• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Juuli

#90
Upee juttu, terkkuja Sylppersille! :)  :sydan
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Nunnu^

#91
Hmmm.. Onko totta, että naaraan elinikä lyhenee, jos se saa poikaset.

Satu-

#92
^ on totta.

/Meillä yhdistettiin tänä perjantaina safiiritalvikot Abimbola "Bobby" ja Pumpkin's Smashing "Suffeli". Itse näin Bobbyn astuvan Suffen kahdesti, joten eiköhän niitä poikasia ole luvassa joulun tienoilla. Innolla odotellaan haikaraa saapuvaksi :D  :sydan

Nunnu^

#93
Kumpaa hamsterille taas voikaan antaa kananmunan keltuaista vai valkuaista, kun en kinä muista?  :D
Jos joku tahtoo niin olisi kiva jos voisitte kertoo millasta emon ruokinta on tarkalleen tiineyden aikana ja poikasten syntymisen jälkeen?   :mrgreen:

yetta

#94
^kumpaakin voi antaa, itse olen tarjonnut yleensä myös kuorineen. Osa nakertaa kuorta, osa ei.

Naaraalle ja pennuille mahdollisimman monipuolista ruokaa eri laatuja vaihdellen (ei tietenkään siis siten että eläin menee ripulille), moni tarjoaa tuoretta pariinkin kertaan päivässä ja suuria määriä kerrallaan ettei tuore pääse loppumaan. Sama homma siis jyvien kanssa, jyväseoksen laadun tulisi olla hyvä ja sitä tulee aina olla saatavilla.
 Pentujen ollessa muutaman päivän ikäisiä voi tarjota jotain helppoa ensiruokaa, kuten salaattia ja omenaa jonka mamma vie pesään, jota pikkuiset sitten simput vielä kiinni mussuttavat (on muuten söötin näköistä  :sydan ..). Itse olen ruokkinut emoa tuhdillakin ruualla jos pentue on normaalia suurempi tai mamma itse vaikuttaa tarvitsevan energiapitoisempaa ruokaa. Eli käytännössä siis tilkka kylmäpuristettua öljyä puurojen tai muhennoksien sekaan, proteiinipitoisempaa ruokaa, monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä ja ruokaa siis aina runsaasti saatavilla.

marlena

#95
Jos kananmunaa antaa raakana sekoitettuna esim puuroon niin se pitää olla keltuainen.
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

Mustikkamaan

#96
^Moon viskannu aina ihan vaan koko munan. Mikä jippo siinä on sit, valkuaisessa raakana?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

yetta

#97
Koirilla oli myös joku juttu, että vain keltuaisen saa antaa raakana. Oiskohan sillä ollu joku vaikutus että se valkuainen estää jonkin ravintoaineen imeytymisen tai jotain? Keitettynä minä oon aina kantsut antanut hamsuille,ja koiralle keltuaista raakana kun siinä on niin ihanasti ravintoaineita.

X-File's/JonnaMilaya

#98
Ennenkuin koira tuli taloon, annoin pelkän keltuaisen. Sitten multa tipahti kananmuna maahan ja koira hotkaisi sen kokonaan. Soitin paniikissa kasvattajalle. SAnoi, että kyllä koiralle annetaan kokonaisia munia kerralla. Eli nyt täällä annetaan kokonaisia munia myös hamstereille. Tosin viiriäisenmunia....Jotkut syö,toiset ei edes maista
~Solnechnyi Trusha~

Ninde

#99
Kun sen kananmunan sekoittaa kuumaan puuroon, niin ei se enää kovin raaka siinä vaiheessa ole kun puuro tarjoillaan... Eli ihan koko kananmuna meilläkin on annettu, joskus kuoria myös.

googletin hieman: Kananmunat ovat erinomainen valkuaisenlähde, sillä sen sulavuus on lähes 100%. Kananmuna sisältää myös muita tärkeitä ravintoaineita. Usein kuulee varoiteltavan, ettei koiralle saisi antaa raakaa kananmunaa. Tämä perustuu siihen, että raa'an kananmunan sisältämä avidiini-niminen ainesosa sitoo itseensä biotiinia. Käytännössä kuitenkin kananmunia täytyisi syöttää koiralle valtavat määrät ennenkö biotiininpuutosta syntyisi, jos koiran ruokavalio vain muuten on kunnossa. Lähde: //http://www.koirakopla.com/ruokinta.htm

yetta

#100
Kiitos Ninde selvennyksestä! Minä oon melekosen hysteerinenkin ollut tuon suhteen vaan kärsiipä jatkossa antaa ne kokonaisina. Muutenkin tässä barffiin tutustuvana, kiitos vaan linkkivinkistä tässä samalla  :)

taruloru

#101
Lainaus käyttäjältä: "Maikkis"Minkä ikäisenä tarkistatte yleensä sukupuolet? (syrkit)

Vastaanpa nyt syyrialaisten osalta  :)  

Meillä on - näköjään muista poiketen - ollut tapana tarkastaa poikasten sukupuolet vasta sinä päivänä, kun poikaset täyttävät 3 viikkoa. Tämä on samalla ensimmäinen kerta, kun poikasia meillä käsitellään.

Mielestäni poikasten sukupuolten tietämisellä ei ole sellainen kiire, että pitäisi jo tätä nuorempia mennä käsittelemään. Hamsteriemolle tulisi tarjota mahdollisimman stressitön ympäristö poikasten hoitamiselle. Vaikka kyseessä on lemmikkieläin, niin silti ihmisen on mielestäni turha kajota poikasiin turhan aikaisessa vaiheessa. Tarkoitan tällä sitä, kun vielä silmät kiinni olevia poikasia otetaan kädelle ja kuvia räiskitään (tämä siis ihan yleisesti vain, kehenkään tiettyyn ihmiseen viittaamatta). Ihan oikeesti sen ikäisistä poikasista näkee ulkonäöllisesti vasta hyvin vähän, joten kannattaa antaa vaan poikasten kehittyä rauhassa.

Miksi sitten vasta 3-viikkoisena? Mielestäni syrkkiemo alkaa siinä vaiheessa suhtautumaan poikasiinsa jo hieman aikaisempaa välinpitämättömämmin. Se toki imettää poikasiaan vielä tässäkin vaiheessa, mutta yleensä juuri 3-viikkosina poikaset usein saattavat haluta nukkua eri paikassa kuin emo, eikä emon ja poikasten välinen side vaikuta enää niin vahvalta. Olen myös huomannut, että yleensä tämän ensimmäisen käsittelyn jälkeen emo alkaa suhtautua poikasiinsa aikaisempaa laimeammin.

Meillä on ollut poikaset luovutettaessa aina tosi kesyjä, vaikka ollaan "vasta" 3-viikkoisina aloitettu käsittelyoperaatiot  :grin

mirilii

#102
Minä olen kyllä katsonut pesään heti, nähdäkseni esimerkiksi sen että miten paljon poikasia on ja onko niitä kuollut. Talvikoilla on kovasti ollut poikaskuolemia ja siksi tahdonkin tietää "oikeat" luvut, miten paljon on syntynyt ja miten paljon kuollut. Mielestäni emon pitää kestää pesätarkastukset, ja jos emo niistä stressaantuu ja syö poikasensa, niin melkeinpä saa syödä sitten. Toki tarkastukset silti tehdään hienovaraisesti ja mahdollisimman vähän emoja häiriten.

taruloru

#103
^ Joo, siis mähän kommentoin tohon poikasten käsittelyyn ja sukupuolten katsomiseen.

Pesään kurkkiminen onkin ihan eri juttu ja toki meilläkin on tapana poikasten lukumäärä silmämääräisesti tarkastaa lähes heti, mutta tietenkin emon ehdoilla  :)

mirilii

#104
No eipä meilläkään siis juuri eroa käsittelyn suhteen mikään. Tosin joskus tulee napattua kuvia samalla kun pesää tsekkaillaan. :)