• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Minski

#915
Lainaus käyttäjältä: "Pähkinä"Kuinka moneen poikueeseen annatte urostanne, useammalle kuin yhdelle? Mikä on ollut suurin määrä yhdellä uroksella?
Meillä on nyt kaavailtu Miroa kolmen hamsupoikueen isäksi, tai siis oikeastaan meillä se saa kesäkuulla vain sen yhden poikueen, mutta tällä hetkellä se on lainassa muussa hamsulassa, jossa sille on syntynyt yksi poikue ja yritteillä toinen (eli yhteensä siis 3 poikuetta kaikenkaikkiaan). Sitä kysyttiin vielä neljännellekin naaraalle yhdeltä taholta lainaan, mutten enää luvannut, kun minusta tuo 3 poikuetta yhdelle urokselle on jo paljon. Tai paljon ainakin siihen nähden, että meillä on aiemmin ollut vain 1 poikue per uros (tai eihän se nytkään meillä saa kuin sen yhden poikueen mutta siis kuitenkin :)), samoin 1 poikue per naaras juurikin sen vuoksi, etten näe hirveästi järkeviä syitä kertaannuttaa samaa sukua kauhean montaa kertaa.

Lainaus käyttäjältä: "Aya"Mun mielestä urosta ei tarttis käyttää kuin max.2-3 kertaa. En myöskään mielelläni myy poikueesta kuin pari jalostuskäyttöön, ihan vaan sen takia ettei linjat tukkeutuis.
Tämä aihe minua kiinnostaa myös, siis että montako poikasta per poikue on teistä ookoo määrä myydä kasvatukseen ? Tuo hunaja-kyyhkynharmaa kun näyttää värinä kiehtovan monia ja koska väriä ei monikaan kasvata niin minulta kysellään kasvatukseen aika paljon sekä aloituseläimiä että myöskin ihan muuten kasvatuseläimiä ja mietin vain itsekseni, että ei ole varmaan värin kasvatukselle kuitenkaan eduksi, että kaikkien hunaja-kyyhkynharmaat ovat tätä minulta lähtenyttä linjaa, koska sitten ollaan siinä tilanteessa, että koko harvinaisen värin yksilöt ovat sukua keskenään ja mitenkä siinä sitten taas jatkat kasvatusta, kun kaikki ovat samaa sukua. Eli mikä olisi sellainen ookoo määrä myydä poikasia kasvatukseen, se pariko kuten Aya tuossa on kirjoittanut tekevänsä ?
Hamsteriton tätä nykyä

D1NG13

#916
Hei, asumme perheeni kanssa singaporessa ja saimme hamsterin paikallisesta eläinkaupasta(olisi muuten tapettu). Rehellisesti sanottuna en edes tiedä minkä rotuinen "Urpo" on....no kuitenkin kävi niin, että tänä aamuna kotiin tullessani häkissä odotti pieniä vaaleanpunaisia yllätyksiä :D urpo oli kääntänyt takin ja alkanut neidiksi :P Rehellisesti sanottuna luulen, että kyseessä ON sukurutsaus pentue!

Kaipaan nyt kovasti vinkkejä poikasten suhteen, esim..milloin ne pitää erottaa ettei tapahdu lisää rutsauksia. Voiko heissä nyt olla jotain "vikaa" jos todella on kyse rutsauksesta jne.

Gerbiileitä ja rottia minulla on ollut, mutta tämä urpo on ensimmäinen hamsterini ja aivan valloittava :lov  Eikä tällaista ole koskaan sattunut kohdalleni (poikasia).

Ja jos joku voisi kertoa minulle mitähän rotua tämä mahtaa edustaa :) lisään tänne kuvan hetken kuluttua.

Thx: Sanna

D1NG13

#917
jaa no en näköjään osaa edes laittaa kuvaa tänne, mutta löytyy alhaalla olevasta osoitteesta

http://irc-galleria.net/view.php?nick=D ... =104010915

Edit: Taitaapi kyseessä olla talvikko, ainakin selässä kulkee pikimusta juova :=)  Mitä tossa sivusilmällä pystyin laskemaan niin poikasia on 8kpl :shock:

Essi

#918
Onnea pennuista. Mutta siis miksi eläinkauppa uhkasi tappaa sen? ( Nostin myös tätä ketjua )

Nell_a

#919
^Ehkäpä ei ollut resursseja pitää eläimiä jotka ei mene kaupaksi, veikkaisin. Mutta siis hamsterin laji on luultavasti talvikko, campbell tai niiden risteytys. Muuta en mene itse neuvomaan kun ei poikasista ole kokemusta, mutta kannattaa mennä lukaisemaan vinkkejä esimerkiksi poikaspulinasta ja erilaisista ruokintakeskusteluista. Ja onnea toivottelen kasvavalle poikueelle! :)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

GaneshaX

#920
Te, jotka teette itse myös rekisteröintipaperin pohjan; käytättäkö vain virallisten papereiden fonttia? (Times New Roman, Arial?)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wiidii

#921
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Tämä aihe minua kiinnostaa myös, siis että montako poikasta per poikue on teistä ookoo määrä myydä kasvatukseen ? Tuo hunaja-kyyhkynharmaa kun näyttää värinä kiehtovan monia ja koska väriä ei monikaan kasvata niin minulta kysellään kasvatukseen aika paljon sekä aloituseläimiä että myöskin ihan muuten kasvatuseläimiä ja mietin vain itsekseni, että ei ole varmaan värin kasvatukselle kuitenkaan eduksi, että kaikkien hunaja-kyyhkynharmaat ovat tätä minulta lähtenyttä linjaa, koska sitten ollaan siinä tilanteessa, että koko harvinaisen värin yksilöt ovat sukua keskenään ja mitenkä siinä sitten taas jatkat kasvatusta, kun kaikki ovat samaa sukua. Eli mikä olisi sellainen ookoo määrä myydä poikasia kasvatukseen, se pariko kuten Aya tuossa on kirjoittanut tekevänsä ?

Minulla on äärimmäisen tärkeää, että myyntihetkellä tehty lupaus pidetään - eli jos myyn hamsterin vain lemmikiksi, en halua kuulla jälkikäteen että poikasia on tullut. Tiedän tälläkin hetkellä muutamia henkilöitä, jotka ovat ostaneet hamsterin vain lemmikiksi ja sitten pian saa täältä foorumilta lukea että on poikasia tehty. Rehellisyyttä kaipaisin myös hamsterin omistajien puolelta.
Minä pidän tällä hetkellä kiinni siitä, että jätän itselleni sen ainoan jalostuseläimen, ja olen myös myynti-ilmoituksessani painottanut että en myy poikasia jalostuskäyttöön. Tämä siksi, että minua harmittaa kun jokaikisen ruskeasilmäisen hamsterin taustalla on samat hamsterit. Pääasiassa pidän kuitenkin maksimimääränä kahta poikasta jalostukseen - minulle on vain helpompaa rajoittaa tämä siihen yhteen. :)

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Te, jotka teette itse myös rekisteröintipaperin pohjan; käytättäkö vain virallisten papereiden fonttia? (Times New Roman, Arial?)

Itse teen rekisteripaperipohjan itse, ja käytän ihan sitä fonttia mikä omaa silmää miellyttää.  :D  Kunhan selvää saa niin kelpaa.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Minski

#922
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Minulla on äärimmäisen tärkeää, että myyntihetkellä tehty lupaus pidetään - eli jos myyn hamsterin vain lemmikiksi, en halua kuulla jälkikäteen että poikasia on tullut. Tiedän tälläkin hetkellä muutamia henkilöitä, jotka ovat ostaneet hamsterin vain lemmikiksi ja sitten pian saa täältä foorumilta lukea että on poikasia tehty.
Niinhän se on. Sitä on vain hankala valvoa, kun periaatteessahan sille ei voi mitään mitä kukin tekee hamsullaan, kun omistajuus siirtyy kasvattajalta uudelle kodille, kun ei ne myyntihetken vaatimukset/lupaukset ole kuitenkaan "lain" edessä voimassa, ne on vain suosituksia ja on ostajan rehellisyydestä kiinni miten hän niitä arvostaa. Itellä on käynyt hyvä säkä ostajien kanssa; jos ovat sanoneet, että hamsu tulee ihan "vain" lemmikiksi niin ne on sellaisina pysyneetkin. Toivottavasti jatkossakin on yhtä hyvä säkä :)

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Minä pidän tällä hetkellä kiinni siitä, että jätän itselleni sen ainoan jalostuseläimen, ja olen myös myynti-ilmoituksessani painottanut että en myy poikasia jalostuskäyttöön. Tämä siksi, että minua harmittaa kun jokaikisen ruskeasilmäisen hamsterin taustalla on samat hamsterit. Pääasiassa pidän kuitenkin maksimimääränä kahta poikasta jalostukseen - minulle on vain helpompaa rajoittaa tämä siihen yhteen. :)
No tuossa on kyllä kieltämättä ideaa. Ja ensimmäisen kerran kuulen hyvän perustelun sille miksi jättää ainoa jalostuseläin itselleen ja myydä loput lemmikkikoteihin, tähän asti olen kuullut sellaista käytäntöä vain kritisoitavan, mutta minusta tuossa on kyllä hyvä perustelu. Mutta onhan siinä tietty se juttu, että jos kaikki alkais tehdä niin, ettei myis kuin lemmikkikoteihin hamsuja niin uutta "verta" olis aika hankala saada kasvatukseen ja ite aattelen, että jos mulle myydään kasvatukseen hamsuja niin olis aika tylyä olla ite myymättä muille.

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Te, jotka teette itse myös rekisteröintipaperin pohjan; käytättäkö vain virallisten papereiden fonttia? (Times New Roman, Arial?)
Itse teen rekisteripaperipohjan itse, ja käytän ihan sitä fonttia mikä omaa silmää miellyttää.  :D  Kunhan selvää saa niin kelpaa.
Samoin :) En kuitenkaan mitään koukeroista fonttia kuitenkaan käytä :D
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#923
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Minä pidän tällä hetkellä kiinni siitä, että jätän itselleni sen ainoan jalostuseläimen, ja olen myös myynti-ilmoituksessani painottanut että en myy poikasia jalostuskäyttöön.


Tavallaan ymmärrän, mutta mistä kasvattajat saisivat jalostuseläimiä ja utta verta, jos ei toisilta kasvattajilta?

Eläinkaupoista? :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wiidii

#924
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mutta onhan siinä tietty se juttu, että jos kaikki alkais tehdä niin, ettei myis kuin lemmikkikoteihin hamsuja niin uutta "verta" olis aika hankala saada kasvatukseen ja ite aattelen, että jos mulle myydään kasvatukseen hamsuja niin olis aika tylyä olla ite myymättä muille.
Joo, enkä edes suosittele kaikille minun tapaani.  :D  En vain ymmärrä miksi yhdestä poikueesta pitää myydä useampi kuin kaksi jalostukseen (vaikka olisi kuinka kaunis hamsteri - samoja geenejähän ne poikaset kantaa), kun sitten joutuu kuitenkin myöhemmin etsimään niitä erisukuisia kivien alta. Keskuteltavissahan nämä aina ovat, en koe "pihtaavani" poikasiani mitenkään.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mustikkamaan

#925
Mielestäni se on nimenomaisesti osa kasvattajan vastuuta, ettei liian moni mene jalostukseen. Jos kokee vaikkapa, että näitä ja näitä sukuja on liikkeellä jo muutenkin paljon, niin on parempi pitää jalostuksessa itsellä vain yksi ja laittaa loput lemmikkikoteihin - etenkin kun riski siihen, että eläintä kuitenkin sopimuksista huolimatta käytetään jalostukseen, tuntuu olevan suuri.

Tai vaihtoehtoisesti siihen, että myyt jalostukseen tai etupäässä-lemmikiksi ja saat jälkikäteen todeta, että kasvattisi on saanut monta poikuetta - se on jo puhtaasti törkeätä kasvattajaa kohtaan. Olisi hyvä tarkastella tilannetta vähän laajemmin etekin jonkun toisen kasvattia käyttäessään, eikä vain mennä oma napa eellä.

Eli en tavallaan yhtään katso kieroon Marjutin vaihtoehtoja. Se nyt on sitten asia erikseen, jos lähtee systemaattiseen "pimittämiseen", se on jo taas sitten pois toisesta päästä.

Itse en kyllä myy kasvattajalle joka ei todennäköisimmin möisi minulle  :P Ellei siis hänellä todella olisi suurempi syy "pimittää" joitakin tiettyjä poikueita, teen sitä itsekin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wiidii

#926
Olen Musun kanssa samaa mieltä - mihinkään pimittämiseenhän en ole missään vaiheessa sanonut lähteväni vaan ihan julkisesti olen sanonut että ainakaan tästä poikueesta kukaan muu ei mene jalostukseen kuin tuo oma neiti. :) Isommissa poikueissahan asia voi hyvinkin olla toisin, etenkin kunhan saan tuota sukua vähän laajennettua ensin.

Minusta muutenkin tuntuu että suurin osa kasvattajista tietää kuinka tukkeutunutta tuo rs-sukuisten syrkkien kanta on. Koen että muut ymmärtävät miksen myy mielelläni poikasia tällöin jalostukseen - helpotan omaa jatkotyötäni sillä, etten löydä samoja hamstereita jokaisesta suvusta. Valotan kuitenkin: minun poikueeni emä on Hälsingeskogens Quattron lapsi, jonka poikasia ja/tai lapsenlapsia tuntuu olevan TOSI paljon liikkellä, joten haluan jättää nuo omat Q:n lapsenlapset pääosin lemmikkikoteihin. Joihin onneksi menevätkin. :)

Ja muutenkin harmittaa kun jää oman soopelisuklaan uroksen käyttö tuohon yhteen poikueeseen joka kasvaa Aijan luona, en vain voi käyttää sitä koska herran sisaruksia on käytetty jalostukseen alkuperäisistä suunnitelmista huolimatta - sotki minun suunnitelmiani.  :S

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Itse en kyllä myy kasvattajalle joka ei todennäköisimmin möisi minulle :P Ellei siis hänellä todella olisi suurempi syy "pimittää" joitakin tiettyjä poikueita, teen sitä itsekin.
Juurikin näin. Eihän minulla olisi nyt yhtään hamsteria jos ei käytäisi vaihtokauppaa muiden kasvattajien kanssa.  :D  Ei vain aina voi lähteä oletuksesta että poikasia irtoaa eteenpäin. Toistan kuitenkin itseäni: aina on keskustelunvaraa.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

NuclearBitch

#927
Kysyn nyt täälläkin vastausta tähän: viewtopic.php?f=37&t=4883

Yritin tuota laskea, mutta matikkapääni on ihan onneton :( Eli poikasen emänemänisän vanhemmat on samat kuin isänisän vanhemmat.

Minski

#928
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"En vain ymmärrä miksi yhdestä poikueesta pitää myydä useampi kuin kaksi jalostukseen (vaikka olisi kuinka kaunis hamsteri - samoja geenejähän ne poikaset kantaa), kun sitten joutuu kuitenkin myöhemmin etsimään niitä erisukuisia kivien alta. Keskuteltavissahan nämä aina ovat, en koe "pihtaavani" poikasiani mitenkään.
Siis kahden kannallahan minä juuri vahvasti itsekin olen, mutta tuossa kun aiemmin puhuit, että vain yksi eläin menee jalostukseen ja sen pidät itselläsi niin se sai minut miettimään kolikon molempia puolia :) Itsehän olen vasta siinä vaiheessa, että poikasia ei ole minulta juuri kasvatukseen mennytkään, vaan lähestulkoon juurikin täysin lemmikkilemmikeiksi vailla mitään kiinnostusta kasvatukseen tai edes näyttelytoimintaan, siksi olen kiinnostunut muiden kasvattajien käytännöistä ja eritoten perustelluista sellaisista :) En siis kritisoinut systeemiä, päinvastoin sanoin siinä olevan ideaa ja olevan juurikin perusteltu. Ja nämä viestini jälkeen tulleet lisäperustelut lieventyneine asian haaroineen saivat asian kuulostamaan jo taas ihan erilaiselta minun korvaani + että olet miettinyt asiaa ja ottanut vastuuta kasvatukseen päästämistäsi eläinmääristä :)

Ja sinun värilläsi on tuollainen ongelma, joka edellyttääkin kasvattajalta eritoten tarkkaa harkintaa jalostukseen päästettävistä eläinmääristä eli tuo tukkeutuneet suvut. Itse taas en ole onneksi omassa kasvatuksessani törmännyt siihen, että suvut olisivat tukossa ja täynnä samoja nimiä, enkä koe omissa hamsuissanikaan olevan tällaista ongelmaa. Joskin täytyy tietysti osata estää suvun tukkeutumis-ongelmaa tulevankaan eikä tuudittautua siihen, että kun ongelmaa ei ole nyt niin voi tehdä mitä vain, kauaskantoista harkintaa tietysti kokoajan tarvitsee osata käyttää, siksi noita kasvatukseen menevien poikasten määriä/poikue tuossa yritinkin kysellä. Mutta siis siinä mielessä minulla on helppoa, että suvut ovat ookoo, mutta muuten sitten ei helppoa olekaan :P Minun ongelmani kun taas on se, että kyseistä väriä ei vain löydy ja sukulaisvärejäkään ei ollut yhteen aikaan saatavilla mistään, nyt on löytynyt pari onneksi (pelastus :sydan ), että jospa tämä tästä elpyisi :)

Minua saa kyllä muuten neuvoa hunaja-kyyhkynharmaan värin kasvatuksessa, esim. juuri siinä, että miten saada kantaa lisättyä, kun sopivia värejä ei ole ja kasvatus tuppaa junnaamaan siinä, että odotan jostain yhdistelmästä syntyvän säkällä edes yhden hunaja-kyyhkynharmaan poikasen, jolla voin jatkaa työtä ja jännitän syntyykö sitä yhtä yksilöä vai ei. Hiirifoorumiakin lueskelin neuvoja ja näkökulmaa saadakseni, mutta siellä on niin eri maailma kasvatuksessa kuin hamsupuolella, että en tullut hullua hurskaammaksi; harvinaisempien värien kantaa kun neuvotaan lisäämään juuri sisäsiitoksella. Ja siihen nyt en siis ole ryhtymässä, olkoonkin, ettei se pidä sisällään ainoastaan sisarus-tai isä-tytärparituksia sun muita, en kuitenkaan osaa nähdä sellaisessa kerraannuttamisessa pitkällä tähtäimellä muuta järkeä kuin sen tietyn väristen yksilöiden kannan lisääntymisen, mutta entä kaikki muut tästä johtuvat seuraamukset, kertaantuuhan ne geenit niin hyvässä kuin harmi kyllä pahassakin ja entä eläinten terveyspuoli muutenkin kerraannuttamisesta johtuen. No mutta nyt minulla on onneksi pari uutta kasvatukseen tullutta sopivan väristä hamsua, jolla uskon pääseväni taas paljon eteenpäin :sydan
Hamsteriton tätä nykyä

Tansku

#929
Mä haluaisin kuulla mielipiteitä ihmisiltä, jotka on useasti käyttänyt samaa urosta jalostukseen: uros, kun on tehnyt ensimmäiseen ja toiseenkin poikueeseen sopivat määrätkin jälkeläisiä.
Niin miksi vielä kolmaskin kerta, tai useampikin?
Itse en ymmärrä tälläistä toimintamallia ollenkaan, voisko joku vähän valaista asiaa :pihalla: