• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

wiidii

#990
Itse olen aloittanut käsittelyn noin kahden viikon iässä - yleensä odotan silmien aukemiseen. Tällöin myös vaihdan ensimmäisen kerran purut asunnosta.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Minski

#991
^ Samoin täällä :yes:
Ei niihin aikasemmin oikeastaan ole tarvetta koskea, varsin hyvin niitä ehtii totuttaa käsittelyyn kahden viikon ikäisestäkin, olkoon emon huomassa rauhassa siihen asti :)
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

#992
Mä olen alkanut käsittelemään siinä vaiheessa kun poikaset tulevat itse pesästä pois tai viimeistään silloin kun silmät aukeaa (syrkit ~14vrk, kääpiöt ~9 vrk).

Anonymous

#993
Mites mun kannattais toimia noitten yli pienien rääpäleitten kanssa ku alkaa tota ikää jo niillä oleen mutt ei kokoa?

taruloru

#994
Meillä syrkkivauvojen käsittely aloitetaan vasta tasan kolmen viikon iässä, mutta voi niihin aikaisemminkin koskea. Ite tykkään seurata mahdollisimman pitkään sitä perheidylliä mikä emolla ja poikasilla on, ja varmaan siksi ei oikein tohtisi kajota poikasiin aikaisemmin  :)  Ja ihan superkesyiksi ovat meidän poikaset silti tulleet, vaikka on vähän myöhemmin käsittelyrumbat aloitettu.

taruloru

#995
Lainaus käyttäjältä: "taikahamsu"Mites mun kannattais toimia noitten yli pienien rääpäleitten kanssa ku alkaa tota ikää jo niillä oleen mutt ei kokoa?

Kannattaa antaa niiden vaan kasvaa rauhassa :) Aikuisena ne pienikokoisemmat tyypit saattavat hyvinkin olla saman kokoisia kuin poikueen suurimmat. Ja jos poikaset kuitenkin vaikuttavat elinvoimaisilta ja eloisilta, ruoka maistuu niille hyvin ja emon käytös vaikuttaa normaalilta (ei ole hermostunut ja osoittaa kiinnostuksen merkkejä poikasiaan kohtaan), niin ei ole syytä huoleen.

Anonymous

#996
Ainoo mikä itseä häiritsee on tuon isoimman poikasen etuilu eli tönii pienemmät pois rualta. Voisiko sen sitten ottaa aikasemmin pois jotta toiset pääsee kasvaan rauhassa?

Minski

#997
^ Laita ruokaa useampaan paikkaan (jyväseosta vaikka pariinkin paikkaan ja tuorepöperöitä useammalle kipposelle) niin kaikille riittää ruokaa ja on rauhaisa tila syödä :)
Hamsteriton tätä nykyä

soundlovers

#998
Itse aloitan poikasten käsittelyn siinä parin vkon iässä. Enemmän alan sitten sylittelemään kolmiviikkoisesta eteenpäin.

tintsku

#999
Onko sallittua yhdistää, jos isänisänisän ja emänisänisän on samat kummallakin? Ja mikä mahtaa olla sukusiitos prosentti?
Ja oliko se 6.25 se sukusiitos prosentin raja vai muistanko väärin?

Saana

#1000
^Joskus on pakko yhdistää lähisukulaisia, jos halutaan saada ulos tiettyä ominaisuutta. Kovin läheisten sukulaisten käyttäminen ei tietenkään ole toivottavaa ja mikäli sitä jatketaan useampi sukupolvi niin perinnöllisten sairauksien riski kasvaa.

Itse en ole kuullut mitään rajoitusta, kuinka läheisiä sukulaisia ei saisi käyttää, mutta jos mennään ihan äärimmilleen niin sitten äiti-poika ja isä-tytär. Tuo em. siis vain ääritapauksissa, kuten esim. jos vaikka ulos putkahtaisi täysin uusi väri tai joku väri olisi katoamassa kokonaan pois. Sisaruksia ei tulisi yhdistää.

Vevve

#1001
Linnunradan sivuilla on tosi kätevä sukusiitosastelaskuri jota itse käytän aina. :)

//http://www.talvikot.net/db/sukusiitosastelaskuri.php

Ninde

#1002
Lainaus käyttäjältä: "tintsku"Ja oliko se 6.25 se sukusiitos prosentin raja vai muistanko väärin?
Yleinen suositus pienten populaatioiden jalostuksessa on alle 6%. Täällä lisää asiasta http://www.gerbiiliyhdistys.fi/lehti/populaatio.html


Lainaus käyttäjältä: "Annina"Itse en ole kuullut mitään rajoitusta, kuinka läheisiä sukulaisia ei saisi käyttää, mutta jos mennään ihan äärimmilleen niin sitten äiti-poika ja isä-tytär. Tuo em. siis vain ääritapauksissa, kuten esim. jos vaikka ulos putkahtaisi täysin uusi väri tai joku väri olisi katoamassa kokonaan pois. Sisaruksia ei tulisi yhdistää.
Serkkuparitus on mun mielestä vielä ok (antaa sukusiitosprosentiksi 6,25), sen läheisempiä en tarkoituksella tekisi.

Mustikkamaan

#1003
Se, mitä oon aina miettiny sillain sivuajatuksella: Onko ihan tervettä aatella, että jonkun yksittäisen värin tai kuvion takia saisi tehdä sisäsiitosta? Ei sillä, en ole tässä asiassa itsekään mikään neitsyt maria... Mutta pohtikaahan  :P
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Olive

#1004
^No mut jos esimerkiks serkusparituksen jälkeen linjaa heti roimasti ulos?

Mulla on kyllä kans ton sukusiitoksen kans vähän nielemistä, tai hirveen läheisen. Ehkä tiedon puutetta?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]