• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen hinnoista?

Aloittaja Niina-03, 22.06.09 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Heli

#45
En mäkään kyllä ymmärrä miksi pitäisi pakottaa myymään jollain tietyllä hinnalla. Kuulemani mukaan näin on nykyään kanipiireissäkin ja halvemmalla jos myyt niin puukkoja satelee.  :roll:

Mä olen antanut usein poikasia jopa ilmaiseksikin (tutuille tai jotain vanhuksia). Ja annan kyllä vastaisuudessakin jos haluan.  :kieli

Voihan sitä hinnoista puhella ja noin, mutta ei nyt oikeasti tosiaankaan voi pakottaa millään tietyllä hinnalla myymään. Ei edes asettaa pakollista minimihintaa.

Uskoisin kuitenkin, että suurin osa on valmis jonkinlaista yhteistä sopimusta luomaan.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

#46
Niina-03:lla oli monta hyvää pointtia edellisessä kirjoituksessa.

Minä voisin kanssa antaa hamsterin eläkekotiin ilmaiseksi ja olen niin tehnytkin. Tuolloin tulee ehkä syynättyä uutta kotia vähän tarkemmin. Pennun ostajat ovat ehkä enemmän "ihanapikkuhamsumullehetienkerennytottaaselväämistäänkunnytonvaanhamsusaatava " kuin vanhempaan hamsteriin päätyvät. En tiä, ehkä kuvittelen.

Knikki on myös yksi ikävä asia kasvattajan kannalta. Sitä kun toivoisi, että itselle jätettyjä voisi joskus käyttää jalostukseen. Ja jos ei voi niin sitten toivoo sellaisen saavan ihanan lemmikkikodin, koska sehän on selvää, että yhden hamsterin omistaja kerkeää enemmän sen yhden kanssa touhuilla kuin kasvattaja, jolla on mahdollisesti kymmeniä eläimiä.

Niina-03

#47
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mä olen antanut usein poikasia jopa ilmaiseksikin (tutuille tai jotain vanhuksia). Ja annan kyllä vastaisuudessakin jos haluan.  :kieli
Kyllä minäkin voisin antaa hamsun ystävälle tai yhteistyökasvattajalle. Kasvattajien pitää tukea toisiaan, kunhan se sitten on molemminpuolista :) Siksi alunperin ehdotinkin, että kasvattajille olisi ollut edullisemmat hinnat... mutta siihen ei kukaan lämmennyt.

Knikkieläinten kohdalla olen pääosin jättänyt ne itselleni. Jotain omia nuoria ja myynti-ikäisiä kasvattejani olen laittanut eteenpäin. Eläkekotiin antamista en ole muuten harrastanut. Siksi hamsulani vahvuudessa onkin niin monta vanhusta tai ei-näyttelyeläintä syömäriä. En ole lopultakaan kovin tehokas kasvattaja.
En oikeastaan edes haluaisi, että hamsuani laitettaisiin kiertoon - toivon aina tietäväni kenellä eläimeni on ja voivani vaikuttaa siihen, kuka sitä pitää ja kuka ei.

Kiitos rakentavasta keskustelusta sitä harrastaville. Olisi pitänyt arvata, ettei tämä väki pääse yhteisymmärrykseen.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

viiru

#48
Esille on tullut paljon hyviä huomioita ja ajatuksia. Minulle on sinällään todella helppo ymmärtää teidän kannanottojanne, vaikka en varsinaisesti itse kannattaisikaan ajatusta "hamsujen hintakartellista".

Ensinnäkin, itselleni hinta ei ole koskaan ollut hamsterissa (tai minkään muunkaan lemmikin kannalta) vaikuttava tekijä. Hankinta on ollut selvä jo ennen hinnan kuulemista, ja minä maksan sen mitä pyydetään. Kohtuuttomuuksia ei ole koskaan tullut vastaan.

Harrastuksen alkuaikoina meillä kääpiöpoikaset olivat sen 12 euroa ja syyrialaiset 15. Siitä hinnat ovat nousseet sen verran, että syyrialaisista viimeisimmästä poikueesta pyysin 20 euroa ja kääpiöistä olen pyytänyt 15. Hintaero johtuu siitä, että mielestäni syyrialaisten kasvattamisessa luovutuskelpoisiksi on huomattavasti kovempi työ kuin kääpiöhamstereissa. Mikä näissä hinnoissa ei sitten riitä? Mikä se aloitusviestissä mainittu nostopaine on? Kyllähän kasvattaja joutuu eläimen hinnasta riippumatta kuitenkin jokaisen kodintarjoajan selvittämään, että saako kasvatti nyt hyvän kodin vaiko eikö, joten mielestäni "vastuullisen kodin rankkaajana" hinta on epäkelpo järjestelmä. En ole itse huomannut, että se mahdollinen viisi euroa ekstraa siinä kahdessakympissä olisi ratkaiseva tekijä tässä hyvän ja huonon omistajan välillä. Toisaalta, minulla ei ole ylipäätään kokemusta huonoista kodeista. Minulla on niin onnellinen tilanne edelleen, että olen saanut kasvattini aivan ihaniin koteihin.

Hamsteriharrastushan on tappiollista joka tapauksessa, oli poikasia tai ei. Jokaisesta poikueesta jää kotiin jotain, mutta muutaman lemmikin saa kuitenkin lähes aina myytyä uusiin koteihin. En tiedä minkälaisella budjetilla muut saattavat poikueen maailmaan, mutta ei meillä ainakaan poikueen menojen osalta tappiolle jäädä, vaikka poikueesta lähtisi vain yksi poikanen maailmalle. Mihin se muutaman euron lisävoiton haaliminen siis perustuu?

Ja vielä näistä erikoistilanteista. Kasvatuksessa olen saanut paljon apua muilta kasvattajilta ja olemmekin kykeneet tekemään yhteistyötä luontaistaloudessa - hamsteripoikasia vaihdellen ilman että raha liikkuu. Olen myös antanut eläimiä jopa veloituksetta, ja olen myynyt ja tulen edelleenkin myymään pareja halvemmalla hinnalla kuin  2 x yhden poikasen hinta (siis tyyliin pari 25 €, yksittäin 15 €). Haluan kannustaa kääpiöhamsterin sosiaalisen luonteen ja käyttäytymisen mahdollistamiseen.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Saana

#49
Mie en ole myyny roboja yksin ellei ole menny si kasvattajalle tai ollu valmiina kaveri odottamassa.

Heli ainakin muistaa sen erään ikävän tapauksen Jyväskylän suunnalta, kun itsekin sille häiriintyneelle tyypille myi. Mä en koskaan saanut rahojani ja hamsutkin hävisivät kuin tuhka tuuleen. No ei se raha painanut enää siinä vaiheessa, kun olo oli niin surullinen hamsujen puolesta, joiden kohtaloa en tänäkään päivänä tiedä. Mailit antoivat hyvän kuvan ostajasta, mutta todellisuus olikin sitten aivan jotain muuta. No mutta nyt mentiin taas harhateille aiheesta.

Mä olen päättänyt, että mikäli hamsunostaja pyytää alennusta eläimestä niin sille ei sitten enää myydä mitään. Tavarasta/ruoasta voin hyvinkin alennusta antaa, mutta eläimestä en. Tai en ainakaan, jos ostaja alkaa tinkiä. Itse varasin koiranpennun reilu vuosi sitten ja kysyin kasvattajalta, mitä pennut maksavat. Kasvattaja sanoi hinnan, ja kertoi sitten myöhemmin, että jos olisin kauhistellut hintaa niin hän ei olisi myynyt. Ja jos noita eläinlääkärimaksuja miettii niin se koiran hinta alkaa olla saatu kiinni niissä. Eli jos ostaja ei ole valmis maksamaan eläimestä (joka saisi mun puolesta olla hamsujen kohdalla vaikka 50e ;)) niin onko eläinlääkärimenoista.

Niin, mitähän ihmiset on ylipäätään valmiita maksamaan hamsterin eläinlääkärimenoista etenkin jos se on oikein rakas lemmikki??

Niina-03

#50
Lainaus käyttäjältä: "Annina"Niin, mitähän ihmiset on ylipäätään valmiita maksamaan hamsterin eläinlääkärimenoista etenkin jos se on oikein rakas lemmikki??
Asuessani lähes maaseudulla (Seinäjoki), jossa eläinklinikalla kävi paljon myös lähiympäristön asukkaita, eläimeen satsattiin eläinlääkärireissulla suunnilleen sen hinta. Usein kuuli kuiskattavan klinikan tiskin takana, että "ostetaan mielummin uusi." Eläimen vientiä lääkärille vältettiin ja jopa lopetus tehtiin mielummin talon takana. Tai sitten niitä tuotiin minun ovelleni  :roll: kun haluttiin oikein säästää.

Kaupunkiin (Tampereelle) tullessani huomasin, että yleisesti kaupunkilaiset satsasivat eläimiin vähän enemmän kuin maalla asuvat. Eläimellä oli useimmin jotain arvoa ja niitä jopa tutkittiin tai leikeltiin.

Lieneekö juttu siinä, että maalla koirat, kissat ja kanat tapettiin luonnostaan talon takana ja haudattiin metsään? Eläimiin jotenkin suhtauduttiin ronskimmin, ja ollaan lähempänä luontoa? Tai sitten maalla eläinlääkäritkin ovat niitä heppa-versioita, jotka eivät halua tutkia vaan suoraan hutkia...
En tiedä, mutta kaupunkilaistyyli sopii mulle paremmin.

No, tästä havainnosta on 10v aikaa, ehkä asiat ovat runsaasti muuttuneet  :pihalla:
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Marla

#51
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Lieneekö juttu siinä, että maalla koirat, kissat ja kanat tapettiin luonnostaan talon takana ja haudattiin metsään? Eläimiin jotenkin suhtauduttiin ronskimmin, ja ollaan lähempänä luontoa? Tai sitten maalla eläinlääkäritkin ovat niitä heppa-versioita, jotka eivät halua tutkia vaan suoraan hutkia...
En tiedä, mutta kaupunkilaistyyli sopii mulle paremmin.
Näin aiheesta sivuun poiketen tuo kuulostaa varsin tutulta mallilta näin maalla asuvalle. Kai se on maalaisiin iskostunut malli, että jos jokin "vähäpätöinen" ja rahallisesti arvoton eläin on sairaana, se sitten itse lopetetaan. Kai sitä maalla ollaan ajattelevinaan muka käytännöllisemmin, kun ei "turhuuksiin tuhlailla" tai jotain... :roll:
Olen törmännyt muutamiin maalaiseläinlääkäreihin, jotka kieltäytyvät hoitamasta hamstereita. Kai maalla on kannattavampaakin satsata suurempiin eläimiin joista saa paremmin rahaa.


Mulla on vähän myös sellainen yleisperiaate, että eläinten hinnasta ei tingitä. Ainakaan pienempien eläinten kohdalla, kyllä esim. hevoskaupassa tinkimistä harrastetaan, mutta se kumminkin on eri juttu tinkiä tuhansien luokissa pyörivistä hinnoista kuin muutamasta satasesta - tai kympistä hamsterin kohdalla.

Vevve

#52
Minä olen yleensä aina pyytänyt talvikosta sen 15 euroa. Yli 20 euroa en pyytäisi, sillä luulen että se saisi ihmiset miettimään mitä ihmeellistä minun poikasissani on kun ne maksavat enemmän kuin muiden. Ilmaiseksi olen antanut läheisille tutuille sekä tietty sijoitukseen.

Se periaate minullakin on, etten hyväksy tinkimistä. Parin kympin hinta on pieni elävästä eläimestä, ja ostajan tulisi tajuta että vaikka hamsteri ostotilanteessa on kauppatavaraa, ei sitä voida kohdella samoin kuin vaikka sohvaa ostettaisiin. Hamsterille pitää löytää hyvä koti, sohvalle ei. Tinkiminen pistää miettimään onko ostajalla halua maksaa hamsterin tarvikkeista saati sitten eläinlääkärikuluista, jos kerran se 15€ pikkusumma on jo iso lovi lompakkoon.

Niina-03

#53
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Hamsterille pitää löytää hyvä koti, sohvalle ei. Tinkiminen pistää miettimään onko ostajalla halua maksaa hamsterin tarvikkeista saati sitten eläinlääkärikuluista.
Tämä on totta xD
Oikeastaan juuri siksi kasvattajilla pitäisi olla ylpeyttä enemmän kasvateistaan, ovathan hamsumme keskimäärin terveempiä ja puhdaslinjaisempia kuin eläinkauppalaiset tukkueläimet yms.
Ja kasvattajan eläimen mukana saa tietoa sekä yhdyshenkilön joka neuvoo ja auttaa tarvittaessa. Eläinten pitäisi maksaa kasvattajilla enemmän kuin eläinkaupoissa, jos tätä ajattelee (mutta ei se siihen mene).
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Vevve

#54
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Eläinten pitäisi maksaa kasvattajilla enemmän kuin eläinkaupoissa, jos tätä ajattelee (mutta ei se siihen mene).

Niinhän sen pitäisi, mutta eläinkauppaan on niin paljon helpompi poiketa ohimennen kauppareissulla ja saada otus heti mukaansa, kuin kirjoittaa kasvattajalle sähköpostilla pitkiä sepustuksia miksi haluaa hamsterin, varata eläin ja hakea se sitten kuukauden päästä autolla jostain kaukaa.
Ihmiset on laiskoja ja harvemmin kukaan joka etsii itselleen vain jotain kivaa pikkulemmikkiä viitsii etsiä kasvattajia ja nähdä kamalasti vaivaa asian eteen kun kaupastakin saa (ja vielä halvemmalla, jos niin olisi).

blood.and.tears

#55
Mä en taas ymmärrä miksi kaikkien hintojen pitää nousta. Jos siitä kasvatuksesta ei ns. plussalle pääse, niin miksi hintoja pitää sitten korottaa? 5e ei kovin iso lisä tuohon 'henkivakuuteen' ole, mutta mun mielestä periaatteessa ei niitä hintoja tarvii koko ajan nostella. Kuitenkin hetki sitten syrkit maksoi 15e ja kääppärit 10e. Ja siihen on tullut jo suurimmalla osalla se 5e korotus.
Ja ketään ei voi pakottaa myymään tietyllä hinnalla eikä tarvitsekkaan.

Ja mä ihmettelen että miten perusterveillä eläimillä kasvattamalla ei pääse plussalle poikueen kulujen verran? Kuitenkin jos syntyy vaikka 12 syrkkiä ja ne kaikki myy 20e, näistä tulee jo 240e. Musta poikueen aikana ja astutuksen aikana tulleet kustannukset lasketaan 'poikueen' menoksi, ei sen emän ja isän koko elinkaaren menot ja näyttelyissä käynnit.
(Mulla on yhteen hamsteriin mennyt tänä vuonna alle 40e, ruokaa löytyy ja puhtaissa kuivikkeissa möyrii, eikä ole ell tarvinnut ainakaan vielä).
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Heli

#56
Jos kuluihin laskee näyttelyreissut ym. niin ei varmaan juu pääse plussalle. Jos laskee poikueeseen menneet kulut niin niiden kattamiseen ei nyt kovinkaan montaa poikasta tarvitse myydä...

Mitä te siis yleensä laskette mukaan, että miksi voitolle ei pääse? Kyllä mä ainakin olen ihan ookoosti poikasista aina rahaa saanut, mutta ne rahat kyllä yleensä on sitten kans mennyt elikoihin eli kustannettu uusia jalostuseläimiä, uusittu asumuksia jne. Mutta pidän kyllä sitä tavallaan voittona, että sitä kautta saa katettua harrastukseen meneviä kuluja. Ei tietty koko harrastamista kustanneta, mutta eipä se minusta ole tarkoituskaan.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Vevve

#57
^^ 10€ kuulostaa minusta aika vähälle hamsterista. 15-20 euroa on hyvä, jos vertaa esimerkiksi muiden lemmikkijyrsijöiden hintoihin. Kun rottakin maksaa sen 25€ mitä nyt katselin joltain foorumilta (eikä sekaan ole todellakaan paljon) tuntuisi vähän hassulta pyytää kääpiöhamsterista saman verran kun se kuitenkin on esim paljon vähemmän seurallinen, kooltaankin pieni ja rottaan verrattuna aika tylsää katseltavaa dunassaan.

Minun edelliseen poikueeseeni syntyi 9 poikasta, joista pyysin 15€/nenä. Yhteensä sain 105 euroa, ja pakko myöntää ettei poikueen hoitoon tosiaankaan mennyt niin paljon rahaa. Muita hamstereiden aiheuttamia menoja summa kyllä paikkasi varsin hyvin eikä siinä nyt oikeastaan voi sanoa paljonkaan ansainneensa.

blood.and.tears

#58
Mä en tarkoittanutkaan että poikasilla ansaitsee, mutta jos tämä on harrastus, niin eihän harrastus tuota rahaa, vaan sitä tehdään omaksi iloksi. Nimenomaa kulujen 'paikkailuun' nuo poikasrahat varmaan menee.
Mä oon kääppäreistä muutama vuosi sitten maksanut 10e, mutta on niistä tullut maksettua myös 20e. En tingi ja maksan sen mitä pyydetään, jos se on kohtuullisen rajan sisäpuolella yleisistä hinnoista. Pistäisi miettimään, että mitä erikoista juuri siinä poikueessa on, jos nykyisin keskihinta on 15e ja joku pyytäisi 30e.
Mä voin maksaa sen 5e ylimääräistä, enkä usein loppupeleissä hintoja sillain ajattele, mut en tiedä miksi pitäisi yleinen hinnankorotus tehdä. Musta siinä tulee lähinnä rahastus mieleen - halutaan vaan enemmän ja enemmän. Luulisi että se lisäisi myös tietämättömien kasvatusta - ydistetään naapurin hamsteri meidän hamsteriin niin saadaan vähän kuluja katettua.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

viiru

#59
Lainaus käyttäjältä: "blood.and.tears"Luulisi että se lisäisi myös tietämättömien kasvatusta - ydistetään naapurin hamsteri meidän hamsteriin niin saadaan vähän kuluja katettua.
Tämä oli minullakin mielessä, että jos hamstereiden hintataso nousisi yleisesti samaan ja yhdestä poikasesta saisi 20 tai 25 euroa, niin takuulla lisääntyisivät nämä koulukaverusten hamsujen Nöpön ja Nassen yhdistelmistä tehdyt poikueet. 25 egee on pikkulapselle aikamoinen taskuraha, puhumattakaan kun poikasia tulee yleensä enemmän kuin yksi... Hamstereita on kuitenkin verrattain helppo lisäännyttää ja myydä; ei vaadita terveystarkastuksia, ei rekisteröintiä, ei poikasten madotuksia tai rokotuksia, poikasten myynti-ilmoja saa laittaa minne hyvänsä kuulumatta jäsenyhdistykseen jne. Verraten näin niin kuin vaikka koiriin tai kaneihin.

Eli edelleen, en kannata hintojen nostamista enkä yleistä sitomista. Kukin pyytäköön poikasistaan mitä pyytää.
Cheersbigears-talvikkokasvatus