli

#142
No 10e on mun mielestäni loppupeleissä todella pieni summa. Pääosin lienee hintojen nostoja selitetään sillä, että eläinkaupassakin ties mitkä kurppanat maksaa sen 20-30e.
Mä nostin meillä robojen hinnat 15e:n sen takia, että kymppi on musta liian vähän ja 12 on ärsyttävä summa. 15e ei myöskään musta ole liikaa hamsterista, jos jonkun mielestä on niin toivotan kyllä tervemenneeksi kyselemään muualta.
Mutta meillä ei tehdä hintaeroa kääppäreiden eikä syrkkien välillä. En näe mitään järkevää syytä sille miksi syrkkien pitäisi maksaa enemmän. Tällä hetkellä ehkä jopa päinvastoin, kun kääppäritarjonta on kuitenkin aika vähäistä. Kysynnän ja tarjonnan lakihan vaikuttaa aina hintoihin.  :P

Ja minen kyllä mihinkään lemmikkirekisteriin ala rekkaroimaan. Sori vaan mutta mun mielestä kuulostaa aika turhalta semmonen.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#143
Minusta on hyvä, että hinnat on hieman nousussa, koska se takaa eläimelle toivon mukaan paremman kodin.. muistan meinaan että n.15 vuotta sitten marsunkin sai 50mk... ja hamsun 20mk..

itse perustelen 20€ hintaa sillä, että jos myyn hamsua jonnekkin muualle kuin tuttuun paikaan, haluan 5€ varausmaksun joka on siis prosenttuaalinen osa eläimen hinnasta, jottei tulisi turhia varauksia..

Goue

#144
Minusta hamstereiden hinnat ovat aivan liian alhaiset. Valitettavasti se kuitenkin on niin, että hinta pistää miettimään lemmikin hankintaa tarkemmin. Kääpiöt voisi olla esim. vähintään 20e/kpl ja syrkit ainakin sen 25-30e - sikäli mikäli halutaan, että ovat eri hintaisia. Ovathan eläinkauppayksilöt, joista ei tiedetä yhtään mitään, paljon kalliimpia, kuin kasvattajilla.

KaisaM.

#145
Miekin nostin ensimmäisen poikueen jälkeen siihen 20e ihan toisten kasvattajienkin suosituksesta. Ja nykyään kun pikkunaperot saavat jopa 10e viikkorahaa (mikä on minusta tosi paljon) niin miettivät edes hetken kauemmin kun se on kuitenkin jonkun verran omista rahavaroista. Ettei tule että "hei mulla jäi vaateostoksista kymppi, ostampa hamsterin kun ei sillä mitään vaatetta saa". No olipas hyvät esimerkit.  :oops:  Mutta minusta hamsteri on kyllä ihan sen 20e arvoinen.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Anonymous

#146
mutta kuten sanoin... lapsuudessani hamsun sai 20mk.. joka on hieman yli 3€

Juuli

#147
Samoilla linjoilla taidan olla edellisten kanssa. On tuo kaksikymppiä sen verran pieni summa lemmikkieläimestä. :) Kyllä jokaisella hamsteria harkitsevalla pitäisi olla vähintään sen verran varaa, eläinlääkärikulut, sopivan kokoisen asumuksen hankinta ja eläimen ylläpitö (ruuat, purut, virikkeet) maksavat kuitenkin kohtuullisesti. Kun hamsterista pyydetään pari kymppiä, se myös saa useimmat hieman harkitsemaan.

En kannata näitä kympin ja kahdenkympin välillä olevia hintoja, kuten juuri tuo usein pyydetty 12 euroa esimerkiksi talvikoista. Suoraan pyöristettynä ainakin se 15 euroa kääpiöistä.  :P  Tässä kohtaa tulee sitten miettineeksi, miksi ihmeessä syyrialainen olisi sitten viisi euroa kalliimpi? Syrkit ovat todellakin yleisempiä ja niitä on aina saatavilla. Jos miettii vaikka kiinareiden tilannetta, eipä taida paljoa olla. Sitten on vielä nämä hybridiongelmat,  puhtaan talvikon etsiminen taitaa olla nykyisin jo aikamoinen haaste.

Kyllä syyrialaisten ja kääpiöiden pitäisi olla samanhintaisia, syrkit ovat ehkä isompia ja niiden oletettu elinikä on hieman suurempi kuin venäjänkääpiöillä (kiinarit taitavat olla sitten hieman pidempi-ikäisempiä?). Kun kääppäreillä on kuitenkin huonompi tarjonta, en näe syytä syrkkien suurempaan hintaan.
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Heli

#148
Lainaus käyttäjältä: "Juuli"Kyllä syyrialaisten ja kääpiöiden pitäisi olla samanhintaisia, syrkit ovat ehkä isompia ja niiden oletettu elinikä on hieman suurempi kuin venäjänkääpiöillä. Kun kääppäreillä on kuitenkin huonompi tarjonta, en näe syytä syrkkien suurempaan hintaan.
No en kyl sanois et oletettu elinikä olis syyriksillä suurempi. Kai ne aika samaa luokkaa on. Tosin mun käsitykseni mukaan syrkeillä kolmeen vuoteen pääseminen on harvinaisempaa kuin kääppäreillä?
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#149
Ehkäpä poikasten hintaan vaikuttaa myös se, miten paljon poikasten hoitokuluihin menee kasvattajan luona; syyrispoikaset ovat isompia kuin kääpiöt, joten kuluttavat enemmän ruokaa kuin kääpiöt, syyriskasvatuksessa tarvitaan myös isompia asumuksia kuin kääpiöillä, joten niitä hankkiessa kulut tulevat myös isommiksi. Mun mielestä on ainakin ihan perusteltua, että eläin, jonka kasvattaminen on kalliimpaa maksaa myös ostajalleen enemmän, vaikkei kukaan rahan takia kasvatakaan (ja itelläkin on kyllä syyriksillä 15 e myyntihintana).
Hamsteriton tätä nykyä