• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Uusi perheenjäsen, arka, mutta utelias. Auttakaa aloittelijaa...

Aloittaja Rymy2012, 08.08.12 - klo:14:08

« edellinen - seuraava »

Rymy2012

Moikka!
Olen uusi täälä ja niin on meidän Rymykin. Ollut nyt 1,5 vk meillä ja kaipaan apua käsittelyasioissa... Talvikko Rymy on meidän ensimmäinen ja eläinkaupasta haettu, ikää on jo 3kk pojalla, ja nyt siis 1,5 vk meillä. Olen lukenut paljon hamsun käsittelyohjeita, täältä ja muualtakin, mutta arkuus on aika ikävä juttu jo senkin takia, että vaikeuttaa häkin siivoamista. iltasella tulee hakemaan syötävää kyllä kädeltä ja haistamaan ja tutkimaan... sitten kauhea pinkaisu mökin perukoille ja uhittelee sieltä käsin. kokonaan kädelle en ole saanut vielä houkuteltua, ja koska hamsteri tosiaan on meille ensimmäinen, en vain yksinkertaisesti tiedä, kuinka hamsteri tulisi ottaa kämmenien sisään, niin että se ei ahdistu ja ala vältellä käsittelyä vieläkin enemmän... vääntäkää mulle ihan rautalangasta jooko, että kuinka mä nyt laitan ne käteni, että saan nostettua sen häkin ulkopuolelle ja miten tuohon ajoittain erittäin kovaankin uhitteluääneen tulisi suhtautua?

Toinen asia mikä mietityttää tässä vaiheessa on tuo ruokavalio... Voiko olla niin, että hamsteri olisi tottunut syömään vain kuivaruokaa (siemenseosta) eläinkaupassa, eikä lainkaan tuoreruokaa? Rymy kyllä hakee kädestä esim. omenan ja porkkanan palasia, ja järsii niitä vähän, mutta jättää ne sitten syömättä ja kaiken tuoreruoan olen joutunut poistamaan seuraavana päivänä, kun ei ole kelvannut... olen tarjonnut, lihaa, puuroa, jugurttia, vauvan sosetta ja mitähän kaikenlaista, sellaista mitä hoitoohjeissa sanotaan että voi antaa. Siemenseos vain kelpaa...sitä on aina Rymylle tarjolla...

MortimerRiddle

#1
En ole asiantuntija (tai leiki olevani) mutta kun kukaan ei vastannut niin tässä jotain mitä tulee mieleeni...

Ensinnäkin käsiteltävyydestä: voit koittaa houkutella talvikon johonkin putkiloon ja nostaa sen sen avulla varovaisesti ulos häkistä. Mitä kesytykseen tulee, niin luin joskus sellaisesta, että laittaa hamsterin illalla puuhalaatikkoon ja vaikka kun katsoo (hiljaisella) televisiota voi samalla pitää kättä siellä laatikossa ja antaa sen niin tutustua siihen kaikessa rauhassa. Tämä ohje taisi koskea syyriksenpoikasia, joten varma en sen soveltuvuudesta talvikkoon ole. Eläinkaupasta tulleet eläimet voivat välillä olla arkoja, mutta ajan kanssa ainakin osa niistä voi oppia ihan kesyksikin. Yleensä hamsteri on kuitenkin sen verran utelias eläin, että ainakin pystyt siivoamaan häkin sen putkilon/tai pienen pesäkopin avulla, johon "huijaamalla" saat siis turvallisesti hamsterin nostettua häkistä.

Tuoreruuasta: jos ei maistu niin ei maistu. Kannattaa laittaa vain pieniä annoksia kerrallaan eikä välttämättä joka päivä. Vaikka maanantaina pala kurkkua, keskiviikkona pari marjaa ja lauantaina lusikallinen puuroa. Ei sitä niin hirveitä määriä kannata antaa varsinkaan kerralla. Nämä ohjeet annan tietenkin korostaen sitä, että tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni. Toivottavasti löydät apua myös muualta tämän foorumin sivuilta ja onnea uudesta perheenjäsenestä.  :icon_smile:

edit. "puulaatikolla" tarkoitin tietysti puuhalaatikkoa.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Janika S.

Kannattaa ottaa huomioon, että talvikko voi syödä hyvinkin pieniä määriä kerralla, eli sitä ei välttämättä edes huomaa.
Toiset hamsterit ylipäätäänkin ovat nirsompia ruuan suhteen.
Käsittelyä kannattaa vain jatkaa sitkeästi ja tuo pahviputki on tosiaan hyvä keino nostaa hamsu häkistä, kyllä se siitä ajallaan kesyyntyy  :icon_smile:
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

Rymy2012

Kiitokset vastauksista!  :sydan: Meillä on alkanut sujumaan ihan kivasti, yhtenä iltana vain aloin sitten päättäväisesti siivoomaan dunaa ja kun lappasin purua pois, lopulta Rymy meni pesämökkiinsä, jolla sitten nostin sen toiseen laatikkoon ja juoksupyörän sinne, sielä touhuili ja tuli ottamaan kädestä kurkkua... seuraavana iltana uskalsi tulla jo käteen ja kävelee nyt käsivarsia pitkin iltasin... että eiköhän tää tästä lähe sujuun :)