Hamsterikasvatus Saksassa ?

Aloittaja Elida, 24.07.09 - klo:23:12

Elida

Asumme Saksassa ja hankintalistalla olisi hamsteri. En haluaisi ostaa eläinkaupasta mitään elävää, koska en ole oikein vakuuttunut näkemieni kauppojen laadusta, joten kasvattaja olisi hakusessa. Mielellään Berliinistä tai läheltä (muualtakin saksan kieliseltä alueelta käy, koska yksi kasvattaja voi tuntea toisen jne.) ja englantia (tai suomea!) puhuva.

Taustastani sen verran, että minulla on itselläni ollut kolme kääpiöhamsteria: talvikko ja kaksi roborovskia. Nyt olisi tarkoitus hankkia syyris. Pääpuuhamiehenä hankkeessa on kuusivuotias tyttäreni, mutta minä olen melkein yhtä innoissani uudesta perheenjäsenestä ja tutkinut täälläkin sivuja jo kuukausitolkulla...

Kiitos avusta jo etukäteen!

Edit. Yhdistin kaikki Saksalaiseen hamsukasvatukseen ja hoitoon liittyvät jutut tähän samaan ketjuun ja muutin ketjun otsikoksi "Hamsterikasvatus Saksassa ?", tähän ketjuun siis jatkossa kaikki Saksan hamsujutut :)
-Minski-
Meillä asuu syyrialainen hamsteri, Eppi (synt. 22.5.2009, haettu löytöeläintalosta 1.9.2009 nukutettiin pois syyskuussa 2010 (vatsakasvain).

Ninde

Täällä foorumilla on ainakin sellainen käyttäjä kuin hamsterhuette, hänen profiilistaan löytyy yhteystiedot. Puhuu englantia. :)

Kiitos, Ninde!

Lisääkin saa antaa vinkkejä, jos jollakulla tulee mieleen!

Minski

Hei ! Otinpas ihan aikani kuluksi tehtäväkseni etsiä saksalaisia hamsterikasvattajia Googlen avulla, sikäli haasteellinen tehtävä, etten osaa saksaa yhtään, mutta opinpas ainakin yhden sanan (hamsterzucht = hamsterikasvatus) :)

Löysin tällaisia. En tiedä ovatko ne miten lähellä sinua, mutta jos edes joku sattuisi olemaan:

- http://www.myteddyhamster.de
- http://www.vonmilaja.de/index.html
- http://www.hamsterzucht-amoria.de/index.html
- http://www.hamsterhuette.de
- http://myhamsters.npage.de/index.html
- http://von-den-elbpiraten.jimdo.com/
- http://starnight.oyla13.de/cgi-bin/hpm_homepage.cgi
- http://www.charmera.de
- http://www.oyla13.de/cgi-bin/eigenes.cg ... d=36017991
- http://www.my-little-elements.de
- http://www.strack-area.de/hamster/index.html
- http://www.daydreams.de.tp
- http://mondnacht1.oyla13.de/cgi-bin/hpm_homepage.cgi
- http://www.hamsterzucht-hamburg.com
- http://www.tingyliashamsterzucht.de.vu
- http://www.chicconia.de

Kiitos Minskillekin!

Sain yhteyttä Hamsterhuetteen (Hamsterhütte?) ja heillä on juuri sopivasti elokuun lopussa vapautuvia poikasia! Jei! Vaikka paikkakuntien välillä on matkaa, saadaan toimitus toivottavasti kuntoon. :)

Pertti

Onko joku valveutunut ihminen muuten perillä Keski-Euroopan yhdistystilanteesta? Viimeksi kun niitä koukeroita selvittelin, oli muistaakseni Saksassa jonkinlainen pelkästään hamsteriyhdistys alkutekijöissään, törmäsitkö Minski? Tsekeissä taitaa tilanne olla yhä Janan harteilla ja alkutekijöissään, samaten kun naapurimaassa Slovakiassa. Anybody?
Kyllä aina yhen voi ottaa!

venomenom

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Edit. Yks hassu juttu suomalaisiin hamsujen nimityksiin oli, että monilla sivuilla eriteltiin kulta -ja teddyhamsterit; moni kirjoitti kasvattavansa sekä kulta- että teddyhamstereita, joku pelkästään teddyhamstereita. En tiedä mikä ero niillä sitten on, kun näyttivät kaikki ihan perussyyriksiltä kuiteskin.
mä en oo ihan varma muistanko oikein, mutta mulla on semmonen kutina et kultahamsterit olis värimerkillisiä ja teddyhamsterit merkittömiä. jostain englanninkielisiltä sivuilta muistaisin jotain tällasta, mut en tosiaan oo varma.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Elida: Hienoa :)

Lainaus käyttäjältä: "Pertti"muistaakseni Saksassa jonkinlainen pelkästään hamsteriyhdistys alkutekijöissään, törmäsitkö Minski?
Yritin kyllä etsiä, mutten löytänyt mitään pelkästään hamstereille tarkoitettua yhdistystä. Voi tietysti olla, etten osannut etsiä. Ainoa minkä löysin oli tämmöinen hiirten yhdistys, jossa oli sitten hamsterit vähän kuin ohessa, mutta siellä kasvattajalistalla oli vain 5 hamsterikasvattajaa ja en löytänyt, että se olisi järkännyt hamsuille näyttelyitä tms. Enkä löytänyt kenenkään kasvattajan sivuiltakaan mitään juttua näyttelyistä enkä linkkejä mihinkään hamsteriyhdistykseen. Aika paljon ihmiset kirjotteli foorumeilla, joita löytyi varmaan kymmeniä ja joitain hamsterivälityssivustoja myös löytyi, että hoitavat tuolla tavoin kontakteja toisiinsa.

Ja noi syyristen nimitykset on niin, että kultahamsterit on lyhytkarvaisia ja teddyhamsterit pitkäkarvaisia ja nämä olivat aika yleiset nimitykset kasvattajien sivuilla ja keskusteluissa. Mutta näköjään ainakin nuo, jotka kuuluu tuohon yllä mainittuun yhdistykseen käyttävät sitten ihan virallisia lyhytkarvainen ja pitkäkarvainen-nimityksiä.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Ja noi syyristen nimitykset on niin, että kultahamsterit on lyhytkarvaisia ja teddyhamsterit pitkäkarvaisia ja nämä olivat aika yleiset nimitykset kasvattajien sivuilla ja keskusteluissa.
Näin mäkin olisin tän veikannut, kun onhan noissa suomenkielisissäkin (huippu hyvissä  :D ) hamsterikirjoissa pitkäkarvaiset usein juurikin "teddyhamstereita".

GaneshaX

^ Näin mäkin olen asian ymmärtänyt.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Tirrikka"Onko kellään kokemusta saksasta hamsujen hakemisesta? Tai kokemusta sen maan kasvattajista?
Ei ole kokemusta kuin netitse :) Mitä netitse asiaa joskus tutkailin niin Saksassa ei ole oikein mitään järjestäytynytä hamsukasvatusta, tai siis siellä ei ole mitään hamsuyhdistystä. Siellä on yksi yhdistys, joka on tarkoitettu hiirille ja siinä ohella on jotain tosi pientä syyriksistä, ne hiiret on siinä se pääasia, hamsuille ei ole mitään näyttelyitä tai muuta, ainakin näin käsitin sivujen perusteella ja kääpiöhamsuja yhdistykseen ei kuulunut ollenkaan, syyristenkin osalta sivut ovat olleet päivittämättä kohta vuoden ja saksalaisista syyriskasvattajista tuohon yhdistykseen kuuluu vain muutama, mutta heillä sitten näyttääkin olevan tavoitteellista tuo kasvatus. Kasvattajia Saksassa kyllä oli syyriksillä paljon muitakin, mutta hyvin laidasta laitaan, valtaosa niistä kasvattajista joihin netitse törmäsin kasvatti ihan vain lemmikkipohjalta, tietysti ymmärrettävää, koska ei ole sitä yhdistystä eikä näin ollen oikein mitään standardejakaan hamsuille eikä näyttelyitä, joihin tähdätä. En netitse törmännyt moneenkaan kääpiöhamsukasvattajaan, mutta en tosin niitä silloin etsinytkään, mutta tuskin on kääpiökasvattaminenkaan kovin hääviä ja lajien en usko olevan puhtaita, kun kerran ei ole mitään kääpiöhamsuyhdistystä, joka asioita edes valvoisi tai asettaisi jotain standardeja lajeille.

Hamsujahan Saksassa pidetään yleensä ottaen ainakin tosi hienosti, ainakin mitä kasvattajien sivuilta olen nähnyt niin mielettömän upeita isoja asumuksia ja virikkeitä löytyy:

- http://www.oyla13.de/cgi-bin/eigenes.cg ... d=88326441

- http://www.oyla13.de/cgi-bin/designs/so ... d=28120476

- http://www.leijonas.de/haltung.htm

Mä niin näen sydämen kuvia silmissäni, kun katon tollasta hamsulaa, jossa ei hamsujen määrä rajoita mitenkään sitä tilaa, mitä niille eläimille tarjotaan :sydan Tosin kyllähän noitten täytyy pakosti asua isommassa asunnossa kuin esmes meikäläisen pikkukaksio :D

Eevi

Joo itsekkin olen huomannut, että saksalaisilla hamstereilla on kyllä hyvät oltavat! Tosin Saksassa vähimmäismitat syyrialaisen asumukselle on 100x40cm. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Louna

Mäkin oon ihastellut noita saksalaisten asumuksia niin koon kuin sisustuksenkin puolesta  :)

Voisko olla, että Saksassa olis huomattavasti enemmän tarjontaa hamsteritarvikkeissa ja hinnat halvempia kuin Suomessa? Monet Suomessakin myytävät lemmikkitarvikkeet tuntuu olevan saksalaisia, ja ainakin akvaariotarvikkeissa säästää helposti ihan älyttömästi, jos tilaa suodattimet ym. Saksasta kotiin kannettuna verrattuna siihen, että hakis ite täysin saman tuotteen suomalaisesta eläinkaupasta. Toki nettikaupat joilla on iso asiakaskunta pystyykin pitämään hinnat alhaisina, mutta silti Suomessa moni vähän erikoisempi tavara tuntuu olevan kohtuuttomasti kalliimpaa. Ja tosiaan, kun hamsterin asumukselle on määrätty noinkin iso minimikoko, se varmasti vaikuttaa, et porukka hankkii niitä (suomalaisiin verrattuna) hillittömän kokoisia asumuksia, kun moni varmaan haluaa kuitenkin ylittää sen minimikoon.

Sais kyllä mun mielestä olla Suomessakin isompi kokovaatimus  :S Ei mun mielestä syrkille 100x40 cm ole edes mikään iso vaan sopiva, enkä kyllä ite haluaisi mielelelläni pienemmässä syrkkiä vakituisesti edes pitää.
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Eevi

^ Joo minunkin mielestä tuo 70x40cm on aika pikkuinen vaikka toinen syrkeistäni sellaisessa asuukin. Toisella 100x45cm terraario ja sieltäkin tila loppuu kesken. :D Ja ainakin saksalaisissa nettikaupoissa tuotteet ovat melko edullisia suomalaisiin nettikauppoihin verrattuna.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Vevve

Saksalaisilla on kyllä ihan luksuslukaalit. Meillä syrkki asuu 90x60 terrassa, eikä varmaan kestäisi yhtään pienempään joutumista.  xD