• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

X-File's/JonnaMilaya

#855
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"^ Milloin tuo artikkeli on julkaistu poskarissa? Olisi erittäin kiva päästä lukemaan se.
Siitä on jo yli 10 vuotta sitten jos oikein muistan
~Solnechnyi Trusha~

GaneshaX

#856
Kerranko vaan julkaistu? :pihalla:  Yleensä hyviä artikkeleita kierrätetään vähän....
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

maikki

#857
Miten kauan voi talvikkourosta pitää samassa terraariossa sen jälkeen kun naaras on synnyttänyt? Onko siitä jotain riskiä, esim että uros syö poikaset tms.? (..muuta kuin että luvassa tupla poikue :))

lentsu

#858
Mä tein joskus sen artikkelin "Kun synnytys ei suju" ja se on muistaakseni tosiaan julkaistu vain kerran. Kyllä sen voi kierrättää, ei se niin antiikkinen ole, että asiat olisi vanhentuneet.

Heli

#859
Poskarissa no. 3/00 näyttäisi olevan Sadun artikkeli. Mä voin sen skannata jos joku haluaapi lukea? Hetko varmaan menee ennen kuin sen poskarista saapi luettua ellei tuota kys. lehteä mistään löydä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

viiru

#860
Olisi kiva jos viitsisit skannata, voisi sitten tosiaan julkaista uudelleen jossain lehdessä (tai sitten jos Sadulla olisi teksti itsellään tallessa, niin päätoimittaja ottaisi varmaan mieluusti vastaan...). Minulla ei 00-vuoden lehtiä taida olla täällä lainkaan, niin en itse sitä pysty valitettavasti kopioimaan.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Nell_a

#861
Ja samat ohjeet pätevät suurin piirtein kääpiöhamstereiden tiineyksiin ja poikueisiin? :)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

lentsu

#862
Mulla taitaa olla se lehti, mutta tiedostona ei enää löydy, on sen verran vanha juttu.

Oranssi

#863
Kyseessä oli juuri Satu Evilammen artikkeli. Meiltä ko Poskipussi jäi silloin klinikalle (Mevet, Hki), toivottavasti jutusta on ollut sen jälkeenkin siellä apua jollekulle. Pipsquek'in kohtuun kuollut ainokainen ei tullut omin avuin ulos. Naaras oli jo 16.5 vrk tiineyden kohdalla jotenkin outo, joten lähdettiin päivystävälle klinikalle. Klinikalla, Sadun ohjeita soveltaen, kohtuun vietiin ohuella katetrilla steriiliä natrosterilia ja kun kohtu oli kostunut, annettiin oksitosiinia ihon alle pistoksena. Tämä toistettiin pari kertaa, ilman tulosta valitettavasti. Naaraalla oli jo silloin raju tulehdus, sillä katetrin mukana kohdusta tuli ulos märkäeritettä. Ell oli tosi huolissaan ja minä todellakin myös. Mentiin sitten yöksi hamsun kanssa kotiin, puhe oli seuraanana päivänä eli sunnuntaina leikata, jos ei ihmettä tule... Leikkaus olisi 99 % tod.näk johtanut emon menehtymiseen, suomalainen eläinlääketiede ei ymmärtääkseni kykene hamsujen vatsaontelon turvallisiin leikkauksiin. Ihme kuitenkin tuli :)! Pipsqueak pystyi kotona illalla synnyttämään kuolleen poikansa. Antibiootti - Baytril isolla annoksella suun kautta x2/pv - oli tietysti jo päällä. Pipsqueak parani täysin ja eli melkein 2 v. Kuolleen poikasen vein seuraana päivänä Mevetiin näytille - se oli todella suuri - mutta unohdin hakea kotiin PP:n. Kiitos vielä Sadulle artikkelista näin vuosia jälkikäteen :)! Olisi tosi hyvä jos artikkeli uusittaisiin. Ja tosiaan, meidän hoito oli hieman eri, mutta samantapainen kuin artikkelin.

lentsu

#864
Alkuperäinen kiitos kuuluu Satumetsän Niinalle, tai tarkemmin hänen eläinlääkäriserkulleen Inka Autille, mitä kautta alunperin sain vinkin hoitotavasta. Meillä tutuin eläinlääkäri ei olisi osannut kyseiseen hoitoon ryhtyä muuten kuin vaatimuksestani, kun selitin, miten homma on tehty - sen jälkeen soittivat ell Pilvi Lassilalle Helsinkiin ja tarkistivat, voiko hoitoa todella tehdä niin... ja naaras pelastui. Myös toinen hamsterini on hoidettu samalla tavalla, ja henki säästyi.

Aikaisemmin olin menettänyt 2 hamsteria kohtutulehdukseen. Eläinlääkäri kun oli silloin sitä mieltä, että Vibravet ja Ditrim olisivat oivallisia lääkkeitä kohtutulehdukseen.  :roll:

Meillä Baytrill annettiin injektioina niskanahan alle. Annoin loppukuurin kotona itse, siinä kohtaa piti opetella piikittämään. Täällä on tasan yksi eläinlääkäri, joka osaa hoitaa hamstereita, Pauliina Marttila. Hänen mukaansa kohtutulehduksen riski on aina suuri, jos hamsterin synnytys venyy lasketusta. Muiden en anna enää edes lopettaa hamstereitani. Tämän eläinlääkärin siis löysin vasta ensimmäisen seikkailun jälkeen... koirat kyllä hoidetaan hyvin muuallakin Porissa.

GaneshaX

#865
Minua todella suuresti kiinnostaisi saada tuo artikkeli käsiini.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#866
Kuinka kauan syrkkinaaras imettää?

Heli

#867
Tässäpäs nyt se artikkeli skannattuna. Toivottavasti saa luettua.  :D
sivu1 ja sivu2
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#868
Hyvin sai luettua  :)

GaneshaX

#869
^^^Syrkki imettää n. kolme viikkoa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki