• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Juuli

#150
Heli: Juu, mutta usein hoito-ohjeissa ja muissa "tietoiskuissa" kerrotaan syrkkien elinikäksi suurinpiirtein 2-3 vuotta ja venäjänkääpiöhamstereiden 1½-2½. Siksi puhun "oletetusta eliniästä". Syrkit voivat kuolla alle kaksi vuotiaina ja aika harvoin kumpikaan saavuttaa kolmen vuoden ikää, en kyllä tiennyt venäjänkääpiöillä olevan yleisempää.  :)

Minski: Hei toi oli hyvä pointti, en ole tullut oikeastaan ajatelleeksi! Tokihan syrkki syö enemmän kuin kääpiöhamsteri. :D
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Heli

#151
Mulle on kyl jäänyt sellanen maku että kinkit ja robot saattaa aika helpoc sen kolmenkin vuoden iän saavuttaa. Siis ettei tosiaankaan ole mitään harvinaista. Maku sen takia etten nyt niin tarkkaan ole seuraillut ja pistänyt havaintoja ylös.
Mut siis kuitenkin niin ettei näillä elinikä jutuilla pitäs mitään vaikutusta hintaan sentäs olla.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#152
^Mullakin on semmonen maku  :P
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Juuli

#153
En tiennyt roboilla olevan yleistä noin suuri ikä, mutta kiinareiden tiesin elävän hieman pidempää. Siksi puhuinkin venäjänkääpiöistä enkä yleisesti kääppäreistä. :)
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Anonymous

#154
Mun mielestä on ainakin ihan perusteltua, että eläin, jonka kasvattaminen on kalliimpaa maksaa myös ostajalleen enemmän, vaikkei kukaan rahan takia kasvatakaan (ja itelläkin on kyllä syyriksillä 15 e myyntihintana).(minski)



Ei hamsuja rahan takia kyllä kannata kasvattaa.. Lähinnä hinta kai on kiinni siitä, että jos hinta on hitusenkaan suurempi, on todennäköisempää että hamsu pääsisi kotiin jossa siitä huolehdittaisi, mutta tosiasiahan pikkueläimissä on, ettei se hinta paljoa takaa..

ennen saksanpaimenkoira maksoi 3000-5000mk nyt hinta on 600-1200€.. ja rotukissoissa korotus on myös tullut.. aika muuttaa hintoja.. vaikka kääppäritkin saisi olla kalliimpia.. ei se pikkuisen pienempi koko saisi 10€ hintaa laskea..


Kasvatuksessa itsellä on tarkoituksena on mahdollisimman kauniiden ja terveiden pentujen jalostaminen.. ja toivomuksena on, että jokainen poikanen saisi rakastavan kodin :)

Heli

#155
Lainaus käyttäjältä: "marjo89"Mun mielestä on ainakin ihan perusteltua, että eläin, jonka kasvattaminen on kalliimpaa maksaa myös ostajalleen enemmän, vaikkei kukaan rahan takia kasvatakaan (ja itelläkin on kyllä syyriksillä 15 e myyntihintana).(minski)
Ai vähän samaan tapaan ku chihupentueen (hp. 1200-3000e) kasvattaminen kustantaa saman verran kuin sakemannipentueen (hp. 600-1000e).  :D

Joo, ei kyllä tule meillä jatkossakaan syrkit olemaan kääppäreitä kalliimpia. Ei vaikka syrkkipoikueiden selviytymisprosentti on meillä ollut melkoisen pieni.

edit. En tiiä oliks toi lainaus nyt minskin vai marjon kirjoittama, en jaksa tarkistaa. Mutta eipä sen väliä. Sama asia.  :)
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#156
lainaus minskin; loppu minun...

tää kuuluu kyllä jo muiden eläinten puoleis osioon, mútta koirien kasvatuksesta on tullut yli-isoa bisnestä...

hamsujen kohdalla arvostus kasvatustyöhön nähden on aikas pientä; kun sitä ei arvosteta kun kyseisen eläimen kasvatuspiireissä.. koiris on hiukan eri juttu...

Minski

#157
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Ehkäpä poikasten hintaan vaikuttaa myös se, miten paljon poikasten hoitokuluihin menee kasvattajan luona; syyrispoikaset ovat isompia kuin kääpiöt, joten kuluttavat enemmän ruokaa kuin kääpiöt, syyriskasvatuksessa tarvitaan myös isompia asumuksia kuin kääpiöillä, joten niitä hankkiessa kulut tulevat myös isommiksi. Mun mielestä on ainakin ihan perusteltua, että eläin, jonka kasvattaminen on kalliimpaa maksaa myös ostajalleen enemmän, vaikkei kukaan rahan takia kasvatakaan.
Lainaus käyttäjältä: "marjo89"Ei hamsuja rahan takia kyllä kannata kasvattaa.. Lähinnä hinta kai on kiinni siitä, että jos hinta on hitusenkaan suurempi, on todennäköisempää että hamsu pääsisi kotiin jossa siitä huolehdittaisi, mutta tosiasiahan pikkueläimissä on, ettei se hinta paljoa takaa..
No niinhän mä just tossa sanoin, ettei kukaan rahan takia kasvata :D Mä nyt luulen, että tässä taisi mennä sen mun viestin tarkoitus vähän ohi :) Eli mä siis kommentoin sitä kääpiöhamstereiden ja syyrialaisten myyntihinnan keskinäistä eroa, kun joku mietiskeli, että miksi syyris on kalliimpi kuin kääpiöhamsteri vaikka elinikä ei ole sen korkeampi, siihen sitten yhtenä syy-vaihtoehtona vain heitin ne syyristen isommat hoitokustannukset, kun sellainen ajatus mieleen tuli pohtiessani sitä myyntihinnan eroa, se oli siis vain yksi mun pohdintani tuloksia :) Mun puolesta kaikki lajit sais maksaa vaikka tuplaten sen mitä nyt.

Lainaus käyttäjältä: "marjo89"toivomuksena on, että jokainen poikanen saisi rakastavan kodin :)
No se on varmaan itsestään selvää, tuskin kukaan myy poikasia ihan mihin sattuu kotiin :) Joka poikueen kohdalla on ainakin mulle tullut kyselyitä, joihin on täytynyt sanoa, että sori en myy.
Hamsteriton tätä nykyä

Anonymous

#158
näitä pentutehtailijoita; jotka tukkuihin/eläinkauppoihin myy.. tuskin se koti kauheasti kiinnostaa :(

Heli

#159
En kyllä lukisi itseäni pentutehtailijaksi vaikka eläinkauppoihinkin olen myynyt.  :roll: Ja siitäkin huolimatta olen useita kotiehdokkaita käännyttänyt, kun eivät ole vaikuttaneet soveliailta. Kyllä minulle on tärkeää että eläin saa hyvän kodin. Mut ihan miten vaan.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#160
eläinkaupan pentutehtailijoilla tarkoitan niitä, jotka tiettää pentuja pelkästään eläinkauppaan, jossa niitä on pahimmillaan alta luovutusikäisinä.. ikänä kyllä saattaa olla8vk. mutta näyttää vielä kehittymättömältä vaavilta...

Juuli

#161
Jos eläinkauppa vaikuttaa siistiltä ja muutenkin hyvältä, eläimillä on sopivan kokoiset ja virikkeelliset asumukset, eikä mitään muutakaan suurta moitittavaa löytyisi (esim. syrkkejä samassa terraariossa), niin MIKSEI eläimiä saisi myydä eläinkauppaan? Tekeekö se ihmisestä muka pentuetehtailijan? Käsittääkseni tehtailija teettää mahdollisimman halvalla hirveästi poikueita suuremmin lajin jalostusta, eläinten hyvinvointia ja terveyttä ajattelematta. Tottakai on eri juttu jos eläinkauppa on huono, mutta mikäli kasvattaja näkee vaivaa siihen, että etsii hyvän paikan poikasille, niin minusta se ei ole pentuetehtailua.

/ marjo kerkesikin ensin tarkentamaan sanojaan, eli ei siis mtn.  xD
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Anonymous

#162
itsellänikin on ostosopimus eläinliikkeen kanssa mahdollisista myymättä jääneistä pennuista.. mutta kun nuo hybridit, liian nuoret ja muut kauheudet ovat jotain-mistä en pidä.

Goue

#163
Ja kyllä silläkin on vähän merkitystä, että mihin / millaiseen eläinkauppaan myy. Väittäisin, että kasvattajat (ainakin näissä meidän hamsteripiireissä) katsovat tarkoin, mihin kauppiaalle kasvattejaan vie.

Edit: tarkennusta olikin jo tullut.

Pertti

#164
Mulla ei ainakaan enää moneen aikaan ole ollut mitään kiinteää hintaa mitä pyydän hamstereista - se harkitaan aina tapauskohtaisesti. Tosin, jo pitkän aikaa varmaan 90% mun kasvateista on mennyt muille kasvattajille ihan ilman rahanvaihtoa.

Enihau, en myöskään jaksa ymmärtää, että miksi muiden pyytämä rahasumma kuuluu yhtään ollenkaan kellekään muulle.

Myöskään mun tajuntaan ei ihan mee se, että jos syyristen hoitaminen on kalliimpaa, niin sen takia kääpiöt ovat halvempia, jos enihau kummassakaan tapauksessa ei siitä saa edes omiaan pois :D Mutjoo, kai se meikäläiselläkin on monasti ajatuksena et syyris maksaa enemmän. Ehk se vaan on juurtunut jostain syystä tajuntaan.
Kyllä aina yhen voi ottaa!