• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Linda

#45
Minä kyselin kerran tuota luovutusikää tuolta lemmikkikaupasta. Kyselin että minkä ikäisinä ne ottaa sinne myyntiin hamsterinpoikasia. Syyrialaiset 8 viikkoisina, kääpiöhamsut 3 viikkoisina voi tuoda sinne mut niitä ei myydä ennen kun poikaset on 4 viikkoisia.

Yksi omista talvikoistani oli 3 viikkoinen kun varasin sen eläinkaupasta. sain sen kotiin viikon myöhemmin.

Minnaw

#46
^Minusta ei nyt pitäisi sotkea eläinkauppoja tähän ketjuun. Niinkin paljon kun niistä eläinkaupoista on ollut puhe. Toiset kaupat ovat hyviä ja toiset sitten vähemmän...

(edit: lisäys)
Itse olen yrittänyt sosialistaan talvikoita niin että pidän niitä mahdollisimman pitkään yhdessä.
Syyrialaiset ovat ehdottomasti erakkoja, mutta esimerkiksi talvikot voisivat myös viihtyä pareittain kuten robot ja cämpsyt. Siksi siis pidän mielelläni hamsterit sisarusten (samaa sukupuolta) kanssa mahdollisimman pitkään.
Nämä ovat sitten taas ihan omia ajatuksiani, toiset ajattelevat toisella tavalla.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

TiinaL

#47
Mä voisin luovuttaa kaksi samaan kotiin 4-viikkoisina (tai pari päivää emosta vierottamisen jälkeen), mutta en yhtä (talvikoista kyse). Ajattelen samoin kuin Minnaw tuosta sosiaalistamispuolesta.
Hypnôse

Somnium

#48
Kuinka suuria pesämökkejä te pidätte emoilla ja poikasilla? Lähinnä kääpiöhamstereiden osalta kiinnostaisi tietää, minkä kokoisia koppeja muilla kasvattajilla on. Liian suurikaan pesä ei varmaan ole kovin hyvä ratkaisu, mutta liian ahtaassa voi tulla tiukat paikat usemmankin poikasen emolle :P
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

Heli

#49
Mä olen tykännyt käyttää joko sellasia popcornlaatikoita tai sit kaurapuurolaatikoita.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#50
3-viikkoiset tarvitsee vielä kyllä emoa/aikuisen mallia, joten sen ikäisiä ei missään nimessä pidä mennä viemään eläinkauppaan eikä erottaa emostaan. Poikkeuksena sellaiset tapaukset, joissa emo alkaa terrorisoimaan pentuja ja se on pakko ottaa pois ettei tule ruumiita. Näissä tapauksissa kannattaa sitten miettiä emon jatkokäyttöä, onko se lainkaan soveltuva jalostukseen jos se ei kestä poikasiaan edes tuota kolmea viikkoa.

Tiare

#51
Minä katson poikaset heti seuraavana päivänä syntymisen jälkeen tarkistaakseni, että kaikki on kunnossa ja montako poikasta tuli. Sitten annankin olla emon rauhassa pikkuisten kanssa vähän pidempään kunnes alkavat harhailla pesästä. Siinä vaiheessa katson sukupuolet kun silmät ovat vielä kiinni, mutta liikkuvat dunassa.

Neljäviikkoisina meillä pojat menee omaan dunaan. Olen pitänyt emoa vielä jonkin aikaa tyttöjen kanssa, mutta aika pian sen kyllä laitan itsekseen. Kyllähän siitä jo alkaa huomata kuinka tylsistynyt se on niihin poikasiinsa. Vauvat luovutan 5 viikkoisina tai myöhemmin.

Kerran poikien ollessa 3,5 viikkoisia mammalle tuli kiima ja yllätin yhden pojista nuolemassa sitä. Paniikilla äkkiä mamma erilleen. No eipäs onneksi mitään käynyt, mutta säikähdin.
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

Maikkis

#52
Lainaus käyttäjältä: "Somnium"Kuinka suuria pesämökkejä te pidätte emoilla ja poikasilla? Lähinnä kääpiöhamstereiden osalta kiinnostaisi tietää, minkä kokoisia koppeja muilla kasvattajilla on. Liian suurikaan pesä ei varmaan ole kovin hyvä ratkaisu, mutta liian ahtaassa voi tulla tiukat paikat usemmankin poikasen emolle :P

Pesäkoppina (syyriksillä kylläkin) meillä on omatekoinen vanerista tehty pesäkoppi, jossa ei ole pohjaa ja katon saa irti. Koko on n. 20x20x13 (pxlxk). Oviaukko on kahdella sivulla. Koppi on tilava ja mahtuu isompikin poikue, mutta ei mielestäni kuitenkaan liian iso. Olen huomannut, että emo työntää toisesta oviaukosta aina likaiset pehmikkeet ulos ja toisesta tuo puhdasta tilalle. Eli toinen on vain likaovi  :D

Miinuspuolena tuossa on, että sinne tiivistyy kosteutta jonkun verran. Pitäisi porata ihan pieniä reikiä katon rajaan, että ilma kulkisi paremmin.

Mustikkamaan

#53
Lainaus käyttäjältä: "Maikkis"Olen huomannut, että emo työntää toisesta oviaukosta aina likaiset pehmikkeet ulos ja toisesta tuo puhdasta tilalle. Eli toinen on vain likaovi  :D

Ihana XD  :sydan
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Tiare

#54
Miten teillä pysyy katto kiinni jos se on irtonainen. Meillä peuhataan aina pesässä niin paljon, että katto lähtee aika nopeasti irti. Tai sitten ne pesät ovat olleet vain liian pieniä, ettei siellä mahdu peuhaamaan tarpeeksi ilman että katto tippuu.
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

Somnium

#55
Lainaus käyttäjältä: "Tiare"Miten teillä pysyy katto kiinni jos se on irtonainen. Meillä peuhataan aina pesässä niin paljon, että katto lähtee aika nopeasti irti. Tai sitten ne pesät ovat olleet vain liian pieniä, ettei siellä mahdu peuhaamaan tarpeeksi ilman että katto tippuu.

Syyrialaisellani oli mökki josta olin katon irrottanut niin että sen sai nostettua pois. Päälle laitoin aina jonkun kiven painoksi ettei katto lähde paikoiltaan kun se siellä myllersi.
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

Maikkis

#56
Lainaus käyttäjältä: "Tiare"Miten teillä pysyy katto kiinni jos se on irtonainen. Meillä peuhataan aina pesässä niin paljon, että katto lähtee aika nopeasti irti. Tai sitten ne pesät ovat olleet vain liian pieniä, ettei siellä mahdu peuhaamaan tarpeeksi ilman että katto tippuu.

Meillä on itsetehty vanerikoppi, niin kannen alaosassa on tuollaiset palikat, jotka pitävät kannen paikoillaan.

Ninde

#57
^^Kiveä en laittaisi sillon kun on poikasia, ettei käy huonosti jos se kivi sieltä katolta putoaa...

Somnium

#58
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"^^Kiveä en laittaisi sillon kun on poikasia, ettei käy huonosti jos se kivi sieltä katolta putoaa...

Niin no ei tietenkään silloin :)
"MADNESS"hamsters
Every night they visit you, Every night they come,
And bit by bit, They steal your brain, And feed it to their MUM.

AnsaLucia

#59
Olisko kenelläkään laittaa tänne poikaskuvia näytille viikon tai vaikka kahden ikäisistä normaali- sekä safiirivärisistä poikasista. Olis jänskä nähdä missä vaiheessa ero on jo selkeästi nähtävissä.
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna