8.2 näyttely -voiko ilmoittautua molempiin luokkiin?

Aloittaja NipsuRakkaani, 10.12.08 - klo:20:22

Minski

Just vasta ihan äsken pistin ilmot menemään.
Kuusi hamsua lähtee mukaan, yksi oli pakko jättää kotiin, kun ei tuohon kassiin mahtunut kuin 6 boksia. Hei hei 31,50 euroa
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

Mä sanon hei hei vain 22eurolle. Ei ole sen enämpää mitään, mitä kannattaa tuoda. :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Pertti

Virkon S:äähän käytetään eläinsuojien despauksen ohella myös mm. vihanneskellareiden desinfiointiin, joten enmä nyt jaksais uskoa sen olevan ihan hirveetä myrkkyä missään määrin. Itse jauhehan on ärsyttävää hengitettynä ja kosketettuna, sekä myös liuoksen valmistusvaiheessa vapautuvat höyryt ärsyttää keuhkoja sangen kivasti, mutta valmiina liuoksena ainakaan mä en ole saanut mitään oireita.

Virkon S:ää me käytettiin ainakin Niinisalossa koiratarhojen despaukseen sekä koiratarhalla että eläinklinikalla, ELT:n suosituksesta.

Virkon S- asiaa on mulle joskus vähän selvitettykin entisen asuinpaikkakuntani apteekissa, soiteltiin ihan lääketehtaita myöten etttä mikähän valmiste on kyseessä kun kerroin käyttätarkotuksen. Virkon S:ään siellä sitten lopulta päädyttiin. Olin vaan sillon niin nuori ja tietämätön, että en tajunnut pistää muistiini mitään tarkempia yksityiskohtia. Toivottavasti Minnaw saa ko. yritykseltä jotain valasua. Apteekista/lääketehtaalta saa varmasti parhaan tiedon tuotteen soveltuvuudesta käsille ym. eläinlääkäriltä varmastikin parhaan tiedon soveltuuko se taisteluun papovaa vastaan. Tavisproviisorit kun tuskin tietää mikä edes hamsteri, saati sitten papova :p

viiru

Ja hei hoi ihmiset, muistuttaisin tähän väliin että nyt on viimeinen ilmoittautumispäivä, eli kun päiväys vaihtuu, niin en ota enää ilmoittautumisia vastaan.

Nyt on sitten sellainen tilanne ihan oikeasti, että en voi odottaa ilmoittautumisia enää myöhemmälle, vaikka aina teitä ihania mussuja on, ketkä erilaisine superpätevine syineen haluaisi vielä ilmoittautumisajan umpeuduttua ilmoittautua. Eli tänään on ihan aikuisten oikeasti viimeinen mahdollinen päivä päästä ulkomuotoluokkiin mukaan ja lemmikkiluokkiin etukäteenilmoittautumishinnoin.

Toinen juttu, mikä tuntuu olevan ihmisille epäselvää, vaikka se kutsuissakin aina lukee. Ilmoittautuessaan näyttelyyn, sitoutuu suorittamaan myöskin arvosteltavan eläimen ilmoittautumismaksun. Mikäli teillä on esittää eläimenne poisjäännistä eläinlääkärin lausunto, saa ilmoittautumismaksun perittyä takaisin. Muussa tapauksessa ei. Kokonaan tulematta jättäminen ei sekään ole syy jättää ilmoittautumismaksua maksamatta. Hallituksen kokouksen päätöstä (15.6.2006) noudattaen, myös poisjääneiden näytteilleasettajien ilmoittautuminen laskutetaan.
Lainaus käyttäjältä: "Hallituksen kokous 15.6.2006 pöytäkirja"9. Näyttelymaksujen maksukäytäntö
Hyväksyttiin ehdotus uudesta maksukäytännöstä, jossa osallistumisnumerot saa vahvistettua maksukuittia vastaan.
- maksetun summan ollessa vajaa, peritään loput käteisen osallistumisnumeroita luovuttaessa
- maksetun summan ollessa yli, hyvitetään ylijäämä käteisenä osallistumisnumeroita luovuttaessa
- lunastamattomista osallistumisnumeroista lähetetään lasku asianosaiselle näytteilleasettajalle, mikäli suoritusta ei löydy yhdistyksen tiliotteesta.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Minnaw

Nyt tuli vastausta sieltä ihan asiantuntijaihmiseltä:
"Huomenta,
Virkon S:n parhaat puolet ovat juuri virusteho ja turvallisuus. Virkon on kehitetty alunperin nimenomaan virusdesinfektioon, sen teho kattaa kaikki virussuvut ja lisäksi se on varsin nopea verrattuna muihin desinfiointiaineisiin. Turvallisuus on myös omaa luokkaansa, Virkonia käytetään eläimen pesuun (pälvisilsa), ilmatilan desinfiointiin eläinten läsnäollessa ja jopa juomavedessä (0.01%). Virkon-liuos on kuitenkin aika hapan, pH n. 2,5, joten jatkuvasti käytettynä se kuivattaa ihoa. Tavalliset käsidesinfektioaineet ovat yleensä alkoholipohjaisia, joiden teho viruksiin ei yllä Virkonin tasolle, mutta ovat muuten tietysti käyttökelpoisia.
Terv, Seppo Taipaleenmäki
0400 325 961"

Eli Virkon S on siis lähes korvaamaton näissä papovatapauksissa.
Itse melkein nyt asiantuntijan mukaan kallistun siihen, että Virkon S:ää tultaisiin näyttelyssä käyttämään. Tuomarit voisivat käsiään pestä ja rasvailla tarvittaessa. Ainakin nyt ruokatauoksi.
Kääpiöt ovat tainneet erityisesti juuri alkaa näykkimään tuosta virkonista, mutta koska nekin ihan yhtälailla voivat virusta esim. turkissaan levittää, niin melkeimpä sanoisin, että Virkonia ei siltikään olisi järkevää korvata, koska tehokkaintahan tuo nyt kuitenkin olisi.

Oranssi

Virkon-firman asiantuntija suosittaa tietysti Virkonia. Ei ole neutraali taho kommentoimaan asiaa.

Hanskoja ei voi käyttää ellei desinfioi käsiä ennen ja jälkeen, hanskat päästävät aina jonkin määrän taudinaiheuttajia lävitseen.

Käsien rasvaus pitäisi tehdä illalla kotona, ei esim sairaalassa työpäivän aikana, koska se heikentää käsidesinfiointiaineiden tehoa.

Onnea kaikille näyttelyyn! Me jäämme kotiin kasvattamaan sunnuntai-10:a  :lov

mirilii

Minkähänlainen mielipide sulle kelpaa.  :roll:

Pertti

Niinno, täysin neutraalia tahoa voi olla aika vaikeeta löytää nykypäivänä, kyllä niitä proviisoritasonkin ihmisiä lahjotaan lääkefirmojen taholta mikä keritään, samaten kun eläinlääkäreitäkin  :P

Tuskin tuo Virkon-firman tyyppi kuitenkaan sontaa puhuu, ts eiköhän hänen sanoihinsa oo luottamista, se, että löytyykö joltain muulta firmalta vastaava tuote toki jää auki. Eiköhän tolta samalta firmalta joku alkopohjanenkin despausaine löytyisi, joten tuskin sen takia Virkon S:ää pitää niitä parempana  :)

Eli summasummarum, mä noin tuomarin ominaisuudessa oon ihan valmis käyttämään Virkon S:ää sekä käsien, että pintojen desfiniointiin eläinten välillä, myös kääpiöhamstereita arvostellessani.

viiru

No niin, sain itsekin vielä kirjallisen vastauksen Eviralta. Kysyin siis lähinnä, että pitääkö paikkansa, että Virkon S on ainoa Suomessa saatavilla oleva desinfiointiaine, joka tehoaa papovaan. Lainaan vastauksen osittain viestiini;

LainaaEn ole hamsteritautien asiantuntija mutta erinäisten saapuneiden kyselyjen vuoksi olen joutunut selvittämään tätä polyomavirustautia aiemminkin. Kirjallisuuden mukaan tärkein keino estää taudin leviämistä on tartunnan saaneiden hamsterikolonioiden lopettaminen, tilojen huolellinen desinfiointi ja uusien, puhtaiden eläinten hankkiminen. Kaikki virusta kantavat eläimet eivät saa oireita, joista ihokasvaimet ovat vain osa. Oireettomat eläimet voivat levittää tartuntaa. (...)

Virkon S tehoaa papovavirukseen (polyomavirukseen), jonka herkkyyttä eri desinfektioaineille arvioidaan sillä perusteella, että se on vaipaton virus kuten parvovirus. Siten katsotaan, että desinfektioaineet, jotka tehoavat parvovirukseen, tehoavat myös tähän papovavirukseen. Virkon S soveltuu hyvin häkkien ym. tarvikkeiden desinfiointiin. Käyttöä käsien desinfektioon ei voi suositella toistuvana, kuten tuomari joutuisi tekemään. Valmiste ei ole varsinaisesti myrkyllinen mutta käyttöliuoksen pH on hyvin alhainen ja valmiste on hapetin. Näiden ominaisuuksien vuoksi se vahingoittaa ihoa, joten kenenkään käsien iho ei kestä aineen jatkuvaa käyttöä vaan iho kuivaa.

Käsidesinfektion kannalta tilanne on hankala. Parvoviruksiin tehoavat kohtalaisen hyvin etanolipitoiset käsihuuhteet. Siten niiden voi olettaa tehoavan samoin myös tähän polyomavirukseen. Valmisteiden käyttöohjeita tulee noudattaa tarkkaan koska riittävä vaikutusaika on tehon edellytys. Kannattaa olla tarkkana kun aineita hankkii, sillä tällaiset vaipattomat virukset eivät ole herkkiä toiselle alkoholille (isopropanoli). Ei siis kannata hankkia isopropanolipohjaisia käsihuuhteita.

Lopuksi varoituksen sana internetistä löytyneestä suosituksesta koskien glutaraldehydipohjaisten aineiden käyttöä käsien desinfektioon tämän papovaviruksen leviämisen estossa. Tällaiset glutaraldehydiin perustuvat desinfektioaineet ovat myrkyllisiä. Ne on tarkoitettu vain tilojen desinfektioon eikä niitä tule käyttää käsiin eikä iholle. Kaikkien valmisteiden käyttöohjeet ja käyttöturvallisuustiedot kannattaa aina lukea huolellisesti ennen kuin aineita ryhtyy käyttämään.

Liisa Kaartinen, tutkimusyksikönjohtaja
EVIRA, Eläintautivirologia
Mustialankatu 3, 00790 Helsinki
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Minnaw

Tuossa Viirun tekstissä nyt oli ainakin minusta hyvin puolueettomalta kannalta esitetty asia.
Kertoi selvästi minkätyyliset desinfiointiaineet tehoavat ja mitkä eivät.
Virkon S siis on hyvä aine papovan estoon, mutta sitä taas ei suositella käsille.

Mitä nyt yhtään siis ymmärsin jotain tuosta tekstistä, niin Evirasta siis suositeltaisiin käytettävän etanolipohjaista desinfiointiainetta, jossa ei ole isopropanolia eikä glutaraldehydipohjaisia käsihuuhteita.

Heli

Tuo Eviran viesti oli oikein hyvä. Ainahan se on parempi jos löytyy aine joka on ihan käsille tarkoitettu.

Itse en ole koskaan Virkonilla käsiäni käsitellyt, mutta pelkään kyllä ettei mun käteni välttämättä sitä kestäisi, koska mun käsien iho on ennestäänkin tosi kuiva. Varsinkin talvisin tahtoo välistä olla kädet ihan haavoillakin tuon kuivuuden vuoksi.
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

Eli käyttöön siis etanolipohjaista desinfiointiainetta.
(jossa ei isopropanolia eikä glutaraldehydipohjaisia käsihuuhteita.)

Kaikessa yksinkertaisuudessaan?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minnaw

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Eli käyttöön siis etanolipohjaista desinfiointiainetta.
(jossa ei isopropanolia eikä glutaraldehydipohjaisia käsihuuhteita.)

Kaikessa yksinkertaisuudessaan?

Jep, näin tehdään!
Evirassa tuo viesti on kuulemma useamman kautta, joten asiaan on siellä todella perehdytty.
Yhdistys ottaa käyttöön seuraavaan näyttelyyn vähintään 80% etanolisia desinfiointiaineita, joko LV:tä tai Dilutusta. Ovat molemmat käyttöön sopivimmat.
Hyvä, että nyt saatiin tähän asiantuntijan lausuntoa niin ei tarvitse enää pohdiskella. Itse kuitenkin nyt uskon, että he Evirassa asiansa osaavat.

Ja tosiaan tuomareille sitten huomio:
Kun käsille on desinfiointiainetta laitettu sitä hierotaan niin kauan, että aine on kokonaan haihtunut. Tämä on siis aineen vaikutusaika, josta lipsuminen heikentää huomattavasti aineen tehoa  :)

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Ja tosiaan tuomareille sitten huomio:
Niin no näin on kyllä aina tehty, vaikea niillä märillä käsillä sitä eläintä on alkaa arvostelemaan.  :roll:

Pertti

Mitenkään tuota ohjetta uhmaamatta, nii pyyän sit huomioimaan et tuomarikohtaiset maksimieläinmäärät kyl tippuu, ainakin mun kohalla. Jos iha oikesti huolella ootan että se aine kuivaa, siit kertyy aika monet minuutit jos eläimii on 80 :)

Ja sit, tää pie tuomaripoloinen ois apua vailla! Oisko joku tosi ihana autollinen ihminen tosi ihana ja vois heittää mut Helsinki-Vantaan lentoasemalle joskus arvostelujen päätyttyä?! (En oo viel kattonut lentoja kun pitää selvitellä näit käytännönasioi täs eka, eli en tiiä mitään aikoja sen paremmin). Maxan tietty bensarahaa ja mun laadukas matkaseura tulee toki kaupanpäällisiks!