Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

Anzukka

Joo niinhän se on. Meillä silloin aikoinaan ensimmäiset kolme poikuetta (eri naaraille, eri aikaan)(ennen A:ata) tuli puolivanhingossa ja siskolle menivät loppujen lopuksi kun ne halusi ja tilaa oli(tastä on jo aikaa)  :) ja silloin muutti koko poikue emoineen! en osaa selittää järkevästi. Mutta lisää tietoa tulee ja haetaan ennen seuraavaa mahdollista poikuetta josta ei ole edes varmuutta :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Olive

No jos kasvatus ei kiinnosta, niin onhan se aika selvä, että sitä sitten tulee monta vuotta "vaan" lemmikkihamstereiden pitoa ja hieno homma jos silti jaksaa näyttelyttää. En tajunnut Oranssin ideaa.

Tai siis, toki on jokaisen kasvattajan unelma saada kasvattinsa hyvään kotiin missä niitä jaksetaan näyttelyttää, mutta pitäiskö meidän kaikkien sitten vaan tyytyä näyttelyttämään tunnettujen kasvattajien kasvatteja niin tulis oikeen erikoismainintoja harrastuspiireissä, kuinka oikein toimitaan.

Me kun edelleen ollaan niin erilaisia, että yhdelle riittää varmasti lemmikkihamsterit, toiselle ei. Eikä toi hamstereiden kasvatus nyt mitään niin salatiedettä oo, että pitäis parikytvuotta opiskella lajinhoitoa mikä vie päivässä ehkä 5 minuuttia. Kaikki on joskus alottelijoita ja jokainen harrastaa niinkun itse parhaaks näkee.

Musta on kummallista, että kokenut kasvattaja tulee foorumille lähes päätään aukomaan asiasta mikä ei oo ees ajankohtanen (joskus ostettu pentu) suhteellisen tuoreelle kasvattajalle. En tiedä asiasta yhtään mitään, mut mun mielestä täysin privaatisti hoidettava asia ja julkista nöyryytystä. Mä oon tottunut siihen, että nuoria ja alottelevia harrastajia, oli se sitten eläin- tai urheiluharrastus, kannustetaan ja ohjataan.

Ja kummastuttaa myös se, että kasvattaja jättää näyttelyttämättä hamstereita koska kokee ettei siihen oo tarvetta, jos ymmärsin oikein?
Onkohan kennelsokeus iskenyt?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Yökyöpeli

Lainaus käyttäjältä: "Olive"Musta on kummallista, että kokenut kasvattaja tulee foorumille lähes päätään aukomaan asiasta mikä ei oo ees ajankohtanen (joskus ostettu pentu) suhteellisen tuoreelle kasvattajalle. En tiedä asiasta yhtään mitään, mut mun mielestä täysin privaatisti hoidettava asia ja julkista nöyryytystä.
Onkohan kennelsokeus iskenyt?

Onhan se monet vuodet tiedetty ketkä hamsterimaailmassa on täydellisiä ja ketkä eivät  8-)
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Oranssi

Jalostusvalinnan on paras olla ja pysyä omissa näpeissä, tuomareilla on asioista kovin eri näkemyksiä, ja mielestäni L1-maininta annetaan kovin kevyin perustein kun tuomari katsoo hamsua muutaman minuutin. Itse tunnen hamsujeni suvut ja elinkaaret yli 10 vuoden ajalta sekä kaikkien kasvattieni elinkaaret myös, pidän kasvatteihini yhteyttä koko niiden elämän ajan. Viesti silloin tällöin riittää, että tiedän missä mennään.

Kasvatus on vastuullinen laji, joka ei mielestäni sovi lapsille tai edes kovin nuorille henkilöille. Ihan jo tarvikkeisiin ja eläinlääkärikuluihin pitää olla varattuna rahasto, ja syy-seuraussuhteiden ja vastuiden tajuaminen vaatii  tietyn iän ja kehitystason. Olen kuitenkin jo ajat sitten lopettanut maailman parantamisen ja keskityn hamsuasioissa omaan laumaan ja omiin kasvatteihin. Ihailen niitä jotka jaksavat esim täällä foorumilla ohjata vasta-alkajia ja vastata loputtomaan määrään samoja kysymyksiä vuodesta toiseen. Omat resurssini ovat rajalliset, oma lauma iso ja fokus on ja pysyy siellä. Juuri nyt on menossa poikueen luovutus, vieraita on joka ilta. Luovutan poikasia vain kotoa ja vain niin, että koko perhe perehtyy hamsun hoitoon ja käsittelyyn. Se vie aikaa, mutta on myös tosi kivaa ja minulle tämän homman "juju".

wiidii

En viittaa Ganeshaan tässä, vaikka viestini saattaa siltä tuntua, vaan pohdiskelen yleisellä tasolla - ajoitus vain on tämä. Toivottavasti en kenenkään mieltä pahoita.
Minulle hamsteri on saaliseläin, jolla on oikeus syödä poikasensa, jos emon pesärauhaa häiritään jatkuvasti ottamalla kuvia poikasista ja niin edelleen. Ymmärrän kyllä syntymän jälkeisen tarkistuksen pesään että kaikki on kunnossa, mutta muuten en.
En leiki mitään tekopyhää, koska meillä on myös kuollut hamsterinpoikasia jopa poikueellinen ja osasyynä pidän sitä, että olen ollut "liian utelias." Esimerkiksi viimeisimmän poikueen kohdalla (josta on tosin jo melkein 20 kuukautta) yksikään poikanen ei kuollut, ja tarkistin poikaset vain kerran noin vuorokauden ikäisinä ennen kahden viikon ikää. Kyllä sen emosta jo huomaa jos kaikki ei ole kunnossa, ja en tarkoita tarkistuksien välttämisellä sitä, että emolle pitäisi antaa totaalinen rauha - jos pesään näkee sitä sorkkimatta niin ok. (Meni kyllä OT:ksi, mutta piti päästä sanomaan.)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Minski

^ Pitää varmastikin paikkansa hyvin pitkälti.
Toki emosta riippuen; meillä ei toiset ole välittäneet tuon taivaallista, vaikka poikasia kurkkisi miten usein, ovat jopa itse tulossa sieltä dunasta pois, kun kannen avaa, mutta sitten taas toiset emot ovat selvästi varautuneempia poikasten aikaan eivätkä siedä ylimääräistä häiriötä. Täytyy siis osata lukea sitä emoa :)

Mutta eiks kellään ole tällä hetkellä hamsupoikasia ? Olis kiva nähdä taas niitä taaperokuvia :lov
Hamsteriton tätä nykyä

Tansku

OT:ksi menee, mutta olen tismalleen samaa mieltä kuin wiidii.

Sundae

Lainaus käyttäjältä: "Oranssi"Olive, ei ole minun unelmani saada hamsua kotiin jossa sitä käytetään näyttelyssä vaan kotiin jossa se hoidetaan tosi hyvin koko sen elämän ajan. Sellaiseen kotiin Noche** lähti ja näyttelyura tuli bonuksena. Myyn poikasia mieluummin ihan vain lemmikeiksi kuin näyttelyuralle. Arvovalinta.

Aika mustavalkoiset kakkulat aina vaan, sanoisinko. Valinta sekin. Näyttelyurahan sulkee luonnollisesti pois tosi hyvin hoidettuna *lemmikkinä* olemisen. Etenkin, jos kasvattaja jopa TOIVOO, että kasvatti joskus näyttelyihin ilmestyisi. Jo on ruusukkeenhimoista tehtailua, herranjestas. :lol:

Vaikka kasvatus on omalta osaltani jäänyt jo lähes olemattomiin, niin kehtaan kyllä väittää, että suurin osa kasvattajien poikasista mennee edelleenkin nimenomaan lemmikiksi ja näistä suurimmalla osalla se näyttelyura tulee nimenomaan "bonuksena", jos tulee, ihan kuten mikä tahansa muu oheistoiminta eläinharrastuksessa.

Jotkut on myyneet jopa kasvattajille poikasiaan, ja nämä ovat siellä saaneet erinomaista hoitoa (ja persiljaa), eivätkä välttämättä edes joutuneet näyttelyuralle. ;) Minustakin on tosi hyvä, että jotkut jaksavat vielä keskittyä maailman parantamiseen, niin me muut voidaan sitten keskittyä vaikkapa esimerkiksi sädekehän kiillotukseen aina silloin tällöin kun arvovalinnoiltamme ehdimme.

ps. Yökyöpeli :sydan

Olive

Lainaus käyttäjältä: "Oranssi"Totta on, että en koe tarvitsevani näyttelyitä arvioidakseni hamsujeni ulkomuodollista tasoa. En enää. Olen käynyt näyttelyissä vuodesta 1996 lähtien hamsujen kanssa ja ilman niitä. Tällä hetkellä käyn vähän, syynä on vuorotyöni, vapaita viikonloppuja on tosi vähän eivätkä ne aina natsaa näyttelyiden kanssa. Näen hamsuja myös muiden kasvattajien luona (Soundlover'silla useimmiten) ja tietenkin kuvissa.

Kaikella kunnioituksella, mutta jos olisin ostamassa koiraa ja mulle kasvattaja sanoisi että on lopettanut niiden näyttelyttämisen ja vaikka TOKOssa kisaamisen, kun on toi oma silmä jo niin harjaantunu, niin jäis ehkä hankkimatta sieltä se koira  :D

Mun mielestä pitää ottaa huomioon myös rotumääritelmä, eikä pelkästään se, mitä itse eläimeltä haluaa vaikka kuinka rakastaakin omaa linjaa. Kun niin se vaan menee, et noi omat lapset on aina ihanampia ja nätimpiä kun kenenkään muun.
Enkä mä tarkota että pitäis tavotella vaan niitä BIS-kasvatteja, vaan ottaa huomioon myös eläinten taso noin yleisesti, jotta tietää missä mennään.

Hirvee pääkipu, toivottavasti tästä sai ees vähän pointtia irti.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

GaneshaX

OTeeksi tosiaan menee, mutta jos vilksaisee yleiseen poikaspulinaan, niin kyllä siellä ihmiset sanovat tarkastavansa syntymän jälkeen, kuinka monta tuli jne.
En mä näistä mitään tiedä...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Pertti

Rakkautta ja Substralia!  :D Eiköhän ihan jokasen täällä hengaavan kasvattajankin tavoite oo pitää hamsterit kuosissa (=hyvällä hoidolla) oli sitten intresseissä valta ja mammona (niinku mulla luonnollisesti) tai pelkkä lemmikkikasvatus. Hard to believe, että kukaan tahallaan hoitoa tai mitään muutakaan laiminlöisi. Toki pitää muistaa, että kuten niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin monessa muussakin asiassa tässä maailmassa, myös hamstereiden hoidosta ja kasvatuksesta on jokaisella ihan omat näkökulmansa, ja niinhän sen pitää ollakin. Melkosen mustavalkosessa maailmassa elettäisiin jos yks ruokintatapa tai hoitotapa olisikin se *ainoa* oikea.

Ja mitä tulee niihin L1-mainintoihin, niin kerrataanpas nyt vielä että kellekään ei jää vääriä käsityksiä: L1-maininnan antaessaan, tuomari on _sillä hetkellä_ sitä mieltä että hamsteri voisi *ulkomuotonsa* perusteella käydä jalostukseen. Tuomarilla ei ole minkäännäköstä käsitystä hamsterin suvusta, menneisyydestä tai tulevaisuudesta. Itse olen ainakin melko suruisa mikäli joku mun antaman L1-maininnan perusteella pitää hamsteriansa kaikista parhaana siitoseläimenä ever. Ja mikäli mä oon noita näytteilleasettajia kuunnellu, mä en ainakaan vissiin jaa niitä liian hepposin perustein  :D

Itse olen ollut ulkomuototuomarina vuodesta 2006, ja lähes jatkuvasti omien mahdollisuuksien mukaan olen esittänyt kasvattejani myös muille tuomareille; sekä ulkomaisille että kotimaisille. Perusasiat pääsääntösesti täsmäävät, mutta hienosäätö on jokaisella omansa. Joka tapauksessa, olen kokenut kaikki näyttelykerrat sangen rakentavina, etenkin jos sen jälkeen on vielä päässyt/pystynyt keskustelemaan arvostelevan tuomarin kanssa ja onnistunut vertailemaan omia eläimiä muihin. Se on rakentavaa myös tuomaritaitoa ajatellen :) Ja olenhan mä tässä kahdeksassa vuodessa tainnut näyttelyitä kolutakin ...paljon, Oulua myöten.

Meniköhän tää nyt vähän OT? Sori.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

pallokampela

Ostin juuri ensimmäisen uros hamsterini. Ajattelin että se sopisi jonkinlaiseen jalostukseen tms. En vain aloittelevana tiedä miten ja minne tai kenelle.
Voiko hamsteria tarjota jollekulle käymään? Tarvitseeko sopimuksia?
Kannattaisiko viedä hamsteri ensin näyttelyyn?

Hamsteri on siis pitkäkarvainen satiini creme syyrialainen.

Ehkäpä hiukan tyhmiä kysymyksiä, muttamutta... aloitteleva olen.

yetta

No yksi vinkki: käytä poitsuasi näyttelyissä. Siellä moni bongailee eläimiä, joita myöhemmin kyselee jalostuslainaan :) En tiedä tuon annetaan/etsitään/vaihdetaan-palstan politiikkaa näissä "tarjotaan astutuslainaan"-viesteissä mut voithan kokeilla.

Mustikkamaan

Ja astutussopimukset kannattaa aina tehdä, ettei jää epäselvyyksiä.

Kuten Yetta sanoi, näyttelyssä kannattaa käyttää: sen lisäksi että sitä näkee muutkin, sille saa arvostelun. Ja tietysti ilmoitukseen kannattaa laittaa hamsun kuva jos mahdollista.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Hamsu-98

Niin eli kaverini on 15 ja yrittää astuttaa kahta talvikkoa (uros+naaras), ja  naaras ja uros ovat asuneet nytten 6 kuukautta yhdessä eikä ole pokasia näkynyt... (talvikoista siis on kyse) kysyy minulta mikä viassa en osaa vastata ja niin kysyn nytten ihan perus kysymyksiä mitä hän minulta kysyy:
1. Kauan naaran kiima kestää?
2. Mistä kiiman huomaa?
3. Kauan kiima kestää?
4. Hyviä ja ymmärettäviä artikkeleita muuta kuin satumetsän?
5. Missä ''astiassa'' astuttaminen pitäisi tehdä?
6. Mihin aikaan? (aamusta ilasyta jne...)

Kiitos jos vastaat, en jaksa kuunella kaverini jankutusta
vkh tv ruoste Viki 27.2.2008

vkh tv helm.saf. Tiiti 10.11.2008