• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsujen hinnoista?

Aloittaja Niina-03, 22.06.09 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#105
Siis kyllähän tää harrastus maksaa, vaikkei varmasti tämä ole harrastus kalleimmasta päästä.

Mut jos alkaa ynnäileen mistä kulut tulee.
-ruuat
-kuivikkeet
-häkit (ja niitähän pitää olla valtavat määrät tyhjiä, kun kasvatetaan erakoita. Niitä pitää myös joskus uusia)
-juomapullot, pyörät, kupit + muut uusittavat härpäkkeet
-eläinlääkärin palvelut
-näyttelymaksut
-bensat (ja siihen muuten uppoo vuodessa, niin paljon, etten ilkeä laskea)
 
siinä listaa niistä mitä nyt ihan ekaksi tulee mieleen.

Tarkoitus ei ole edelleenkään mitenkään tienata näillä. Jos muutama riittää myytäväksi asti 2-4 kertaa vuodessa, niin kaikki voi laskea +/- 0

Eläimen arvostus kulkee myös käsikädessä sen hinnan kanssa.
Kuinka valitettavan yleistä on, ettei hamsteria viedä lääkäriin, kun tulee halvemmaksi ostaa uusi. Ja kuinka yleistä tällainen on, jos kyseessä on eläin, joka maksaa 1500.

Mä en nyt tarkoita, että niin lyhyt ikäisen eläimen, kuin hamsun hinta pitäis nostaa pilviin, mut tuli nyt vaan muutama pointti mieleen...  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Olive

#106
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Tittelit ei periydy. Sillä en ymmärrä minkään lajin kohdalla sitä, että vanhempien tittelit vaikuttavat jälkikasvun hintoihin.

Mikset?
Mun mielestä esimerkiks käyttövaliovanhemmasta/vanhemmista syntynyt koira on tosi paljon arvokkaampi kun joku ihan nobody. Siinä on tehty töitä vuosikaupalla ihan sairaasti ja jos pentu osottautuu potentiaaliseksi harrastuskoiraksi, niin kyllä se mun mielestä saa maksaa. Näyttelypuolta en osaa ihan niin paljon arvostaa, mutta kyllä se mun mielestä järkeenkäy, että pentueen eri yksilöt hinnotellaan sen mukaan, mihin ne sopii ja missä ne on lupaavia. Tai siis, ainahan se on niin, että laadusta saa maksaa. Se on sitten eri juttu, osaako kasvattaja oikeesti arvioida kasvattejaan rehellisesti, tai siis vetämättä kotiin päin.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

suski87

#107
Ainakin itse olen jyrskien kanssa (mitä meillä on nyt hiiret kasvatuksessa ja "joskus muinoin" ollut muutama gerbu ja talvikkopoikue) tullut siihen tulokseen, että poikueista jää usein vähän voitolle, mutta harrastuksesta ei koskaan. Eli kyllä ne poikasista saatavat rahat usein poikueen kulut korvaavat, mutta eivät sitten niitä kasvatuksen mukanaan tuomia muita kuluja, kuten isomman lauman ylläpitoa (harvalla olisi vaikkapa pariakymmentä hamsteria, jos ne olisivat "vain" lemmikeinä), ulkomuotoluokkia näyttelyissä, juuri siihen omaan kasvatukseen sopivien yksilöiden hankintaa kenties pitkien matkojenkin päästä jne... Eli vaikka satunnaisella poikueella voikin hyvällä tuurilla vähän taskurahaa saada (etenkin kun näissä harvemmin tulee laskettua mitään eläinten kuluja mukaan, kun eläimet eivät ole poikueita varten hankittuja/jätettyjä, vaan lemmikeitä joista tulisivat ne melkein samat kulut teetti poikasia tai ei), niin suunnitelmallisella kasvatuksella ei kyllä sitten rikastumaan pääse, vaan niitä rahareikiä löytyy takuulla loputon määrä mihin ne eurot sitten vaivihkaa livahtavat (vieden lajitovereitaan mukanaan).

Saana

#108
Mulla tulee ainakin lisäkuluja siitä, etten omista autoa. Ostan ruoat pienissä erissä, samoten purut ja mörtit. Biojätepussitkin maksavat, kun ei viitsi tuohon kerrostalon takapihalle kompostia perustaa. ;) Noissa voisi siis säästää paljonkin.

Tää olis varmaan kuulunu johonki mitä harrastus maksaa -topiciin, mutta kun täällä nyt oli puhetta tästäkin.

Vevve

#109
Lainaus käyttäjältä: "Annina"Biojätepussitkin maksavat, kun ei viitsi tuohon kerrostalon takapihalle kompostia perustaa.

Meillä kannetaan ruuat kaupasta aina paperikasseilla, ne käy purujen biojätepusseiksi.

Heli

#110
Lainaus käyttäjältä: "Olive"
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Tittelit ei periydy. Sillä en ymmärrä minkään lajin kohdalla sitä, että vanhempien tittelit vaikuttavat jälkikasvun hintoihin.

Mikset?
Mun mielestä esimerkiks käyttövaliovanhemmasta/vanhemmista syntynyt koira on tosi paljon arvokkaampi kun joku ihan nobody. Siinä on tehty töitä vuosikaupalla ihan sairaasti ja jos pentu osottautuu potentiaaliseksi harrastuskoiraksi, niin kyllä se mun mielestä saa maksaa. Näyttelypuolta en osaa ihan niin paljon arvostaa, mutta kyllä se mun mielestä järkeenkäy, että pentueen eri yksilöt hinnotellaan sen mukaan, mihin ne sopii ja missä ne on lupaavia. Tai siis, ainahan se on niin, että laadusta saa maksaa. Se on sitten eri juttu, osaako kasvattaja oikeesti arvioida kasvattejaan rehellisesti, tai siis vetämättä kotiin päin.

Puhuin lähinnä näyttelytuloksista, kun tää aihe sivusi vähän niinku hamstereita.  :D

Yksikään penska ei ole valio syntyessään enkä onneksi ole hirveän moneen kasvattajaan törmännyt jotka myyvät luovutusikäistä poikasta tulevana voittajana. Aika moni on kertonut, että pienestä poikasesta ei voi varmaksi sanoa mitä siitä tulee...
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#111
Joo ei ole meilläkään koskaan vanhempien tittelit hamstereilla vaikuttanut poikasten hintoihin. Ihan saman on maksanut ne nobodyvahnemmistakin syntyneet kuin valiolinjaiset. Plus että paljon on poikasia vaihdeltu kasvattajakavereitten kanssa niin ettei raha liiku ollenkaan. Jos olis näiden vuosien aikana laskenut menoja ja tuloja, niin eiköhän siinä aika rankasti olis miinuksen puolelle päätynyt.  :D

Jos ja kun meille joskus lunnikoiranpentuja syntyy, niin en kyllä niitäkään lupaa myydä "varmoina voittajina", oli tulevat vanhemmat sitten mitä tahansa.

Minski

#112
Lainaus käyttäjältä: "jjenna"tuoreeseen menee vaikka se 50 € poikueen aikana ja kuivikkeisiin vaikka 5 €
Meillä kyl menee pienemmänkin poikasmäärän syömiseen (jyväseokseen ja tuoreruokaan) enempi kun 50 euroo, saati kymmenelle poikaselle, musta 50 euroo on vähän tai sit meillä syödään liian paljon :) Ja puruihinkaan ei kyl 5 euroo viiden viikon ajaks riitä. Plus sitte ne virikkeet ja asumukset poikasille ja tietty niiden jalostuseläinten hankinta, joita ilman ei niitä poikasiakaan voi syntyä :) Toki asumuksia ei tarvii montaa kertaa ostaa vaan samaa asumusta pystyy käyttään useammalla poikueella.

Lainaus käyttäjältä: "jjenna"jalostuseläimet on hankittu, niitä on mahdollisesti näyttelytetty(näyttelymaksut, matkat..)
Lainaus käyttäjältä: "Hemppa"Mulle ei tullu lainkaan mieleen näyttelyitä ja niihin littyviä matkakustannuksia. Varmaan siihen kyllä sitä rahaa saa uppoamaan.
Poikasten ostajan ei mun mielestä tarvi kyllä kasvattajan näyttelymaksuja maksella. Ite en ainakaan käsitä semmosta logiikkaa, että poikasten ostajat maksais kasvattajan näyttelyissä käyntejä, jotka ei ole millään lailla pakollisia sen poikueen kannalta :pihalla:

Lainaus käyttäjältä: "Hemppa"Mites muuten, onko tapana pitää korkeampaa hintaa poikasilla jos on näyttelyissä menestyneet vanhemmat tai hyvät suvut taustalla? Koirilla ja kissoilla ainakin oon huomannut että hinnat riippuu pitkälti vanhempien menestyksestä, hamstereilla taitaa olla toisin?
En ole tuollaiseen törmännyt ja toivon, ettei hamsuilla semmoiseen mentäisikään. Minusta kaikki syyt, joilla poikasesta pyydetään enemmän kuin mitä menee sen kuluihin kasvattajan luona ovat vain tekosyitä saada poikasista rahallista voittoa. Ite oon aina aatellut, että se poikasen hinta on ihan oikeasti vain kulukorvaus siitä poikasesta, ei sen enempää ja ei ne valiovanhempien poikaset kuluta ruokaa, puruja, asumuksia tms enempää kuin ei-tittelihamsujenkaan jälkeläiset :)

Ainoa syy, minkä hintojen nostolle yli kulukorvauksen hyväksyisin on se, että niin tekemällä turvattaisiin hamsuille oikeasti hyvät ja hamsun ottamista tarkkaan harkitsevaiset kodit, koska nyt hamsuja varmasti paljon otetaan heräteostoina, koska ovat halpoja ja söpöjä. Ja se on huolestuttavaa ja surullista.
Hamsteriton tätä nykyä

Saana

#113
Mä kyllä mietin, että ne näyttelyt kuuluu osaksi kasvatusharrastusta sen puolesta, että saataisiin asiantuntijoiden (näyttelyissä tuomareiden lisäksi paljon muita asiantuntevia harrastajia) mielipide kannattaako eläimiä käyttää jalostukseen vaiko eikö. Tietenkin jokainen kasvattaja tekee sitten vielä omat ratkaisunsa. Ja tämä siis, jos on kiinnostunut kasvattamaan standardin mukaisia eläimiä (lemmikkiominaisuuksien lisäksi). Itse ainakin kaipaan muidenkin mielipiteitä ajoittain eläimistäni, että jalostuspuuhat ovat menossa ns. oikeaan suuntaan.

GaneshaX

#114
Mun mielestä näyttelyt kuuluvat tavoitteelliseen kasvatukseen. Standardin mukaisia eläimiä tässä kuitenkin yritetään kasvattaa.
Mut mun pointti oli alunperin kuitenkin se, että jyrsijät ovat naurettavan halpoja  ;)
Arvata saattaa, kuinka montaa "lasten lemmikkiä" lähdetään kiikuttaan edes asian mukaiseen lopetukseen, kun se maksaisi yli tuplaten itse eläimen hinnan.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

jjenna

#115
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Poikasten ostajan ei mun mielestä tarvi kyllä kasvattajan näyttelymaksuja maksella. Ite en ainakaan käsitä semmosta logiikkaa, että poikasten ostajat maksais kasvattajan näyttelyissä käyntejä, jotka ei ole millään lailla pakollisia sen poikueen kannalta :pihalla:

No, koskaan mä en ole näyttelyilmo laskua poikasenostajan käteen pistänyt maksettavaksi, jännä että sellainen käsitys saatiin  :c8 Kysyjä kysyi, että mitä se kasvatus mahtaa maksaa, että onko kukaan koskaan listannut menoja ja tuloja ylös, ja sanoin, että esim. vanhempien näyttelyttämiseen menee rahaa, en, että se vaikuttaisi hamsterin hintaan..  :huh

Mä nyt en tarkkaan ole laskenut paljonko ruokaa yhteen poikueeseen (syrkki, tai campbelli) mutta jos 25 kg purupaali maksaa sen alle 15 € niin ei mulla kyllä yhteen poikueeseen liki 9 kg mee purua..
Hamsterikasvatus jäädytettynä

KaisaM.

#116
Itsekin olen taas miettinyt, että auttaisiko joku pieni hinnankorotus hamsunostajia ajattelemaan vähän pidempään. Liian herkästi hamsu hankitaan vaan kun se maksaa parikymppiä ja on ihan söpö tai kiva lisä sisustukseen tai ihan mitä vain. Itselle ainakin 20e on paljon helpompi tuhlattava, kun se on vaan se yksi seteli ja jotenkin sellainen normaali summa. Jo 25e on minusta paljon enempi sellainen, jota pitää miettiä. Joku psykologinen juttu?  :D  Kaikenlaisia juttuja olen kuullut viime aikoina niin omista kuin muiden kasvateista, jotka mietietyttävät, että vaikka kuinka hyvin valitsisi tulevat kodit, niin aina niitä inhottavia ostajia löytyy. Mulle kuitenkin kasvatit on rakkaita ja haluaisin kuulla niistä vielä jälkeenpäin, siksi haluaisi taata niille hyvän kodin. Auttaisiko hinnan nostaminen, jaa-a, en tiedä.  :|
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Olive

#117
Mun uusi hamsteri tulee maksamaan 45 euroa sekä paljon vaivaa. Mä en tiedä mitä on tapahtunut, mutta mulle se ei oo ees paljon hamsterista, minkä oikeesti haluun. (Ja siis hamsterihan ei maksa noin paljon, mutta vaivanpalkkoineen...)
Tippaakaan miettimättä sitä, mitä itse poikueista nettoaisin, niin mun mielestä 30-40e vois olla ihan käypä hinta syrkistä. Tai siis se ois jos en verran, ettei sitä ilmasiks tyrkätä ekalle vastaantulevalle tai hankita hetken mielijohteesta. Tai sit mä oon tänään vähän liian väsynyt :D
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

GaneshaX

#118
^ Siis jos mä alkaisin laskemaan hamsun haku/kuljeltus kustannukset, niin huh huh!! Jätetään ne suosiolla pois  :mrgreen:

Ulkomaille/ satojen kilsojen päähän ei ole halpaa lähteä hakemaan hamsuja.

Mut joo. En tiedä kässäskö kukaan mun pointteja, miksi halusin nostaa hintaa...
Mut eipä se haittaa  xD
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#119
^ Mä käsitän ja en ymmärrä edelleenkään minkä taikia hamsujen hinnat on noin kamalan alhaalla? No joo on lyhytikäsempiä kun esim. marsut mut mitä siitä nyt puhutaankin HAMSUISTA ja niilläkin on elämä josta jokaisen pitäisi pitä huoli ilman sitä että paljonko HÄN maksaa! itselläni on ainoa se että työn vastapainona mulla on mun rakkaat lemmikit jotka poistaa työn paineet ilman vaateita!