• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Linda

#60
no mul ei oo kuvaa, mut minä näen eron tos viikon kohdalla ja viimeistään sit kun ne avaa silmät ja tulee ulos pesästä.

Heli

#61
Lainaus käyttäjältä: "AnsaLucia"Olisko kenelläkään laittaa tänne poikaskuvia näytille viikon tai vaikka kahden ikäisistä normaali- sekä safiirivärisistä poikasista. Olis jänskä nähdä missä vaiheessa ero on jo selkeästi nähtävissä.
Tässäpäs kiva linkki katsottavaksi:
http://www.hamperhams.co.uk/baby_ww/hhbaby1.htm
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#62
Enpäs ollut tämmöistä aihetta vielä huomannutkaan. Lukaisinpa läpi ja pistin pari omaa käytäntöäni myöskin mukaan :)

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mua kiinnostaa, että missä vaiheessa tarkistatte pesän ja laskette poikaset?
Yleensä seuraavana päivänä kun ovat syntyneet teen pikatarkastuksen. Mutta se riippuu tosi paljon kyllä emosta; toiset on tarkempia lapsistaan ja toiset ei taas välitä kurkkimisesta mitään. Syyriksistä siis kyse.

Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Millaisia mökkejä teillä on synnyttäneillä naarailla? Kaikki kun puhuu että vilkaisee nopeasti, niin nostatteko mökin pois = pesä "menee rikki"?

Olisiko hyvä laittaa rouva vaikka kuljetusboksiin siksi aikaa kun tarkistan pesän? Stressaantuuko hamsu siitä vähemmän kuin jos se näkee kun sen vauvoja tarkastellaan?
Vannon pahvimökkien nimeen ! Suoraan Prisman karkkihyllyltä on meiän emojen pesät; sellaset isot esmes Tupla-patukoiden laatikot on tosi hyviä tähän :D Niihin mahtuu isompikin poikue vaivatta ja lisäksi se on hirmu kätevä käytössä; siinä on avonainen pohja eikä tartte kun pahvimökki nostaa pois niin näkee lapset.

Mä en ainaska emon nähden mee kattoon sen poikasia, siirrän aina emon johonkin eri boksiin ja sinne ruokaa mitä se voi sillä aikaa hamstrailla :)

Lainaus käyttäjältä: "Maikkis"Missä vaiheessa olette alkaneet tunnistamaan poikasia toisistaan isoissa (samanvärisissä) poikueissa?
Siks kuviolliset hamsut onkin parhaita, että ne tunnistaa alusta lähtien :D Mun mielestä niihin kehittyy ihan erilainen suhdekin, kun tietää, että tää hamsu on nyt tää ja toi on toi :oops:


Emolla ja poikasilla meillä on ehdottomasti aina pesämökki; suojaisa, turvallinen paikka täytyy olla tarjolla, emon oma asia on sitten päättää käyttääkö se sitä vai, mutta mielestäni mahdollisuus siihen pitää tarjota. Meillä kaikki emot on käyttäneet mökkiä.

Poikaset on emonsa kanssa 4-viikkoisiksi, jolloin erotan sukupuolittain asumaan. Aiemmin ei mielestäni ole syytä erottaa, kaipaavat vielä emoa nuorempina. Uusiin koteihin meiltä on lapset lähteneet vähintään 5-viikkoisina, nuorempana en vielä ole raskinut luovuttaa, hyvä etten pistä niitä piiloon siinä 5-viikkoisinakin :D
Hamsteriton tätä nykyä

Somnium

#63
Kuinka pitkiä taukoja te pidätte jonkun naaraan suhteen, jolla aiotte tehdä toisenkin poikueen myöhemmin?
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

KaisaM.

#64
^Sama kiinnostaa minuakin.

Ja sitten se, että pidättekö kasvattajat sekä uroksilla että naarailla sitä 6kk alaikärajaa jalostukseen?  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Sarantha

#65
Lainaus käyttäjältä: "AnsaLucia"Olisko kenelläkään laittaa tänne poikaskuvia näytille viikon tai vaikka kahden ikäisistä normaali- sekä safiirivärisistä poikasista. Olis jänskä nähdä missä vaiheessa ero on jo selkeästi nähtävissä.

Tuo Helin laittama linkki onkin tosi hyvä, mutta laitan tähän nyt vielä yhden kuvan 10 päivän ikäisistä toukokuisista poikasistani. Tuo normaali on melkein purujen alla, mutta kyllä se sen verran erottuu, että väriero näkyy.

http://i97.photobucket.com/albums/l209/ ... vat010.jpg

edit. Iso kuva muokattu linkiksi. viewtopic.php?f=4&t=145 -Heli
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Tiare

#66
Olen kummissani. Kahden yksivärisen syrkin poikueessa on pari soopelia poikaa jolla on selässä ihan pikkuisen valkoista ihan kuin olisi laikkua. Onko jotain värivirhettä vai? Eikai laikukkuutta voi kantaa?

Emo on siis yhdistelmästä soopeli laikukas ja creme, mutta ollut ihan soopelina näyttelyissäkin, ei laikun laikkua. Mahassa valkoista jonkin verran.
Tämän näköinen tyttö siis:


Voiko olla mahdollista että olis kuitenkin jotenkin piilolaikukas? Tässä poikueessa kuitenkin laikukkaat olivat ihan selkeästi laikukkaita ja tämä selkeästi kyllä yksivärinen.

Laitan myöhemmin näistä pojista kuvaa joilla selässä sitä valkoista. Sitä on vähän, mutta kuitenkin mua hämää se. Toisella näistä on mahanaluskin aika valkea.
Tässä siis lupaamia kuvia. Löytyi myös kolmas poika jolla vähän valkoista selässä.




Kyllähän nuo ihan laikukkailta näyttää, vaikkakin huonoilta.

Niin ja tämä emo tosiaan on L1 myös saanut ihan soopelina vain. Ei edes huomautettu vatsaväristä. Ilmeisesti nyt sitten kuitenkin kyseessä laikukas. Huoh. Ompas tylsä homma. Ei mua laikukkuus haittaa, mutta tylsää, että tälleen tulee hämääviä tapauksia, joista ei sitten olekaan varma.
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

Ninde

#67
Laikukas on dominant spot englanniksi, eli dominoiva, jolloin sitä ei voi kantaa. Piilolaikukas voi toki olla, millaiselta suku näyttää pidemmäs taakse? Koska sen kuvion täytyy olla sitten jokaisessa sukupolvessa. Tuolla naaraallahan on kyllä kaulassakin valkoista, joten kummaa jos sitä tavallisena soopelina on näyttelyssäkin pidetty?

AnsaLucia

#68
Onkos teillä kokeneet talvikkokasvattajat tuleet mitään erityisiä tiineytymisongelmia jos pari on yhdistetty tuossa joulu-tammikuulla? Tarkoitan siis sellaisia mistä voisi kuvitella että se johtuisi kylmimmästä ja synkimmästä vuodenajasta? Tietysti normaalisti kotona huonelämpötiloissahan hamsut asuvat ja valonsaannistakin pidetään tarkkaa huolta, mutta voisivatko olla noilla talvikoilla vielä kuinka vanhassa geenimuistissa tuo vuoden aikojen vaihtelu? Kunhan joutavia täällä tuumailen iltani iloksi  :)
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Linda

#69
No siis talvella naarailla ei kiimaa yhtä usein kun kesällä...

Somnium

#70
Lainaus käyttäjältä: "Somnium"Kuinka pitkiä taukoja te pidätte jonkun naaraan suhteen, jolla aiotte tehdä toisenkin poikueen myöhemmin?

Huomasiko kukaan kysymystä? :P
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

Mustikkamaan

#71
Kuukaus edellisten lähtemisestä on must ihan jees. Niinkö noin minimissään. Hyvin ehtii palautua.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#72
Mulla on ihan tapauskohtaista. Riippuu siis pääasiassa eläimen kunnosta ja iästä. Nuorempana ekat tehneellä voi hyvin pitää pidemmänkin tauon.
Ja onpahan meillä nyt jokusen kerran ollut noita tupliakin ja ihan hyvin kääppärit ne on jaksaneet.
Ihanteellisinta teoriassa ehkä joku 1-2kk taukoa poikueiden välissä, mutta tosiaan käytännössä sitten saattaa juttu olla toinen.
Robojen kanssa tällä hetkellä kyllä vähän asenteella, että kunhan edes lisääntyisivät.  :kieli
Destiny's hamsterit 2001-2009

KaisaM.

#73
Minä ajattelin teettää Sylppersillä mahdollisesti toiset poikaset. Ensimmäiset syntyivät siis 20.8. Sylppers itse on syntynyt 12.12. Onko liian pitkä väli jos teettäisi toiset joulukuussa, vai olisiko parempi jo aikaisemmin?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Heli

#74
Mä en kyllä itse vuoden ikäisellä syyriksellä enää poikasia teettäisi.
Destiny's hamsterit 2001-2009