Hamsujen hinnoista?

Aloittaja Niina-03, 22.06.09 - klo:09:50

Olive

Meille syntyy ens vuonna vasta lisää, mutta taidan mäkin laittaa ton 25e enskerralla. Ja jään odottelemaan niitä aikoja, että syrkin hinta nykysestä tuplaantuu ; )

Juulia

Jos meille jossain vaiheessa tulevaisuudessa hamsterilapsia syntyisi, niin pyytäisin luultavasti n. 20-25e. Riippuu vähän siitäkin, minkälaisia summia muut pyytävät tulevaisuudessa. Etten itse pyydä paljoa enempää kuin muut yleisesti.

Omien tulevien poikasten mukaan varmasti lähtee pussillinen tuttua siemenseosta, pahviputki/mökki ja varmasti myös pilttipurkki, sekä tietenkin paperit, koska onhan se kiva omienkin hamsujen mukana saada esim. pahvimökkejä, pilttejä jne :) . Ja varsinkin, jos joku olisi ostamassa ensimmäistä hamsteria hyvät hoito-ohjeet ja esitteitä. Sekä varsinkin silloin mielestäni noiden "kylkiäisten" merkitys korostuu, siten että uusi hamsunomistaja lähtee heti "oikeille poluille", eli ruokkisi hamsua mahdollisimman monipuolisesti ja laadukkaalla siemenseoksella, kun kasvattaja näyttää hieman esimerkkiä ja kannustaa :) .
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

blood.and.tears

Lainaus käyttäjältä: "Heli"25e on mun mielestä vielä ihan passeli hinta, mutta 30e ja yli menee jo ahneuden puolelle.  :S
Kyllä meillä taitaa silti pysyä hinnat siinä 20eurossa jos meillä vielä poikasia syntyy.

Lainaus käyttäjältä: "Olive"^Ei kai kukaan rahan takia oo pyytämässä enempää? Mä ainakin puhtaasti sen takia, että eläimet arvo nousee siinä missä sen hintakin, se on niin puhdas totuus. Mulla on ainakin aina huoli omista kasvateista kun ne maailmalle laitan, että millanen niiden elämästä tulee ja miten niitä pidetään.

Ei noilla heräteostosten tekemisillä oo oikeen sen 5-10e kanssa mitään tekemistä. Olen katsellut kun joku ostanut 60e marsun heräteostoksena eläinkaupasta, tietämättä edes mikä eläin se oli ilman että kysyi myyjältä  :roll:
Kissoja saa ilmaiseksi, rotukanitkin maksavat siitä 50e ylöspäin, kanikin on kuitenkin aika paljon pitkäikäisempi kuin hamsteri. Ja risteyksiäkin saa 0-50e.
Musta vaan porukka tahtoo ns. omat pois + vähän ekstraa kasvatuksesta jos noita hintoja ruvetaan jo siihen +30e poikanen nostamaan. Menee jo hiukan rahastuksen makuun. Ja kyse ei ole siitä ettei ole varaa maksaa tai että hamsteri on arvoton eläin, mut tarviiko kaiken maksaa ihan älyttömästi? Parin vuoden päästä ollaan sit jo 100e/poikanen.
Ja mun mielestä poikueiden kuluihin ei kuulu kaikkien hamstereiden kulut, vaan mahdollisesti lainatun uroksen astutusmaksu, emon ja poikasten ruokkiminen, ei kaikki näyttelykulut, kaikkien talossa olevien eläinten ruokinta ja hoitokulut, uudet asumukset tms.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Anonymous

Mä olen kasvattajakumppanini kanssa päätynyt standardin mukaisten eläinten jalostukseen. Niiden aikaan saamiseksi tarvitaan näyttelyitäkin.  ;)

GaneshaX

^ Samaa mieltä. Olen perusteluni muutenkin antanut.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Saana

Mun mielestä 50e on aika naurettava hinta eläimestä (kani), joka voi elää yli 10-vuotiaaksi.

Ja se, että hamsteri maksaisi 100e, olisi eläimen kannalta vain hyvä. Tuolla hinnalla tulisi jo voittoa ja kaikki ylimääräinen raha voitaisiin antaa eläinsuojeluyhdistyksille. (Ja joo, ei tule tapahtumaan, mutta kai sitä saa ihminen haaveilla... ;))

Olive

Mä en jaksanut enää kirjottaa, mutta onneks ^ vastasi aikalailla mun sanoilla :)

Oon samaa mieltä, kanienkin hinnan vois mun mielestä ihan hyvin tuplata.

Heli

Niin no, kyllähän koirapuolella jotkut laskevat kasvatuskuluiksi esimerkiksi omakotitalon ja suuremman auton hankinnan. Kun ilman niitä ei voi kasvattaa.  :)
Minun mielestäni näyttelyt sun muut eivät kuulu poikasten hankkijoiden maksettaviksi. Itsekin lasken poikueen kuluiksi (ko. poikueen) ruokakulut, (ko. poikueen) kuivikekulut ja mahdolliset astutuskulut (bensakulut tässä kohdin on vielä siinä ja siinä). Näyttelyt, asumukset, jalostuseläinten hankinnat sun muut on harrastukseen kuuluvia juttuja ja harrastukset tuppaavat maksamaan.

Onnea vaan teille tuleville jättihamsuloiden omistajille. En usko että hirveän montaa poikasta kaupaksi saa 100e hinnalla.   :D  Ihan varmasti sillä on tavoite sitten saavutettu (hamsterin hankintaa todella mietitään ja varmaan ainakin sillä hinnalla jätetään kasvattajalleen).

Sitäkin voisi miettiä, että ollaan yritetty aina kannustaa ihmisiä hankkimaan eläimensä kasvattajilta eikä eläinkaupoista. Jos eläimet maksavat kasvattajalla huomattavasti enemmän kuin eläinkaupassa, kummasta luulette ison osan sen hamsterinsa jatkossakin hakevan? Sama juttu se on koirillakin, hinnat nousevat joidenkin rotujen kohdalla pilviin, ihmiset hankkivat paperittomia halvemmalla ties miltä trokareilta. Kasvattajat itse ajavat potentiaaliset kotiehdokkaat pois. Samalla mukaan saadaan myös niitä jotka todella teettävät poikasia vain raha mielessä.

Toki hamsujen kohdalla on kyse kuitenkin vielä rahallisesti pienistä summista, mutta jos joku ei ole valmis hamsusta maksamaan 50-100e niin ei se mun mielestä nyt automaattisesti tarkoita ettäkö kyseessä olisi huono kotiehdokas... Miten se sanontakin menee, että ei se hullu ole joka pyytää... No ei niiden ostajienkaan tosiaan tarvitse olla hulluja.

Täytyy sanoa kuitenkin itse näin kasvattajana (tai entisenä), että henk.koht. voisin kyllä jostain erityisistä itseä miellyttävistä jalostuseläimistä maksaakin huikeitakin summia (näin hamsusummia ajatellen).  Mutta en siltikään oleta ettäkö tavis lemmikinhankkija maksaisi samanlaisia summia.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

Meinasin tulla kirjoittamaan, mutta ei tässä voi muuta kuin komppailla Heliä. Samoilla linjoilla olen ma. Tosin mä en ole ikinä varsinaisesti laskenut mitään kuluja mitkä nyt kuuluu mihinkin (näyttelykulut/poikaskulut/ruokakulut tms) tämän harrastuksen puitteissa. Harrastus vie rahaa eikä se taatusti tuota niin paljon takaisin että pääsis edes plusmiinusnolla -tilanteeseen, eikä mun mielestä pidäkään. Siinä vaiheessa vois hyvin lopettaa harrastamisen kokonaan, jos ei siihen olis yhtään valmis laittamaan rahaa. Ajasta puhumattakaan, ei sekään ilmaista ole!  :P

Saana

En varsinaisesti ajatellut, että hinnat oikeasti tuohon 100 euroon nousisivat. Toiveajatuksena vain, että ihmiset ymmärtäisivät kaikkien elävien olentojen arvon enkä tässä nyt tarkoita nyt ollenkaan rahallista arvoa. Ja teoriassa ajatellen, että tuo 100e hinta olisikin jossain vaiheessa hamsterin hinta niin aika käsi kädessä eläinkauppojen kanssa kasvattajien hinnat ovat menneet niin ehkäpä silloinkin menisivät. Mutta siis joo, tuskin tuohon hintaan sentään ollaan menossa.

Itse periaatteessa saattaisin olla valmis maksamaan jostain hamsterista, johon todella olen tykästynyt, tuon 100e. Tai jos se olisi joku jalostuksen multihuipentuma. Muuten tulisi kyllä tulisi itselläkin harkittua muutamaan otteeseen, minkä hamsterin ostaa.

Niin ja elän kyllä haavemaailmassa ajoittain, kun toivon kaikkien ihmisten joskus vielä ymmärtävän muidenkin kuin oman elämänsä arvon.

Edit// Jos ajan laskisi rahaksi tämän harrastuksen kanssa niin konkurssi tosiaan olisi tullut aikapäivää sitten. xD

Olive

^^Mut eihän tässä ollakaan puhuttu omien kulujen korvaamisesta :) Vaan eläimen arvon nostamisesta.

Mä en kyllä oo koskaan aatellutkaan, että eläimestä saatava raha korvais poikueen hoitokuluja tms tai ees tarvis korvata. Harvasta harrastuksesta saa rahallista korvausta :D

Tasselfan

Napsy'en holá formento, vkh talvikko helmiäinen makso kouvolan faunattaressa 20€ , Eikä siellä muita ku kääpiöitä ollut  xD
Vkh talvikko lk. naaras elmiäinen: Napsy\'en holá formento \'Napsi\'

Kiiira

Mun hamsu oli 20 euroa.  :)

Se ois hyvä, jos hamsujen hintaa nostettais. Ettei joku luule et mäpä ostan ton halvan talvikon, kun kerta se on halvoin. Kyllä sille aikaakin pitää olla. 8, ) Eikä mun mielestä talvikot mitään " vaikea " hotosia ole. Mut ei niitä silti sais ottaa jos aika ei riitä.

edit: omia viestejä voi muokata -nappulaa käyttämällä//Ninde
Aavistus, s: u <3

Hamsufani97

Mun mielest ois typerää jos hamsujen hinnat huitelis 100 eurossa. Kyllähän näitä kalliimpiakin lemmikkejä ostetaan iha vaa heräteostoksena, ja mun hamsuharrastus sais ainaki aikamoisen kolauksen jos hamsut maksais 100e. En sano tätä sillä että hamsu olisi jotenki vähäpätöisempi lemmikki. Se on ihan samanarvonen ku mikätahansa muu eläin. Mutta kuitenki monella on rahatilanne heikompi ja hamsuharratus kärsis. Kyllä mun mielest hamsulle hyvä hinta on tämmönen 20-40e. Mutta tää on vaan mun kanta asiaan  ;)   :)