• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen hinnoista?

Aloittaja Niina-03, 22.06.09 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Ninde

#60
Markka-aikaan hamsterien keskimääräinen hinta oli kasvattajilla 50-60 mk, joten aika hurjalta tuntuu, että se 10 euroa (~60 mk) on joidenkin mielestä nykyään ihan liian vähän. Osa kasvattajistahan nostikin hintoja samalla kuin siirryttiin markoista euroihin, itse myin cämpsyjä 10 € hintaan monta vuotta (aktiivikasvatusaikoinani) ja mielestäni se oli sopiva hinta. Ihan viimeisimpinä vuosina vasta nostin hintoja, joskin aina olen tehnyt toisten kasvattajien kanssa yhteistyötä - eli eläimet liikkuu mutta raha ei.

Minä olen aina kasvattanut pääasiassa itselleni, enkä ole koskaan miettinyt että siitä pitäisi saada "omat pois" saati että jäisi voitolle. Tosin mulla on melkein aina ollutkin niin iso lauma eläimiä, että poikasista tulleet rahat on menneet lähestulkoon suoraan hamsujen ruokkimiseen (pahimmillaan meni ~20 kg jyvää/kk + tuoreet). Joistain poikueista ei edes tullut yhtään rahaa, jos piti itse 1-2 ja loput meni kasvattajaystäville ilmaiseksi. Myös paljon ns. "turhia" eläimiä on jäänyt kotiin, syystä tai toisesta.

Komppailen kyllä kovasti viirua, eli jokainen pyytäköön sen minkä itse katsoo sopivaksi hinnaksi.

Niina-03

#61
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"jokainen pyytäköön sen minkä itse katsoo sopivaksi hinnaksi.
Tällä mennään, näin se täytyy tehdä.

Ja Helin kommentit tyyliin "hyvin tällä tienaa" voi jättää omaan arvoonsa, ettei kukaan innostu sen takia teettämään poikasia! Vastaavia kommentteja ei kannattaisi viljellä tälläisellä foorumilla.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#62
Just.  :roll: Enkä se sitäpaitsi ollut minä joka toi esille sen asian ettei poikueen hoitokulut ole tosiaankaan satoja euroja.

Kysyin ystävällisesti että mitä te muut laskette kuluiksi, koska siitähän se riippuu "tienaako" vai ei. Jos kuluiksi laskee sen vähäisen ruoka- ja kuivikemäärän mitä poikueen kasvatuksen aikana menee, niin ei varmasti niiden kattamiseen mene satoja euroja. Jos taas koko harrastamisen niin sitä ei taatusti mikään määrä poikasia kustanna. EIKÄ OLE TARKOITUSKAAN. Luehan uudestaan se mun viesti.

Ja silmä pois sieltä perseestä. Vastaa ennemin kysymykseen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

#63
Mie lasken kuluiksi kaiken, mitä tähän harrastukseen menee. Eli ruoat, kuivikkeet, näyttelymatkat, eläinlääkärit, häkit, tarvikkeet jne. Tai no siis, jotta säästyisin liialliselta stressiltä, en oikeasti laske kovinkaan tarkkaa paljon tähän menee. Edellinen kuivaruokalasku lienee ollut lähemmäs 100 euroa. Täytyisi varmaan siirtyä ostamaan ruoka taas säkeissä. Tunnustan olevani vähän tuhlari, kun ostelen kaikkia kivoja eri juttuja eikä sitten ehkä kaikkia ihan säkeittäin viitsi ostaa.

Täällä on muuten ollut monia hyviä ajatuksia ja olen ihan tosissani mietiskellyt tuota hintaa. Esim. ne syrkkipennut syövät aivan järkkyjä määriä kuiva- ja tuoreruokaa. Oli edellisen 12-päisen poikueen kanssa pakko siirtyä helposta pilttiruokinnasta itsetehtyyn kotiruokaan. :D

Niina-03

#64
Minulla on tapana laittaa poikasista tulleet rahat omaan lompakkoonsa, josta maksan hamsujen lääkkeet, siemensäkit, ruoanlisät ja purut. Poikasista tulleet rahat riittävät jotakuinkin siihen. Asukkaita hamsulassani on n 20 kpl, valtaosin syyriksiä.
Poikasia meillä myydään noin 20 per vuosi.

Eläinlääkärikuluja meillä ei onneksi ole. Käyntejä kuitenkin 15-20 eläimelle vuodessa, lääkekuureja menee aina muutama (juuri meni silmätippaa yhden talvikon silmätulehdukseen) ja lääkkeet ostan apteekista normaalisti.
Tuoreruokaa ostan kauppareissuilla ihan normisti, siitä ei ole mitään kirjaa mutta vähintään 5e/viikko menee (=260e/vuosi). Poikasten ruokkimiseen menee tuplasti tai triplasti tuoretta.

Kuten moni viisas on sanonut täällä, syyrikset syövät ja sotkevat tuplasti kääpiöihin verrattuna. Ken ei ole syyrispentuetta teettänyt, ei sitä ehkä ymmärrä.

Minä lasken kuluiksi kaiken yllä olevan. Persnettoa tulee monta sataa euroa vuodessa ja saa tullakin - harrastus tämä on. Toisaalta välillä tuntuu, ettei ole varaa harrastaa kasvatusta nykyisessä rahatilanteessa. Olen edelleen sitä mieltä, että jos kasvatuksen tekee kaikkien suositusten mukaan, hoitaa oikein ja pitää hamsut hautaan saakka muonavahvuudessa, niin ei siitä millään tienaamaan pääse. Jos menee aina siitä mistä aita on matalin (en nyt mainitse niitä asioita), niin sitten on kyseenalainen kasvattaja. (?)

Minä nostin nyt 2 euroa molempien hintoja. Tehkää te mitä tykkäätte.
Jos joku ei maksa pientä korotusta niin ostakoon muualta. Ehkä hän sitten säästää jossain muussakin asiassa muutenkin, enkä edes haluaisi hänelle myydä xD
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anzukka

#65
^ Meillä ei tälle hetkellä ole kuin muutama pienelukka mutta kuluja on kuitenkin enkä väitä että poikueiden hinnalla pitäisi saada omansa takaisin ja minusta on vain hyvä jos hinnat nousee 5 tai vaikka edes sen 2 euroa meilläkin tehdään sittenniin että nousee 2e vaikka en virallinen kasvattaja olekkaan.. Pitäisikö olla jotta voi osallisua keskusteluun jossa hyvä ehdotus viiden euron hinnankorotuksesta tyrmätään mitä kummallisimmin perustein  :roll:  Se on vaan mun mielipide ainakin minä olisin valmis maksamaan sen 5e lisää hyvässä kodissa kasvaneesta ja käsitellystä hamsterista, jos joku ei ole niin jättäköön vaikka ostamatta!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

X-File's/JonnaMilaya

#66
Reilu vuosi sitten myydessäni yhtä syrkkiä eräs perhe hämmästyi kun hamsteri maksoikin vain 15 ekee.Väkisin sitten halusi maksaa 20 ekee, sanoin että sillä hinnalla saa sitten ison häkin kaupan päälle.
Ja nyt keväällä ihmeteltiin miten kehtaan robosita pyytää 20 ekee. 20 ekee on ja pysyy kääppäreiden hintana.
Viiru sanoikin monta syytä miksei korkeampaa hintaa. On täältäkin ostettu muutama hamsteri,muualta toinen ja lisäännytetty keskenään ja tultu tänne itkemään ku hamsterit ei menekkään kaupaksi.
Täällä otettiinkin esiin muitakin asioita mihin haluaisin ottaa kantaa,mut menis offiksi reilusti....
~Solnechnyi Trusha~

marlena

#67
Meillä myös maksaa kääpiöt 20 €.  Ja harkitsen syrkkien hinnaksi 25 € . Minua ärsyttää tosi paljon kun ekaksi kysytään hintaa..... Kuitenkin hoidan poikaset kunnolla ja yritän laitta väritkin sääntöjen mukaan .... hih hih... Ja ruokin ne myös asianmukaisesti. Jollei joku maksa tätä niin hakekoon muualta... Toisten kasvattajien kanssa hinta on erilainen...
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

Saana

#68
Olis kiva, jos muitakin kasvattajia tulisi kertomaan tänne tämän hetkiset hintansa. Saisi sellaisen yleiskatsannon hinnoista vaikka taitavat nuo hinnat liikkua pääasiassa 15-22e hujakoilla. Eläinkaupoissa kaiketi pyydetään aika usein sitä 25 euroa.

Ei tuohon hinnankorotukseen tarvitse välttämättä ottaa kantaa eikä sillä niin väliä onko kasvattanut yhden vai sata poikuetta, mutta niitä hintoja olisi silti kiva kuulla laajemmalti.

Mulla harkinnassa kanssa nostaa 25 euroon. Samankaltaista keskustelua aiheesta käytiin sillon, kun oli puhetta nostaa hintoja 15 eurosta kahteenkymppiin. Harva uskalsi lähteä ensimmäisenä mukaan haukkujen pelossa.

Vevve

#69
Minä voisin nostaa oman kääpiönhintani nykyisestä 15 eurosta kahteenkymmeneen.
Eläinkaupossa hintaluokka taitaa olla se kääpiö 20€ ja syrkki 25€ (plus erikoisenväriset hybridit vaikka kuinka paljon...)

Niina-03

#70
Lainaus käyttäjältä: "Annina"Harva uskalsi lähteä ensimmäisenä mukaan haukkujen pelossa.
No niin... onhan täällä suhtauduttu nuivasti :( ensin ammutaan viestintuoja.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

GaneshaX

#71
Minua nyt ei voi "kasvattajaksi" laskea, mutta olen pyytänyt syrkki naperoista 20e ja olisin ihan valmis nostamaan hinnan eläinkaupan hintoihin: eli 25ekeen. Mutta tietenkin siitä saisi hirveätä kummastelua osakseen, että kuinka sä pyydät niin paljon, kun muilta saa tyyliin 5-20ekellä.... :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

PiiaL

#72
Minä en omalla kohdallani näe ainakaan vielä syytä nostaa hamstereista pyytämiäni hintoja, vaikka kulut ovat aika suuret poikueen hoidossa. En tiedä ruokinko sitten jotenkin "liiankin" paljon ja monipuolisesti lapsia ja vaihdan kuivikkeita turhan tiheään pikku sottapyttyjen kanssa, kun minusta tuntuu etten saa takaisin poikasten hinnalla menettämääni määrää. Pitäisi ehkä kirjata huvin vuoksi joskus kulut ylös tarkasti ja verrata. Ehkä voisi miettiä ruokinnassa edullisempiakin, mutta samalla terveellisiä valintoja poikueen kanssa.

Olen vain hyvin tyytynyt siihen asetelmaan, että voiton puolelle tässä ei ehkä jäädä, mutta en voiton perässä kasvatukseni kanssa olekaan tai tule olemaan. Kasvatan ensisijaisesti ihan vain itselleni.

Että vielä mennään 20 eurolla syyrialaisilla ja katsellaan uteliaina mitä tuleman pitää. Ihania hamsterinomistajia olen saanut kasvatukseni aikana tavata, ei koskaan ole purnattu hinnasta (jos olisi, en olisi myynyt) ja tiedän, että he olisivat kyllä maksaneet hieman suuremmankin summan ihanasta lemmikistä.

Mustikkamaan

#73
Molen nyt pyytänyt sen 20 euroa, mukava pyöreä summa - nostin samalla "kun muutkin nostivat", koska en jaksa sählätä vaihtorahojen kanssa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Aya

#74
Meillä on kans poikaset maksaneet sen 20e. Näillä mennään ainakin tällä hetkellä, ihan hetkeen meille tuskin onkaan nyt poikasia tulossa, pitänee miettiä asiaa uudemman kerran kun se on ajankohtaista.