• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

KaisaM.

#75
Elikkä parempi olisi astuttaa mahd. pian? Vaikka edelliset luovutettiin tossa syys-lokakuun vaihteessa?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Heli

#76
Mun käsittääkseni syyriksillä olisi suositeltavinta teettää vikat poikaset 10kk ikään mennessä.
Kertokoon joku enemmän omakohtaisia kokemuksia omaava lissee, mulla kun ei ole henk.koht. kokemuksia syyrispoikueista hirveästi niin omat toimintatavat perustuu ihan täysin muilta saamiini vinkkeihin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

KaisaM.

#77
Eikun eikös ole että ensimmäiset 10kk ikään mennessä, ja kun ensimmäiset poikaset on saanut, niin jos on hyväkuntoinen niin 1v ikä ei ole mikään este. Että syrkkinaaraan lantio luutuu sitten joskus tuossa 10kk iässä niin ettei synnyttäminen enää onnistu, jos ei ole aiemmin synnyttänyt. Sylppers kun on nyt jo kerran poikaset saanut, niin oikein hyvin voi teettää poikaset 1-v:nä. Eikös?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Minski

#78
^ En mä kyl vuoden ikäsellä enää poikasia teettäis. Meillä oli Adoncia 10,5 kk kun sai lapsensa ja mun mielestä sekin oli jo siinä rajoilla, että onko jo turhan vanha, kun siihen lisätään viel se 4 viikkoo minkä emo "joutuu" lapsiaan hoitamaan.

Entäs se Sylppersin patti, josta kirjoitit toisaalla ? Kannattaa varmistaa, että mikä se on ennenkuin toista poikuetta sille suunnittelee, meinaan jos se on kasvain niin en ite ainakaan suosittele uutta poikuetta enää.
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

#79
Mä miettisin myös sitä, että miksi sillä pitäisi teettää toiset poikaset? Onko se naaras niin hyvä, että sillä olisi lajillensa vielä paljon annettavaa? Itse en yleensä teetä syrkkinaaraalla kuin yhdet poikaset, äkkiä mietittynä olen tainnut vain yhdellä naaraalla teettää kahdet (syrkkipoikueita syntynyt yhteensä about 25).

edit: piti ihan tarkistaa asia... kahdella syrkkinaaraalla olen teettänyt kaksi poikuetta, muilla vain yhden.

KaisaM.

#80
En ole mitään päättänytkään, aiemmin kirjoitinkin "mahdollisesti". Ja toki selvitän ensin nyt tuon patin onko se jotain vakavaa vai vain näppy, ennenkuin mitään poikasten tekoa ajattelen.

Ja se on varmaan mielipiteistä kiinni onko jokin naaras niin hyvä että toiset poikaset olisivat aiheelliset. Omasta mielestäni Sylppersin tyyppi on kaunis, se ei ole mikään ruippana vaikkei mikään marsun kokoinen olekaan. Myös luonne sillä on täyttä kultaa, joka minulle on tärkeintä. Ja on niitä muitakin syitä miksi Sylppersin haluaisin uudestaan astuttaa. Mutta en ole niistä poikasista mitään vielä päättänyt. Pitää katsella.

Kiitos vastauksista!  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Juuli

#81
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Mä miettisin myös sitä, että miksi sillä pitäisi teettää toiset poikaset?
Kuule, mietin ihan samaa.

Poikue olisi varsinkin noin vanhalle naaraalle jo aika rasittava ja en ainakaan menisi leikkimään oman lemmikkini terveydellä. Ja toisessa topicissa tuo "paise"-juttu teki myös mietteliääksi. Et ole ihan varma hamsterisi nykyisestä terveydentilasta ja poikasia kuitenkin suunnittelet? Eikö se ole hieman uhkarohkeaa, kun miettii, että emo ja mahdollisesti poikaset voivat menehtyä. Siis jos Sylpersillä olisikin pahanlaatuinen kasvain ja se sitten kuolisi poikasten syntymän jälkeen. Poikaset jäisivät ilman emoa ja todennäköisesti kuolisivat. Olen kyllä kuullut tapauksista, jolloin poikaset on "adoptoitu" toiselle naaraalle, mutta se on kuitenkin aika pieni mahdollisuus. No mutta, eksyin aiheesta.

1-vuotiaalle ja mahdollisesti vielä sairaalle naaraalle, jolla on jo yksi poikue, en lähtisi kyllä toista lähtisi teettämään. En kyllä sanoisi omistavani tämän asian suhteen paljoakaan kokemusta, mutta tämä on mielipiteeni. Mainitsen myös, että poikueet vähentävät hamsterin elinikää. Sitäkin siis kannattaisi pohtia.

/ Viestin kirjoittamisessa meni mulla niin kauan, että Kaisa kerkesi jo väliin pistää viestiä.  xD Hupsista. Jos naaras tosiaan on todella upea yksilö, niin sallin toiset poikaset. Mutta tämä Sylpers kyllä alkaa olemaan vanha poikasille ja patti kyllä kannattaisi tutkia, jos syrkkilapsia aijot kaikesta huolimatta.
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

KaisaM.

#82
Ettei tule väärinymmärryksiä niin todellakin jos päättäisin toiset poikaset teettää, niin eläinlääkäriltä ehdottomasti haluaisin kuulla että Sylppers on täysin terve ja kaikissa voimissaan ja patti on vain harmiton pieni näppy. En - ole - päättänyt - teettää - toisia - poikasia - Sylppersillä. Nyt tärkeintä on selvittää tuo patti! Sylppers on minulle kaikki kaikessa enkä tekisi mitään mikä olisi sille varmasti haitaksi! Toki tiedän että poikueiden teettäminen lyhentää mahdollisesti hamsterin elinikää.

Minä vain kysyin, kysyminen tuskin yhtään hamsteria vahingoittaa!  ;) Ehkä vain ilmaisin asiani epäselvästi.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Juuli

#83
En mä ole olettanutkaan, että tuo kysymyksesi hamsteriasi vahingoittaa, mutta se asia, mitä tuo kysymys koskee, mahdollisesti voisi. Mutta siis luotan kyllä arvostelukykyysi ja väärinkäsityksenä oletin että asia on jo melkein lyöty lukkoon. Anteeksi tästä :D.

Pakko mainita, että Sylppersin olen jo aijemmin todennut varsin suloiseksi neidiksi, vai pitäisikö peräti sanoa rouvaksi ;)
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Vilma

#84
Eihän nyt Kaisa Sylpperssiä tietenkään vahingoittaisi. Hänhän vain tiedusteli, että kannattaako se ;)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

KaisaM.

#85
^^Sylppers on oikea Madáme Sypý.  :sydan
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Mustikkamaan

#86
Kyllä mun meest voi hyvin vuotiaalla teettää, jos se on tehnyt aiemmin poikasia. Kunhan ei mee siitä yli. Mieluusti sillain, että ei oo mitään älyttömiä  aikoja niistä edellisistä poikasista.

En nyt tiiä syytä miksi ei sais teettää kaksia poikasia, jos naaras on semmoinen millä olis kätsä tehdä niitä lapsosia lisää. Meillä on tehty kahdet, jos on ollut jokin erityinen tarve sille.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

KaisaM.

#87
^Jotakuinkin samaa mieltä. :) Sylppersiltä jäin sitä poikaa kaipaamaan. Mutta katsotaan mitä ell sanoo pienen näpystä.  :sydan
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Juuli

#88
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Mutta katsotaan mitä ell sanoo pienen näpystä.  :sydan
Toivottavasti on ihan harmiton, täällä toivotaan ainakin Sylppersin puolesta peukut pystyssä  :sydan
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

KaisaM.

#89
Sylppersin patti on nyt todettu vaarattomaksi jolle ei mitään kannata tehdä ellei se kasva tai ala häiritsemään rouvaa.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.