• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Minski

#285
Asumuksia tosiaan kannattaa hommata jo etukäteen useampi; kahdella ei kovin pitkälle loppujen lopuksi pötkitä. Esim. jos poikaset eivät löydä heti koteja niin ne pitää jonkin ajan kuluttua erotella asumaan jokainen poikanen erikseen. Käytettynä muuten löytää kelpo asumuksia edullisesti, kun pistää etsien :) Esim. nettipalstat, jyrsijäfoorumit, huuto.net jne.

Poikasten erottamisesta; itellä on jotenkin empatiat emoa kohtaan aina korkealla ( :oops:) ja olen erottanut useimmiten myös naaraat emosta 4-viikkoisina, kun olen ajatellut että se 4 viikkoa on kuitenkin aikamoista rumbaa emolla ollut jo, joten en mielelläni pitkitä sitä enempää kuin on tarpeellista.
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

#286
Emo voi myös kyllästyä poikasiin ja alkaa kiusaamaan niitä, jolloin se on pakko erottaa lapsistaan ettei käy huonosti. Joskus jopa niinkin aikaisin kuin silloin kun poikaset ovat vasta kolmeviikkoisia, näin onneksi käy harvemmin. Ei siis kannata luottaa siihen että emon ja tytöt voi pitää pitkäänkin yhdessä.

Mä olen Minskin kanssa samoilla linjoillla ja erotan kaikki poikaset emosta neljäviikkosina. Naaraspoikaset saa sitten olla vielä viikon keskenään, samoin kuin urokset. Olen sitä mieltä, että emo tulee päästää ajallaan omaan rauhaansa, syrkki kun kuitenkin on erakko.

Aya

#287
LainaaEmo voi myös kyllästyä poikasiin ja alkaa kiusaamaan niitä, jolloin se on pakko erottaa lapsistaan ettei käy huonosti. Joskus jopa niinkin aikaisin kuin silloin kun poikaset ovat vasta kolmeviikkoisia, näin onneksi käy harvemmin.
Meille on käyny kerran näin  :<  Ja pariin kertaan oon joutunu tyttöjä erotteleen jo 5vkn iässä kun ovat alkaneet tappelemaan, eli ne vara-asunnot on kyllä olleet tarpeen  :jeps:

Anonymous

#288
Meillä ekas poikueessa erottelin poikaset neljä viikkoisina emosta pois, mutta pojat ei tästäkään tullut toimeen yhdessä kuin enää muutaman päivän, joten olivat muistaakseni 4vk 3pv. kun kaksi herraa laitettiin erille. Ja tytöt asusti 5 viikkoisiksi yhdessä, jonka jälkeen auroora lähtikin jo ja kaksi muuta tyttöä myös erottelin, eli 5 hamsun poikueessa tarvitsin neljä ylimääräistä asumusta..

marlena

#289
Entäs kun poikasia tulee 15 kpl. Näin kävi meillä ekan poikueen tullessa.  :roll:
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

Maikkis

#290
Meille tuli viimeks 14 poikasta ja oli siinä hieman asumusten etsintää kun tuli poikasten erottelemisen aika :D

Anonymous

#291
itsellä on varautumis mahdollisuus 7 asumukseen; ja äkkiäkös ostaa noin varastomuovilaatikoita ja modaa verkolla sopiviksi hiirityylillä.. niistä saa kyl poikasen pitäviä..

GaneshaX

#292
Kuinka "helpolla" kasvattajilta saa urosta lainaan?
Jos urosta saa lainata, mikä on yleensä korvauksen suuruus?
Ja miten asia käytännössä muutenkin toimii? :huh
Mitä edellytätte naaraan omistajalta?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#293
Mie itte ainaski oon jutellu ihmisten kans, ketkä kasvattaa..ja joiden kans oon hamsu asioissa ollut tekemisis. (ja pitää kysyä rohkeasti)
urokselta edellytän riittävää ikää ja näyttelyn ulkomuotoluokan käymistä, samoin kuin oman neitokaiseni kanssa..

palkkiohan on yleensä lainasta omavalintaisesti poikanen, tai poikasen hinta. ja lainaaja huolehtii miehen matkoista ja ruuista.

Minski

#294
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Kuinka "helpolla" kasvattajilta saa urosta lainaan?
Jos urosta saa lainata, mikä on yleensä korvauksen suuruus?
Ja miten asia käytännössä muutenkin toimii? :huh
Mitä edellytätte naaraan omistajalta?
Kyllä monet lainaa, ainakin henkilöille, jotka tuntee jotenkin. Kysyä kannattaa ainakin, eihän siinä mitään häviä :)
Astutuspalkkiohan on ihan sovittavissa oleva asia, mutta kaiketi yleisin korvaus on 1 poikanen tai yhden poikasen hinta. Jos uroksen omistaja haluaa poikasen niin ainakin mulla on tapana, että hän saa valita seuraavaksi minun jälkeeni itseään miellyttävän poikasen ja sitten vasta on muiden varauslistalla olevien vuoro.

Edellytyksiä, hmm... no ainakin tietty, että pitää siitä lainahamsusta hyvää huolta, on rehellinen; kertoo millaiselle naaraalle lainahamsua aikoo käyttää ja myös tekee niin kuin sanoo, käyttää lainahamsua vain järkevään yhdistelmään ja että se lainahamsu tulee takaisin samassa kunnossa kuin lähtiessä. Ei mulle nyt mitään muuta oikein mieleen tule. En tiiä kuinka yleisiä on ihan sellaset kirjalliset astutussopimukset, ite en oo kyllä tehny sellasia, mutta ihan järkevä varmaan jos on kyseessä tuntemattomampi henkilö, etenkin sopia siitä, että kuka korvaa jos hamsulle sattuu laina-aikana jotain.
Hamsteriton tätä nykyä

Aya

#295
Mä lainaan kyllä ihan mielelläni uroksia sellaiselle ihmiselle, joka antaa kuvan, että hän tietää mitä on tekemässä, on asiallinen ja on kaikin puolin luotettavan oloinen.

Kasvattamisessa on kyllä todella tärkeää luoda yhteistyösuhteita muiden kasvattajien kanssa. Muilta saa yllättävän paljon apua ja uutta tietoa.

Anonymous

#296
Kasvattajiin kannattaa kyllä tutustua, koska se on hyvin usein antoisaa :)
Itselläni on ainakin hirmu matala kynnys kilauttaa kasvattajille ihan tyhmissäkin asioissa kun jokin alkaa mietityttämään. Hyvinä tukitahoina olen Aijaa ja Pikkumökin hamsulan kokenut.. :) Koska joskus joku asia ei lukemalla loksahda paikoilleen..

Kaikki on joskus aloittelijoita, ja sellainen, joka on jo siitä pisteestä ylitse päässyt-on kaikista paras opastaja.

Genetiikka on mielenkiintoinen asia, ja sen tuntemuksesta kannattaa myös keskustella kasvattajien kanssa.  Kysyvää ei yleensä kivitetä :D ja kysyvä on parempi-kuin kaikki tietävä..

Pähkinä

#297
Kuinka moneen poikueeseen annatte urostanne, useammalle kuin yhdelle? Mikä on ollut suurin määrä yhdellä uroksella?

Minnaw

#298
Eiköhän se kolme ala olla jo aika paljon yhdeltä urokselta. Viisi käyttökertaa taitaa olla ihan maksimi minun mielestä.

--> siis tässä pohdiskelin myös uroksen lainaan antamista. en pelkästään omaan kasvatukseen käytettynä  :D
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Aya

#299
Lainaus käyttäjältä: "Pähkinä"Kuinka moneen poikueeseen annatte urostanne, useammalle kuin yhdelle? Mikä on ollut suurin määrä yhdellä uroksella?
Mun mielestä urosta ei tarttis käyttää kuin max.2-3 kertaa. En myöskään mielelläni myy poikueesta kuin pari jalostuskäyttöön, ihan vaan sen takia ettei linjat tukkeutuis.
(esim. pari vuotta sitten soopeleiden kanssa oltiin siinä tilanteessa, että joka ikisellä tuntui olevan taustalla samat nimet ja 'uuden veren' löytäminen oli todella vaikeaa. Yritän siis ainakin omalla kasvatuksellani välttää tälläistä tilannetta...)