• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Karvanlaadun periytyminen

Aloittaja Siirihamsu, 19.02.08 - klo:19:54

« edellinen - seuraava »

wompatti

#15
No sehän se kun turkin mukaan moni näyttää laineikkaalta..




Mä kohta sekoan noidenkanssa.. noi on kuvissa pikkasen alle 3 viikkoisia..

Ninde

#16
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Eikö poikasten turkista sitten erota ovatko rexejä vai sileitä ? Rexit on mielestäni jo pienestä pitäen hyvin tunnistettavissa juurikin turkista, en ole itse niinkään viiksiä tuijotellut.
Viiksistä erottaa rexit jo ennen kuin turkkien pituudet on selvillä (tai kunnon turkki edes kehittynyt), eli samoihin aikoihin kun väripigmentti alkaa näkymään. "Hätäisimmät" tarkisteleekin viiksiä jo samoihin aikoihin kuin sitä, että minkä värisiä poikasia syntyi.  :)

Minski

#17
^ Joo näin on :) Mutta mä mietin tossa vastauksessani asiaa niin päin, että kun nää wompatin poikaset on jo 3-viikkosia, että kyllä se turkistakin pitäis jo näkyä onko joukossa rexejä, ettei tarvi viiksien perusteella pelkästään miettiä :)
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

#18
Ne on ihan normaaliturkkisia. Tuollaisia lainekkaita yksilöitä on syntynyt meille kerran jos viienkymmenenkin, turkki suoristuu iän myötä. Kai ne on jotain "luonnonkiharia" :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

wompatti

#19
No niin minä vähän ounastelinkin että ei ole rex. Sitten tuijotetaan satiineita heh..aina katottavaa.. Harmittaa vaan kun kaksi naarasta joukossa muut jätkii..

GaneshaX

#20
^ Kahdessa on ihan mahdottoman paljon enemmän valinnanvaraa, kuin yhdessä  :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wompatti

#21
pohdin tuossa kun minulla on 6 poikasen poppoo ja vanhemmat on lk ja molempien vanhempien vanhemmat lk että kuin voi olla että tuossa on kaksi pk poikasta?? täytyy vissiin tiirata ettei sitten vanhemmista tai isovanhemmissa ole toooosi huonoo pk:ta taustalla..

Marla

#22
^ Noinkin voi käydä joskus, että sieltä putkahtaa pk:ta. :) Itselläni on myös pitkis (jolla muuten on todella pitkät laahukset), jonka vanhemmat sekä isovanhemmat ovat lyhkiksiä.

Minski

#23
wompatti: Pitkäkarvaisuus voi periytyä kaukaakin, ei tarvitse olla edes lähisuvussa pk:ta, kunhan molemmat vanhemmat vain kantavat pitkäkarvaisuutta. Resessiiviset ominaisuudet (jota pitkäkarvaisuuskin on) teettävät joskus yllätyksiä poikueisiin, välillä mukavia ja välillä vähemmän mukavia ylläreitä, molempia on tullut koettua :)
Hamsteriton tätä nykyä

Ely

#24
//http://dl.dropbox.com/u/7777140/kysymysturkista.png
Mikä turkkimuunnos mahtaa olla kyseessä? Viiksikarvat eivät ole kiharat, mutta googleteltuani "rex hamsteri", vastaan tuli saman näköistä karvaa.

Muoks: Tytön isällä on myös lainehtiva turkki, suorat viikset.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Mustikkamaan

#25
Noita lainehtivaturkkisia on jonkin verran liikkeellä, rex on sitten eri asia. Rexillä pitäisi olla aina edes jossain vaiheessa selkeästi kiharat viikset, nuo taas ovat selkeästi suorat - rexin turkki ylipäänsäkin on vähän erilaatuinen kuin tavispitkiksen.

Kai se on jotain ikään kuin "luonnonkiharuutta", mitä joillakin pitkäkarvaisilla esiintyy.

Tosta pitkäkarvasuudesta vielä: Tosiaan, pk (kuten muutkin resessiiviset ominaisuudet) voi periytyä jostain hyvin pitkältä sukutaulujen takaa, piilossa. Ei niitä kannata ihmetellä! :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Eve87

#26
Satiinista tietoa?

Löysin aika mitättömästi tietoa. :)
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

GaneshaX

#27
Mitä haluat tietää?

Dominoiva ominaisuus, kahta satiinia ei tule yhdistää (syrkeillä)

Tekee turkista tosi kiiltävän, monesti turkki on sitten hieman ohuempi.

Mulla on itsellä nyt pari satiinia, kun haluan että niitä on jatkossakin  :mrgreen:
Muutama vuosi sitten tuntuivat olevan kiven alla.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki