Hamsterikasvatus Saksassa ?

Aloittaja Elida, 24.07.09 - klo:23:12

Nape

Niin mulle tuli mieleen, että nythän on koko ajan lentoyhtiöillä tosi hyviä tarjouksia, joten luulis, että saksaanki pääsis lentämällä halvemmalla entä laivalla. Ja nopeemmin ainaski :)

Pähkinä

Täällä olisi myös yksi hamsterista kiinnostunut, jos olette menossa hakemaan.  :) Hamstereita vaan ei ole vaihtoon asti ainakaan tällä hetkellä. Varsinkaan kun poikasiakin varmaan tulee vasta syksymmällä.

X-File's/JonnaMilaya

Huomioikaa ettei kaikki lentokoneet ota eläimiä kyytiin.
Multa kyllä löytyis auto navigaattorilla ja olisin kuski(tosin varakuski on hyvä olla olemassa....).Ongelmana vaan se,että mun kanssa on ihan oikeesti hiton vaikea olla samassa hytissä.Ihan ekana vaadin suihkullisen kopperon.
Ja saksaa en osaa sitten sanaakaan.En edes lukea tai kuunnella.
Ja tuosta elukoiden rahtaamisesta kesällä: siellä autokanella tulee ihan pirun kuuma,viimeks siellä oli jotain +32 ja sellaset 30 kania oli pakko roudata hyttiin.
Tämän kaiken sanon usean matkan kokeneena.
Mutta olen hyvä olla mukana jakamassa kuluja sekä roudaamassa ja ruokkimassa elikoita.
Pitänee muutes tarkistaa vieläkö sais niitä alekuponkeja yhdeltä tutulta...
~Solnechnyi Trusha~

Marla

No multa löytyis kyllä alkusyksystä antaa vaihtoon varmaan parista eri yhdistelmästä poikasia - cremensukuista ja luultavasti satiinia sekä ps:ää. Vois ehkä tätä ideaa lähteä kehittelemään pikkuhiljaa, multa ainakin löytyy kiinnostusta. :)

Mä ymmärrän luettua ja puhuttua saksaa paremmin kuin puhun sitä itse, mutta englantia taidan suht. hyvin jne.

Minski

Mua kyllä kiehtois todella lähteä tonne hamsterireissuun ! Ja ehkä tosiaan se lentokone nopeutensa ja hintojensa puolesta vois olla parempi matkustustapa. Ja mä luulen, että mulle 34 tuntia laivassa voi olla ihan ylitsepääsemätöntä, kuiteski pelkään koko 34 tuntia, että koska käy Estoniat :oops: Kyllä mua lentokoneessakin voi pelottaa, ei sen puoleen :oops: Oonkohan mä hyvää matkaseuraa ollenkaan, kun muut joutuu rauhotteleen, jos hyperventiloin siellä :D Minkä hintasta lentsikalla muuten on matkustaa sinne ? Että pitääkö alkaa jo säästään matkakassaa  :P

Mutta mä ihan tositosi mielelläni ja innolla olisin kyllä hamsureissuun lähdössä ja yrittää näitä kontakteja luoda sinne. Itteeni varten yritän ettiä jotain kyyhkynharmaan tai keltasukusten kasvattajaa/kasvattajia, yritän tolta Sabrinalta kysellä tietäskö hän niiden värien kasvattajia kun ite oon löytänyt vaan creme-sukuisten, suklaiden ja cinnamonien kasvattajia. Suklaista kiinnostuneet; siellä tuntuu olevan niitä paljon, ainakin omien havaintojeni mukaan ;) Mitkä värit teitä muita kiinnostais ? Ja tosiaan knikeistä aion kysyä kyllä myös. Tosin tuolla tuntuu olevan hirmu fiksua toi kasvatus, vaikkei ole edes sitä yhdistystä eikä niitä näyttelyitä joihin tähdätä, tietävät siitä huolimatta paljon.

Jos jokainen, joka on kiinnostunut Saksalaisesta hamsusta laittaa tähän ketjuun mistä väreistä, turkkimuunnoksista ja sukupuolista on kiinnostunut niin kyselen ja etsin sellaisia kasvattajia, joilla olisi tällaisia hamsuja myydä. Kannattaa sitten huomioida, ettei sieltä varmastikaan pysty yksi ihminen kymmntä syyristä tuomaan ja ensisijaisestihan tietty hakija haluaa itselleen tuoda, joten välttämättä kaikki kiinnostuneet ei saa hamsua sieltä, olettaen, että tämä reissu nyt siis toteutuu. Harmi, että kääpiöhamsut tuolla vaikutti olevan hybridejä, joten kääpiöhamsuihmisille ei tästä reissusta ole apua, paitsi jos löytyy joku robo- tai kiinalaiskasvattaja.

Lainaus käyttäjältä: "Pertti"Mä toin ainakin Tsekeistä eläimet ihan vaan lentämällä tavallisissa muovibokseissa, sama onnistunee Saksasta tuotaessa. Saksasta varmaan aika helppoa muutenkin tuoda lentämällä eläimet kun siellä puhuttaneen hyvää englantia (lentokentilläkin...) ja sillä ja Suomella lienee kuitenkin ihan välit kunnossa :)
Onko sun tietojen mukaan olemassa mitään rajotuksia montako hamsua saa yksi henkilö lentsikassa tuoda ? Siis, että jos tuo vaikka itelleen pari kolme hamsua niin pystyykö tuomaan vielä jollekin muullekin ?

Mä oon samaa mieltä kuin Marla, että samalla kun tuo itelleen niin voi olla epäitsekäs ja tuoda muillekin jotain, sillainhan näiden hamsupiirien pitäis toimia eikä vaan mullemulle-tyylillä. Ja saahan siinä omia matkakulujaankin samalla pienemmäksi, kun osan maksaa ne, joille tuo hamsuja sieltä :)

Tosta tsekeistä vielä utelen, että millä tasolla siellä on hamsukasvatus, näyttelyt, yhdistystoiminta ?
Hamsteriton tätä nykyä

PiiaL

Minä olisin hyvin kiinnostunut pk tai pk satiini ps creme ja minkki -naaraista, jos ei näitä löydy niin cremenaaraasta ja valmis tietysti siten osallistumaan hakijan kuluihin. :)

Marla

No mulle kelpaisi mieluiten punasilmäinen creme, muutkin cremensukuiset varsinkin punasilmäisinä muunnoksina.
Jos vaikka listaan toiveita, olis selkeempää. :D
- pk (myös lk käy)
- cremensukuiset; erityisesti ps creme ja muut punasilmäiset muunnokset

Itsellä olis cremesukuisia tarjolla noista kahdesta poikueesta, ehkä punasilmäistä ja satiiniakin tulossa.

Mä en ole koskaan matkustanut lentokoneella, joten koko systeemi on mulle vieras, eli sen suhteen musta ei ole sitten niin mitään apua. :oops:

Pähkinä

No minä olisin kiinnostunut lk, mutta pk käy myös. Käy myös satiini ja rex.

Suklaa tai hopeasuklaa (varsinkin kilpparit, vkkk ja vn)
Ruoste ja rö. ruoste
soopelisuklaa
Kupari

Valkonauhaisuus on plussaa.

Pertti

Ei siinä käsittääkseni ole sen suurempia rajoituksia, lähinnä rajoitteet luo tilat mitä käsimatkatavaroille on määrätty. Tietty kannattaa vähän miettiä mitä lentoyhtiölle sanoo, ei varmaan kannata ainakaan kertoa että on tulossa parikymmentä hamsteria :D Mä toin muistaakseni viis eläintä kerralla Prahasta, ei kellään ollu mitään mutkuttamista missään vaiheessa. Itseasiassa, mun lemmikeille oli varattu ihan oma penkkikin koneessa...

Saksaan varmaan saa menopaluulennot halvimmilaan jotain parillasadalla Finnairilta. Lufthansalla on kovia tarjouksia, mutta en tiedä saako niiden koneella tuoda eläimiä.

Tsekeissä ei ainakaan silloin -07 ollut mikään millään tasolla, Jana Svabadobovan(mikälie) olin yhteyksissä ja kahvittelin hänen luonaan. Jana käsittääkseni oli ainoita suuria kasvattajia maassa, ja hänenkin eläimet tuotu naapurimaista ja eläinkaupoista. Vähän aikaa sitten Jana kertoi että Tsekeissä oli papovaa syyriksillä, en tiedä miten se järkytti maan syyriskantaa.

Tietty jos kerran Saksaan menee kannattaa myös naapurimaiden hamsutilannetta katsella, äkkiäkös sitä rajojen yli menee pari hamsua lisää hakemaan junalla vaikka :)

Laiva on varmaan siitä kyllä kätevä että rajamuodollisuudet (taisiis turvatarkastukset) on vähän huonommat eikä tarvitse ihan niin paljon stressata että mitäpä jos tuleekin joku yllättävä ongelma kotimatkalla. Auton mukaan ottaminen helpottaisi hirveästi paikallisten kasvattajien löytämistä, tuskinpa ne kaikki Berliinissä (tai muiden suurkaupunkien lähellä) ovat. Toisaalta taas, on se lentäminen vaan edullista ja kätevää nykypäivänä.

Elida

Pieni piipitys täältä aiheen vierestä...

1. Saksassa ei välttämättä puhuta englantia. Itse asiassa kannattaa varautua siihen, että ei puhuta. Edes kansainvälisillä lentokentillä. Jos joku osaa venäjää, niin sitä osataan edelleen melko paljon. Ja turkkia myös. Mutta monet puhuvat vain saksaa. Eli, kannattaa varata aikaa asioiden selvittämiseen.

2. Junalla matkustaminen on todella kallista, jos junalippuja ei varaa n. 3 kk etukäteen. Sen sijaan auton vuokraaminen ja ainakin täällä Berliinissä taksilla ajaminen ovat melko halpoja. Lisäksi Saksassa on melko toimiva systeemi, jossa otetaan omaan autoon kanssamatkustajia. Eli, jos et pääse hamsukasvattajan luo, voit ehkä sopia oston hänen kanssaan niin, että hän hankki jonkun kuljettamaan hamsterin hotellillesi tai muuhun paikkaan, josta pääset sen hakemaan. Tätä tietysti rajoittaa se seikka, että hamsut pitäisi varmaan saada aika nopeasti kasaan, kun niitä ei voi montaa päivää pienissä kuljetuskopeissa säilytellä...
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "Elida"Saksassa ei välttämättä puhuta englantia. Itse asiassa kannattaa varautua siihen, että ei puhuta. Edes kansainvälisillä lentokentillä.

Jeps. Tähän kannattaa varautua  ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Pertti

^ok, mun kokemukset perustuu omiin kokemuksiin Bremenin ja Frankfurtin kentillä, siellä sain ainakin ihan tyydyttävästi palvelua englanniksi. Ja no, esim. Pietarin tai Osakan jälkeen haluan uskoa että kaikkialla muualla puhutaan hyvää englantia  :D

Toi vuokra-auto voisi ollakin aika hyvä idea! Osaatko Elida muuten kertoa onko Saksasta ylipäätään hyvät junayhteydet naapurimaihin (mikäli niistä nyt löytyy minkäänlaista hamsteritoimintaa)? Kallista siellä junailu kyllä oli, mutta se nyt tuskin enää siinä konkurssissa tuntuisi :P

Niin ja siis, mäkään en sitten osaa YHTÄÄN Saksaa, mutta on sitä ennenkin kehonkielellä pärjätty jossei muulla! Tietysti joku saksankielen taitoinen vois olla hyvä lisä matkaan :)

Marla

^ No mä olen viiden lukiokurssin verran opiskellut saksaa, vähän ruosteessa se on, mutta eiköhän sillä taidolla hätätilanteessa auttavasti pärjää...

Elida

Joo, kyllähän täältä junalla pääsee isoista kaupungeista aika hyvin muualle Eurooppaan ja esim. ICE-junat on hienoja ja nopeita. Itse kuitenkin suosittelisin, että keskittää hamsterinetsinnän jollekin tietylle alueelle eikä metsästä samaan aikaan eläimiä ympäri Saksaa ja muuta Keski-Eurooppaa. Matkat kun täälläkin on pitkät (eikä kukaan varmaan muutamassa päivässä kuvittelisi Suomessakaan ryntäilevänsä hamsterien kanssa Pohjois-Suomesta Itä-Suomen kautta Ahvenanmaalle).

Enkä minä nyt sano, että täällä ei kukaan englantia puhuisi, mutta ei kannata tuudittautua siihen luuloon, että varmasti puhuttaisiin. :D

Pertti

Nonni, Marla sit vaan tulkiksi!

Totta tietysti, että välimatkat ovat suuria, mutta MUN mielestä mikäli sinne niiden eläinten takia lähdetään, voisi olla miettimisen arvosta haalia niitä myös naapurimaista. Siten saataisiin geenipoolia oikeasti laajemmaksi :)