• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#120
Voi tulla - musta voi olla "piiloumborous". Mutta kyllä kemukin voi tuolta näyttää penskana.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

KaisaM.

#121
Niinhän se joo voi... No minkä mie nyt laitan papereihin.  xD  Epämääräinenkemuhopeanharmaakeltainenumborous?  xD
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

#122
^Lyöt sen keltaisen mustan ja hämmennät ostajaa sillä että "joo, tää väri voi tosiaan vielä muuttua, että voi olla se, se tai jopa se oikeasti"  xD
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Ninde

#123
Jos vanhemmat on musta vkkk ja musta laikukas niin ei voi olla hopsu. Tai voi, mut sen pitäis olla jollain tapaa mustakin ja jomman kumman vanhemmista pitäis olla jollain tapaa hopsu.

Suosittelisin lämpimästi opiskelemaan värigenetiikkaa, jos meinaa poikasia enemmänkin teettää. Väriä ei määritetä pelkästään fenotyypin (= ulkoasun) mukaan, vaan joutuu hieman miettimään ja katsomaan onko se väri edes mahdollinen syntyä kyseessä olevasta yhdistelmästä vai ei. Ei se loppupeleissä niin vaikeaa ole. ;)

mirilii

#124
Sä ootkin tommonen guru joka tietää kaiken.  :zorro:

KaisaM.

#125
Joo en olisi sitä hopsuksi sanonut ellei joku kasvattaja olisi minulle sitä vakuuttanut että se se on...  :c8

Ja olen kyllä genetiikkaa lukenut ja perusasiat tiedän mutta jotkut vaan on vaikeita. Kun kuitenkin vähän keltanokkia vielä ollaan eikä kokeneita guruja.  ;) Ja kertaus on opintojen äiti ja sitä teen jatkuvasti...
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Anonymous

#126
lukiossa luulin pitäväni genetiikasta.. se on oikeasti jännää tietää mitä mistäkin yhdistelmästä voi syntyä... tyyliin sinisestä ja punasesta -violettia.. kelta,sini,punaisesta ruskeaa.. taikka mistä ihminen saa piirteensä..mutta hamsuilla se on monimutkaista :) illan... ehkä kaksikin olen opetellut genetiikkaa... ja kun luulin ymmärtäväni jotain.. tajusin, että ehei.... se oli hiekkahippu isossa aavikossa.. kuviolliset on hankalia, kun eriyhdistelmiä on yli paljon... ittelle on jo iha tarpeeks vaikeeta pelkkien roanien kanssa :) omassa jalostustyössä sitten joskus taitaa päästä aidan matalimmalta kohti yks-värisissä....

nuo kaisan lapsoset on kyllä ihania..

Maiju*

#127
^ Eipä sitä genetiikkaa varmaan kukaan ole yhdessä illassa oppinut.  :)
Malttiahan tuo vaatii, ja asioihin perehtymistä. Mutta eiköhän se ajan kanssa helpota kun alkaa jo jotain jäädä päähän.  :)
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

Anonymous

#128
.. olen sitä opetellut kohta vuoden.. hamsujen kohdalla se vain on jotenkin poikeuksellisen vaikeaa... toisin ku vaikka sakemannien..

KaisaM.

#129
Jossain täällä foorumilla oli silloin että joku koirankasvattaja sanoi kun koirankasvatus ei sujunut että alan kohta kasvattamaan hamstereita. Hehheh! Tämähän on paljon vaikeampaa! Koirankasvatuksen parissa olen jonkun 5 vuotta ollut vaikken tietenkään omia pentueita ole vielä kasvattanut, siellä se on paljon helpompaa, hamsujen genetiikka taas - voi ei.  xD  Vaikka sitä minäkin olen jonkun vuoden päivät opiskellut ja vähän väliä luen samoja juttuja uudestaan - jotkut asiat eivät vaan jää päähän. Noh, mulla on ensi jaksossa genetiikkaa.  xD
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Anonymous

#130
tää on pahasti jo ot: kun ei kuviin liity, mutta kurssi on mielenkiintoinen, vaan hamsuja ajatellen ei siitä opi mitään.. btw.. sain 10 kys. kurssista :)

Ninde

#131
Lainaus käyttäjältä: "marjo89"tää on pahasti jo ot: kun ei kuviin liity, mutta kurssi on mielenkiintoinen, vaan hamsuja ajatellen ei siitä opi mitään..
Kyllä ne genetiikan perusteet toimii ihan samalla tavalla joka lajilla, joten en nyt menisi sanomaan että ei mitään oppisi. Siitä sitten vain on lähdettävä soveltamaan hamsuihin. Josko Tietopussin uusi painos olisi kohta valmis, niin suosittelen ostamaan sen hetimiten. Sieltä löytyy sitten aimo annos hamsujen värigenetiikkaa.


edit: siirsin tänne ketjuun nämä väriasioihin liittyvät (kun en muutakaan keksinyt  :D)

Anonymous

#132
johtuuko hamsuilla hankala ymmärrys vaan sitten siitä, että värejä on toooooodella paljon, kuviotakin melko paljon ja siihen turkkimuunnokset ja eri silmäisyydet...

minulla ei esimerksi ole mitään hajua niistä nimihirviö yhdistelmistä x)

Onneksi aivan kaikkea ei kuitenkaan vielä tarvitse tietää- meillä meinasi ekan poikueen kans olla jo ongelma siinä, että kun toinen emä on roan.. että mites se erälle neidolle periyty.. poikasena ei näkynnä kunnolla, mutta aikuisena onneksi kunnonn roan.. kilppareita tuskin osaisin erotella vaikka minulla olisi kaksi erillaista nenän edessä :) *pysyy siis vielä kaukana niistä*

Heli

#133
Juu kyl täytyy munkin sanoa että ei tuo syrkkien värigenetiikka nyt ihan helpoimmasta päästä ole. Ja ei tarvitsekaan olla.
Minä oon itse tyytynyt tutustumaan perusseikkoihin ja jättänyt suosiolla kaikki vähän poikkeuksellisemmat jutut taka-alalle. Eipä mulla toistaiseksi ole tarkoituksenakaan syrkkien tai cämpsyjen maailmaan siinä määrin sukeltaa, että itseltäni täyttä osaamista vaatisin.

Aikaa ja opettelemistahan se vaatii ja sittenkin aina välistä tulee uutta vastaan.  :)
Destiny's hamsterit 2001-2009

KaisaM.

#134
Jep, kyllä minäkin mielestäni ihan reilusti värigenetiikkaa osaan, mutta sitten on näitä yksilöitä joiden kanssa on ongelmia. Mulle siis jo neljässä poikueessa kaksi joiden määrittämisen kanssa ongelmia, ovat kaiketi sitten cinnamon umborous ja keltainen umborous. Vitsin umborous.  xD
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.